Slå samman två gmail-konton?

Permalänk
Medlem

Slå samman två gmail-konton?

Kan man på något sätt slå samman två gmail-konton.

Har en ny telefon (morsans, såklart) där hon använder en både ett nytt konto det gamla kontot. Detta ger en del problem då hon ibland byter konto då vissa funktioner bara fungerar på nya@gmail och andra bara fungerar på gamla@gmail.

Kan man få allt att hamna på ettochsamma@gmail? Hittar ingen bra förklaring hos google.

Lite svettigt att reparera från båda bilder och Whatsapp exempelvis, när det hänger en stekpanna i luften. och säkerhetskopiorna verkar hamna lite var stans

Svårt att förklara för en person som inte (vägrar) förstår skillnaden på program, appar och internet.

Telefonen är en ASUS Zenfone 8.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kan man på något sätt slå samman två gmail-konton.

Nej. I princip det enda du kan göra är att ställa in ett konto på att forwarda till ett annat och sedan sluta använda det första, och eventuellt då manuellt flytta över mail, bilder, etc. som tillhör kontot.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Nej. I princip det enda du kan göra är att ställa in ett konto på att forwarda till ett annat och sedan sluta använda det första, och eventuellt då manuellt flytta över mail, bilder, etc. som tillhör kontot.

Kan du förklara det där lite närmare? Jag får ju in båda konton i telefonen, kan jag tvinga så att något tar över allt i nästa säkerhetskopiering?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kan du förklara det där lite närmare? Jag får ju in båda konton i telefonen, kan jag tvinga så att något tar över allt i nästa säkerhetskopiering?

Ja asså du kan ju ha nya att logga in på google kontot i telefonen.
Sen om man vill komma åt mail i gamla kan man lägga till den gamla i bara gmail så du kommer åt båda.
Kan oxå göra så att alla mail som kommer till gamla kontot automatsikt skickas vidare till nya gmail.
Men att logga in på telefonen för inställningar o säkerhetskopior o allt med 2 google konton samtigt är bara som att be om problem.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Han syftar på att du på mailen kan ställa in att vidarebefordra all epost till en annan adress, och sedan bara använda den. Du kan ställa in att kunna svara från den vidarebefordrade adressen också.

Kör så själv och fungerar, gör dock inga säkerhetskopior av telefonen.

Permalänk
Medlem

Har för mig att både gmail och bluemail apparna kan hantera flera konton samtidigt.
Du kan då enkelt välja att se det ena eller det andra, eller en kombinerad presentation.
Lite som att ha två SIM-kort i telefonen.. Jag kör själv bluemail på det sättet.

PS. Man behöver inte logga in telefonen på flera konton, bara mejlappen.