Förlänga wifi från en router jag inte kan logga in på

Permalänk
Medlem

Förlänga wifi från en router jag inte kan logga in på

Bakgrunden är att min flickväns mamma behöver få wifi på sitt kontor men det är ett jargong där hon är anställd av ett företag som hyr en lokal av en annan som inte vill dra internet i lokalen så det enda som finns är en router vid ingången och hon sitter längst bort såklart. Jag är bara på besök så har kort om tid så skulle behöva lite hjälp med hur jag bäst kan hjälpa henne. Vad jag vet så har jag alltså ingen tillgång till att logga in på orginalroutern.

Jag funderade på att använda en gammal router de har hemma som repeater men blir det något problem om jag inte kan logga in på den router som finns där?
Kan man sätta upp ett mesh nätverk utan att komma åt routern?
Det som bör funka är väl en vanlig extender med en WPS knapp som man bara kan trycka på? Vet inte hundra att routern har det men den ska vara ganska ny så det borde den.

Permalänk
Medlem

Tror bara du behöver komma åt den nya routern för att sätta den i AP-läge

EDIT: Trodde du skulle koppla in den med sladd, trådlöst vet jag inte om det räcker med WPS-knappen men det borde det göra med en vanlig repeater

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Om det är en router och inte en accesspunkt där så skulle du kunna köra en repeater och WPS-knapp. Så behöver du som du säger inte logga in i den

Permalänk
Rekordmedlem

Koppla absolut inte in en repeater för det är rena sabotaget för alla inom radioräckvidd. Om det tvunget ska göras något på egen hand så anslut en accesspunkt, det är ett mindre katastrofalt dåligt alternativ. Dra helst kablage för det är alltid det bästa alternativet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Koppla absolut inte in en repeater för det är rena sabotaget för alla inom radioräckvidd. Om det tvunget ska göras något på egen hand så anslut en accesspunkt, det är ett mindre katastrofalt dåligt alternativ. Dra helst kablage för det är alltid det bästa alternativet.

Tack för input alla.
Som sagt så är kablag inte ett alternativ då ägaren till byggnaden inte vill kosta på det. En accesspunkt, hur ser en sådan ut och vad är skillnaden mot en repeater?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karazhan:

Tack för input alla.
Som sagt så är kablag inte ett alternativ då ägaren till byggnaden inte vill kosta på det. En accesspunkt, hur ser en sådan ut och vad är skillnaden mot en repeater?

AP är den enhet som skapar ett wifinät från ett kablat nät, hur de ser ut fysiskt beror på modell, många routrar går att konfa om men det finns även riktiga APs som brukar ha mer diskret design för att bättre passa att montera synligt i taket eller på en vägg.
Repeatern tar emot alla datapeket och sänder ut dem igen men på den plats den är placerad så en repeater innebär halverad bandbredd och dubblerad latens för allt inom radioräckvidd så de är inget man bör installera om man inte är ensam i etern och det inte finns någon annan teknisk lösning, att montera en repeater i ett kontor där även andra använder wifi är total idioti och ett rent sabotage som förstör för alla.

Typisk design på en AP.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

AP är den enhet som skapar ett wifinät från ett kablat nät, hur de ser ut fysiskt beror på modell, många routrar går att konfa om

Tack, men då måste man alltså ha tillgång till ethernet där man sätter AP? Det finns som sagt inte draget något ethernet så då är repeater den enda lösningen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karazhan:

Tack, men då måste man alltså ha tillgång till ethernet där man sätter AP? Det finns som sagt inte draget något ethernet så då är repeater den enda lösningen?

Ja man måste ansluta en AP med kabel men en repeater är inte klösningen om det är på ett kontor där andra också använder wifí, de brukar döda kapaciteten i wifinätet.

Om det inte funkar får ni väl ta upp det med arbetsgivaren som får lösa det med fastighetsägaren för att på eget bevåg koppla in en repeatrer är snarast att betrakta som sabotage mot alla andra inom radioräckvidd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Menar du att du ska koppla in dig på ett nätverk där du inte ens jobbar? Jag vet förstås inte vad det här är för något företag, men skulle nog vilja hävda att de flesta företag inte är superpigga på att folk utifrån kopplar in routrar på deras nätverk, och en repeater påverkar också hastigheten i nätverket för andra som kanske också använder det. Nämner det i all välmening, bara så att du inte råkar i trubbel. Om nu hon behöver wifi i sitt jobb och det inte fungerar där hon sitter måste väl hon kunna efterfråga det från sin chef? (men det kanske inte är att hon behöver det i jobbet utan vill ha för egen skull?)
Edit: 2a på bollen (dvs håller med ovanstående post)

Visa signatur

c64, u1541-8Gb SD, Tac-2, AR6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av pback:

Menar du att du ska koppla in dig på ett nätverk där du inte ens jobbar? Jag vet förstås inte vad det här är för något företag, men skulle nog vilja hävda att de flesta företag inte är superpigga på att folk utifrån kopplar in routrar på deras nätverk, och en repeater påverkar också hastigheten i nätverket för andra som kanske också använder det. Nämner det i all välmening, bara så att du inte råkar i trubbel. Om nu hon behöver wifi i sitt jobb och det inte fungerar där hon sitter måste väl hon kunna efterfråga det från sin chef? (men det kanske inte är att hon behöver det i jobbet utan vill ha för egen skull?)

Hennes morsa jobbar på ett företag som hyr en lokal i en typ av kontorsbyggnad. Hon behöver det för jobbet så det är nödvändigt men hennes chef äger alltså inte byggnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja man måste ansluta en AP med kabel men en repeater är inte klösningen om det är på ett kontor där andra också använder wifí, de brukar döda kapaciteten i wifinätet.

Om det inte funkar får ni väl ta upp det med arbetsgivaren som får lösa det med fastighetsägaren för att på eget bevåg koppla in en repeatrer är snarast att betrakta som sabotage mot alla andra inom radioräckvidd.

Okej bra att veta, då kanske hennes chef får ta den fighten och så inte jag gör det värre för alla andra, även fast internet verkar suga för alla som jobbar där

Permalänk
Medlem

Måste bara, försiktigt och inte ö.h.t. illamenande, fråga TS hur den tolkar och använder ordet "jargong"? En jargong brukar vara ett sätt att prata, oftast på ett fackmannamässigt eller initierat sätt. Har aldrig sett det skrivas som annat än "en jargong" heller.

Som sagt, inget illamenande syfte i frågan alls!

Permalänk
Medlem

Om pengar inte är ett problem ska man absolut köra med en brygga t.ex. Ubiquiti PTP länk. Då får man bra fart och sedan skapar man bara sin egen AP (WiFi) på den plats man sedan befinner sig, efter själva trådlösa länken.

Permalänk
Medlem

Eftersom hon jobbar för ett företag som har hyrt in sig på ett företagshotell, men där internetanslutning är viktigt för hennes arbete, så är den enklaste och mest praktiska lösningen att helt enkelt köra med en mobil internetanslutning på grund av ovanstående problem med att kunna koppla upp sig till routern. /C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerxes:

Eftersom hon jobbar för ett företag som har hyrt in sig på ett företagshotell, men där internetanslutning är viktigt för hennes arbete, så är den enklaste och mest praktiska lösningen att helt enkelt köra med en mobil internetanslutning på grund av ovanstående problem med att kunna koppla upp sig till routern. /C.

Tack för svaret!

Jo det är nog vad vi landar på, att hon får hotspotta sig med mobilen när hon är där. Tyvärr är hon redigt oteknisk så det är en utmaning i sig men vi har nog inget annat alternativ