Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Anser det är fel. För de flesta är en ac i hemmet inget bra alternativ. För krångligt, dyrt och oflexibelt. En hyfsad luftkylare räcker tillräckligt bra för de få dagarna. På kontor och butiker däremot ja.

En luftkylare gör inte mycket för ett hem någon dag på sommaren. Tillverkarna själva verkar säga att de är till för små torra rum och man skall inte förvänta sig att de kyler ned från 30 grader till 23 grader och det sker på bekostnad av att luftfuktigheten blir hög utan stort luftutbyte i rummet (vilket i sin tur då begränsar hur svalt man får det).

Jag vet inte var du bor men här i Stockholm brukar det vara relativt fuktigt på sommaren, en stor del av nyttan med AC är att man sänker luftfuktigheten inomhus. Hade inte velat höja luftfuktigheten utan att få ned temperaturen markant då det hade inte gjort saken bättre.

Permalänk
Medlem

Är det bra bit över 30° här i Sverige i veckor och månader så är ac ok. Vid 40° eller mer tar jag in på hotell med ac.
Men det har jag aldrig upplevt här än. Och skulle aldrig skaffa ac hemma, har däremot både pelarfläkt och luftkylare om än inte lika bra som den på Maxi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Är det bra bit över 30° här i Sverige i veckor och månader så är ac ok. Vid 40° eller mer tar jag in på hotell med ac.
Men det har jag aldrig upplevt här än. Och skulle aldrig skaffa ac hemma, har däremot både pelarfläkt och luftkylare om än inte lika bra som den på Maxi.

30 grader kan det enkelt bli inomhus i Sverige i flera månader ja, under delar av tiden kan man bekämpa det genom att öppna fönster på vid gavel såklart men det tappar sin effekt efter ett tag när solen står på och det är 20+ i luften ute, speciellt i lägenheter med självdrag som ventilering och där man inte kan få korsdrag.

Permalänk
Medlem

I flera månader. Nej. Inte i Sverige. Inte ens inomhus. Möjligen ett par veckor. Stäng av värmeelementen på sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

I flera månader. Nej. Inte i Sverige. Inte ens inomhus. Möjligen ett par veckor. Stäng av värmeelementen på sommaren.

Hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

I flera månader. Nej. Inte i Sverige. Inte ens inomhus. Möjligen ett par veckor. Stäng av värmeelementen på sommaren.

Du kanske ska sluta trolla nu och ge riktiga argument. Stänga av värmeelementen gör man väl så fort det blir runt 10-15c ute.

Inget av dina inlägg har varit särskilt rimliga eller ger ett bra argument. Vi har alla olika förhållanden att jobba med. Hos mig skulle det aldrig gå utan AC. Men hos vänner går det alldeles utmärkt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

I flera månader. Nej. Inte i Sverige. Inte ens inomhus. Möjligen ett par veckor. Stäng av värmeelementen på sommaren.

Min lägenhet var 30 grader inomhus i april på övervåningen, håller i sig så till september ungefär. I april kan man i var fall öppna fönstret på vid gavel för att sänka temperaturen ifall man vill men under sommarmånaderna gör det inte så mycket när solen skiner. Relativt vanligt för vindsvåningar i allmänhet med svart plåttak och mycket fönster. Min förra lägenhet som inte hade en vind var dock svalare, där höll det sig till minst 27-28 grader inomhus under juni till augusti istället utan AC, men där var å andra sidan luftflödet väldigt dåligt så även om man öppnade fönster så blev det inte direkt svalare. Oavsett är det inget som fungerar i längden och jag föredrar att inte ha alla fönster på vid gavel hela tiden.

Att din luftkylare har markant mindre effekt än en luftkonditionering är inte svårt att räkna ut, även om man helt skulle bortse från hur mättad luften blir angående luftfuktighet så behöver luftkylaren evaporera flera liter i timmen för att motsvara kyleffekten från en luftkonditionering. Kollar jag på några alternativ verkar de ligga klart under en liter i timmen (de flesta kring 0,5 liter i timmen). Så för att matcha kyleffekten av andra system så behöver du ha många luftkylare och skall man evaporera flera liter vatten i timmen kommer luften snabbt bli mättad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

Bor i en hörnlägenhet med betongväggar med sol kl 03-15 på sommaren och det allra bästa är korsdrag, men när det inte går pga diverse oljud och smådjur (insekter) så funkar fläkt och eller luftkylare.

Får nog säga att jag tycker du kan skapa en egen tråd. Vi som är här och skriver. 98 % av oss har mycket varmt i våra lägenheter. Så en AC är gudarna bra att ha. Sen står den där bara i hörnan och det är bara att starta den med sin fjärkontroll. Hur enkelt som helst. Är här personer som har solsidan. Så blir det extremt varmt. Så man köper en AC och får ner tempen mycket. Funkar hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Du kanske ska sluta trolla nu och ge riktiga argument. Stänga av värmeelementen gör man väl så fort det blir runt 10-15c ute.

Inget av dina inlägg har varit särskilt rimliga eller ger ett bra argument. Vi har alla olika förhållanden att jobba med. Hos mig skulle det aldrig gå utan AC. Men hos vänner går det alldeles utmärkt.

Ja sen skrev Han att det är en kostnad att köra en AC. Då undrar jag. Är inte en hotelhyra extremt dyrt. Får inte ihop det alls hur han tänker.

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om ett fönsterkit som passar den här typen av fönster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Köpte
https://www.webhallen.com/se/product/306482-Nedis-Barbar-luft...
I veckan. Räknar inte med att kyla hela hemmet, men förhoppningsvis sovrum och delar av övervåningen de varmaste dagarna.

Jag har förhoppning om att den går att få in i home assistant för automatisk start när elen är billig.

Har du hunnit testa den än? Såfall, vad tycker du?

Permalänk

Känns som det kommit lite ur fokus,är väl ingen för och emot tråd🤔. Vi är alla olika, accepterar värme och tål värme olika. Olika byggnader,sol sida eller ej,trä eller betong osv. Mer intresserad av vilka ac som funkar bra och hur stora rum man kyler dom med🙂

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Nu när vi har portabel ac för 2000 kr så ja, då känns inte luftkylare aktuellt att diskutera längre. Portabel AC var dyrt för några år sedan. Nu finns det ingen anledning att vara dumsnål. Enhet för 2000 kr kyler inte ner en hel jättelägenhet, men den är bättre än att förlita sig på luftkylare och fläktar.

Enslangsmodellerna har inte jättemycket diskussionsvärde, det är lite grisen i säcken. Mycket white label-grejer där även de stora ofta bara väljer hur utsidan ska se ut och vad det ska sitta för WiFi-modul. Stor skillnaden kan vara i funktioner som just WiFi-styrning. Kyleffekten kan skilja lite, men det ser man på specifikationerna. Vilka som går att modda hyfsat till tvåslangs är väl intressant att fortsätta diskutera.

Permalänk
Medlem

Har letat men inte hittat någon portabel AC med dubbelslang för in/ut luft på varm sidan. Det är självklart den funkar sämre för vad händer om man har ett stängt utrymme och blåser ut massa luft? Jo, det sugs in luft utifrån för att ersätta luften som blåses ut.

Andra lösningen finns väll här: https://www.sweclockers.com/galleri/15224-konvertering-av-por...

Så då blir frågan: tipps på AC som går att sova 3m ifrån?

@pbj Bara för att du inte har det så varmt så betyder inte det att andra inte har det varmt...

Loggar temperaturen i min lägenhet med 3 sensorer. Gula är väder temperatur(från nätet), grön är sensor vid fönstret på mitt datorbord, lila är vid sängen, och blå i hallen.

Höga delen i mitten är när jag var bortrest med mitt fönster stängt, har annars alltid fönstret öppet och fläkt som drar in luft. Tyvärr dog internet samma dag och behövde starta om routern för att få det att fungera igen.

Inne är det 26-28 grader dagligen sen flera veckor tillbaka och det har inte varit under 23 ens på natten senaste dagarna.

Permalänk
Medlem

Hur orkar folk trolla i denna tråd angående att folk inte "gör rätt" när de hanterar värmen? Är det inte en tråd om AC och hur få ner temperaturen inomhus med just detta?

Jag har bott i bostadsrättradhus på nedre botten med en lägenhet över mig plus vind och där klarade vi oss med enbart markiser, bordsfläkt och stängda fönster så länge som det var varmare ute än inne. Vi hade även trädgård som låg i norr och kunde sitta ute i skuggan när man ville ha luft (även om det var 28 grader i skuggan). Där kunde man komma undan värmen och det var sällan varmare än 25 grader inomhus även vid värmebölja.

Jag har även bott i hus ett gammalt hus ett par år och det var iskallt på vintern och supervarmt på sommaren men då hade vi som tur var luftvärmepump som vi kunde köra de varmaste dagarna i vårt gästrum. Vi sov även där när det var bastu på övervåningen. På detta hade vi markiser, stängt på dagarna så länge som det var varmare ute än inne - och öppet hela nätterna för att försöka vädra ut värmen.

Nu bor jag i en bostadsrätt på översta våningen med fönster åt två håll och alltid sol som ligger på. Jag får INTE sätta upp markiser eller installera luftvärmepump pga. föreningen så det jag har att använda mig av är persienner, tjocka gardiner och att vädra hela nätterna och stänga på dagarna när det är varmare ute än inne.
Jag har en hyfsat platt svart tak ovanför mig och en välisolerad vind så när värmen väl letat sig in där så stannar den kvar i veckor! Fasaden är i tegel så när den är uppvärmd är det som varma klippor på sommaren, eller varför inte en pizzaugn?

Jag får värme från vinden och fasaden så även mulna dagar är det sommarvärme inomhus pga. tidigare soliga timmar. Det räcker att det är 17-18 grader ute så har jag 24 grader inne.. med alla fönster öppna och balkongdörren på vid gavel. Elementen stänger jag av i mars.

Snackar vi riktig sommarvärme mellan 24-32 grader så är det outhärdligt inne. Jag som verkligen kan hur jag ska hantera värmen och vet när man ska stänga, öppna, vädra, dra ner, stänga ute eller fixa tvärdrag har inget att sätta emot mot värmen som blir i denna lägenhet. Första sommaren försökte vi med golvfläktar och vädra nattetid. Det var outhärdligt. Nästa sommar körde jag fläktar och solfilm på fönsterna och det hjälpte mest i början och slutet av sommaren då värmen inte var över 19 grader. Vid högsommarvärme så värmde huset upp sig så pass att det tog veckor att få ner värmen sen när det väl blev svalare. Solfilmen hjälpte föga mot tak och fasad.
I år har jag köpt en AC med slang jag hänger ut genom fönstret på skuggsidan. Än så länge har vi haft den kallaste våren och försommaren på 100 år, men jag är i alla fall beredd nu. Tredje gången gillt när värmen väl kommer.
Funkar inte detta så kommer jag hyra en stuga i skogen i skuggan och hyra ut min lägenhet från maj-september.

och ja.. om jag hade fått välja fritt hade jag haft markiser och luftvärmepump med kyla men nu är det inte ett alternativ.

Om och när jag ska flytta igen så kommer jag lätt leta aktivt efter ett boende i markplan med en sida åt norr. Jag kommer kolla om det finns chans till skugga på fasad och liknande och absolut inte välja en boende högt upp i hus om man kan välja längre ner. Värmen kommer inte minska i framtiden.. Den dagen jag hamnar på äldreboende ska det vara ett modernt med AC. Värme på detta sätt är det värsta som finns. :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Har letat men inte hittat någon portabel AC med dubbelslang för in/ut luft på varm sidan. Det är självklart den funkar sämre för vad händer om man har ett stängt utrymme och blåser ut massa luft? Jo, det sugs in luft utifrån för att ersätta luften som blåses ut.

Andra lösningen finns väll här: https://www.sweclockers.com/galleri/15224-konvertering-av-por...

Så då blir frågan: tipps på AC som går att sova 3m ifrån?

@pbj Bara för att du inte har det så varmt så betyder inte det att andra inte har det varmt...
<Uppladdad bildlänk>
Loggar temperaturen i min lägenhet med 3 sensorer. Gula är väder temperatur(från nätet), grön är sensor vid fönstret på mitt datorbord, lila är vid sängen, och blå i hallen.

Höga delen i mitten är när jag var bortrest med mitt fönster stängt, har annars alltid fönstret öppet och fläkt som drar in luft. Tyvärr dog internet samma dag och behövde starta om routern för att få det att fungera igen.

Inne är det 26-28 grader dagligen sen flera veckor tillbaka och det har inte varit under 23 ens på natten senaste dagarna.

https://se.trotec.com/shop/maskiner/luftkonditionering-luftky...

Finns inga "portabla" AC med tvåslang i EU (norden iaf).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Frassori: Återkom gärna om en månad eller två. Saknar beskrivning av din lägenhet, hur stor är den? Öppen planlösning? Små stängda rum? Hur mycket vill/behöver du kyla av lägenhet? Låter som markiser inte riktigt skulle hjälpa i ditt fall, ibland kan ju tak utan eller med fel isolering göra att hela huset värms upp och när solen inte ligger på strålar sedan denna värme ut från huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

I flera månader. Nej. Inte i Sverige. Inte ens inomhus. Möjligen ett par veckor. Stäng av värmeelementen på sommaren.

Som andra redan nämnt, du vet inte vad du pratar om.

För att ge dig lite perspektiv, jag bor i en nyproducerad bostadsrätt och har aldrig använt mina element. Trots detta sover jag med ett fönster öppet vintertid för att inte överstiga mina behagliga 22 grader inomhus.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

https://se.trotec.com/shop/maskiner/luftkonditionering-luftky...

Finns inga "portabla" AC med tvåslang i EU (norden iaf).

Några (baserade i Turkiet) importerar och säljer 115 V-grejer i EU enligt dessa listningar.

https://www.amazon.de/Whynter-13-000-BTU-Schlauch-Klimaanlage...

https://www.amazon.de/Whynter-ARC-122DS-12000-BTU-Klimaanlage...

https://www.amazon.de/Whynter-11-000-BTU-Schlauch-Klimaanlage...

Trotec har tyvärr inte längre deras PAC 3550 Pro. De flesta ute i Europa gör samma sak som flera i tråden och modifierar.

Inte värt det (med fabriksfärdig 2-slangs) när fönsterenhet finns billigare på svenska marknaden. Är nog ungefär lika mycket meck att montera två slangar i ett fönster som att sätta upp fönsterenheten.

De som kan ställa utedelen på en balkong kan köra portabel husvagns/bil-variant. Kan bli lite jobbigt att täta och slangarna är nog inte så långa, men de är ofta billigare än varianten som länkats flera gånger och som du länkar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

https://se.trotec.com/shop/maskiner/luftkonditionering-luftky...

Finns inga "portabla" AC med tvåslang i EU (norden iaf).

Skrivet av Petterk:

Några (baserade i Turkiet) importerar och säljer 115 V-grejer i EU enligt dessa listningar.

https://www.amazon.de/Whynter-13-000-BTU-Schlauch-Klimaanlage...

https://www.amazon.de/Whynter-ARC-122DS-12000-BTU-Klimaanlage...

https://www.amazon.de/Whynter-11-000-BTU-Schlauch-Klimaanlage...

Trotec har tyvärr inte längre deras PAC 3550 Pro. De flesta ute i Europa gör samma sak som flera i tråden och modifierar.

Inte värt det (med fabriksfärdig 2-slangs) när fönsterenhet finns billigare på svenska marknaden. Är nog ungefär lika mycket meck att montera två slangar i ett fönster som att sätta upp fönsterenheten.

De som kan ställa utedelen på en balkong kan köra portabel husvagns/bil-variant. Kan bli lite jobbigt att täta och slangarna är nog inte så långa, men de är ofta billigare än varianten som länkats flera gånger och som du länkar nu.

Ser att de är för större rum/fler, och ohyggligt dyra! För det priset installerar jag hellre en fast och fightas med föreningen tills jag flyttar

De för husbil/vagn kanske går att hänga på franska balkongen, men går de inte på 12v eller nått sånt?

Har en etta på 36kvm, så siktar på någon som klarar det och är tyst, sen får jag kanske bygga på slang för insuget.
Kollade på https://www.webhallen.com/se/product/302275-ELECTROLUX-EXP34U... men är det verkligen inte ett problem att den saknar vattenbehållare? Min erfarenhet är att man behöver tömma en ac flera gånger på en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Ser att de är för större rum/fler, och ohyggligt dyra! För det priset installerar jag hellre en fast och fightas med föreningen tills jag flyttar

De för husbil/vagn kanske går att hänga på franska balkongen, men går de inte på 12v eller nått sånt?

Har en etta på 36kvm, så siktar på någon som klarar det och är tyst, sen får jag kanske bygga på slang för insuget.
Kollade på https://www.webhallen.com/se/product/302275-ELECTROLUX-EXP34U... men är det verkligen inte ett problem att den saknar vattenbehållare? Min erfarenhet är att man behöver tömma en ac flera gånger på en dag.

Saknar vattentank? Den har en liten uppsamling i botten. Kör du avfuktning så används en typ trädgårdsslang som utlopp.

Dessa går att modda ganska enkelt också. Har inte gjort det på min dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Frassori: Återkom gärna om en månad eller två. Saknar beskrivning av din lägenhet, hur stor är den? Öppen planlösning? Små stängda rum? Hur mycket vill/behöver du kyla av lägenhet? Låter som markiser inte riktigt skulle hjälpa i ditt fall, ibland kan ju tak utan eller med fel isolering göra att hela huset värms upp och när solen inte ligger på strålar sedan denna värme ut från huset.

Jag har en stor lägenhet på 90 kvm byggd på 60-talet. Ingen öppen planlösning men min AC är bara tänkt att kyla ett vardagsrum som värms upp extra mycket pga. söderläge, tv och datorer. Jag måste kunna jobba ibland utan att dö. Sen senare koppla av med en film innan jag ska sova, utan att dö. Att i alla fall ha ett rum där man kan hämta andan när man i övrigt känner sig kokt och helt galen av att bo i en bastu. På natten sover jag utan täcke i ett annat rum, med kylmatta under ryggen, nyduschad och med balkongdörren öppen och en stor golvfläkt placerad i dörröppningen som blåser in "kall" utomhusluft. Precis alla fönster står öppna från ca kl 23.00-4.30 ca då jag vaknar av solen och stänger dem. Så fort solen börjar skina så drar värmen igång på allvar men stänger jag och drar ner persienner/gardiner så tar det i alla fall några timmar innan det går över 27 grader inne.

Jag ska återkomma med recension. Än så länge är det ju så pass kallt ute att det räcker med att öppna alla fönster så det blir lite genomblås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Har du hunnit testa den än? Såfall, vad tycker du?

För pengarna tycker jag den dugen än så länge. Har dock inte hunnit köra den någon annanstans än sovrummet på ca 45 m³

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frassori:

Jag har en stor lägenhet på 90 kvm byggd på 60-talet. Ingen öppen planlösning men min AC är bara tänkt att kyla ett vardagsrum som värms upp extra mycket pga. söderläge, tv och datorer. Jag måste kunna jobba ibland utan att dö. Sen senare koppla av med en film innan jag ska sova, utan att dö. Att i alla fall ha ett rum där man kan hämta andan när man i övrigt känner sig kokt och helt galen av att bo i en bastu. På natten sover jag utan täcke i ett annat rum, med kylmatta under ryggen, nyduschad och med balkongdörren öppen och en stor golvfläkt placerad i dörröppningen som blåser in "kall" utomhusluft. Precis alla fönster står öppna från ca kl 23.00-4.30 ca då jag vaknar av solen och stänger dem. Så fort solen börjar skina så drar värmen igång på allvar men stänger jag och drar ner persienner/gardiner så tar det i alla fall några timmar innan det går över 27 grader inne.

Jag ska återkomma med recension. Än så länge är det ju så pass kallt ute att det räcker med att öppna alla fönster så det blir lite genomblås.

Vad ger föreningen för anledning till att du inte får sätta luftvärmepump på taket? När du bor högst upp blir installationen rätt enkel och påverkan på huset låg med relativt låg risk då den enkelt sätts på taket. Värre är det om den skall monteras på fasaden istället vilket dessutom alltid kräver bygglov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Ser att de är för större rum/fler, och ohyggligt dyra! För det priset installerar jag hellre en fast och fightas med föreningen tills jag flyttar

De för husbil/vagn kanske går att hänga på franska balkongen, men går de inte på 12v eller nått sånt?

Har en etta på 36kvm, så siktar på någon som klarar det och är tyst, sen får jag kanske bygga på slang för insuget.
Kollade på https://www.webhallen.com/se/product/302275-ELECTROLUX-EXP34U... men är det verkligen inte ett problem att den saknar vattenbehållare? Min erfarenhet är att man behöver tömma en ac flera gånger på en dag.

De för husbil/vagn brukar vara 230 V då man står inkopplad på campingplats med sådana, de är inte för att kyla när du kör runt på vägen. De är typ mindre splitsystem som du inte kan ta isär.

Hänga saker på fasaden får du knappast göra, det är en säkerhetsrisk. Att du inte fäster den i fasaden – som i att borra hål – lär inte spela någon roll. Många har däremot balkonger så att du inte behöver ha något hänga utanför, för några av de kan det vara ett alternativ som är lite billigare än Trotecs för 18k, men har lite lägre kyleffekt.

Du bör kunna bygga något för att montera en fönsterenhet även i en balkongdörr (för fransk balkong) däremot. Den från Ahlsell brukar kosta upp till runt 8000 kr inkl moms för den på 2,7 kW kyleffekt och räcker kanske till hela lägenheten när du inte bor större. Eller så bygger du om någon enslangs för 2000-3000 kr och nöjer dig. De flesta bör i stort sett klara sig på att köra ut kondensen i utluftslangen. Electrolux brukar vara hyfsade på att inte behöva tömmas jämt. Fördelen med fönsterenhet är att de ofta kör inverterkompressor och kan vara lite tystare än de enkla enslangs-modellerna. De måste kunna monteras på ett säkert sätt, där har vi inte riktigt samma kultur som i t.ex. staterna så det kommer säkert finnas föreningar och fastighetsägare som inte skulle godta sånt. Det sagt, det går säkert att bygga/lösa något så att de inte hänger ut på utsidan. Egentligen ska relativt mycket av enheten sticka ut utanför. Tänk bara på att kondens inte får rinna ner för fasaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad ger föreningen för anledning till att du inte får sätta luftvärmepump på taket? När du bor högst upp blir installationen rätt enkel och påverkan på huset låg med relativt låg risk då den enkelt sätts på taket. Värre är det om den skall monteras på fasaden istället vilket dessutom alltid kräver bygglov.

Ställ den på marken istället om det är 3-4 våningar.

I länder där det är standard med värmepump så ställs den nästan alltid på en balkong eller balkongliknande del, då går det bra även i höghus utan att något riskerar att ramla ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ställ den på marken istället om det är 3-4 våningar.

I länder där det är standard med värmepump så ställs den nästan alltid på en balkong eller balkongliknande del, då går det bra även i höghus utan att något riskerar att ramla ner.

Hade förmodligen inte tillåtits i en bostadsrätt bara sådär, dels måste man ha stämmobeslut för att kunna låta en lägenhetsinnehavare arrendera den delen av marken som tas upp av enheten på utsidan ifall den är i markplan. Sedan så är det mer påverkan på huset och risker i att montera alla slangar på fasaden och föreningen kan inte skjuta ansvarsfrågan på medlemmen hur som helst när det gäller delar som stadgarna reglerar som föreningens ansvar. Sedan finns det även oftast lägenheter i markplan där en enhet kan störa både visuellt men också ljudmässigt som man måste ta hänsyn till, hamnar den rakt utanför någons fönster är det inte direkt önskvärt.

Kan säga att vi hade inte godkänt den typen av montering medan vi godkänner takmontering då det innebär färre risker för byggnaden, mindre påverkan på övriga boende och inga stämmobeslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Hade förmodligen inte tillåtits i en bostadsrätt bara sådär, dels måste man ha stämmobeslut för att kunna låta en lägenhetsinnehavare arrendera den delen av marken som tas upp av enheten på utsidan ifall den är i markplan. Sedan så är det mer påverkan på huset och risker i att montera alla slangar på fasaden och föreningen kan inte skjuta ansvarsfrågan på medlemmen hur som helst när det gäller delar som stadgarna reglerar som föreningens ansvar. Sedan finns det även oftast lägenheter i markplan där en enhet kan störa både visuellt men också ljudmässigt som man måste ta hänsyn till, hamnar den rakt utanför någons fönster är det inte direkt önskvärt.

Kan säga att vi hade inte godkänt den typen av montering medan vi godkänner takmontering då det innebär färre risker för byggnaden, mindre påverkan på övriga boende och inga stämmobeslut.

Köp din egen hyresfastighet så går det fint

Slangarna måste fästas på fasaden och håltagning göras även om enheten sitter på taket antar jag? En kanal ner till enheten på marken är förmodligen mindre risk än att fästa den i fasaden som föreningar godkänner för lokaler i husen hela tiden.

Ingen risk för vibrationer i huset när den står på marken. Arrendedelen är väl inte mer komplicerad än en parkeringsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Köp din egen hyresfastighet så går det fint

Slangarna måste fästas på fasaden och håltagning göras även om enheten sitter på taket antar jag? En kanal ner till enheten på marken är förmodligen mindre risk än att fästa den i fasaden som föreningar godkänner för lokaler i husen hela tiden.

Ingen risk för vibrationer i huset när den står på marken.

Inte så jäkla många som ahr råd med egen hyresfastighet. Jag har iaf inte möjlighet till ett lån på sisådär 20-25M (typ 4-6 lägenheter). Ett stort komplex är ju på 100M+.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Köp din egen hyresfastighet så går det fint

Slangarna måste fästas på fasaden och håltagning göras även om enheten sitter på taket antar jag? En kanal ner till enheten på marken är förmodligen mindre risk än att fästa den i fasaden som föreningar godkänner för lokaler i husen hela tiden.

Ingen risk för vibrationer i huset när den står på marken.

Ja men det är markant mindre risk för fuktproblem att göra hål i ett plåttak än det än det är i fasaden, vi har dessutom putsad fasad vilket gör det väldigt känsligt för fuktintrång och dyrt att åtgärda om det sker. Taket är mycket lättare då man bara monterar en brygga på samma sätt som gångbryggor monteras och gör ett hål, ersätter den plåtdelen på taket och bygger en stuss. Inga slangar monteras på fasaden utan att allt går via taket. Hade man haft annat tak man inte bara går igenom så det går via fasaden så kan man i var fall bygga skydd för fukten högst upp och det är en markant kortare bit man fäster något i fasaden (om det alls krävs). Att dra något från markplan och 4 våningar upp är ett större ingrepp.

Och som sagt, man slipper stämmobeslut och diskussioner med grannar osv. Om det handlade om en lägenhet i bottenplan där de redan arrenderade marken utanför sin lägenhet för en uteplats hade det varit en annan sak, eller om de ville arrendera marken oavsett.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Inte så jäkla många som ahr råd med egen hyresfastighet. Jag har iaf inte möjlighet till ett lån på sisådär 20-25M (typ 4-6 lägenheter). Ett stort komplex är ju på 100M+.

Haha, här hade det minsta huset i föreningen (gårdshus) med 10 lägenheter i trappuppgången kostat typ 100M, om inte mer. Så hade varit svårt att köpa här om man inte var jäkligt rik.