Helgsnack: Privatkopierar du?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Privatkopierar du?

Copyswede-skatten, kassettskatten eller privatkopieringsersättning. Kärt barn har många namn, men hur ofta utnyttjar du din rätt att kopiera material privat?

Läs hela artikeln här

Permalänk
Skrivmaskin

Hallå! Jag tänkte bara påminna om det som redan beskrivs väldigt tydligt i artikeln: Håll isär begreppen privatkopiering och piratkopiering, där det första är ämnet för veckans helgsnack.

Permalänk
Medlem

Nej. Streamar/köper allt och har inget behov av att göra kopior. Däremot brukar jag stilla undra om det är lagligt med kopieringsskydd i Sverige när vi betalar för rätten att privatkopiera.

Permalänk
Medlem

Köper CD-skivor och rippar dom till FLAC för användning i Foobar2000 bland annat, där finns mycket skoj på Discogs
Sen blir det blu ray / 4K filmer också men det är direkta inköp

Permalänk
Medlem

Inte alls längre.
Mycket eftersom om jag vill dela med mig av matrial så begår jag ett annat brott, genom att kringå kopieringsskyddet. Som faktiskt finns på allt matrial som man köper idag.

Permalänk
Medlem

Kort sagt, ja! Enligt nuvarande regler då offline-material (Spotify och poddar) klassas som privatkopiering så gör jag det.
Gammalmodig privatkopiering, spela in från tv/radio eller rippa sysslar jag inte med

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Köper CD-skivor och rippar dom till FLAC för användning i Foobar2000 bland annat

Nu kommer jag peka med pekfingret och säga.. "Du vet väl om att du inte får kringgå kopieringskyddet på din köpta vara?"
Personligen tycker jag det är knäppt, men det är tyvärr så lagen ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Nu kommer jag peka med pekfingret och säga.. "Du vet väl om att du inte får kringgå kopieringskyddet på din köpta vara?"
Personligen tycker jag det är knäppt, men det är tyvärr så lagen ser ut.

Du får peka hur mycket du vill ja jo

Permalänk
Medlem

Jag privatkopierar ibland musik från datorn till telefonen.
Skönt att slippa reklam och behovet av Wi-Fi eller mobildata.

Permalänk
Medlem

Sparar musik och ljudböcker i telefonen för offline lyssning, annars ingenting.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Beltet:

Traditionella musik CDs (16/44.1) har inget kopieringsskydd. Skivor som har kopieringsskydd får inte ha "Compact disc digital audio"-loggan på omslaget. Det är förstås annat med SACD, DVD-A etc men gamla skolans CD är helt okrypterat.

Jag har hållit på och rippa mina Dreamcast-spel ett tag nu så att jag kan använda dem på min GDEMU. Händer också att jag rippar PS2-spel för att kunna köra genom FreeMcboot. Annars laddar jag ner lite spellistor och poddar på Spotify om jag vill lyssna utan internetuppkoppling.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Jag antar att Copyswede tycker att offline mode på Spotify är privatkopiering, så i det fallet gör jag väl det.
Annars inget.

Permalänk
Medlem

Jag har ju en del gamla rippade CD-skivor på hårddisken men det var väldigt väldigt längesedan jag faktiskt rippade något.

Att spela in saker ifrån SVT Play och liknande, räknas det som privatkopiering?

Permalänk
Medlem

Nej. Senaste gången jag fjorde detta var omkring år 1996. Jag tycker det är lite väl hårt att än idag så många år efter detta tvingas betala tusentals kronor i avgift för denna rättighet.

På frågan varför inte privatkopiera? Så använder jag inget som jag får kopiera, allt är drm skydd. Även om jag hade fått kopiera det så varför? (om man ska följa regelboken och inte hyra en film och sprida den vidare)

Mobilen har jag obegränsad surf på, någon säger men när du ser på en film på Netflex på mobilen så cachar spelaren någon sekund filmen innan den spelar, så man kan se trots kortvarig störning. Därför privatkopierar du. Gå och lägg dig är mitt respons till ett sådant påstående.

Permalänk
Snusfri

Mestadels musik som rippas till wav för att sedan "muxas" till Hi-RES FLAC (Har kvar orginal bitrate).

Permalänk
Medlem

de var länge sen man privatkopierade nu finns nästan allt lovligt på nätet
lyssnar ofta på musik och ljudböcker när jag arbetar de finns massor på nätet till en låg kostnad
är man lat som jag så betalar jag en peng och har det lagligt på nallen

Permalänk
Medlem

Nej, var extremt många år sen. Kör Spotify och köper LP/kassettband på det jag gillar extra mycket vid sidan om för att spela på vintage anläggningen.

Permalänk
Medlem

streamar aldrig musik, har .FLAC filer på ett USB minne för stereon i bilen, kopierar även in musiken i mobilen etc.

Permalänk
Medlem

Jag privatkopierar musik och ljudböcker mellan enheter. Jag lyssnar inte så mycket på ljudböcker som jag läser, men det är skönt att ha dem om jag villhöver. Trots att jag har väldigt mycket musik i fysisk form (edit: och för den delen på fysisk media! ) och (därför även) i filformat använder jag fortfarande streamingtjänster också, för att ibland är bekvämlighet och bättre överblick skönare än kvalitet.

Jag privatkopierar inte böcker, jag är dum och köper varje bok i fysisk form, plus ibland även i eboksform till min (skandal) Ipad. För att det är lättare att bära med sig en Ipad än en Ipad+eboksläsare, eller fyra faktiska böcker.

Jag tittar sällan på film på ett sätt som kräver högre kvalitet än streamingartefakter skapar, så jag streamar dem rakt av.

Spel? Nej.

Permalänk

Köper CD skivor som jag rippar till datorn. Det är väl dit det sträcker sig.

Permalänk
Medlem

Det har väl hänt någon gång att jag laddat ner en video från SVTPlay när det inte riktigt fungerat att titta direkt på sidan (t.ex. p.g.a. dålig uppkoppling), men det var nog många år sedan jag gjorde det sist. Och att köpa e-böcker på nätet och lägga på min läsplatta kanske också tekniskt räknas som privatkopiering?

Men i övrigt så äger jag väldigt lite media att privatkopiera, det mesta är kopieringsskyddat nu för tiden och även om man fick privatkopiera sånt så köper jag ändå inte kopieringsskyddad media.

Permalänk
Medlem

Nej, använder Spotify med lokal lagring vilket inte borde anses vara privatkopiering då materialet fortfarande är skyddat.

Permalänk

Gör kopior av fysiska spel (på de platformar där det går) för preservationssyfte men utöver det är det mer möda än det är värt att kopiera saker. Allt man köper nu för tiden är digitalt i vilket fall

Permalänk
Medlem

Nop. Streamar allt i dagsläget

Permalänk
Medlem

Ett tiotal terabyte backup åt andra
Tycker dagens streamingtjänster är ganska värdelösa, kvaliteten är okej men utbudet är horribelt.

Permalänk
Medlem

Privatkopierat en hel del CD:n, då man ville ha materialet tillgängligt på såväl datorn som mobilen.
För möjligheterna att köpa musik digitalt direkt har alltid varit begränsade.
En strömningstjänst kostar en viss summa i månaden, vilket blir dyrt i relation till den lilla mängd ny bra musik som kommer. Sen tvingas man fortsätta betala, annars har man inget kvar.
Visst kan det nog vara bekvämt med strömningstjänst, men om priset varit lägre vore det mer rimligt.

Aldrig varit någon storkonsument av musik då det är rätt lite jag gillar.
En del måste också ständigt ha musik el ljud omkring sig, jag föredrar många gånger tystnaden.
Vissa gånger kan det gå veckor (el kanske även månader) utan att jag lyssnar på musik, men sen kan det även vara mer intensiva perioder när det blir väldigt frekvent.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror nog på när det räknas. Har rippat alla CD-skivor jag köpt, men det var många år sen jag köpte CD nu. Kopierar de filerna jag skapade för 10+ år sedan till mobilen när jag köper ny, till exempel.

Permalänk
Medlem

Har ju redan betalt för det då jag köpte mobilen.

Se rubriken.

Permalänk
Medlem

Har inget att privatkopiera, allt streamas eller laddas ner.
Fick en CD för något år sedan och insåg då att jag inte ens kom ihåg när jag senast hade tillgång till en optisk läsare.