Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Imorgon hämtar jag ut en sprillans ny EV6 GT-line. Sjukt taggad och galet flyt att jag fick tag på en utan att ha bokat. Får visserligen ge över 700K och missar därmed 70000 men tar det just nu mot att vänta i 1 år. Hade en Niro EV med leverans i December men den kommer avbokas. Gillar inte utseendet på den alls som EV6 plus snabbladdningen.

Men det är ju innan 14e juni då , borde inte det gälla din också då dvs ingen 700k regel ännu så du får dina 70k ? Grattis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Fick spontant provköra en Model Y LR med 21" fälgar idag, och jag måste säga att jag är förvånad över hur bra den gick. Kändes inte jättebullrig eller stötig faktiskt, men nu var det här en väldigt kort testrunda på ca 10 minuter. Tycker nog inte Enyaq med 21" var så mycket bättre.

Upplevde dock skillnaden som att Tesla hanterade små ojämnheter bra medan Enyaq var lite hoppig över dessa. Enyaq klarade däremot stora gupp mycket bättre medan Teslan där kändes slamrig. Tror att med båda bilar på 19" så käkar däcken upp de ojämnheter som den hade problem med, medan större däck inte borde innebära att Teslan klarar de gupp den hade problem med på ett särskilt mycket bättre sätt. Men jag vet inte.

Testkörde en MY Performance från Teslas tyska bilfabrik, och tyckte den var en bra steg upp i både kvalitet, ljudisolering och chassi/dämpning jämfört med kinesiska MY LR. Blev förvånad hur stor förbättring det var.

Det sagt så är det inte bilen för mig. Trots att den var sportigare än de flesta SUV:ar jag testat, så var den ändå fortsatt för mycket SUV för min personliga smak. Extremt bra lastutrymmen, men vill inte göra mig av med min kära M3 som jag verkligen älskar att köra. Tom. MY P var allt för långt från den känslan (tyvärr längre än vad jag hoppats på).

Skulle vara att jag behåller M3:an, men ersätter vår diesel E-klass med en MY P. Men får fundera lite på det. Troligen inte. Speciellt nu när bonusen försvann så gör det ca 10% upp på priset jämfört med vad jag räknar på innan. Men kommer iaf. inte ersätta min M3 LR med en MY P (även om den den senare var en av de bästa SUV jag kört). Det är helt klart för mig.

Håller i övrigt med om att dagens utbud av beg. bra elbilar är både litet i omfång och ganska höga i pris (nästan absurt höga jämfört med nypriserna). Men det kommer självklart bli bättre med lång tid.

Ju fler nya elbilar som säljs i dag, ju bättre kommer utbudet av billigare beg. elbilar vara om 5-15 år.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Saknar fortfarande vilken distans och hur länge bilen kan drivas. Vi har exempel på ex en renault zoe som bytt motor två gånger innan 20.000 mil. Känns sådär

Så livscykel, 10 år, 15 -20.

Självklart måste distansen och antal mil per år väga in.
Det är inte första gången man slår fast saker och ting i "en" studie där man missat en faktor. Ev den faktor de hoppade över vid tillverkning av bensin och diesel. (Marginellt)

Kolla in bab7 sin är en ivrig förespråkare ändå för sin elbil på Flashback trådar om elbilar.

Den profilen på FB är Sveriges märkligaste EV-bilist, kanske t.o.m Europas. Han kör Europa runt flera gånger i månaden med sin Renault Zoe som han plågar timtals på autobahn med absoluta högsta varvtal på elmotorn, så det är inte minsta konstigt att den käkar motorer och transmissioner. Han har inte ens DC laddning på den utan bara AC laddning, så bara att köra som han gör och AC ladda på destinationsladdare med en räckvidd på 20-25 mil eller vad det är måste vara helt världsunikt. Hans bil har gått så extremt långt på så kort tid att det inte går att sälja den då den sticker ut med miltalen så mycket mot närmsta jämförbara bil, tror det enda han blev erbjuden var på export till vrakpris (Där de antagligen backar milmätaren och exporterar vidare till tredje-land).

Han har även ett sätt att driva med folk och trivs med uppmärksamheten på forumet. En narcissist av rang.

Försöker man använda han som något representativt för elbilar eller körvanor i allmänhet så är man verkligen ute på hal is... Bryter man även ner det till en milkostnad så har han fortfarande en grym TCO på den bilen, trots reperationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Får man bättre ordning på produktionen. Öppnar lite gruvor här i Sverige, så kan det bli så mycket bättre.

Inte så kul läsning om de förhållanden som finns i afrikanska gruvorna. För att inte nämna barnarbete.

Då skall du inte tanka diesel eller bensin om du är rädd för kobolten.

Det är mycket större andel kobolt från gruvor som används vid raffinaderier för att rena bensin/diesel, än som används till elbilsbatterier. Dessutom så finns det elbilsbatterier utan kobolt, om du är så rädd för den.

Vill du inte stödja gruvor som utvinner kobolt så skall du köpa en Tesla M3 med LFP-batterier.

Då skall du INTE elda bensin eller diesel i fossilkärran.

https://omev.se/2020/10/07/lfp-batterier-pa-gang-igen/

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Men det är ju innan 14e juni då , borde inte det gälla din också då dvs ingen 700k regel ännu så du får dina 70k ? Grattis.

Ja kanske är så.. Tänkte jag inte på när jag spontanköpte den när tillfället dök upp idag. Aja får kolla med säljaren imorgon. Inte kollat detaljerna så noga då jag bara fick ett samtal och slog givetvis till då jag kollat i ett par månader.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men lägre prisklassen och 700K går inte ihop. Köp en Zoe för runt hundra med en batterihyra på 750-1000 liksom, eller en med friköpt batteri för 150.

Ja det är ju precis det jag säger, håller ju med dig 🙂 Antingen är det fel genom att jämföra nytt mot begagnat, eller så är det fel att jämföra en premium-bil mot en ny budgetbil.

Däremot är det jag menar bara att det vore fel att jämföra en begagnad premium-ICE med en begagnad budget-elbil och säga att det finns begagnade elbilar som kostar lika mycket. Jämför man samma kategori av bil så finns skillnader i pris och det kan man inte neka, men skillnaden blir absolut inte så stor som någon (inte du, den du svarade på) sa först.

Håller för övrigt med om livslängden också, med tillägg: Batterierna kostar att tillverka men det finns redan många olika planer för vad man kan göra med batterierna när bilen är förbrukad. Batteriernas livslängd är längre än bilens livslängd, om vi nu ska räkna med anekdotiska motorhaverier eller elbilar som är så gamla att de inte löns laga när de t.ex krockas. En ICE-bil som havererar blir dock bara reservdelsbil, och än om det sparar på klimatet i form av tillverkning av nya bilar så är det ju inte där det stora klimatavtrycket finns i en sådan bil.

Tillverkningen av en elbil kan alltså göra stor nytta för klimatet långt efter bilen är skrotad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Imorgon hämtar jag ut en sprillans ny EV6 GT-line. Sjukt taggad och galet flyt att jag fick tag på en utan att ha bokat. Får visserligen ge över 700K och missar därmed 70000 men tar det just nu mot att vänta i 1 år. Hade en Niro EV med leverans i December men den kommer avbokas. Gillar inte utseendet på den alls som EV6 plus snabbladdningen.

Grattis!

Du klarar dig och får miljöbonusen om du hämtar ut den och ställer på den i trafik senast den 8/7!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det är väl 8 Juli som är brytdatum för inregistrering för 700k regeln? Eller missar jag något här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Hej,

Problemet med dina argument är att du tar lösryckta anekdoter och använder de som fakta. Du har ett exempel på EN Renault Zoe som behövt byta motor 2 ggr och baserat på det räknar du ut livscykel för alla elbilar?

Läs rapporterna. Det finns ingen rapport som efterfrågar exakt det du vill (för Sverige specifikt) men du har en mängd data som säger precis samma sak. Den mest utförliga jag läst hittar du här: https://theicct.org/publication/a-global-comparison-of-the-li...

Det är brett accepterat (förutom i Motormännens magasin och bland gubbar i bastu) att elbilar är bättre för miljön än bilar med förbränningsmotorer, det här med den teknik vi har tillgänglig idag. Ingen säger att miljöbilar är räddningen för världen, men det är en bit på vägen.

//mvh

Har hört och pratat med flertalet som snackar om massor med service och småfix på bilen mest hela tiden även på nya bilar. Kanske jag har haft tur med mina bilar. Förutom den som brann.
Bab7 på Flashback som jag hänvisar till har en enorm tråd på Flashback där han omlott hyllar och oavsiktligt sågar sin el bil, Renault är inte kända för kvalitet är ett mantra värt att upprepa. Eller är det kanske bara fördomar?

Kastar in ännu ett påstående.
Vill och tror att elbilen är bättre alla gånger. Men väntar och ser till 2030 när allting är på plats. Är det ett löst rykte att tesla/elbilar "äter" däck. Behöver bytas oftare än vad åtminstone jag gör/gjort på mina bilar (inom laglig gräns)
Är det tyngden? Accelerationen? Eller en myt?

Min tesla ägande kollega bekräftade att de sliter hårt på däcken när jag frågade honom.

Ska läsa din länk.

Permalänk
Skrivet av Remus87:

Har hört och pratat med flertalet som snackar om massor med service och småfix på bilen mest hela tiden.
Bab7 på Flashback som jag hänvisar till har en enorm tråd på Flashback där han omlott hyllar och oavsiktligt sågar sin el bil, Renault är inte kända för kvalitet är ett mantra värt att upprepa. Eller är det kanske bara fördomar?

Vill och tror att elbilen är bättre alla gånger. Men väntar och ser till 2030 när allting är på plats. Är det ett löst rykte att tesla/elbilar "äter" däck. Behöver bytas oftare än vad åtminstone jag gör/gjort på mina bilar (inom laglig gräns)

Min tesla ägande kollega bekräftade att de sliter hårt på däcken när jag frågade honom.

Ska läsa din länk.

Det som äter däck på elbilar är främst vikt samt deras vrid.

Avlöses lättast genom att dels köpa en mindre elbil och dels genom att inte trycka plattan i mattan från stillastående

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Den profilen på FB är Sveriges märkligaste EV-bilist, kanske t.o.m Europas. Han kör Europa runt flera gånger i månaden med sin Renault Zoe som han plågar timtals på autobahn med absoluta högsta varvtal på elmotorn, så det är inte minsta konstigt att den käkar motorer och transmissioner. Han har inte ens DC laddning på den utan bara AC laddning, så bara att köra som han gör och AC ladda på destinationsladdare med en räckvidd på 20-25 mil eller vad det är måste vara helt världsunikt. Hans bil har gått så extremt långt på så kort tid att det inte går att sälja den då den sticker ut med miltalen så mycket mot närmsta jämförbara bil, tror det enda han blev erbjuden var på export till vrakpris (Där de antagligen backar milmätaren och exporterar vidare till tredje-land).

Han har även ett sätt att driva med folk och trivs med uppmärksamheten på forumet. En narcissist av rang.

Försöker man använda han som något representativt för elbilar eller körvanor i allmänhet så är man verkligen ute på hal is... Bryter man även ner det till en milkostnad så har han fortfarande en grym TCO på den bilen, trots reperationer.

Haha, inte läst så mycket att jag hade koll på honom. Men nog är/var känslan att han inte är riktigt hemma.

Vill minnas att det var någon klokare som menar att Renaults elmotor var en märklig konstruktion som de nu uppdaterat.

Haha klockren text ,tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Varför försöker du inte söka efter ny info själv istället för att leva på de där seglivade gamla myterna?

https://www.sgu.se/mineralnaring/kritiska-ravaror/kobolt/

59% från Kongo?

Är det en seglivad myt att det är en hel del barnarbete i Afrika och utanför Europa.

Jag tror att vi skulle kunna ta ansvar för det bättre i Sverige.

Permalänk
Medlem

Dags för takräcke på bilen. Känns fel att montera dom mot lacken, men jag litar på Thule!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Har hört och pratat med flertalet som snackar om massor med service och småfix på bilen mest hela tiden även på nya bilar. Kanske jag har haft tur med mina bilar. Förutom den som brann.

Ska läsa din länk.

Hej,

Än en gång är "Har hört och pratat med flertalet om massor med service och småfix" helt anekdotiska historier, det säger absolut ingenting för någon av oss eller om elbilar i stort.

Din historia säger ingenting om Renault heller. Du kan säkert hitta en undersökning som visar på vilka märken som har högst servicekostnader över en viss tidsperiod om du letar.

Eftersom du ändå hänger på Sweclockers tänker jag att du ändå är ganska tekniskt lagd. Om vi googlar snabbt på hur däckslitning är på EV's mot ICE hittar jag t.ex. det här på Nokians hemsida (jag tror vi kan enas om att Nokian är en OK källa?)
https://www.nokiantyres.com/company/news-article/there-is-a-c... - "Tires on a modern electric car will wear down much slower than in a car with a traditional internal combustion engine."

Gällande service ska också en EV i teorin behöva mindre service än en ICE. Min Enyaq har t.ex. inte ett serviceintervall baserat på hur långt jag åkt, endast hur länge jag haft den (2 år) Vi bör ha bättre data på om det här stämmer inom de närmaste åren.

//mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Enkelt. Beror på hur hårt du kör med bilen.

Visst väger elbilar klart mer pga. batterierna, men M3 (som är det som jag har för mig du nämnde din kollega hade) är ändå rätt OK i vikt.

Väger från 1,611 kg (M3 Standard) till 1,847 kg (Performance med 21").

Finns ju bensin/diesel-SUV:ar, som är extremt vanliga på våra vägar och väldigt populära, som väger från 2000 kg - 2700 kg.

Vill du spara däck (och ha lika tråkigt som i en trött fossilare) så sätt den bara i läge "chill". Done.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remus87:

Är det en seglivad myt att det är en hel del barnarbete i Afrika och utanför Europa.

Ja. Myt.

Det är inte kommersiellt lönsamt för de stora gruvbolagen med kobolt som bryts manuellt, och speciellt inte med ineffektiva barnhänder. Man använder stora effektiva gruvmaskiner då driften är väldigt industrialiserad för maximal vinst. Barn är för dåliga för att få lov att köra stora tunga och värdefulla gruvmaskiner på flera ton.

Är du ändå rädd för kobolt så skall du som sagt absolut inte bränna bensin eller diesel. Används mer kobolt där än till bilbatterier.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Remus87:

https://www.sgu.se/mineralnaring/kritiska-ravaror/kobolt/

59% från Kongo?

Gruvdrift innebär alltid en stor påverkan på naturen förstås, men bara för att det ligger i Kongo-Kinshasa betyder inte det att det är värre än någon annanstans. Och barnarbete i gruvor i modern tid är en myt. Framför allt på grund av att barn inte är särskilt bra arbetare, inte någonstans, men kanske än mer den här typen av tunga och tekniktunga arbeten. Sen finns ju hela PR-biten också, det är inte bra för affärerna ifall man gör saker som går emot typ allas moral, som i princip alla i hela världen tycker är förkastligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Det är väl 8 Juli som är brytdatum för inregistrering för 700k regeln? Eller missar jag något här?

Korrekt, jag läste fel..my bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Gruvdrift innebär alltid en stor påverkan på naturen förstås, men bara för att det ligger i Kongo-Kinshasa betyder inte det att det är värre än någon annanstans. Och barnarbete i gruvor i modern tid är en myt. Framför allt på grund av att barn inte är särskilt bra arbetare, inte någonstans, men kanske än mer den här typen av tunga och tekniktunga arbeten. Sen finns ju hela PR-biten också, det är inte bra för affärerna ifall man gör saker som går emot typ allas moral, som i princip alla i hela världen tycker är förkastligt.

Hellre fler bra gruvor för kobold och liknande i Sverige som ger skatteintäkter, jobb och en plats i det internationella samarbetet än att låta andra länder göra det sämre och tappa allt ovan.

Detta tillsammans med Northvolt, designkompetensen för bilar etc etc kan göra oss till ett attraktivt land för den gröna omställningen som helhet på riktigt och är viktigt för elbilsbranschen och Sverige.

Kanske en bra balans mot alla oljeproducerande länder dessutom samt för väst att få ett större utbud än att försöka få Kina att exportera från sina afrikanska gruvor och styra priser och utbud.

Permalänk
Medlem

Lyssnade på en podd-intervju med en från LKAB. Han berättade att svenska gruvor redan nu gräver fram mängder av dessa ”rare earth minerals” men pga svensk lagstiftning så får det inte användas utan hamnar i gigantiska högar i väntan på bättre tider. Ska se om jag hittar podden.

Edit: hittade podden https://podcasts.google.com/?feed=aHR0cHM6Ly9mZWVkcy5ibHVicnJ...

Permalänk
Medlem

Det är verkligen inte friktionsfritt att ha elbil med mindre batteri.

Är på en liten roadtrip Växjö - Göteborg - Ullared - Växjö.
Ca 20-25 mils räckvidd.

Värnamo: IONITY alla laddplatser upptagna

Gislaved: Exemplarisk laddatstion (elmacken), 8 laddare 300kw. Ingen registrering behövs.

Göteborg: här börjar problemen.

Bodde i lisebergsbyn, deras laddare fungerade inte.
Tog då en snabb tur till Max 2km bort för att ladda (tror det var InCharge), laddaren fungerar inte.

Fick då åka till CirkelK istället, där fungerade 2 av 4 laddare.

Är nu i Kungsbacka, skulle ladda på CirkelK igen. Ingen laddare fungerade, testade tre av fyra. Men nog f-n reserverar de 3x200kr så jag måste sätta in pengar på kortet.

Fick då åka till McDonalds istället som har Recharge och där fungerar det åtminstone.

Återstår att se om man kommer hem överhuvudtaget:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Då skall du inte tanka diesel eller bensin om du är rädd för kobolten.

Det är mycket större andel kobolt från gruvor som används vid raffinaderier för att rena bensin/diesel, än som används till elbilsbatterier. Dessutom så finns det elbilsbatterier utan kobolt, om du är så rädd för den.

Vill du inte stödja gruvor som utvinner kobolt så skall du köpa en Tesla M3 med LFP-batterier.

Då skall du INTE elda bensin eller diesel i fossilkärran.

https://omev.se/2020/10/07/lfp-batterier-pa-gang-igen/

Finns det källor på att bensin och diesel använder mer kobolt än elbilar? Hur många liter bensin får man för den mängd kobolt som går åt till en elbil?

Jag är ju för elbilar så jag frågar genuint. Hittar bara siffror som visar att det går extremt lite kobolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Varför försöker du inte söka efter ny info själv istället för att leva på de där seglivade gamla myterna?

Myter & myter men det finns små olagliga skitgruvor, reportaget är ett antal år gammalt nu & man kanske kan ana en vinkling, avgör själv.
https://special.aftonbladet.se/blodsbatterier/

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Planeto:

Hej,

Än en gång är "Har hört och pratat med flertalet om massor med service och småfix" helt anekdotiska historier, det säger absolut ingenting för någon av oss eller om elbilar i stort.

Din historia säger ingenting om Renault heller. Du kan säkert hitta en undersökning som visar på vilka märken som har högst servicekostnader över en viss tidsperiod om du letar.

Eftersom du ändå hänger på Sweclockers tänker jag att du ändå är ganska tekniskt lagd. Om vi googlar snabbt på hur däckslitning är på EV's mot ICE hittar jag t.ex. det här på Nokians hemsida (jag tror vi kan enas om att Nokian är en OK källa?)

https://www.nokiantyres.com/company/news-article/there-is-a-c... - "Tires on a modern electric car will wear down much slower than in a car with a traditional internal combustion engine."

Gällande service ska också en EV i teorin behöva mindre service än en ICE. Min Enyaq har t.ex. inte ett serviceintervall baserat på hur långt jag åkt, endast hur länge jag haft den (2 år) Vi bör ha bättre data på om det här stämmer inom de närmaste åren.

//mvh

Stämmer, men du väger alltså inte in något till hörsägen. Eller vad dina vänner säger, kollegor, bilprovning?
. Isåfall grattis om du kan ignorera det och gå på iskall logik.

Jag har läst och hört detsamma att det ska vara väldigt lite service och problem. Men jag har även läst och tror det eller ej hört om problem. Hittar inte artikeln. Men en man som jämförde sin Tesla model 3 som var fantastisk.
Men han har servat bilen för över 100.000 på 3 år. Det gör mig förvånad.

Jag har aldrig i princip serverat en bil jag ägt.
Förutom att petat på den själv och småfix. Lämnat in för kamrem osv.

Varför jag frågar är för att hålla igång dialog och höra någon annans åsikter än att fortsätta bekräfta min bias att elbilen är bättre på alla plan.

Visst kan jag googla allting själv och fortsätta min åsiktskorridor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Intressant fråga efter novellen om hur onödigt bil är.

Ganska onödigt ja.
Men vi kan vara överens om att det är en lyx.

Som alla andra så kommer jag kliva på elbil tåget jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Lyssnade på en podd-intervju med en från LKAB. Han berättade att svenska gruvor redan nu gräver fram mängder av dessa ”rare earth minerals” men pga svensk lagstiftning så får det inte användas utan hamnar i gigantiska högar i väntan på bättre tider. Ska se om jag hittar podden.

Edit: hittade podden https://podcasts.google.com/?feed=aHR0cHM6Ly9mZWVkcy5ibHVicnJ...

Riktigt intressant. Tack!

Permalänk
Medlem

Skulle vilja påminna vissa individer här inne att tråden heter "Elbilar - Tråden för intresserade". Den heter inte "Varför min begagnade bensinare är billigare än din elbil" eller liknande. Det är såååååå sjukt tröttsamt att läsa samma hjärndöda argument om och om igen. Ge er!
Alla här inne VET att man kan köpa en billigare bil. Precis lika mycket som man inte måste ha 10 högtalare i vardagsrummet för att se på film som undertecknad.......men det blir jävligt mycket roligare.....samma sak här. Om man dessutom tycker bil rent generellt är en lyxprodukt måste man f-n vara inavlad och aldrig någonsin varit utanför tullarna i Stockholm.

Den här tråden handlar om elbilar. INGET ANNAT!

Permalänk
Medlem

Om en månad får jag min Kia EV6 som jag ska leasa i tre år.

Kommer gå på 4600 kr / mån.

Det är ca 33% av totalpriset för bilen (500k ink bonusen).

Är väl rätt bra deal? Eller ska jag bara köpa bilen?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inofficiell ambassadör

En fråga: Har någon sett Enyaq i Energy Blue, alltså den enda färgen som inte är metallic-lack? Tycker den ser mörk, dämpad och snygg ut på vissa bilder och poppig och glad på vissa färger. Ser den mer dämpad ut så tycker jag nog den ser helt OK ut, och då lägger jag hellre 10 papp på nåt annat än metallic-lack.
[/quote]

Kollegan har en Enyaq i den färgen. Personligen tycker jag den är väldigt platt och tråkig i verkliga livet. Den får hela bilen att se ut som en blå plastleksak.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Om en månad får jag min Kia EV6 som jag ska leasa i tre år.

Kommer gå på 4600 kr / mån.

Det är ca 33% av totalpriset för bilen (500k ink bonusen).

Är väl rätt bra deal? Eller ska jag bara köpa bilen?

Tycker jag. 4600 kr är mycket bil för pengarna

Jag betalar samma för min Cupra Born vilket ju inte alls är en lika bra bil, dock lär jag ha lite mer utrustning så klart.