Kan du arbeta med datorn din arbetsgivare tillhandahåller utan extra sladdar och hubbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Inte egentligen, då du oavsett vad du köper introducerar icke-certade grejer i en säker miljö. Spelar ingen roll om det är en datormus, usbminne eller hub - kopplas det in så bryter du skyddet. Allt som kopplas in i USB är i regel livsfarligt, oavsett funktion

Det var länge sedan och hanterades enligt rutin, det känns dumt att gå in på, men lyfte fram det som ett exempel att bara för att man "inte gjort något fel" så finns det konsekvenser man kanske inte tänkt på - alla arbetsgivare är definitivt inte okej med att man plockar in egna grejer för att underlätta jobbet

Helt förståeligt

Jag jobbar som ensam IT-ansvarig och mina medarbetare får gärna ta med sig egen utrustning, men jag kommer aldrig under några som helst omständigheter att supportera den utrustningen.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta är en trend och troligen följer den efter vad konsumenter vill ha.
Alla laptops går idag emot att bli skit enligt mitt tycke. För få portar, för högljud fläkt, svårt att byta batteri. Allt som ram ska vara fastlött. Vissa saker som mindre antal portar går ju motivera att de tar plats, men ibland finns det plats för fler usb.
Sedan usb A är förlegad, att den är kvar som standard än idag är ett mysterium, det är skillnad på ett svindyrt instrument som inte uppdateras så ofta och möss/tagentbord.

Jag håller egentligen med dig att de går mot att bli mindre användbara, men samtidigt förstår jag varför. Laptop-tillverkarna tittar på läsplattor, och då främst iPads eftersom Google så totalt har misslyckats med sina (de skall visst göra ett nytt försök nu), och vill efterlikna dem. IPad har en port och är tunn, och då vill man vara lika tunn. Det som begränsar detta är i mångt och mycket portarna, så då tar man bort dem.

Det jag har svårare att förstå är att om man nu har gjort laptoppen tunn nog för portarna att ändå ta bort några. Jag har en Dell med HDMI, 1 USB-A och två USB-C. Varför man i det läget inte petar in en USB-A till förstår jag inte. Den ena USB-C är ofta upptagen med laddningen (ev via en docka) och har man då en dongel i USB-A (för mus/tangentbord) så har man en enda USB-C kvar. Hade det varit så svårt att ge mig ett bar USB till? A eller C, vilket som.

Visa signatur

5900X | 6700XT