Permalänk
Musikälskare

Vad köper ni i bulk till hemmet?

Tanken slog mig att man kanske skulle börja köpa saker i bulk för att få ner priset på det man använder hela tiden, är det något ni gör och i så fall var brukar ni köpa det ifrån?

/ flashen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag brukar bulka på smör och Bregott (Maxi/Lidl) när det är billigt och sen frysa in det.

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Proteinpulver, ofta 15kg i stöten när det är bra rabatter hos t.ex. Myprotein.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Kaffe.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Toapapper. Ingen speciell leverantör men vi brukar ta något från billigaste sortimentet som finns tillgängligt. Går alltid åt och har god hållbarhet vid torr förvaring. Skiljer rätt mycket i pris, visserligen ingen ekorre eller lamm på förpackningen, men sett till primärt användningsområde tycker vi det inte har så stor betydelse.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Avstängd

Det som råkar vara billigt och som håller tillräckligt länge, och förstås inte tar upp för mycket plats.

Är smör superbilligt så kanske jag köper tre paket exempelvis, det är hållbart nog för att vi ska hinna käka upp, och det tar inte så farligt mycket plats i kylen. Men säg toapapper, det håller för evigt men tar upp mycket plats så där blir det inga jättebalar hur billigt det än är. Andra hygienartiklar däremot passar rätt bra, tandkräm, shampoo och liknande blir inte dåligt och tar inte upp så mycket plats.

Men jag har märkt att en del produkter ändå blir sämre med tiden även om utgångsdatum är ok. Typ mjöl kändes ju som något som höll för evigt men färskt ger bättre resultat enligt min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Toapapper. Ingen speciell leverantör men vi brukar ta något från billigaste sortimentet som finns tillgängligt. Går alltid åt och har god hållbarhet vid torr förvaring. Skiljer rätt mycket i pris, visserligen ingen ekorre eller lamm på förpackningen, men sett till primärt användningsområde tycker vi det inte har så stor betydelse.

Billigaste rullarna har typ hälften av papper mot exempelvis Serla.

Permalänk
Medlem

Här hemma brukar vi buffra rätt mycket, ofta är det från rusta eller öob. Tittar på deras reklamblad varje vecka.

T.ex så handlar vi aldrig tvål och schampo på Ica eller liknande. Vi köper handtvålen från öob oftast, schampo och duschtvål köper vi stora förpackningar/flaskor på rea på Rusta och då köper man ett gäng. Det blir så mycket billigare än att handla sådant på en lokal matbutik.

Axplock av rea/storpack köp som buffras här hemma:

Toapapper, Torkpapper (hushållspapper), Duschtvål, Handtvål, Schampo, Vitaminer, Tandborstar, Tandkräm, nudlar, spagetti och andra skafferivaror.

I princip så köper vi på oss saker när det är rea på det mesta som går att lagra ett bra tag. Det är så mycket skillnad i pris och även i förpackningsstorlek.

Ta t.ex handtvål som ofta finns på en liten matbutik, den är oftast 300ml men på Rusta är den 500ml och kan kosta mindre än den för 300ml.
Om man får in en rutin så blir det inte krångligare, snarare enklare att bufferthandla varor.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Nötter, frön, linser och ris finns säckvis. Om jag nånsin får inbrott hoppas jag att tjuven inte vet vad 5kg valnötter är värt

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Medlem

Krossade tomater på burk. Sånt går alltid åt när jag lagar mat så det är bättre att ha ett berg med såna än att de helt plötsligt tagit slut.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av augustplym:

Nötter, frön, linser och ris finns säckvis. Om jag nånsin får inbrott hoppas jag att tjuven inte vet vad 5kg valnötter är värt

Men valnötter är ju sjukt mycket godare om de är färska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Billigaste rullarna har typ hälften av papper mot exempelvis Serla.

Det stämmer! Just toapapper är verkligen en sådan sak som folk blir "lurade" på. De köper en jättestor bal med 18meter på varje rulle. Vi köper 18-pack Serla Maxi (tror jag den heter) på Rusta när det är rea. Räcker hur länge som helst.

Samma med Cif som vi köpte nu från Maxi hemkörning, den är på 500ml men den gamla vi köpt från Rusta eller Öob är på 750ml. Sådant är det många som inte uppmärksammar.

Edit: Cif: Maxi hemkörning 500ml 25.90:- ÖoB 750ml 19:- Skapligt mycket billigare...

Cif jämföra.
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Skrivet av snajk:

Men valnötter är ju sjukt mycket godare om de är färska?

Jag var otydlig, det är alltså 20-30 förslutna påsar à 500g styck. Valnötter är en färskvara helt korrekt

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tiieempu:

Jag brukar bulka på smör och Bregott (Maxi/Lidl) när det är billigt och sen frysa in det.

Smart!
Vet att det går finemang att frysa in matfett men har nog aldrig tänkt på det där med att bulka på lite när det är rea.
Är ju förbaskat dyrt med ca 60 kr förpackningen numera...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Det stämmer! Just toapapper är verkligen en sådan sak som folk blir "lurade" på. De köper en jättestor bal med 18meter på varje rulle. Vi köper 18-pack Serla Maxi (tror jag den heter) på Rusta när det är rea. Räcker hur länge som helst.

Samma med jif som vi köpte nu från Maxi hemkörning, den är på 500ml men den gamla vi köpt från Rusta eller Öob är på 750ml. Sådant är det många som inte uppmärksammar.

Jag har gjort en liten studie på just Serlas toapapper.
CG Säljer 12-pack för 70-95kr.
Rusta och Lidl rear 18-packet för runt 65kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag har gjort en liten studie på just Serlas toapapper.
CG Säljer 12-pack för 70-95kr.
Rusta och Lidl rear 18-packet för runt 65kr.

Just den produkten är en typisk "högre normalpris men rea ofta" som börjar bli mer och mer vanligt i butiker.
För mig att på rusta brukar det kosta på rea ca 69.90:- eller något här och det är oftast där vi handlar dom. Intressant att det kan vara billigare på Willys också, det ska jag håll ögonen på. Coop kan ha riktigt bra rea på 5 x 6 pack också för medlemmar.

Och till TS: Det är smart att bulk/buffra saker (helst till rea) som man använder hela tiden. Man har det alltid hemma och kan lägga pengarna på mer teknik eller annat roligt. Att kolla reklambladen på företagens hemsida och sedan ta en avstickare och handla på sig för ett tag framöver.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Dasspapper 18-pack Serla från ÖoB/Rusta samt Pepsi Max / Sockerfri Energidryck brukar finnas i mängder.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Deodorant, Shampo/Tvål, Tandkräm, Disktabletter, Tvättkapslar, Sopppåsar med mera. Köper när jag ser att det finns extra nedsatt så håller det ett tag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Går inte åt så enorma mängder av något när man är ensam, men däremot brukar jag passa på när det är erbjudande på något som håller och som jag vet går åt.
T ex tvättmedel, pasta, schampo, tvål, tandkräm, rakhyvlar, glass, energidryck (de senare inte nödvändiga, men brukar vara bra erbjudanden rätt sällan).
Har gärna någon/några i reserv snarare än att upptäcka att något är slut när det väl behövs.

Permalänk
Medlem

Alla sorters hygienartiklar, shampoo, tvål, deo osv brukar vi bunkra upp med en gång i halvåret. Sen lite andra grejer, mest för att det är skönt att veta vid vardagshandlingen att det enda som behövs är mat.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Vi bulk-köper ganska mycket grejer i vårt hushåll. Det är bara jag och frugan så vi har lätt att bunkra utan att det tar alldeles för mycket plats. Några exempel:

*Vegetarisk köttfärs (och vanlig köttfärs, är inte vegetarian men den vegetariska är billigare än kött, samt att ca 350g motsvarar 500g kött. Så den räcker längre) - lätt att köpa i storpack och frysa in. Håller otroligt länge i frysen och lätt dela upp i portionsförpackningar att ställa i kylen dagen innan tillagning för upptining.

*Toapapper

*Fryst kyckling - samma devis som köttfärsen.

*Havredryck - bättre än mjölk till flingorna om man storköper. Ofta kan man köpa 10 x 1 liter för rabatterat pris. De håller okristligt länge i rumstemperatur så länge de är oöppnade. Därmed blir det även bra förberedelser enligt broschyren "om kriget kommer" eftersom man har vätska och näring som kan stå o-kylt längre perioder.

*Kaffe - har under 10 år bara köpt "märkeskaffe" men nästan aldrig till normalt pris. Så fort det är "3 för X" eller annat bra rabbaterat pris så köper jag minst 3st paket. Dem räcker oftast tills nästa gång det är rea.

*Bönor: sjukt billig basprotein som dessutom håller galet länge. Köp i stora lass och ha i skafferiet!

*Ris: också lång hållbarhet, står det torrt kan du ha det hur länge som helst. Köper största säcken de har.

*Pasta: liknande som kaffet. Vi köper stora mängder när det är rea. Klarar oss länge på det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv

Tvål och deoderant men det har inget med ekonomin att göra

Permalänk
Medlem

Kaffekapslar, för jag vill aldrig vara utan.
Tidigare köpte jag laddsladdar i bulk. Men köper nu istället dyrare sladdar som håller.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Ägg
Toalettpapper
Proteinpuvler, vassle

Edit: glömde tandkräm och tandborstar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ammunition, toapapper och frystorkad mat (på stor konservburk med 25års hållbarhetstid)
Alltid bra att vara förberedd

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Något som jag faktiskt försöker köpa i bulk är carbloader, recovery dryck och energigel till cykling. Går att få bra pris om man passar på vid reor. Svindyrt annars.

Annars det vanliga, sånt som alltid används och är jobbigt om det tar slut köps i större mängd innan det tar slut.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Toapapper. Ingen speciell leverantör men vi brukar ta något från billigaste sortimentet som finns tillgängligt. Går alltid åt och har god hållbarhet vid torr förvaring. Skiljer rätt mycket i pris, visserligen ingen ekorre eller lamm på förpackningen, men sett till primärt användningsområde tycker vi det inte har så stor betydelse.

Jag har kört den metoden själv tills jag insåg att jag köper toapapper dubbelt så ofta om jag köper något billigt, jämfört med att lägga 1,3 gånger priset för något som håller 100% längre

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Smör
Ost
Bregott
Hamburgeost
Chips + dylikt
Läsk
Pasta

Med 3 ungar så går det åt en hel del, så varje ggn det är extrapris så köper jag på mig.
2.5 kylskåp samt 2 frysar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Billigaste rullarna har typ hälften av papper mot exempelvis Serla.

Korrekt, men vad är det med det? Det är väl att hålla nere de små utgifterna som hela tråden handlar om vad jag förstått och där är kilopriset det intressanta, inte mängden löpmeter per rulle.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag har kört den metoden själv tills jag insåg att jag köper toapapper dubbelt så ofta om jag köper något billigt, jämfört med att lägga 1,3 gånger priset för något som håller 100% längre

Kanske ligger något i det, enda nackdelen jag märkt är att det är lite rivigare men vid andra anstrykningen känns det bättre 🤪

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!