Asus: "Miners intresse för grafikkort har svalnat"

Permalänk
Melding Plague

Asus: "Miners intresse för grafikkort har svalnat"

Enligt Asus VD hänger lägre grafikkortspriser ihop med minskad lönsamhet och släckt efterfrågan på grafikkort till mining.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja, de har väl redan köpt upp det som går att köpa vid det här laget.
Sedan mörkades väl siffror om hur mycket GPUs som miners köpte om jag inte minns fel?
Men man får hoppas att detta stämmer.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ja, de har väl redan köpt upp det som går att köpa vid det här laget.
Sedan mörkades väl siffror om hur mycket GPUs som miners köpte om jag inte minns fel?
Men man får hoppas att detta stämmer.

Var det inte nVidia som mörkade det?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Var det inte nVidia som mörkade det?

"Mörkade" är nog ett starkt ord i sammanhanget.

Nvidia redovisade det inte på ett sätt som SEC var nöjda med.

Permalänk

Sänk priserna dåååååååååååå

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Medlem

Själv har man betalat av nästan hela ens dator med hjälp av mining. Minade i ungefär ett halv år medans det fortfarande var värt det under 2021 med mitt RX 6700XT. Sedan så använde jag mig av 1500kr av det jag fick för öppna lådor i CS:GO för skojs skull och fick 2 CS GO knivar som jag sedan sålde på facebook för 12500kr.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Själv har man betalat av nästan hela ens dator med hjälp av mining. Minade i ungefär ett halv år medans det fortfarande var värt det under 2021 med mitt RX 6700XT. Sedan så använde jag mig av 1500kr av det jag fick för öppna lådor i CS:GO för skojs skull och fick 2 CS GO knivar som jag sedan sålde på facebook för 12500kr.

hehe vilken grej. Kul att läsa

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Ser inga tecken på det. Ett RTX 3070 t ex ska ligga runt 5000-kronorsklassen vid det här laget. Det är långt dit dvs grafikkorten säljs fortfarande alldeles för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ser inga tecken på det. Ett RTX 3070 t ex ska ligga runt 5000-kronorsklassen vid det här laget. Det är långt dit dvs grafikkorten säljs fortfarande alldeles för dyrt.

Det som hänt hittills är väl att många kort nu finns i lager och att priserna försiktigt börjat krypa nedåt.
Det är ju en förbättring jämfört att ingenting finns i lager (utom möjligen "3090 super extra deluxe edition") och att pristrenden kontinuerligt varit uppåt.

Men priserna är fortfarande väldigt höga, det är ju tydligt...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det tror jag när jag ser det. Hittills så har priserna en bra bit kvar till innan allt känns som det ska igen. Men sådana här nyheter är ändå bra då det kanske får köpsugna miners att dra öronen åt sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

hehe vilken grej. Kul att läsa

Ja du snacka om tur i snitt ligger oddsen på 1 kniv per 400 lådor och då kan det även var en "skit" värd mindre en 1000kr. Förväntade mig att jag max skulle få tillbaks en drygt 100kr från mina lådor men ibland så har man turen på sin sida.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felixark:

Själv har man betalat av nästan hela ens dator med hjälp av mining. Minade i ungefär ett halv år medans det fortfarande var värt det under 2021 med mitt RX 6700XT. Sedan så använde jag mig av 1500kr av det jag fick för öppna lådor i CS:GO för skojs skull och fick 2 CS GO knivar som jag sedan sålde på facebook för 12500kr.

Ja jag har betalt av mitt 3080 i alla fall, är nog uppe i 12k nu. Minear bara när jag inte använder datorn till annat.

Många bäckar små.

Permalänk
Medlem
Skrivet av augustplym:

Sänk priserna dåååååååååååå

De sjunker allt eftersom tillgången allt bättre möter och till slut överstiger efterfrågan. Inte konstigare än så.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ser inga tecken på det. Ett RTX 3070 t ex ska ligga runt 5000-kronorsklassen vid det här laget. Det är långt dit dvs grafikkorten säljs fortfarande alldeles för dyrt.

Mining har "Svalnat". Inte "upphört helt".
Sedan vill naturligtvis alla i produktion, OEM, importörer, (r)etailers... hålla så höga priser som möjligt, och kommer att försöka bibehålla det höga prisläget. Om de lyckas, kommer de att göra goda vinster mot en krympande kundkrets. Om de inte lyckas, kommer de saftiga vinsterna att minska, men de kommer att ha en stabilare volym kunder.

Eftersom jag är potentiell kund i det här sammanhanget, föredrar jag det senare. Om tillverkarna/försäljarna fortsatt vill skära guld med täljkniv får de skära nån annans guld, mitt kommer att spenderas på annat håll.

Permalänk
Medlem

BTC & Eth har störtdykt de senaste dagarna, men jag har inte sett några lägre priser pga det än.
Om detta är pga att Eth går över till andelar istället för lön eller ej vet vi inte.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ja jag har betalt av mitt 3080 i alla fall, är nog uppe i 12k nu. Minear bara när jag inte använder datorn till annat.

Många bäckar små.

Just nu så får man ju endast lite över 10kr för dygn med ett RX 6700XT så känns inte som att det är värt det längre. Med tanke på att det blir så sjukt varmt i rummet nu när sommaren snart är har igen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Om de lyckas, kommer de att göra goda vinster mot en krympande kundkrets. Om de inte lyckas, kommer de saftiga vinsterna att minska, men de kommer att ha en stabilare volym kunder.

Jag tror inte de har någon långsiktig strategi om att försöka hålla priserna höga per se, utan att det är efterfrågan som driver nuvarande prisnivå mer än något annat, för annars kommer de bara drabbas av ökande kostnader p.g.a. mindre volymer på sikt -- tänk typ en industriell investering som ska betalas med 500K istället för 2M exemplar av samma artikel.

Det blir mycket svårare att hitta tillräckligt många kunder som är villiga att betala så mycket så att kalkylen går ihop med tanke på att de inte kan styra särskilt mycket över priserna på t.ex. minnen och GPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det tror jag när jag ser det. Hittills så har priserna en bra bit kvar till innan allt känns som det ska igen. Men sådana här nyheter är ändå bra då det kanske får köpsugna miners att dra öronen åt sig.

Beror väl på vad man menar också med "känns som det ska".

Är det att de kostar de nya MSRP'n där en 3080Ti ska gå på ca 13 000 SEK?

Eller är det när MSRP'n för ett XX80Ti-kort når ner till 2080Ti - MSRP om 999 USD?

Eller är det när MSRP'n för ett XX80Ti-kort når ner till 1080Ti - MSRP om 799 USD?

Personligen tycker jag inte priset "är som den ska" förrän MSRP om ca 10 000 SEK är mött, då det är en bra nivå för vinst/kort.

Säger jag, som köpte ett 3080Ti för 13 000 SEK hos webhallen och tyckte att jag lyckades komma undan billigt när det begav sig

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Folk har haft helt fel inställning till mining sen det "startade".
Korten är dyrare vid inköp, ja men sen drog man också in över tusenlappen varje månad per kort.

För dom som såg potentialen fick sina korten mera eller mindre gratis inom ett år, därefter ren vinst.

Även nu när brytning av krypto har "svalnat" så drar du in runt 650kr månaden (efter el) på ett 3080 (minar när du inte spelar).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

BTC & Eth har störtdykt de senaste dagarna, men jag har inte sett några lägre priser pga det än.
Om detta är pga att Eth går över till andelar istället för lön eller ej vet vi inte.

Finns en eftersläpning i prisresponsen.
Ser nog resultaten snabbast i begagnatmarknaden. Avtalen som sluts genom produktions- och distributionskedjan tar längre tid på sig att svara fullt ut. Detaljisterna märker ju snabbt när kundintresset avtar, men resultatet av det kan ta ett bra tag beroende på omständigheterna.

Nu vill vi se de nya korten, lite benchmarkläckor nu tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Folk har haft helt fel inställning till mining sen det "startade".
Korten är dyrare vid inköp, ja men sen drog man också in över tusenlappen varje månad per kort.

För dom som såg potentialen fick sina korten mera eller mindre gratis inom ett år, därefter ren vinst.

Även nu när brytning av krypto har "svalnat" så drar du in runt 650kr månaden (efter el) på ett 3080 (minar när du inte spelar).

Min inställning har hela tiden bara varit att jag inte gillar det . Sen är jag inte oskyldig själv då jag köpte lite Etherium för skojs skull och fick nån liten peng ut av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Folk har haft helt fel inställning till mining sen det "startade".
Korten är dyrare vid inköp, ja men sen drog man också in över tusenlappen varje månad per kort.

Min inställning till mining är att det förbrukar resurser utan att producera ett resultat, bara "tokens of value". Och eftersom det bara producerar tokens of value, finns det heller ingen gräns för hur mycket resurser det kan förbruka till skillnad mot om du till exempel producerade hus/cyklar/osv, där intresset successivt skulle avta, värdet minska, och resursförbrukningen upphöra.

Det är som att köpa bensin på fat, tutta på, och få mer betalt för mängden bensin man eldat upp än man gav för den. I oändlighet.

Inget jag vill gynna, precis.

Permalänk
Medlem

Det var ju hyfsat väntat men även om kryptointresset svalnar så finns det ju onekligen ett uppdämt behov från folk som vill ha dem för spel så det lär ta ett bra tag innan priserna närmar sig msrp på 3080 och dyl.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Själv har man betalat av nästan hela ens dator med hjälp av mining. Minade i ungefär ett halv år medans det fortfarande var värt det under 2021 med mitt RX 6700XT. Sedan så använde jag mig av 1500kr av det jag fick för öppna lådor i CS:GO för skojs skull och fick 2 CS GO knivar som jag sedan sålde på facebook för 12500kr.

uh vilken grej. Jävligt tragiskt att läsa :/

Permalänk
Medlem

Enligt tråden är det väldigt många som jobbar hårt för att inte jobba, klassiker.
650kr/månad.. jobba 1-2 timmar extra per månad istället för att ha på datorn 24/7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Beror väl på vad man menar också med "känns som det ska".

Är det att de kostar de nya MSRP'n där en 3080Ti ska gå på ca 13 000 SEK?

Eller är det när MSRP'n för ett XX80Ti-kort når ner till 2080Ti - MSRP om 999 USD?

Eller är det när MSRP'n för ett XX80Ti-kort når ner till 1080Ti - MSRP om 799 USD?

Personligen tycker jag inte priset "är som den ska" förrän MSRP om ca 10 000 SEK är mött, då det är en bra nivå för vinst/kort.

Säger jag, som köpte ett 3080Ti för 13 000 SEK hos webhallen och tyckte att jag lyckades komma undan billigt när det begav sig

Det sista, men sen får man såklart rälna in inflation i det hela för nu var det ju ett tag sedan 1080 TI släpptes.

Men ska vi vara realistiska så är det nog svårt att nå ner under MSRP även om MSRP för respektive klass av kort har stigit såpass att det inte känns som det ska längre.

I ett bredare perspektiv borde man som konsument kunna förvänta sig att prestanda per krona ökar för varje generation och inte stagnerar. Det är inte bara jag som kommer med tokigheter utan detta är något som bland annat Steve på Gamers Nexus pratat mycket om och är en sak han tycker gått snett de senaste generationerna, så det är väl egentligen det centrala. Så länge prestanda per krona ökar kan man svälja en prisökning, men så har det ju inte varit på ett bra tag nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mining

Skrivet av EntropyQ3:

Min inställning till mining är att det förbrukar resurser utan att producera ett resultat, bara "tokens of value". Och eftersom det bara producerar tokens of value, finns det heller ingen gräns för hur mycket resurser det kan förbruka till skillnad mot om du till exempel producerade hus/cyklar/osv, där intresset successivt skulle avta, värdet minska, och resursförbrukningen upphöra.

Det är som att köpa bensin på fat, tutta på, och få mer betalt för mängden bensin man eldat upp än man gav för den. I oändlighet.

Inget jag vill gynna, precis.

Oj, jag ser bara att du är arg på att energi inte ska användas alls för det förstör saker?
Mining av cryptovalutor värmer mitt hus 10 månader av 12, och ger mig en liten extra inkomst som pensionär.
Om du tror att tokens of value är utan värde så kan vi säga samma sak om svenska kronan eller annan valuta, om du tror att det finns en guldreserv som backar upp SEK så har du fel. Valutor generellt har ett värde enbart för att det finns en tro på valutan (landet). Av dom tokens of value jag har kan jag köpa hus/cyklar/osv, samma som det var Fiat (Fiat=vanlig valuta som Usd, sek etc) Men dom stora server hallarna som t.ex. Google, Twitter, Facebook etc. etc (Har dom något syfte som är bra?). Eller rena server hallar enbart dedikerade för cryptobrytning. Här håller jag med dig, det finns ingen bra anledning för att behålla dom, så du får gärna åka dit och dra ur elkabeln. M.V.H JPG

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggso:

Enligt tråden är det väldigt många som jobbar hårt för att inte jobba, klassiker.
650kr/månad.. jobba 1-2 timmar extra per månad istället för att ha på datorn 24/7

Det här med passiv inkomst är tydligen inte något som du förstår dig på.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Själv väntar man ju på sitt asus 3080 ska komma. Har inte hört något om det alls väntat sen november 2020...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Själv väntar man ju på sitt asus 3080 ska komma. Har inte hört något om det alls väntat sen november 2020...

Varflr inte bara avboka det och köp ett som finns i lager eller vänta tills 4000 serien kommer ut i stället.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO