340mb hårddisk inköpt 1993, minns inte om det var stort då eller inte ...
Jag skulle säga att det var ganska mycket just då, men inte ett år senare.
Datorer var ju billiga på den tiden, i dag får du nästan ett grafikkort för dom pengarna...
Åja, jag har senaste veckorna sett recensioner av flera adekvata speldatorer för 20k. Samma summa som jag betalade i december 2000.
90-talet var bästa hårdvaruåren. Utvecklingen gick så sjukt fort och 2 år var en evighet att sitta på en dator. Idag är inte två år mycket.
Tveksamt om jag tycker (eller ens då tyckte) att det var "bra".
Spelens hårdvarukrav var ju också närmast löjligt höga. Helst skulle man ha en top-of-the-line-dator av nästa (eller näst-nästa) års modell för att kunna njuta fullt ut av ett nysläppt spel.
Jag kommer ihåg när jag hade problem med Rebel Assault 2 och mina 8mb ram på 486 dx2 66 MHz. Fick göra bootdisk med minnesoptimering.
Brukade främst vara problem med minnesmängd i nedre området, men en kompis till mig köpte ett spel som han inte alls lyckades starta.
Jag lyckades konfigurera en minimerad boot som faktiskt lät mig se hela introt innan det dök upp ett meddelande att spelet också krävde uppemot 12 MB i övre området...
Info till dem som inte kan (senare versioner av) DOS:
RAM-minnet delas in i tre områden;
* Undre minnesområdet, 0 - 640 kB. Används av operativsystemets mer centrala delar och till en del av mjukvaran. Tidiga versioner av DOS var låsta till max 640 kB, den välkända begränsningen som Bill Gates lär ha yttrat tidigt i sin karriär.
* Reserverat område, 640 - 1024 kB. Kan endast nyttjas av DOS (och chipset?).
* Övre området, från 1024 kB och uppåt. Används av programvaran och helst även av en del drivrutiner. Blev tillgängligt via systemrutinen HIMEM.