Permalänk

Den kinesiska(?) "flugsmällan"

En vän till min far har jobbat i Kina från och till under några år. Nu sist när han var hemma visade han ett fynd han gjort på en marknad där borta.

Det liknade ett litet badmintonracket med metallslingor som "nät"
I handtaget satt ett batteri, men det var också utrustat med en knapp.

- "Ser du flugan där?" Sa han och sneglade mot fönstret. Det gjorde jag, och jag såg också då den lämnade fönstret och styrde kosan in mot rummet igen. Fast längre än så kom den inte då min fars vän lite lätt svepte "flugsmällan" mot den i luften. En liten knall hördes, sen dalade flugan ned mot bordet.
En för små flygfän dödsgivande stöt, hade delats ut.
Blev imponerad då ja inte sett något liknande förut!

Så frågan är var man kan köpa en sådan här i sverige?

Den är ju också mycket effektiv när man tex har en myggsvärm runt sig då man bara kan vifta den fram och tillbaka en stund. Getingar vore också skönt att kunna döda så här lätt.

Visa signatur

"Men bomfullisjutton knallfullirutton skuttom duttom oj fullisjutton!
Ja bomfullikatten ingen får fatt den,skutt den skratten hopp i rabbaten." -Refrägen till Alfons-Visan

Permalänk
Medlem

teknikmagasinet och många mackar har de där du pratar om.

Permalänk
Medlem

Ja det finns i sverige men jag vet inte vart, kanske hobbex, teknikmagasinet eller dyl.

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk

Hittade "Myggjagare McEnroe" på teknikmagasinet.se
Får beställa en sån, riktigt skönt att ha hema ju!

Visa signatur

Ja bomfullikatten ingen får fatt den,skutt den skratten hopp i rabbaten." -Refrägen till Alfons-Visan

Permalänk
Medlem

Smart pryl, drar den till sig kräken?

Måste samtidigt slå ett slag för semesternattsräddaren Mosquito Terminator...

( http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.pl?template_file=db_pro... )

Hade man inte haft med den i packningen till Mallorca hade nätterna varit mer brutala än var de redan var tack vare värmen och fukten. Kunde lugnt ligga med lampan på och höra hur de blodsugande kräken som kom in grillades till småbitar... måste ju dock vara rätt myggjagare med en sån där dimmad UV-lampa (finns plagiat som är genomskinliga), annars tar den dem inte lika bra. Hade en innan som brann ut som var plagiat... tydligen kan man byta rör i teknikmagasinets...

Litet minus för att den även tar nattfjärilar... men de överlever ibland. Man får dåligt samvete när de åker in ju

Visa signatur

"... ååh ja lättar ja flyger ja svävar fram..."

Permalänk
Medlem

Varför fånga flugor när det finns oändligt många av dom?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Varför fånga flugor när det finns oändligt många av dom?

det skulle finnas ännu fler om vi inte fångade dem alls

Visa signatur

Det främsta tecknet på att det finns intelligent liv i universum är att de inte har försökt ta kontakt med oss

Permalänk
Medlem

stäng fönstret så flygger inga flugor in men annars låter den där kinesiska flugsmällaren effektiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har haft den sen den kom ut på teknikmagasinet i våras.. eller om det var i höstas.. Riktigt bekväm när det är myggor i taket när man ska sova, blir ju inga fläckar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker beskrivningen lät lite rå? Låter fan som vi är galna mördade som dödar allt vi ser för skojs skull

Hatar också du sommarens alla surrande flygfän? Med hjälp av detta mördarredskap blir din aggressivitet och ditt fina bollsinne en härligt dödlig kombination! Endast finlir krävs: strängarna är elektrifierade och bara en lätt nudd behövs för att bränna våra flygande insektsvänner till kolbitar. Vid krafttennis funkar det bra med elektriciteten avslagen (det blir lite mer sport så): förinta en mygga med en vacker backhand-slice, slakta en spyfluga med en forehand drive-volley eller avrätta den elaka getingen med en vacker smash!

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Bara jag som tycker beskrivningen lät lite rå? Låter fan som vi är galna mördade som dödar allt vi ser för skojs skull

Hatar också du sommarens alla surrande flygfän? Med hjälp av detta mördarredskap blir din aggressivitet och ditt fina bollsinne en härligt dödlig kombination! Endast finlir krävs: strängarna är elektrifierade och bara en lätt nudd behövs för att bränna våra flygande insektsvänner till kolbitar. Vid krafttennis funkar det bra med elektriciteten avslagen (det blir lite mer sport så): förinta en mygga med en vacker backhand-slice, slakta en spyfluga med en forehand drive-volley eller avrätta den elaka getingen med en vacker smash!

Haha.
Älskar Teknikmagasinets produktbeskrivningar, underbar humor.

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem

jag har också haft den där sen den kom ut på teknikmagasinet, riktigt skönt att peta på gallret med fingrarna

Permalänk
Medlem

sommarens fluga?

Visa signatur

MSI P45 Platinum, E8500, Corsair XMS2 4GB, Gainward HD4870, 36GB raptor, Zalman GT1000
Konverterat tillbaka till intel

Permalänk
Medlem

Behövde den inte ens träffa flugan, funkade den på avstånd?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool

Jovisst man kan skjuta blixtar med den likt Eric Cartman.
Heh nemen man måste väl träffa? Hur skulle dom annars dö?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

ja, man måste träffa flugan så klart =P det är itne så höga spänningar att strömmen hoppar. och man måste ju vara när 2st trådar.
är det någon som vet ungefär hur hög spänning det är?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool

Det jag menade var att man inte behöver "smasha" flugan, utan bara nudda den lite lätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

en vanlig medelstor fluga dör inte helt av en nudd, den ramlar ner på golvet och verkar död, men efter en stund så vaknar den igen. men detta fixar man genom att lägga den på gallret o grilla lite blir en härlig doft.
detsamma gäller getingar och andra större insekter, jag har även försökt ta död på en humla men den verkar itne påverkas av det, den blev en fin knall när den kom när men den var helt oberörd efteråt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ungen
ja, man måste träffa flugan så klart =P det är itne så höga spänningar att strömmen hoppar. och man måste ju vara när 2st trådar.
är det någon som vet ungefär hur hög spänning det är?

Eftersom det var två stycken 1,5V batterier (tror jag), och om dem sitter i serie så blir det 3V genom insekten.

Permalänk
Medlem

nej, en insekt dör itne av 3V =P. om du testat peta på den så känner du också att det är långt ifrån 3v =). det sitter en liten transformator där inne som transformerar spänningen till mycket högre tal. den gör även om till växelström.

Permalänk
Medlem

Köpte min på OK/Q8 för 3 år sen.

Lyssnar man noga när man trycker in knappen hör man ett svagt vinande ljud, det kommer från step-up switchen. Spänningen mellan trådarna kan nog vara i kV klassen.

Permalänk
Medlem

Kul grej, kanske man ska köpa.. men är det nån som vet hur mycket ström den drar? (Från batterierna alltså, strömmen blir ju lägre genom flugan om det är upptransformerat.)
Hur många flugor kan man smasha med två vanliga batterier?

Permalänk
Medlem

vart kunde man köpa den?
en sån dära jävla lampa har jag redan.. värdelös tammefan.. e kul om de flyger in en maljävel i den.. pFffffffffffffffffffffffffffffffff *WOFF* *BANG* sen flyger det malrester överallt

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Farmor köpte 3 sådana i finland, svep den över dom sen lägg den på gallren och håll in knappen, efter ett tag så exploderar dom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dot
Smart pryl, drar den till sig kräken?

Måste samtidigt slå ett slag för semesternattsräddaren Mosquito Terminator...

http://www.teknikmagasinet.se/prod/pic/340009.jpg

( http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.pl?template_file=db_pro... )

Hade man inte haft med den i packningen till Mallorca hade nätterna varit mer brutala än var de redan var tack vare värmen och fukten. Kunde lugnt ligga med lampan på och höra hur de blodsugande kräken som kom in grillades till småbitar... måste ju dock vara rätt myggjagare med en sån där dimmad UV-lampa (finns plagiat som är genomskinliga), annars tar den dem inte lika bra. Hade en innan som brann ut som var plagiat... tydligen kan man byta rör i teknikmagasinets...

Litet minus för att den även tar nattfjärilar... men de överlever ibland. Man får dåligt samvete när de åker in ju

En sån där sak som du visar på bilden har vi, fast en vit.. det smäller rätt gött när det kommer en fluga.. det roliga är ju att dom dras till det ultravioletta ljudet

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

en liten varning för er som tänker köpa kna jag säga att teknikmagasinet ska ta bort produkten för att den kommer bli förbjuden.

Permalänk
Medlem
Citat:

en liten varning för er som tänker köpa kna jag säga att teknikmagasinet ska ta bort produkten för att den kommer bli förbjuden.

Jasså? Bäst att köpa så fort som möjligt då

Permalänk
Medlem

Hmm.. vill minnas att för sisådär tre år sen när jag gick i ettan på EC moddade vi om en sån och tog spänning från en strömkub istället för batteriet det blev bra fräs i den. Det var tider det..

Visa signatur

Но если есть в кармане пачка сигарет,
Значит все не так уж плохо на сегодняшний день.

Permalänk
Medlem
Citat:

Shit då måste jag skynda mig! Vet du när dom kommer ta bort den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
En sån där sak som du visar på bilden har vi, fast en vit.. det smäller rätt gött när det kommer en fluga.. det roliga är ju att dom dras till det ultravioletta ljudet

Sist jag kollade så var ultraviolett strålning elektromagnetisk, inte ljud