Kvitto från mitt köp av Pentium-dator 133mhz från 1996

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

340mb hårddisk inköpt 1993, minns inte om det var stort då eller inte ...

Jag skulle säga att det var ganska mycket just då, men inte ett år senare.

Skrivet av frankof:

Datorer var ju billiga på den tiden, i dag får du nästan ett grafikkort för dom pengarna...

Åja, jag har senaste veckorna sett recensioner av flera adekvata speldatorer för 20k. Samma summa som jag betalade i december 2000.

Skrivet av Leffe_B:

90-talet var bästa hårdvaruåren. Utvecklingen gick så sjukt fort och 2 år var en evighet att sitta på en dator. Idag är inte två år mycket.

Tveksamt om jag tycker (eller ens då tyckte) att det var "bra".
Spelens hårdvarukrav var ju också närmast löjligt höga. Helst skulle man ha en top-of-the-line-dator av nästa (eller näst-nästa) års modell för att kunna njuta fullt ut av ett nysläppt spel.

Skrivet av Leffe_B:

Jag kommer ihåg när jag hade problem med Rebel Assault 2 och mina 8mb ram på 486 dx2 66 MHz. Fick göra bootdisk med minnesoptimering.

Brukade främst vara problem med minnesmängd i nedre området, men en kompis till mig köpte ett spel som han inte alls lyckades starta.
Jag lyckades konfigurera en minimerad boot som faktiskt lät mig se hela introt innan det dök upp ett meddelande att spelet också krävde uppemot 12 MB i övre området...

Info till dem som inte kan (senare versioner av) DOS:
RAM-minnet delas in i tre områden;
* Undre minnesområdet, 0 - 640 kB. Används av operativsystemets mer centrala delar och till en del av mjukvaran. Tidiga versioner av DOS var låsta till max 640 kB, den välkända begränsningen som Bill Gates lär ha yttrat tidigt i sin karriär.
* Reserverat område, 640 - 1024 kB. Kan endast nyttjas av DOS (och chipset?).
* Övre området, från 1024 kB och uppåt. Används av programvaran och helst även av en del drivrutiner. Blev tillgängligt via systemrutinen HIMEM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Städade lite och hittade kvitto av datorinköp från Skribofont år 1996.
I dagens penningvärde hade datorn kostat drygt 36 000 kr.
Kul va?

<Uppladdad bildlänk>

25 000?! Oof!

Jag rensade min "vuxen-pärm" häromdagen och hittade ett kvitto sedan -99. Min första egenbyggda PC! Saknas ju chassi, PSU, mm på kvittot men jag vill minnas att jag beställde från flera butiker för att spara några 100-lappar (eftersom det inte fanns så gott om dem när man gick på gymnasiet).

"ADAPTER FRÅN SOCKET 370 TILL SLOT 1", det var värst!

Permalänk
Medlem

Vad hände med Matrox egentligen? Det var verkligen ett företag som inte klarade omställningen till 3D-grafik. Även om jag vill minnas att G400-serien var bra grejer.

Permalänk
Medlem

Ooo Skribo Font vill minnas att jag köpte aktier för att få rabatt när jag köpte delar där:) Good Times

Permalänk
Medlem
Skrivet av klinnestjerna:

Ooo Skribo Font vill minnas att jag köpte aktier för att få rabatt när jag köpte delar där:) Good Times

Det gjorde jag med. Sedan gick det i konkurs och aktierna blev värdelösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Min farsa hade tur med att när han köpte ett Voodoo 3Dfx kort till vår dator så skulle han betala "senare" En vecka senare så konkade butiken, så han slapp betala. Hade riktigt kul med Wing 3D(tror jag det hette) och Quake 2

Där hade han tur, för bara för att firman går i konkurs upphör inte fodran, igentligen skulle konkursförvaltare driva in sådana skulder?

Permalänk
Medlem

Förra året städade min pappa och hittade då ett kvitto på en Compaq 386 20 MHz med 40 MB hårddisk, extra 100 MB HDD och en EIZO 14" bildskärm, tangentbord och mus. Vet ej om HP Laserjet II också var med på räkningen men summan uppgick till minst 10000 DM. Köpet var 1989 och tror mig att kr mot DM låg på ca. 3,6 så en räkning på minst 36000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Annars vad som är retro är en filosofisk fråga. Jag tycker 1996 är lite i det senaste laget då datorerna väldigt mycket påminner om de vi har idag.

Du, det är snart 30 år sedan... !@

Duke Nukem 3D och Quake släpptes det året. Skulle nog kalla hårdvaran som de spelen körde på för retro nuförtiden. SM 64 släpptes samma år på N64. Konsollen innan N64 var SNES.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Du, det är snart 30 år sedan... !@

Duke Nukem 3D och Quake släpptes det året. Skulle nog kalla hårdvaran som de spelen körde på för retro nuförtiden. SM 64 släpptes samma år på N64. Konsollen innan N64 var SNES.

Den mesta av programvaran från denna tid är helt klart retro. Spelen du tog upp är såna exempel.

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Nice!
Pappa köpte en Pentium 100MHz till mig oxå 1996.
AST advantage.
Va så jävla glad. Fatta ingenting hur nåt funkade. Mycket trial and error.

Vi hade också en AST när jag var liten men en 486:a, vet att mina päron köpte den i början av 90-talet men är inte 100 på vilket år. Kommer ihåg att den kostade ca 18 000 SEK i alla fall vilket i dagens penningvärde borde vara omkring 25 000-28 000 SEK beroende på vilket år den köptes, kanske lite mer åt högre hållet med senaste månadens inflation hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Där hade han tur, för bara för att firman går i konkurs upphör inte fodran, igentligen skulle konkursförvaltare driva in sådana skulder?

Ganska säker på att de körde muntligt. Litet samhälle där alla känner alla.

Permalänk
Medlem

Min farsa köpte vår första dator 1996 för 24 000. Det var 120 mhz och 10mb ram, 1.2 gb hårddisk. Första spelet jag köpte till datorn var Earth worm Jim. Good times.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem

Var 95 eller 96 som föräldrarna köpte vår första dator. Minns att farsan lånade hem någon bärbar med svartvit skärm och fantastiska spel som MS Röj, fast det var schack som jag gillade mest.

Det var en IBM Aptiva på 100 Mhz. En del fina spel som ingick, exempelvis "pussel-spelet" Cyberia som jag diggade som tonåring. Minns även den interaktiva filmen/spelet Silent Steel där du är ubåtskapten och försöker förhindra en kris genom att få en videosnutt spelas upp och sedan fick du 3 val som påverkade var du hamnade härnäst i storyn. Simpelt men fascinerande på den tiden.

Permalänk
Medlem

De här kanske någon känner igen?

Norton utilities var en mardröm. Datorn blev seg som sirap. Slukade minne.

Tidsenligt korrekt med datorerna vi diskuterar i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

De här kanske någon känner igen?

Norton utilities var en mardröm. Datorn blev seg som sirap. Slukade minne.

Tidsenligt korrekt med datorerna vi diskuterar i tråden.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jag hade något gammalt Norton antivirus på en CD skiva. Man fick typ 3 år subscription när man installerade det. När tiden gick ut var det bara att installera om det. Inte så bra system för att förhindra gratisåkare kanske.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Det är sådant här man tänker tillbaka på när folk gråter över att dom tycker att datorhobbyn blivit så dyrt.
Dom personerna måste antingen glömt, eller inte varit med under den eran på 80-90 talet.

Min första PC, 486:a på 40Mhz, 8Mb ram, 320Mb HDD gick på runt 12.000kr. Det va rätt mycket pengar för mig i mitten på 90-talet.

Har för mig våran första dator, med 15” skärm gick på ca 18k viket var rätt mycket på 90-talet. Det var också en 486:a på 25Mhz, 4Mb ram, 120Mb hårddisk. Vår nästa dator, Pentium 75Mhz, 16Mb ram (vilket var sjukt mycket) samt 850Mb hdd (vilket också var sjukt mycket) gick på runt 35k med någon CRT skärm inräknad. En ICL Fujitsu Indiana. Svart dator och skärm, var lite coolt 🙂

Skrivet av Dinkefing:

Köpte en dator från ICL med en 486:a DX2-66Mhz, 500mb hdd och cd-rom i början av 1995. Kostade morsan 25 lök vilket i dagens värde hade motsvarat minst 34 lök.

Hade ingen koll på datorer då men hade jag gjort det hade jag köpt en Pentium givetvis. 486:an klarade sig max ett par år innan den blev slö. Diablo 1 klarade den inte särskilt bra. Vi är med andra ord väldigt bortskämda när datorerna klarar sig minst tre gånger längre idag.

Såvitt jag vet var ICL mer inriktade på företagsdatorer än konsumentdatorer.

Vi hade en ICL Fujitsu Indiana, svart som jag skrev ovan. En Pentium visserligen, men då tyckte man den var grym. Kostade satan 😂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

90-talet var bästa hårdvaruåren. Utvecklingen gick så sjukt fort och 2 år var en evighet att sitta på en dator. Idag är inte två år mycket.

Jag kommer ihåg när jag hade problem med rebel assault 2 och mina 8mb ram på 486 dx2 66 MHz. Fick göra bootdisk med minnesoptimering.

Det som är svårt att förstå för de som inte var med då är att det var ingen självklarhet att ens få igång ett nytt spel i dos.

haha, ja:
autoexec.bat
config.sys

vet inte om det va ett windows problem
va det inte något med Highmem eller något sådant.
Utvecklingen på hårdvara gick oerhört fort då, både på gott och ont. Kostade mycket pengar att ligga på topp.

Min sambo har fortfarande en i72600k och den fungerar rätt ok.
Att köpa en dator/CPU 1997 och behålla den i 10 år va i princip omöjligt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w