Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Jag och tjejen kommer att bygga hus nästa vår - Vi äger redan tomten, och tror därför att vi kommer undan med ~2,5 miljoner. Vi har ca. 400-tusen som vi tänker oss lägga i handpenning. Våran månadsinkomst är tillsammans ca. 70-tusen. Förstår att det är svårt att säga något i siffror och ören, men hur aggressiva kan vi vara i förhandlingar?

Finns det några fällor som man ska akta sig för? Allmänna råd inför att man snackar med banken?

2,5 miljoner räcker väl knappast för att bygga ett hus idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

2,5 miljoner räcker väl knappast för att bygga ett hus idag?

Det räcker absolut till ett mindre hus om du har tomt samt om det inte behövs omfattande markarbeten.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Har ni styckat av och anslutit den till separat VA och liknande så skulle jag säga ja.

Det är inte en bubbla om efterfrågan finns. Det som lär ske nu är en mindre nedgång i priser ett tag för att sen fortsätta uppåt om ett par år när byggnationer saktar ner och mängden människor fortsätter öka.

En bubbla brukar väl i regel betecknas som att priserna stiger kraftigt och att ”alla” tror på fortsatt ökande priser? Tills den spricker.
Ja vi får väl se men jag tror många hushåll kommer få det rätt svettigt framöver.

Permalänk
Skrivet av bluetrain:

En bubbla brukar väl i regel betecknas som att priserna stiger kraftigt och att ”alla” tror på fortsatt ökande priser? Tills den spricker.
Ja vi får väl se men jag tror många hushåll kommer få det rätt svettigt framöver.

Nja. Läs den här https://mb.cision.com/Public/882/9369803/a635fe039636d94f.pdf
Inte mycket har egentligrn förändrats sedan den skrevs.
"Den mest frekvent använda definitionen av en bubbla i ekonomin myntades av den amerikanske nationalekonomen och nobelpristagaren1 Joseph Stiglitz år 1990:
”The basic intuition is straightforward: if the reason that the price is high today is only because investors believe that the selling price will be high tomorrow – when fundamental factors do not seem to justify such a price – then a bubble exists.”
Stiglitz definition sätter fokus på begreppet ”fundamenta”. Om priset inte kan förklaras med att fundamentala faktorer såsom inkomster eller räntor förändrats, samtidigt som priset stigit snabbt, då föreligger tydliga risker för att en bubbla ska uppstå. Om, å andra sidan, prisuppgången i hög grad kan förklaras av att fundamentala prispåverkande faktorer också förändrats, föreligger följaktligen ingen prisbubbla enligt Stiglitz.
I ett arbete från år 2008 av Hans Lind, professor i fastighetsekonomi på KTH i Stockholm, kommenteras Stiglitz definition2. Lind menar att Stiglitz definition bland annat begränsar sig till fundamenta som förklarar (den historiska) prisuppgången vilket definitionsmässigt inte omfattar orealistiska förväntningar om framtida räntor eller inkomster etc. Om man ska förutse en bubbla måste man därför avgöra vilka förväntningar som är rationella, vilket sällan är möjligt enligt Lind. Lind föreslår därför en alternativ definition där han tar fasta på att klassiska bubblor kännetecknas av snabba prisstegringar som direkt följs av nästan lika stora prisfall – som exempelvis IT-aktier kring år 2000 eller huspriser i USA under de senaste åren.

Kan man förklara förändringar i prisnivån med sådana fundamentala faktorer föreligger ingen bubbla enligt vedertagna definitioner av bubbelbegreppet.

Den övergripande slutsatsen i rapporten är att bostadspriserna väl kan förklaras av tillväxtvillkor, utvecklingen av Sveriges ekonomiska geografi och fundamentala faktorer. Därför finns definitionsmässigt inte något tydligt tecken på att en bostadsbubbla byggs eller har byggts upp i Sverige. Denna slutsats grundas på flera olika analyser och tester."

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

2,5 miljoner räcker väl knappast för att bygga ett hus idag?

Vi har lite andra förutsättningar än de flesta, så vi ska nog klara oss. Vi har fått ett pris av husleverantören, det levereras i storblock och kostar 1,6 miljoner - Sedan så kommer vi ha en hel del arbete att göra själva men det känns ändå hanterbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Vi har lite andra förutsättningar än de flesta, så vi ska nog klara oss. Vi har fått ett pris av husleverantören, det levereras i storblock och kostar 1,6 miljoner - Sedan så kommer vi ha en hel del arbete att göra själva men det känns ändå hanterbart.

Tack för svar! Det låter ändå svårt att komma under 2,5 miljoner, inkl allt som ska byggas, grund, badrum, kök, elinstallation, värme osv. Inklusive arbete, om ni inte gör nästan allt själva.

Men det är ett sidospår för just denna tråd 🙂

Permalänk

Skummade i rapporten och visst fanns det mycket som stämmer även idag. Finns väl ett par olika definitioner på bostadsbubbla. Denna är väl inte särskilt akademisk men ändå enkel och rakt på sak: Bostadsbubbla = när priserna på bostäder har gått upp så mycket på kort tid att ett litet bakslag kan göra så att bostadspriserna rasar ner med 30% eller mer.

Tänker att det inte är osannolikt att ett bakslag kan komma vid 3-4% ränta och sen bli en snöbollseffekt för prisnedgång ned mot kanske 20-30% de närmaste fem-tio åren eller något sådant, under förutsättning då att räntan går upp. Annars kan det säkert fortsatt rulla på.

Min gissning är väl lika bra eller dålig som någon annans. Det kan såklart fortsätta upp under överskådlig tid, vem vet. Men, jag bettar hellre på att det går dåligt och förbereder min ekonomi för det i god tid innan och blir positivt överraskad, än tvärtom. (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apocalysm:

Borde man vänta med att köpa bostad nu när räntorna går upp eller ska man bara köra på?

Funderar lite på samma sak. Ska sälja & köpa nu och funderar på att antingen bo kvar eller sälja och sedan flyta till hyresrätt (mindre lätt att hitta dock och högre månadskostnad innan räntorna höjs).

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av bluetrain:

Skummade i rapporten och visst fanns det mycket som stämmer även idag. Finns väl ett par olika definitioner på bostadsbubbla. Denna är väl inte särskilt akademisk men ändå enkel och rakt på sak: Bostadsbubbla = när priserna på bostäder har gått upp så mycket på kort tid att ett litet bakslag kan göra så att bostadspriserna rasar ner med 30% eller mer.

Tänker att det inte är osannolikt att ett bakslag kan komma vid 3-4% ränta och sen bli en snöbollseffekt för prisnedgång ned mot kanske 20-30% de närmaste fem-tio åren eller något sådant, under förutsättning då att räntan går upp. Annars kan det säkert fortsatt rulla på.

Min gissning är väl lika bra eller dålig som någon annans. Det kan såklart fortsätta upp under överskådlig tid, vem vet. Men, jag bettar hellre på att det går dåligt och förbereder min ekonomi för det i god tid innan och blir positivt överraskad, än tvärtom. (:

Var har du fått den definitionen ifrån, att det skulle vara en bubbla om priserna går ner 20-30% över 5-10 år? Eller är det en definition du har hitta på själv? För speciellt vedertagen kan den inte vara. En bubbla kallas väl för bubbla just för den spricker mer eller mindre på en gång utan att underliggande faktorer har ändrats. Inte över 5-10 år... Eller ens att priserna följer räntenivåerna behöver innebära att det är en bubbla.

Till skillnad från it-bubblan där it-företag värderade otroligt högt utan att ibland ens ha producerat något eller trots att de gick med förlust. Där det blev mer eller mindre ren spekulation. Som vid tulpanbubblan i Nederländerna.

Bostäder har ett faktiskt värde för människor och fyller ett basalt behov. Inte ens 90-talskrisen skulle jag kalla en bubbla då den berodde på en rad korkade ekonomiska politiska beslut där man skulle försvara kronans värde till varje pris (och det priset blev räntan). Inte heller kraschen i USA 2007/2008 var egentligen en bostadsbubbla, det var en kreditbubbla där okvalificerade lån gavs ut till höger och vänster (subprime) o som sedan började packeteras/handlas med.

Det är egentligen inte så svårt att göra en kvalificerad gissning kring utvecklingen. Folk behöver någonstans att bo och verkar vara beredda att betala så mycket som de har möjlighet för det, inklusive att låna så mycket de överhuvudtaget får. Således lär priserna stiga (eller sjunka) till en nivå där tillräckligt många har råd/får låna. Iaf så länge utbudet är lägre än efterfrågan (vilket inte ser ut att ändras inom överskådlig tid)

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Efter riksbankens höjning och nu senast FED är det mycket surr om att räntorna kommer stiga mer i år. Det fick mig att fundera på en sak...

Anta att du ska köpa en nyproducerad bostad och sista betalningsdag för slutlikviden är 1 augusti och inflytt strax därefter. Går bankerna i praktiken med på att "starta" ett bolån en månad tidigare, 1 juli i det här exemplet? Och vore det klokt att göra det? Min första tanke är att om kostnaden (en extra månads amortering + räntebetalning på lånet) är mindre än den förväntade besparingen (X% sannolikhet att få 0.Y% lägre ränta på t ex 3 års bindningstid om lånet startar 1 juli istället för 1 augusti) så är svaret ja. Rimligt tänkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omipoen:

Efter riksbankens höjning och nu senast FED är det mycket surr om att räntorna kommer stiga mer i år. Det fick mig att fundera på en sak...

Anta att du ska köpa en nyproducerad bostad och sista betalningsdag för slutlikviden är 1 augusti och inflytt strax därefter. Går bankerna i praktiken med på att "starta" ett bolån en månad tidigare, 1 juli i det här exemplet? Och vore det klokt att göra det? Min första tanke är att om kostnaden (en extra månads amortering + räntebetalning på lånet) är mindre än den förväntade besparingen (X% sannolikhet att få 0.Y% lägre ränta på t ex 3 års bindningstid om lånet startar 1 juli istället för 1 augusti) så är svaret ja. Rimligt tänkt?

Ja, men nej. Banken vill ha en säkerhet för sitt lån och äger du inte bostaden har du inget att pantsätta. Du kan ju alltid fråga men jag sätter en burk med sill på att svaret blir nej.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja, men nej. Banken vill ha en säkerhet för sitt lån och äger du inte bostaden har du inget att pantsätta. Du kan ju alltid fråga men jag sätter en burk med sill på att svaret blir nej.

Bra poäng, banken vill ha säkerhet. Mitt resonemang antog implicit (och nog felaktigt då) att om fakturan för slutlikviden betalades tidigare (1 juli istället för sista datumet 1 augusti) så skulle det vara "säkerhet nog" för banken, för att efter betalningen så är affären "bunden" så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omipoen:

Bra poäng, banken vill ha säkerhet. Mitt resonemang antog implicit (och nog felaktigt då) att om fakturan för slutlikviden betalades tidigare (1 juli istället för sista datumet 1 augusti) så skulle det vara "säkerhet nog" för banken, för att efter betalningen så är affären "bunden" så att säga.

Jo, det är iofs sant. Jag tänker bara att banken vill ha så mycket säkerhet som möjligt, de kommer inte låna ut något utan att de sista papprena är skrivna. Om det går att göra en månad i förväg vet jag inte, det är möjligt att jag blir skyldig dig en burk sill!

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Går det att göra kalkyl på motsvarande sätt som banken gör för att kolla ifall ekonomin "håller" eller är det bara banken som kan göra den bedömningen?

Håller på att kolla efter ett större hus och har hittat ett med uthyrningsdel. Pratade med ägaren idag och det visar sig att de betalar 10 000kr för uthyrningsdelen i vilket hjälper ägaren väldigt mycket.
Anledning till frågan är att jag och frugan har idag en belåningsgrad på 65% och det nya huset misstänker/bedömer vi till ca 70-80% belåningsgrad. Med de 3% kommer vi hamna på ca 20-25k i månaden för ränta/amortering. Med de 10k för uthyrningen så blir det ungefär lika mycket som vi betalar idag.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Går det att göra kalkyl på motsvarande sätt som banken gör för att kolla ifall ekonomin "håller" eller är det bara banken som kan göra den bedömningen?

Håller på att kolla efter ett större hus och har hittat ett med uthyrningsdel. Pratade med ägaren idag och det visar sig att de betalar 10 000kr för uthyrningsdelen i vilket hjälper ägaren väldigt mycket.
Anledning till frågan är att jag och frugan har idag en belåningsgrad på 65% och det nya huset misstänker/bedömer vi till ca 70-80% belåningsgrad. Med de 3% kommer vi hamna på ca 20-25k i månaden för ränta/amortering. Med de 10k för uthyrningen så blir det ungefär lika mycket som vi betalar idag.

Googla på kalp kalkyl så hittar du massor

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Går det att göra kalkyl på motsvarande sätt som banken gör för att kolla ifall ekonomin "håller" eller är det bara banken som kan göra den bedömningen?

Håller på att kolla efter ett större hus och har hittat ett med uthyrningsdel. Pratade med ägaren idag och det visar sig att de betalar 10 000kr för uthyrningsdelen i vilket hjälper ägaren väldigt mycket.
Anledning till frågan är att jag och frugan har idag en belåningsgrad på 65% och det nya huset misstänker/bedömer vi till ca 70-80% belåningsgrad. Med de 3% kommer vi hamna på ca 20-25k i månaden för ränta/amortering. Med de 10k för uthyrningen så blir det ungefär lika mycket som vi betalar idag.

Det är inte säkert att banken tar hyresintäkten i beaktande, det kan variera från bank till bank.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dashio:

Håller på att kolla efter ett större hus och har hittat ett med uthyrningsdel. Pratade med ägaren idag och det visar sig att de betalar 10 000kr för uthyrningsdelen i vilket hjälper ägaren väldigt mycket.

Vad är sannolikheten att du alltid har en hyresgäst? Om hyresgästen inte betalar hyran, har du då kontrollerat hur snabbt du kan vräka personen? Kostnad för vräkning? Om hyresgästen förstör hyresrätten, vad gör du då?

Lite att kolla upp och samtidigt uppskatta sannolikheter för olika utfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Googla på kalp kalkyl så hittar du massor

Exakt vad jag sökte efter! Sökte på "kalkyl" men det var verkligen varierande resultat. Tack!

Skrivet av bubbelbabbel:

Det är inte säkert att banken tar hyresintäkten i beaktande, det kan variera från bank till bank.

Vår bank räknar inte med det vet jag. Swedbank är det för den som är nyfiken

Skrivet av TANDEMCYKELN:

Vad är sannolikheten att du alltid har en hyresgäst? Om hyresgästen inte betalar hyran, har du då kontrollerat hur snabbt du kan vräka personen? Kostnad för vräkning? Om hyresgästen förstör hyresrätten, vad gör du då?

Lite att kolla upp och samtidigt uppskatta sannolikheter för olika utfall.

Tack! Bra synpunkter att ta med!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av omipoen:

Efter riksbankens höjning och nu senast FED är det mycket surr om att räntorna kommer stiga mer i år. Det fick mig att fundera på en sak...

Anta att du ska köpa en nyproducerad bostad och sista betalningsdag för slutlikviden är 1 augusti och inflytt strax därefter. Går bankerna i praktiken med på att "starta" ett bolån en månad tidigare, 1 juli i det här exemplet? Och vore det klokt att göra det? Min första tanke är att om kostnaden (en extra månads amortering + räntebetalning på lånet) är mindre än den förväntade besparingen (X% sannolikhet att få 0.Y% lägre ränta på t ex 3 års bindningstid om lånet startar 1 juli istället för 1 augusti) så är svaret ja. Rimligt tänkt?

Större banker kan fixa det med vad som kallas räntesäkring, betyder i princip att banken lånar upp de pengarna i förväg och låter de ligga till dess att du ska flytta in. Du betalar för detta med ett räntepåslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Har sett att det har dykt upp en del trådar med funderingar kring bolån och tänkte att jag kunde svara på funderingar som ni kan ha. Kanske bara för att stämma av läget innan ni går till banken eller vad som helst. Fråga på

Jag har och min sambo har tittat på en bostadsrätt. Vi bestämde pris och skrev kontrakt, pratade med banken om bolån och så vidare. BAM! Räntan höjdes. Vad är din prognos?

Så här ser det ut:
Vi lånar 30% i min mors hus, totala lån i hennes hus kommer ej över 50% och vi måste inte amortera. 200k i ett pantbrev som redan finns, och 360k får vi öppna nytt pantbrev för.
Vi tänkte ha rörlig ränta så att vi pytsa in pengar i lånet när vi vill och potentiellt betala av det i förtid. Vi tänker inte amortera då man i så fall har bundit sig till utgifter. Vi tänker istället lägga undan en "amorteringssumma" åt sidan varje månad och pytsa in i lånet då och då.

Resterande 1,260m (70% av värdet=1% amortering) lånar vi i vår bostadsrätt. Vi tänkte dela upp det i två delar. Låsa hälften på 4 år och hälften på 2 år.
Den på 4 år vill vi binda i förtid, (0.09% påslag) då jag misstänker att räntan kommer stiga mer än så innan 4e Juli när vi ska flytta in och räntan bestäms.
Den andra halvan avvaktar vi lite med när/om/hur vi ska binda den.
Rådgivaren sade först idag om att man kunde binda i förtid när jag sade att det var synd att räntan kanske stiger. Jag svor innerligt i tystnad. Hade hon sagt det för 3 veckor sedan när vi var där sist hade vi kunnat får 2.54%!

Vi ska flytta in 4/7, och banken vi har är Swedbank.
Så... Vad är din kvalificerade gissning och rådgivning? Några tips?

Permalänk
Medlem

Ponera att vi köpte ett hus med lån på 3 miljoner hos Swedbank för en ränta på 1,09% som vi har bundit i 3 år. Hur blir det bundna lånet ifall vi säljer huset och köper någonting dyrare och behöver låna 5 miljoner istället?

Flyttas lånet till det nya huset och så tillkommer ett lån på 2 miljoner med dagens ränta?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

Jag har och min sambo har tittat på en bostadsrätt. Vi bestämde pris och skrev kontrakt, pratade med banken om bolån och så vidare. BAM! Räntan höjdes. Vad är din prognos?

Så här ser det ut:
Vi lånar 30% i min mors hus, totala lån i hennes hus kommer ej över 50% och vi måste inte amortera. 200k i ett pantbrev som redan finns, och 360k får vi öppna nytt pantbrev för.
Vi tänkte ha rörlig ränta så att vi pytsa in pengar i lånet när vi vill och potentiellt betala av det i förtid. Vi tänker inte amortera då man i så fall har bundit sig till utgifter. Vi tänker istället lägga undan en "amorteringssumma" åt sidan varje månad och pytsa in i lånet då och då.

Resterande 1,260m (70% av värdet=1% amortering) lånar vi i vår bostadsrätt. Vi tänkte dela upp det i två delar. Låsa hälften på 4 år och hälften på 2 år.
Den på 4 år vill vi binda i förtid, (0.09% påslag) då jag misstänker att räntan kommer stiga mer än så innan 4e Juli när vi ska flytta in och räntan bestäms.
Den andra halvan avvaktar vi lite med när/om/hur vi ska binda den.
Rådgivaren sade först idag om att man kunde binda i förtid när jag sade att det var synd att räntan kanske stiger. Jag svor innerligt i tystnad. Hade hon sagt det för 3 veckor sedan när vi var där sist hade vi kunnat får 2.54%!

Vi ska flytta in 4/7, och banken vi har är Swedbank.
Så... Vad är din kvalificerade gissning och rådgivning? Några tips?

https://i.imgur.com/We2LqIl.jpg

När du delar upp bindningstiden på flera olika löptider så låser du din ränta på olika längder men ditt förhandlingsutrymme blir bortförhandlat på den längsta löptiden. Du kan inte byta bank, utan kostnader, sålänge du har lånet kvar. Och lycka till att prata till dig rabatter när du ändå är fastlåst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Ponera att vi köpte ett hus med lån på 3 miljoner hos Swedbank för en ränta på 1,09% som vi har bundit i 3 år. Hur blir det bundna lånet ifall vi säljer huset och köper någonting dyrare och behöver låna 5 miljoner istället?

Flyttas lånet till det nya huset och så tillkommer ett lån på 2 miljoner med dagens ränta?

Att göra ett s.k. säkerhetsbyte på ett befintligt bundet lån ska inte vara omöjligt, men banken måste förstås godkänna den nya säkerheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dashio:

Ponera att vi köpte ett hus med lån på 3 miljoner hos Swedbank för en ränta på 1,09% som vi har bundit i 3 år. Hur blir det bundna lånet ifall vi säljer huset och köper någonting dyrare och behöver låna 5 miljoner istället?

Flyttas lånet till det nya huset och så tillkommer ett lån på 2 miljoner med dagens ränta?

Hör av dig när du vet, jag undrar samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Så... Vad är din kvalificerade gissning och rådgivning? Några tips?

https://i.imgur.com/We2LqIl.jpg

Fokusera på förhandladeräntorna... det är inget vidare erbjudande ni fått.
Räntorna kan gå upp eller ned även om det mest är tjat om höjningar nu börjar andra skrika om den andra risken, recession och sjunkade räntor. Något får rätt, någon får fel, svårt att påverka så fokusera på det ni kan göra själva, förhandla.

Här har du bankerna's snittränta, enkelt att se vilka som just nu vill ha kunder och vilka som mjölkar.
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/lan--...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Att göra ett s.k. säkerhetsbyte på ett befintligt bundet lån ska inte vara omöjligt, men banken måste förstås godkänna den nya säkerheten.

Ah! Fick svar på min fråga där! Visste inte vad det hette bara. Tack!

Skrivet av first:

Hör av dig när du vet, jag undrar samma sak.

Säkerhetsbyte heter det. Löser man upp det i förtid måste man betala ränteskillnadsersättning

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Ah! Fick svar på min fråga där! Visste inte vad det hette bara. Tack!

Säkerhetsbyte heter det. Löser man upp det i förtid måste man betala ränteskillnadsersättning

En del banker tillåter i princip aldrig säkerhetsbyten längre fyi

Autocorrect :D
Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

En del banker tillåter i princip aldrig säkerhetsbälten längre fyi

Men själva skall de ha både hängslen och livrem

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

En del banker tillåter i princip aldrig säkerhetsbyten längre fyi

Jaha? Men vad händer då? Måste jag lösa upp mitt lån och få ett helt nytt lån?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Jaha? Men vad händer då? Måste jag lösa upp mitt lån och få ett helt nytt lån?

Ja precis så

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌