Ser ut som att Enyaq gått upp i pris nu. Finns inte med i deras bygg bil-verktyg längre (förmodligen för att dom justerar priserna), och prislistan i PDF som uppdaterades 10:e maj har ett baspris på 648k för en IV80x, har för mig det var betydligt lägre förr. Hade konfat upp den med en del tillval som dragkrok och sätesvärme bak och hade ändå hamnar på runt 650-660k, nu lär det bli närmare 700 innan man har skinnstolar och Area view och allt man nu vill ha.
Hoppas innerligen att förslaget om klimatbonustak på 700k justeras upp en del. Då skulle ju helt plötsligt Model Y vara på kartan dessutom...
Att Enyaq går upp till ca 650K spelar ju ingen roll, det är ju grundpriset som är relevant när det kommer till bonusen och inte slutpriset med tillägg.
Taket har ju precis tillkommit så det lär dröja innan det blir några justeringar. De ska först utvärdera. Sen har jag svårt att se att de höjer det så länge det finns elbilar för betydligt lägre pris på marknaden (vilket finns redan idag, och de lär inte bli dyrare i framtiden mer än för inflationsjusteringar). Staten vill gynna ATT du kör elbil, inte vilken elbil du kör.
Inget är bestämt ännu och troligen hinner dom inte genomföra det till 1/7, sen har det även börjat viskas i korridorerna om att sätta ett högre belopp pga alla prishöjningar.
Precis, är det skattemedel inblandat så skall det självklart vara tillgängligt till alla.
Sedan tror jag inte de kommit fram till att det gynnar alla, det är garanterat så att de tycker att det gynnar Tesla eller ägarna på något vis annars hade de inte gjort det. Sedan gynnas såklart alla som kör andra bilar som får tillgång till fler laddare, frågan är ifall det blir en försämring för nuvarande Teslaägare eller inte vilket vi ännu inte vet svaret på.
Om Tesla vill öppna nätverket står det dem dock fritt att göra så. Sedan får bilkunderna utvärdera ifall de tycker det blivit sämre så att de köper någonting annat eller inte.
Med "kommit fram till att det gynnar alla" menar jag precis det du säger att Tesla kommit fram till att det gynnar även dom, att det gynnar övriga vet vi ju redan
Testen med att öppna ett fåtal har väl slagit väl ut och därför ser Musk en potential att öppna alla, tror aldrig han hade gjort det om han trodde det skulle skada Tesla.