Dum fråga: Kör mobile tethering to PC - kort kabel bäst?

Permalänk
Medlem

Dum fråga: Kör mobile tethering to PC - kort kabel bäst?

Gör det någon skillnad om jag har en 0,25m eller 2,00m micro usb till USB-A kabel?

Detta är för övrigt det bästa sättet att använda mobilens nätverk på en PC som jag förstått det?

Permalänk
Medlem

Nej, det spelar ingen som helst roll. Och ja, det är det bästa sättet om det bara är en dator.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nej, det spelar ingen som helst roll. Och ja, det är det bästa sättet om det bara är en dator.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

2m kabeln kan ju vara att föredra då det blir lättare att placera mobilen eller använda den samtidigt som den sitter kopplad mot datorn

Permalänk
Medlem

Fortsätter med ännu en dum fråga på samma ämne:

Om micro USBn är 1,0a så laddar den ju en mobil långsammare än en med 2,4a

betyder det även att den kommer att ge mig långsammare nätverk också isåfall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sosemon:

Fortsätter med ännu en dum fråga på samma ämne:

Om micro USBn är 1,0a så laddar den ju en mobil långsammare än en med 2,4a

betyder det även att den kommer att ge mig långsammare nätverk också isåfall?

Nej.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Med risk för att vara en irriterande tölp. Hur kommer det sig? Är det för att begränsningen ändå är såpass hög att det inte blir en flaskhals för nätverkshastigheten? Eller är det två helt skiljda saker som inte påverkar varann?

Permalänk
Medlem

@sosemon: Vad som påverkar är kabelns motstånd eftersom det påverkar hur mycket spänningen faller, och kabelns motstånd beror på längden samt hur tjocka ledare som används i kabeln. En bra 5m-kabel med tjocka ledare kan fungera bättre än en billig 1m-kabel med tunna ledare, men som konsument är det tyvärr svårt att bedömma kvalitén på en kabel utan att testa den (kabelns yttre dimensioner är sällan en bra indikation).

Så svaret är att kortare kabel alltid är bättre om det är praktiskt möjligt, men huruvida det faktiskt gör någon skillnad i ditt fall är omöjligt att svara på eftersom det beror på mer än bara längden på kabeln.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sosemon:

Med risk för att vara en irriterande tölp. Hur kommer det sig? Är det för att begränsningen ändå är såpass hög att det inte blir en flaskhals för nätverkshastigheten? Eller är det två helt skiljda saker som inte påverkar varann?

Laddningshastigheten och dataöverföringshastigheten är två olika saker.

Hastigheten i mobil-tethrat nätverk är i princip försumbart mot hastigheten i en USB-kabel till att börja med och således bryr sig hastigheten inte om kabellängd eller dylikt sålänge trafiken kommer fram (Kabeln är hel).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin