Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ser ut som att Enyaq gått upp i pris nu. Finns inte med i deras bygg bil-verktyg längre (förmodligen för att dom justerar priserna), och prislistan i PDF som uppdaterades 10:e maj har ett baspris på 648k för en IV80x, har för mig det var betydligt lägre förr. Hade konfat upp den med en del tillval som dragkrok och sätesvärme bak och hade ändå hamnar på runt 650-660k, nu lär det bli närmare 700 innan man har skinnstolar och Area view och allt man nu vill ha.

Hoppas innerligen att förslaget om klimatbonustak på 700k justeras upp en del. Då skulle ju helt plötsligt Model Y vara på kartan dessutom...

Att Enyaq går upp till ca 650K spelar ju ingen roll, det är ju grundpriset som är relevant när det kommer till bonusen och inte slutpriset med tillägg.

Skrivet av Snudge_B:

Taket har ju precis tillkommit så det lär dröja innan det blir några justeringar. De ska först utvärdera. Sen har jag svårt att se att de höjer det så länge det finns elbilar för betydligt lägre pris på marknaden (vilket finns redan idag, och de lär inte bli dyrare i framtiden mer än för inflationsjusteringar). Staten vill gynna ATT du kör elbil, inte vilken elbil du kör.

Inget är bestämt ännu och troligen hinner dom inte genomföra det till 1/7, sen har det även börjat viskas i korridorerna om att sätta ett högre belopp pga alla prishöjningar.

Skrivet av Aktsu:

Precis, är det skattemedel inblandat så skall det självklart vara tillgängligt till alla.

Sedan tror jag inte de kommit fram till att det gynnar alla, det är garanterat så att de tycker att det gynnar Tesla eller ägarna på något vis annars hade de inte gjort det. Sedan gynnas såklart alla som kör andra bilar som får tillgång till fler laddare, frågan är ifall det blir en försämring för nuvarande Teslaägare eller inte vilket vi ännu inte vet svaret på.

Om Tesla vill öppna nätverket står det dem dock fritt att göra så. Sedan får bilkunderna utvärdera ifall de tycker det blivit sämre så att de köper någonting annat eller inte.

Med "kommit fram till att det gynnar alla" menar jag precis det du säger att Tesla kommit fram till att det gynnar även dom, att det gynnar övriga vet vi ju redan
Testen med att öppna ett fåtal har väl slagit väl ut och därför ser Musk en potential att öppna alla, tror aldrig han hade gjort det om han trodde det skulle skada Tesla.

Permalänk
Medlem

Okej hoppas på lite hjälp här

Inom ett år kommer jag byta förmånsbil och har pushat för elbil.

Situation om ett år.

2 barn -> 2 och 5 år. -> Ingen stor vagn, litet bagage är ok, märkt att desto större behov desto mer bagage.
7 mil tor till jobb
Kanske en lång resa per månad
Funderar på om jag ska slå till på en Tesla 3 eller Kia EV6

Grymt sugen på Tesla. Vad får man i bidrag sommarn 2023?

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Att Enyaq går upp till ca 650K spelar ju ingen roll, det är ju grundpriset som är relevant när det kommer till bonusen och inte slutpriset med tillägg.
Inget är bestämt ännu och troligen hinner dom inte genomföra det till 1/7, sen har det även börjat viskas i korridorerna om att sätta ett högre belopp pga alla prishöjningar.
Med "kommit fram till att det gynnar alla" menar jag precis det du säger att Tesla kommit fram till att det gynnar även dom, att det gynnar övriga vet vi ju redan
Testen med att öppna ett fåtal har väl slagit väl ut och därför ser Musk en potential att öppna alla, tror aldrig han hade gjort det om han trodde det skulle skada Tesla.

Fast det där stämmer väl inte alls, det är inte alls grundpriset som avgör bonus utan slutpriset med ev tillägg.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TobiasStockholm:

Fast det där stämmer väl inte alls, det är inte alls grundpriset som avgör bonus utan slutpriset med ev tillägg.

Varken grundpriset eller slutpriset. Det är endast vad Skatteverket tycker att bilen kostar som räknas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Aaah hade bommat det, de flesta skriver bara om ett tak på 700k, inte alltid att det är enligt skatteverkets lista oavsett slutpris på beställningen. Då känns gränsen så klart mycket mer rimlig om än det är surt att man just kapar model y som har det som krävs för att bli en mycket bra familjebil. Surt att bilar med hög grundutrustning faller bort medan boösr med en massa tillval som de flesta ändå följer slinker igenom, men förstår att det är svårt att hitta en bra balans.

Ryktet om 800k har jag hört, är lite det jag stör mig på. Om jag vill ha model y men väljer enyaq pga bonusen, och sen höjer dom taket, då har jag ju snålat i onödan. Nu vet jag egentligen inte om jag vill ha model y, har inte tittat så noga mer än att kaj stör mig på att allt är på en touchskärm och att fjädringen sägs vara lite hård, men ändå.

Permalänk
Medlem

Hatar verkligen modellen med oändligt med tillval, tycker tesla gör det mycket bättre med rimligt grundutförande. Väldigt tråkigt om bonussystemet uppmuntrar till det förlegade systemet med lockpriser på underutrustade bilar ingen vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Hatar verkligen modellen med oändligt med tillval, tycker tesla gör det mycket bättre med rimligt grundutförande. Väldigt tråkigt om bonussystemet uppmuntrar till det förlegade systemet med lockpriser på underutrustade bilar ingen vill ha.

Instämmer. Känns ok när det finns bilar som har ett par olika modeller med viss utrustning, typ essential advanced exclusive eller nåt I den stilen, men när varje liten pinal är ett svindyrt paket blir det trist. Särskilt när man ska köpa begagnat om några år.

Samtidigt finns det väl argument för att jag inte ska behöva köpa en svindyr bil med panoramaglas och massa annat som bara riskerar bli ett problem bara för att få köpa en elbil med fyrhjulsdrift.

Det hela beror väl på om bilens tillval är orimligt dyra eller om den i grunden välutrustade bilen är orimligt dyr i sin grundform. Enyaq kostar ju typ som model y om man väljer samma utrustning (dvs allt), så det är ju inte en billigare bil, bara att man kan få den i ett sämre och därmed billigare utförande.

Edit: efter att ha tittat närmare så gillar jag verkligen ioniq 5's paketering. Två versioner, lite olika drivlinor, några extra tillval som ändå känns rimligt dyra och rimliga att de ligger som tillval (eller lite dyr dragkrok för att bara vara en vanlig avtagbar).

Bakre vindrutetorkare känns som en enorm brist i den norrländska snöröken så bilen går nog bort på det, men annars väcker den bilen ett alldeles enormt vill ha-begär just nu.

Permalänk
Medlem

Slutpriset spelar ingen roll, du får bonus enligt skatteverkets lista som vad jag vet utgår från grundpriset.

Skrivet av Alling:

Varken grundpriset eller slutpriset. Det är endast vad Skatteverket tycker att bilen kostar som räknas.

Sant att det är den listan som gäller och vad jag vet så utgår den från grundpriset på de olika modellerna.
Exakt hur dom sätter sitt pris vet jag inte, min phev hade samma pris i listan som grundpriset hos tillverkaren, kollar jag på den elbilen jag beställt så är den listad ett par tusen under tillverkarens nuvarande grundpris, men om jag inte är fel på det så är det samma som grundpriset var tidigare.

Listan är från december 2021 och om man kollar så tror jag det motsvarar vad grundpriset var då, sedan justerar dom inte listan trotts eventuella prisjusteringar från tillverkaren under året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smnstr:

Situation om ett år.

2 barn -> 2 och 5 år. -> Ingen stor vagn, litet bagage är ok, märkt att desto större behov desto mer bagage.
7 mil tor till jobb

Barnbidrag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Rätt många har bra grundutförande nu.

Skoda och Volvo har bra. Samma med Kia, Hyundai, Mazda, Honda, Toyota, Subaru.

Generellt alla asiatiska märken har det.

Och sen de dyrare märkena som har rätt kasst. BMW, Mercedes och framförallt Audi...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Många gånger tror jag att det här blivit billigare att bara tillverka den dyraste version av varje tillval, kostnaden för en backkamera lär inte vara många tior, kostnaden för att montera två olika versioner dominerar säkert helt. Så tror tesla produktionstekniskt gör helt rätt, men de gamla fossilerna är väl fast i sin affärsmodell med tillval som ska locka till merköp till överpriser. Tror inte de egentligen vill sälja basversionen, utan vinsten ligger nog till stor del på tillvalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jo så kan man ju göra. Menade mest att hon inte har någon nytta av de som elleverantör.

Tänkte om det gick få en billigare laddare hos någon annan leverantör så hade det varit smutt.

Lägsta pris men med laddare som ändå uppfyller kraven 11 KW och lastbalanserare är väl vad hon är ute efter. Såg Eon hade laddare för drygt 9k installerad och klar. Är nog det billigaste jag hittat.

Det är som sagt helt Ok att inte använda Tibber som elleverantör, även om man blir medlem och köper box därifrån.

Vill hon ha en rabattkod så kan du/hon messa mig. Då kan hon komma ner i 5 995.- för allt (inklusive Easee-boxen, elmaterial, elektrikers installationskostnad, etc.) och hon kan utan problem fortsätta med samma elleverantör hon har i dag (tex. Eon).

Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Jag skrev ju i tråden för ett tag sen angående Easee-laddaren och deras Equalizer mm. Jag har nu fått laddaren och equalizern installerade. Jag har en gammal elmätare utan de nya moderna utgångarna (HAN / P1 tro jag de heter). Men med hjälp av en 3-fasmätare från Eastron (SM630MCT-MV) kan man dock via induktiva mätning med sk CT-klämmor få equalizern att fungera. Det åtgår ju dock lite mer plats i elskåpet för alla prylar, i mitt fall blev det ett nytt skåp bredvid, men det fungerar. Jag gissar (är ingen elektriker) att Eastron kan prata med equalizern såsom om det vore data från en HAN/P1-port, så equalizern vet inte om att Eastron finns utan är bara glad att den får data den förstår.

TLDR: Easee-laddaren funkar tillsammans med Easee equalizern även med en gammal elmätare.

Kul! Grattis till nya installationen!

Har den gamla Watty-lösningen i dag, men Equalizer känns som en bättre och stabilare lösning (om än dyrare). Vad gick hela kalaset på (om jag får fråga)? Vet du om man kan koppla Equalizer till en elmätare med europeisk/holländsk mätport?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Att det är olika ägare/tillverkare av olika laddstationer är inget konstigt, men att vissa inte ska kunna ladda på vissa ställen blir väldigt konstigt i och med att det faktiskt är en del landets infrastruktur. Att man sedan kan ha kort eller avtal, som man har på bränslestationer idag, och därmed få rabatter är inget konstigt. Men slutna exklusiva system är ju bara ett sätt att jobba emot ett fungerande system i stort. Herr Musk har väl alltid sagt att han jobbat för en spridning av elbil generellt och inte bara för Tesla?

Skrivet av Aktsu:

Handlar väl om att privata aktörer som använder sitt egna kapital skall få välja om de vill investera för sina egna kunder och således få en fördel eller för alla. Om de däremot tar emot allmänna medel så bör motkravet såklart vara att de måste öppna de delarna de fått allmänna medel för alla. Men så länge det är företagets egna pengar så är det inte konstigare än att jag inte kan kräva att alla skall få komma hem till dig och använda din laddare.

Tesla, precis som andra, har ju fått ekonomiskt stöd från trafikverket att bygga ut sitt nätverk så helt rätt att de öppnar upp.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Sluta använda folks preferenser som ett politiskt slagträ i en annars sansad (nåja) diskussion om elbilar.

Banhammaren är använd och uppvärmd så sätt punkt här och nu

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Att det är olika ägare/tillverkare av olika laddstationer är inget konstigt, men att vissa inte ska kunna ladda på vissa ställen blir väldigt konstigt i och med att det faktiskt är en del landets infrastruktur. Att man sedan kan ha kort eller avtal, som man har på bränslestationer idag, och därmed få rabatter är inget konstigt. Men slutna exklusiva system är ju bara ett sätt att jobba emot ett fungerande system i stort. Herr Musk har väl alltid sagt att han jobbat för en spridning av elbil generellt och inte bara för Tesla?

Tesla, precis som andra, har ju fått ekonomiskt stöd från trafikverket att bygga ut sitt nätverk så helt rätt att de öppnar upp.

De har fått stöd för några få enskilda stationer, dessa måste helt klart öppnas upp för alla, de övriga måste öppna lika mycket som folks hemmaladdare måste vara öppna för allmänheten. Sedan om Tesla öppnar hela nätverket ändå för att de tycker det är fördelaktigt för dem bestämmer de själva över, vad Musk säger får man ta med några grävskopor salt då han oftast agerar försäljare och PR-avdelning så de öppnar nog bara för att de ser ekonomisk vinning i det på något vis.

Personligen tycker jag bara att öppnandet är okej om det sker långsamt nog för att se till att det fortsätter att fungera så bra som det gör idag, dvs att man kan lita på att det i princip alltid finns plats på resan utan kö eller problem. Ett stängt välfungerande nätverk möjliggör i var fall elbilsägandet för mig medan avsaknaden av ett välfungerande nätverk gör att jag får gå tillbaka till bensinbil och jag föredrar att köra elbil. Men det är som sagt Tesla som får bestämma hur de vill göra med saker de betalat för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

De har fått stöd för några få enskilda stationer, dessa måste helt klart öppnas upp för alla, de övriga måste öppna lika mycket som folks hemmaladdare måste vara öppna för allmänheten. Sedan om Tesla öppnar hela nätverket ändå för att de tycker det är fördelaktigt för dem bestämmer de själva över, vad Musk säger får man ta med några grävskopor salt då han oftast agerar försäljare och PR-avdelning så de öppnar nog bara för att de ser ekonomisk vinning i det på något vis.

Personligen tycker jag bara att öppnandet är okej om det sker långsamt nog för att se till att det fortsätter att fungera så bra som det gör idag, dvs att man kan lita på att det i princip alltid finns plats på resan utan kö eller problem. Ett stängt välfungerande nätverk möjliggör i var fall elbilsägandet för mig medan avsaknaden av ett välfungerande nätverk gör att jag får gå tillbaka till bensinbil och jag föredrar att köra elbil. Men det är som sagt Tesla som får bestämma hur de vill göra med saker de betalat för.

Reser du såpass ofta där du behöver använda supercharger?
Jag menar om du reser långt enstaka gånger per år och överväger bensinbil istället för el för att du kanske får vänta en gång så är det ju rätt extremt. Mina föräldrar sa samma sak man orkar ju inte vänta. Men sen reser dom en till 2 gånger per år och gör en höna av en fjäder. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Reser du såpass ofta där du behöver använda supercharger?
Jag menar om du reser långt enstaka gånger per år och överväger bensinbil istället för el för att du kanske får vänta en gång så är det ju rätt extremt. Mina föräldrar sa samma sak man orkar ju inte vänta. Men sen reser dom en till 2 gånger per år och gör en höna av en fjäder. 😆

Drygt 1 gång i månaden i snitt skulle jag säga att det blir resor som kräver snabbladdning, frun åker i jobbet runt 1 gång i månaden i snitt och så blir det andra resor vi gör på det (1-3 skidresor per år, någon sommarresa, småresor med kompisar över dagen osv). Köande kan t.ex. göra att resa Stockholm - Amsterdam inte blir görbart på en dag längre, och jag avskyr att övernatta på vägen vilket även är en stor anledning till varför vissa bilar som laddar långsammare i km/minut går bort. Framförallt så tycker jag inte det är rimligt att betala 700k till 1,2 miljoner kronor för en produkt där jag förväntar mig att tvingas köa för att kunna använda den delar av tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Drygt 1 gång i månaden i snitt skulle jag säga att det blir resor som kräver snabbladdning, frun åker i jobbet runt 1 gång i månaden i snitt och så blir det andra resor vi gör på det (1-3 skidresor per år, någon sommarresa, småresor med kompisar över dagen osv). Köande kan t.ex. göra att resa Stockholm - Amsterdam inte blir görbart på en dag längre, och jag avskyr att övernatta på vägen vilket även är en stor anledning till varför vissa bilar som laddar långsammare i km/minut går bort. Framförallt så tycker jag inte det är rimligt att betala 700k till 1,2 miljoner kronor för en produkt där jag förväntar mig att tvingas köa för att kunna använda den delar av tiden.

Det finns flyg också.

Jag var ofta i Amsterdam ett tag i jobbet och flyget var ju väldigt effektivt, kunde åka hemifrån typ halv sju, ta halvåtta-flyget och hinna till ett möte halvtio. Lunch i stan, möte i Veghel på eftermiddagen kanske, och vara hemma till middan liksom. Kostnaden varierade förstås, åkte för under tusenlappen ibland och för typ 8000 t/r andra gånger, men det är ju inte mycket med tanke på tiden man sparar ändå. Att köra GBG-Amsterdam tar ju närmare tolv timmar, från Stockholm blir det minst femton, enkel väg. Kostnadsmässigt är det svårt att räkna hem att köra, speciellt med tanke på broavgifter och dylikt på vägen, men det beror förstås på hur många man är också. Men tar man med tidsaspekten så är det ju inget att snacka om.

Däremot hade jag gärna kört om jag skulle dit på semester med familjen, men då hade vi ju gjort ett antal stopp på vägen, kanske badat och så vidare, och hade absolut inte kört hundra mil på en dag utan övernattat på vägen.

Edit: Tåg är ett alternativ också förstås. Det tar ungefär samma tid som att köra men är ju mer avslappnande i alla fall för föraren. Problemet är att det brukar bli väldigt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns flyg också.

Jag var ofta i Amsterdam ett tag i jobbet och flyget var ju väldigt effektivt, kunde åka hemifrån typ halv sju, ta halvåtta-flyget och hinna till ett möte halvtio. Lunch i stan, möte i Veghel på eftermiddagen kanske, och vara hemma till middan liksom. Kostnaden varierade förstås, åkte för under tusenlappen ibland och för typ 8000 t/r andra gånger, men det är ju inte mycket med tanke på tiden man sparar ändå. Att köra GBG-Amsterdam tar ju närmare tolv timmar, från Stockholm blir det minst femton, enkel väg. Kostnadsmässigt är det svårt att räkna hem att köra, speciellt med tanke på broavgifter och dylikt på vägen, men det beror förstås på hur många man är också. Men tar man med tidsaspekten så är det ju inget att snacka om.

Däremot hade jag gärna kört om jag skulle dit på semester med familjen, men då hade vi ju gjort ett antal stopp på vägen, kanske badat och så vidare, och hade absolut inte kört hundra mil på en dag utan övernattat på vägen.

Edit: Tåg är ett alternativ också förstås. Det tar ungefär samma tid som att köra men är ju mer avslappnande i alla fall för föraren. Problemet är att det brukar bli väldigt dyrt.

Ja jag flyger dit en del idag för att hälsa på vänner men hade varit kul att kunna ta bilen ibland också så vi har den där och kan åka omkring mer. Speciellt eftersom vi funderar på att på sikt köpa en bostad där för att spendera några månader om året i den så hade vi gärna "provbott" där lite mer innan.

Rent generellt tycker jag att en bil skall vara något man inte drar sig för att använda och bara dra iväg med när man vill, börjar man kolla om det är helgdagar eller liknande för att se om det kommer vara köer så förtar det hela syftet. Det är redan dyrare för oss att ha bilen än att åka taxi överallt om vi tar bort långresorna och bara kollar på vardagskörningen.

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT, men att köra ner med elbil till Amsterdam känns på förhand helt klart mycket mer omständigt än att flyga. Har själv planer på att göra den resan i sommar, men mest för att kunna röra mig fritt därifrån till Tyskland och närliggande länder. Skulle jag resa för att endast besöka Amsterdam så finns alldeles för mycket som talar emot en bilresa:
- Flyget är kort, smidigt och att komma till centralen från flygplatsen tar typ 15 minuter med tåg och kostar typ 5 euro.
- Att köra bil i centrala Amsterdam är en mardröm med alla trånga vägar, miljard cyklister och brist på parkering. Många eller kanske de flesta hotell har inte ens parkering.
- Att ta sig runt Amsterdam är relativt billigt med både spårvagn, metro och taxi/cykeltaxi. Ja eller cykel som de flesta gör där.
- Att ta sig runt till övriga städer i Nederländerna från Amsterdam är extremt smidigt med tåg och inte alls dyrt.

Å andra sidan finns laddstationer för elbil typ överallt, trots att landet är så litet.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax Crystal Super 50 & 57PPD

Permalänk

Kan inte tråden återgå till elbilar nu? Känns meningslöst att följa den här tråden med så mycket off topic som här är...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Kan inte tråden återgå till elbilar nu? Känns meningslöst att följa den här tråden med så mycket off topic som här är...

Jo håller med.

Kolla in den här bilen från Estland

Permalänk
Medlem

Finns en enkel lösning, man börjar prata om något annat

Någon här som är en pickup-typ? Var hemma hos en kompis i helgen och han pratade så gott om F150 Lightning. Dom har ju börjat levereras i USA nu och Doug har gjort en genomgång bland annat

Tycker frunken är helt magnifik, att lyfta även grillen så att det är riktigt enkelt att använda utrymmet. Lite avensjuk på elektrisk huv, hade gärna haft det på mustangen också.

Lyssnade även på ett podcast här om dagen där man intervjudande Ford chef för EV och det var rätt häftigt att höra hur processen gick till när man tog fram Mustang Mach-E och hur man jobbade med mjukvara för att vara bättre än sina konkurrenter.

Blir så tydligt att många biltillverkare (inte alla) försöker med något nytt nu med elbilar. Jag har aldrig tänkt tanken på att köpa en Ford, tycker dom har varit rätt b som jag kört. Men nu börjar jag känna hur jag blir mer och mer Ford-frälst efter att åkt runt i Mach-E ett tag..

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av martinot:

Det är som sagt helt Ok att inte använda Tibber som elleverantör, även om man blir medlem och köper box därifrån.

Vill hon ha en rabattkod så kan du/hon messa mig. Då kan hon komma ner i 5 995.- för allt (inklusive Easee-boxen, elmaterial, elektrikers installationskostnad, etc.) och hon kan utan problem fortsätta med samma elleverantör hon har i dag (tex. Eon).

Kul! Grattis till nya installationen!

Har den gamla Watty-lösningen i dag, men Equalizer känns som en bättre och stabilare lösning (om än dyrare). Vad gick hela kalaset på (om jag får fråga)? Vet du om man kan koppla Equalizer till en elmätare med europeisk/holländsk mätport?

Jag har inte fått slutfakturan än, men enligt offerten kommer hela kalaset gå på ca 10-12 kkr efter bidraget på 50% (varav ca 4 kkr för equalizer), och då ingår allt (material och arbetstid) inklusive en 5m lång laddkabel. Elektrikern beställde allt från EV Solution som verkar ha ett färdigt kit.

Har ingen aning om vilka portar som stöds av equalizer, men bifogar en bild från Easee Installer appen där man kan välja mätartyp. Den säger inte mig så mycket då jag saknar kunskap, men du kanske kan utläsa det du behöver 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon_Bayerskt:

Hmm. Hur bifogar man bilder?!? Ser inget sånt alternativ, bara att länka till bilder, video mm.

Sweclockers har ingen funktion för att ladda upp bilder, man får använda t.ex. Imgur för att ladda upp och sen länka.

Guide: Så lägger du upp bilder på SweClockers: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1552045-guide-sa-lagge...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jo håller med.

Kolla in den här bilen från Estland
https://youtu.be/LiC8WsPvLcA

Trehjulingar är häftiga och samtidigt så härligt konstiga. Men för storstadsbruk (som ändå utgör en relativt betydande andel av bilisterna) hade det inte varit dumt med mer innovation inom det området. En elbil på 700kg har ett helt annat footprint.

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Sweclockers har ingen funktion för att ladda upp bilder, man får använda t.ex. Imgur för att ladda upp och sen länka.

Guide: Så lägger du upp bilder på SweClockers: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1552045-guide-sa-lagge...

Tack för info!

Permalänk
Medlem

På tal om Teslas SUC...

Jag tycker mig läsa överallt att folk hyllar Teslas laddnätverk, hur många de finns och hur mycket lättare det är att äga en Tesla tack vare deras infrastruktur.

Ok, jag förstår att om man reser norrut eller längre resor runtom i landet så är Teslas laddstationer att föredra då det finns fler stolpar per station, plus att de sällan är fulla eller har köbildning.

Men sen tittar jag lite runt Stockholmsområdet, som ändå är huvudstaden. Så tänker man att man bor söder om Stockholm, tex i Södertälje såsom jag och har inte tillgång till laddning hemma. Vart skulle jag snabbladda min Tesla (om jag nu hade en)? Det finns 2 alternativ:

Antingen kör jag 30 minuter (40 km) ner mot Tystberga, eller nästan 50 minuter (60 km) genom Stockholm hela vägen till Upplands Väsbys Tesla snabbladdare.

Hur är det möjligt att man har en sån enorm yta runt Stockholmsområdet utan en enda Tesla snabbladdande stolpe?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax Crystal Super 50 & 57PPD

Permalänk
Medlem
Skrivet av smnstr:

Situation om ett år.

7 mil tor till jobb

Hade vi bara haft 2 barn och inget större behov av större bagage hade jag absolut valt en Model 3. Kikar på den som en andrabil. Dock har vi 3 barn, och åker ofta med en maxad Volvo XC90 + takbox. Väntar fortfarande på en elbil som kan ersätta XC90n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Finns en enkel lösning, man börjar prata om något annat

Någon här som är en pickup-typ? Var hemma hos en kompis i helgen och han pratade så gott om F150 Lightning. Dom har ju börjat levereras i USA nu och Doug har gjort en genomgång bland annat

Tycker frunken är helt magnifik, att lyfta även grillen så att det är riktigt enkelt att använda utrymmet. Lite avensjuk på elektrisk huv, hade gärna haft det på mustangen också.

Lyssnade även på ett podcast här om dagen där man intervjudande Ford chef för EV och det var rätt häftigt att höra hur processen gick till när man tog fram Mustang Mach-E och hur man jobbade med mjukvara för att vara bättre än sina konkurrenter.

Blir så tydligt att många biltillverkare (inte alla) försöker med något nytt nu med elbilar. Jag har aldrig tänkt tanken på att köpa en Ford, tycker dom har varit rätt b som jag kört. Men nu börjar jag känna hur jag blir mer och mer Ford-frälst efter att åkt runt i Mach-E ett tag..

https://www.youtube.com/watch?v=Bq5EwFRab6Q&t=341s&ab_channel...

En el-F150, nu snackar vi