Snabbkoll: Laddar du din telefon trådlöst?

Permalänk
Medlem

Den laddar för långsamt på trådlösa så det blir alltid trådat

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Har inte stöd för trådlös laddning men om jag hade det skulle jag nog inte använda det förens jag hittar ett sängbord där det är infällt. Sen man fick USB C på mobilen och slipper vända microUSB 3 gånger så är det så pass smidigt ändå, plus att man kan ladda mobilen och ändå använda den.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Trådlöst i bilen, vid datorn (snabbladdning) och vid sängen. Sladd på jobbet för att kunna använda den samtidigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Telefonen laddar sina två AAA NiMH-batterier när den står i sin basstation.

7G-mobilen hänger i fönstret.

Den lilla platta Google Android-kameran/datorn laddas över USB-C PD.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag körde trådlös laddning till gamla goda Nexus 4 och Sony Z3 Compact.

Idag har jag en telefon som inte kan laddas trådlöst.

Permalänk
Medlem

Nej inte längre. Jag körde trådlös laddare i bilen när jag körde Nexus 5, då originalladdaren hade inbyggda magneter. Sjukt smidigt. Har kört lite trådlöst sen dess också men det slutar alltid med att jag vill kunna använda telefonen samtidigt som den laddas.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Har några puckar utplacerad i huset, datarum och sovrum bla.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Kör trådlös laddare vid sängen på natten och snabbladdare med kabel om det behövs innan jag ska iväg nånstans.

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogelholk:

Trådlös laddning är en häftig teknik, men hade energieffetiviteten inte varit helt värdelös och extra värmen som blir hade jag använt det. Jag kör med ett gäng magnetadaptrar och tillhörande kablar istället som behåller energieffektiviteten nära toppen istället.

Håller med – det det kan vara smidigt med trådlös laddning, men visst är det synd på den extra strömförbrukningen. Samtidigt kör vi runt i fossildrivna fordon – ofta endast en person i tung bil – som har cirka 30% (bensin) respektive cirka 40% (diesel) verkningsgrad; resten går ut i värme! Men det är helt normaliserat och inte många som ifrågasätter.

En elbil har för övrigt cirka 85-95% verkningsgrad.

Men kanske just därför vi ska låta bli trådlös laddning – för att det redan är så mycket slöseri med energi?

Wireless Charging Is a Disaster Waiting to Happen
https://debugger.medium.com/wireless-charging-is-a-disaster-w...

In my tests, I found that wireless charging used, on average, around 47% more power than a cable.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Jag laddar bara trådlöst. Har en platta som telefon ligger på över natten.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Vi kör med en laddstation (Anker) med 10 USB-A portar. Där finns det (nästan) alltid en sladd ledig vid behov och flera enheter (telefoner, surfplattor, träningsklockor, cykellysen mm) kan laddas samtidigt. Dessutom är allt samlat på en och samma plats.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Endast i bilen då vi har en mobil hållare med trådlös laddare. Men hemma blir det långsam laddning under natten endast med sladd eftersom att jag inte behöver ladda mobilen under dagen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Rekordmedlem

Naturligtvis ska man ha en trådlös telefon så man slipper böka med att ansluta kontakter i den , det är så bekvämt att bara kunna lägga den på laddplatan. Jag är mer förvånad att det inte är standard på alla telefoner ännu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

99% trådlös laddare. Lägger den på laddning varje kvälls när jag ska sova.

De få gånger jag glömt detta så används snabbladdaren på morgonen.

Permalänk
Medlem

Det är perfekt lösning om ladduttaget pajat på din mobil iaf.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vickevire88:

Mitt skal har magneter(ideal of sweden) så måste placks av skalet.
Jobbigt.
Och den går de så snabbt med kabel.

Samma här, sen tar det 5s att stoppa i en kabel så inte kännt behovet heller.

Permalänk
Medlem

Då laddkontakten på telefonen har blivit dålig, så kör jag endast trådlöst.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: Asus Z97-A | Processor: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB DDR3 1600mhz | Grafikkort: MSI GTX 970 Gaming 4GB | SSD: Crucial MX100 256GB | Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Kylning: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens testat att ladda trådlöst. Det låter dock väldigt bekvämt och praktiskt. Vet att farsan köpte en laddplatta för några år sedan och den blev skållhet. De blev retur på den men sådant är lite läskigt.

Permalänk
Medlem

Senaste 3 mobilerna kör jag bara trådlöst Känner att jag sparar slitaget på kontakterna utöver bekvämligheten att bara lägga laddaren i sitt ställ på natten

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Nu för tiden kör jag i stort sett bara trådlöst blev enklast så eftersom jag skaffade en Iphone. Istället för att köpa en massa av deras specialsladdar så köpte jag en trådlös laddare till alla platser där jag kan tänka mig behöva ladda, de fungerar ju även om jag byter till Android igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Använder en sån här och tycker den fungerar bra, används till mobil, surfplatta och tangentbord:

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Laddar alltid med sladd för miljöns skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segafreakone:

Använder en sån här och tycker den fungerar bra, används till mobil, surfplatta och tangentbord:
https://i.imgur.com/GGNlAIS.gif[

Har en exakt likadan. Bland det bästa köpet jag gjort, framförallt till bilen. Blir som att ha trådlös Android Auto.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Den enda telefonen jag laddar trådlös är min Samsung Galaxy smartwatch 4 eller vad den heter. Då den har 4G och går att ringa med så är den ju en telefon. Ogillar egentligen trådlös laddning då den är ineffektiv och ger av förklarliga skäl magnetfält. Som man exempelvis kanske inte bör ha nära sängkanten.

De "riktiga" telefonerna laddas med sladd. 33W-laddning på Xiaomi mi note10pro snabbladdas oerhört fort.
Egentligen ogillar jag snabbladdning då snabbladdning sliter ut batteriet i förtid. Så har jag inte bråttom laddar jag telefonen med någon gammal samsung-laddare på 2A, dvs. 10W.

Permalänk
Medlem

Jag laddade min iphone 12 pro enbart med trådlös laddare, Jag märkte att batterihälsan sjönk kraftigt på den.

Så jag gjorde ett experiment, jag bytte till iphone 13 pro och har bara laddat den trådat, från iphone 13 pro release har jag fortfarande 100% batterihälsa.

Iphone 12 pro från release till iphone 13 release med enbart trådlös laddning så sjönk den till 87% batterihälsa.

Kan vara att jag fick ett kasst batteri eller så dödar trådlös laddning batterier.

Jag laddar nästan varje natt och har oftast runt 50% batteri kvar när jag lägger mig. Laddar inget under dagarna.

Permalänk
Medlem

Ny på trådlöst, sitter en platta i bilen som laddar min Iphone, noterar dock att värmebildningen är mycket hög, telefonen är jättevarm efter ett tag, inbillar mig att det är negativt för batterihälsan.

Permalänk
Medlem

Japp, köpte en liten puck när jag bytte till en telefon som stödde det. Det är ganska trevligt att det blir en sån enkel och snabb sak att lägga telefonen på laddning, men ärligt talat känns det inte superviktigt.

Jag kör en 7.5W-puck men den är ikopplad i en 5W-kloss. Batterihälsa efter två och ett halvt år är 89%.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Har trådlös laddning i bilen, men hemma blir det sladd på nätterna så att batteriet är fulladdat lagom till att det är dagas att kliva upp. Dvs "batterivård" inom spannet för de timmarna

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag laddar min klocka samt mina hörlurar trådlöst.

Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||

Permalänk
Medlem

Har haft god lycka med batteri-liv hittills med trådat(5w apple), så jag kommer nog hålla mig till det i framtiden.

(Skulle hellre se några procent större batteri eller inget kamera-berg, och att baksidan var i metall med lättrad yta(tänk tumskruv till dator): undvika sprucket glas, mer grepp, bättre värmeavledningsförmåga)

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58