Hur länge har ni fått vänta på pass?

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Den 31 maj fick jag till en bokning (efter en längre tids klickande) i Stockholm den 14 juni. De pratade om cirka 5 veckors leveranstid då, så får återrapportera sen när passet är klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Börja bli lite stressad då våra pass ännu inte kommit och vi åker iväg nästa vecka. Är inne på fjärde veckan sedan jag var hos polisen och ännu inget pass. På stationen sa dem 3 veckors leveranstid.

Bokade tid 25 februari
Tid hos polisen: 10 Maj

Hur länge har ni fått vänta på era pass?

Enligt P1 Plånboken som jag lyssnade på i veckan skulle det vara 4 veckor.

Skrivet av Swedishchef_90:

Min kollegas barn tog passtid 27 maj, de sade augusti till dem. Och sade skaffa EU id kort istället.

Jag skaffade mitt i november och fick det 6 dagar senare

Bokade tid i septmeber förra året, fick tid ca 4 veckor senare i oktober. Mitt pass gick ut under oktober och ca. 4 dagar efter tiden hos polisen kunde jag hämta passet.

Skrivet av twit:

Inte för att vara tjorvig, men erfarenheter långt innan vårens och försommarens passituation hjälper antagligen TS lika mycket som väderprognosen för Huygens-kratern på Mars är relevant när man funderar på att åka till stranden

passar och passar, tycker det visar att om man skaffar sitt pass under lågsäsong så slipper man problem. Skulle alla skaffa nytt pass när deras pass går ut skulle detta problem inte uppstått. Det är medborgarens plikt

Skrivet av Trackmaster:

Sverige är dock inte ensamma om detta.
Men något som är ett stor orsak till detta är våra korta hållbars tider på 5år. Många som nog avvaktade att skaffa pass under Covid och nu ska alla ha pass.

*Lägger till* tänk er om 5 år när alla under detta kaoset ska ha nya pass. Så möjligtvis förnyar man redan efter 4år om man inte vill hamna i liknande situation.

Vet inte om 10 år hjälper för då är medborgarna så glömska att de inte ens kan ta med rätt dokument. Också där kommer de i sista minuten och ska ha passen.

men det är allmännt konstigt att visa personer inte först kollar om passet är giltigt innan de bokar en resa och ifall det inte är det och de inte kan få ett nytt pass in tis struntar i den resan och reser någonstans där de inte behöver ett pass. Hur många länder kan de då resa till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Problemet är att ingen tittar på Anslagstavlan längre!

Allvarligt talat så är information från myndigheter något av ett problem i Sverige. De använder samma kanaler som reklam, och gör man vad man kan för att undvika reklam så missar man ju den också.

Japp, men det var ett förslag. Min poäng är att myndigheter under några år har gjort jobbigare för medborgarna att identifiera sig för att uppnå andra (illa definierade) mål. Nu har det då slutligen exploderat i ansiktet på dem, så därför tror jag att alla sådana förslag är döda i några år framöver.

Det är medborgarens plikt att informera sig och inte, som vissa tror någon rättighet att bli informerad om ditten och datt.
Vill jag göra en resa är det först jag kollar om mitt pass och EU försäkringskort är giltiga. Om de inte är det kollar jag först hur lång tid det tar att få tag i dessa dokument och sen bokar jag en resa. Inte tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Den 31 maj fick jag till en bokning (efter en längre tids klickande) i Stockholm den 14 juni. De pratade om cirka 5 veckors leveranstid då, så får återrapportera sen när passet är klart.

Jag hoppas att du har rätt 🙏
Vi tog 19 maj. Då sa de 3 veckor. Men i och med att passmaskinen gick sönder så blev det längre leveranstid, v.28 på preliminära listan 😔
Det kan ju gå snabbare om vi har tur. Endel har ju fått tidigare än tänk 👍

Permalänk
Medlem

Tänk på att vara ute i god tid även för att hämta passet då det är kaos även vid uthämtning.
Vi stod i kö någon timme på lunchen innan vi gav upp.
Det var 20 personer före i kön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Japp, men det var ett förslag. Min poäng är att myndigheter under några år har gjort jobbigare för medborgarna att identifiera sig för att uppnå andra (illa definierade) mål. Nu har det då slutligen exploderat i ansiktet på dem, så därför tror jag att alla sådana förslag är döda i några år framöver.

Tror du verkligen myndigheterna bryr sig om du inte får ditt pass i tid för din semesterresa? hehe

Tror nog trots allt det är viktigare att stoppa brottslighet. Vi har det här problemet med tidsbokningarna för att folk inte valt att förnya sina pass under corona-tiden. Sen nu kommer alla samtidigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Det är medborgarens plikt att informera sig och inte, som vissa tror någon rättighet att bli informerad om ditten och datt.
Vill jag göra en resa är det först jag kollar om mitt pass och EU försäkringskort är giltiga. Om de inte är det kollar jag först hur lång tid det tar att få tag i dessa dokument och sen bokar jag en resa. Inte tvärt om.

100% korrekt.

Mitt pass är visserligen utgånget men jag har sett till att mitt nationella ID kort och pass inte går ut ens inom samma år och NID räcker för att resa inom EU. Nemas problemas.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tror du verkligen myndigheterna bryr sig om du inte får ditt pass i tid för din semesterresa? hehe

Tror nog trots allt det är viktigare att stoppa brottslighet. Vi har det här problemet med tidsbokningarna för att folk inte valt att förnya sina pass under corona-tiden. Sen nu kommer alla samtidigt...

Eftersom det här har blivit en så stor grej i media under ett valår, tror jag allt att det finns politiska poäng att ta på den här grejen. Nu skall vi inte göra politik av det här, men vårt system blir allt mer populistiskt.

Visst är det viktigt att förhindra brottslighet, men på vilket sätt förhindrar det brottslighet om man tar bort körkort som ID (nej det har inte hänt, men det var ett seriöst utredningsförslag)? På vilket sätt förhindrar det brottslighet om man kortar giltighetstiden, speciellt nu när det finns biometrisk information inbakad så att man inte behöver lita på fotot? På vilket sätt förhindrar det brottslighet att alla slottar i bokningen är lika långa, oavsett om man kommer 1 eller 8?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Blev påmind av gränspolisen i maj att boka en tid då mitt pass går ut i december. Frågade om de inte trodde att trycket skulle minska i och med att fler och fler pass trycktes, men så var det inte. Har inte så bråttom med det men nu blir det uppdatering i september. Ser fram emot att upprepa prodecuren om 4½ år sen!

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt folk är jävligt korkade. Klagar på passtider och att man kanske måste avboka resan...

Seriöst, en grankotte hade kunnat räkna ut hur det skulle bli med pass när korona släpper. Om man vet med sig att man tänker resa så fort restriktionerna släpps så skaffar man väl passet tidigare, innan all kaos?

Tack älskling för julklappenen, en resa till Maldiverna! Vi åker den 5e augusti.

Ska vi kolla pass och försäkringar nu?
Nej bäst att vänta tills den 29 juli innan vi kollar passen...

Folk är ju fan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zablot:

Hade tid i mitten av April och mitt pass var färdigt att hämta ut exakt tre veckor senare.

Samma för mig, hade tid den 14e april och kunde hämta ut passet 3 veckor senare. Men vi ska inte resa förens i november. Gäller att vara ute i tid med sån här skit.

Undrar hur många flygstolar som kommer bli tomma för folk som inte får tag i pass.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag tycker faktiskt folk är jävligt korkade. Klagar på passtider och att man kanske måste avboka resan...

Seriöst, en grankotte hade kunnat räkna ut hur det skulle bli med pass när korona släpper. Om man vet med sig att man tänker resa så fort restriktionerna släpps så skaffar man väl passet tidigare, innan all kaos?

Tack älskling för julklappenen, en resa till Maldiverna! Vi åker den 5e augusti.

Folk är ju fan...

Om nu en grankotte kunde lista ut att det skulle bli sånt här kaos, varför har inte Polisen och Swedavia anpassat sina resurser för att möte efterfrågan?

Absolut, det ligger ett ansvar på individen och man kan inte komma och tro att man ska få pass på en vecka. Men ett än större ansvar borde ju ligga på vara myndigheter än det man lägger på varje enskild individ, eller hur? Är det rimligt att en vanlig privatperson ska tänka att vi ska kanske ut och resa i sommar, bäst att jag ordnar med pass minst 8 månader i förväg? Är det mer orimligt än att Polismyndigheten borde ha insett att det kommer vara många som ska ordna pass, men vi har ett helt öppet bokningssystem för passtider där botar kan boka tusentals tider utan att verifiera vem den tillhör, så att tiderna sedan kan säljas till högst bjudande?

Permalänk
Medlem

Multipass😂

Permalänk
Skrivet av danne215:

Börja bli lite stressad då våra pass ännu inte kommit och vi åker iväg nästa vecka. Är inne på fjärde veckan sedan jag var hos polisen och ännu inget pass. På stationen sa dem 3 veckors leveranstid.

Bokade tid 25 februari
Tid hos polisen: 10 Maj

Hur länge har ni fått vänta på era pass?

Varför kör du inte ett scrip på polisens passansökningssida? det gjorde jag och har tid i Sollentuna i morgon.
Tog mig 10 min
Kolla
https://passfuralle.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Om nu en grankotte kunde lista ut att det skulle bli sånt här kaos, varför har inte Polisen och Swedavia anpassat sina resurser för att möte efterfrågan?

Absolut, det ligger ett ansvar på individen och man kan inte komma och tro att man ska få pass på en vecka. Men ett än större ansvar borde ju ligga på vara myndigheter än det man lägger på varje enskild individ, eller hur? Är det rimligt att en vanlig privatperson ska tänka att vi ska kanske ut och resa i sommar, bäst att jag ordnar med pass minst 8 månader i förväg? Är det mer orimligt än att Polismyndigheten borde ha insett att det kommer vara många som ska ordna pass, men vi har ett helt öppet bokningssystem för passtider där botar kan boka tusentals tider utan att verifiera vem den tillhör, så att tiderna sedan kan säljas till högst bjudande?

Självklart så har polis och andra myndigheter obegränsat med resurser.
Man vill betala så lite skatt som möjligt.
Man vill ju att polisen skall fokusera på att stävja allt våld och skjutningar.

Men vafan lägg ner brottsbekämpningen under sommaren och prioritera rätt! Klart som fan det är viktigare att svensson får åka till mallis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Folk är ju fan...

Visst, en sak att kötiderna för passansökan kunde sticka iväg, även om det handlade om bisarra nivåer. Men är det verkligen rimligt att man ska räkna med att myndigheterna förlitar sig på en maskin som sedan och att det ska röra sig om månader istället för någon vecka från det att man ansökt till att man får passet?

Även om det säkert finns flera fall där folk varit dåliga med framförhållningen så är min bild av det hela att det är total katastrof hur myndigheterna har hanterat detta. För att inte tala om hur praktikantaktigt hela polisens bokningssytem för passen är.

Permalänk
Medlem

Pass från Nya Zeeland blev Andrade tillbaka till att gäller i 10år efter en några år på 5. Tror de var nåt med säkerhet att göra men fick ett stor backlash. Ett svenskt pass är marginallt bättre men vill inte betela 2 ggr mer över tiden .

Man brukar vänta 3 veckor för pass att fixas med online ansöken till London.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Varför kör du inte ett scrip på polisens passansökningssida? det gjorde jag och har tid i Sollentuna i morgon.
Tog mig 10 min
Kolla
https://passfuralle.se/

Jag tror du läste fel. Han har redan varit hos Polisen men väntar på att det skall tillverkas.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Skrivet av danne215:

Polisen har uppdaterat deras sida med förväntat leverans datum:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

Fint, ca 6v väntetid, då skiter sig min resa
Bra jobbat farbror polisen!

Permalänk
Skrivet av Henrik-W:

Jag tror du läste fel. Han har redan varit hos Polisen men väntar på att det skall tillverkas.

Stackarn , 6 veckors väntetid
Mitt pass gäller forfarande så jag funderade att åka till lämplig Svensk ambassad i Europa och fixa passet där.
De har egna bokningssidor för pass
Skall till USA där de kräver att passet är giltigt i ytterligare 6 mån vid inresa

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Självklart så har polis och andra myndigheter obegränsat med resurser.
Man vill betala så lite skatt som möjligt.
Man vill ju att polisen skall fokusera på att stävja allt våld och skjutningar.

Men vafan lägg ner brottsbekämpningen under sommaren och prioritera rätt! Klart som fan det är viktigare att svensson får åka till mallis!

Det är klart de inte har obegränsade resurser. Men nu har de ju stått med händerna i byxfickorna tills vattennivån har nått en meter över huvudet på dem, med ett halvtrasigt bokningssystem och ingen extra bemanning, utan man tänker att det här löser ju sig...

Det är inte samma personer som borde handlägga passansökningar som löser brott. Det kanske inte ens borde hanteras av Polismyndigheten överhuvudtaget, men även om så är fallet, så är det som sagt inte tänkt att vara samma personer. Man behöver ingen polisutbildning eller flera års erfarenhet av utredningar för att handlägga pass. Nu är problemet att det har varit den enda personal som funnits att tillgå, så av den anledningen så har man fått flytta resurser från brottsbekämpning till passhandläggning. Men hade man varit lite förutseende här hade man kunnat rekryterat och bemannat upp i förväg.

Jag säger inte att man ska prioritera bort brottsbekämpning, verkligen inte. Men vi måste, som ett av världens högst beskattade länder, kunna ha både en fungerande brottsbekämpning, samt en fungerande handläggning av resedokument. Men det kanske bara är jag som tycker det? Vi kanske ska stänga igen gränserna helt och hållet och hålla alla svenskar hemma på livstid, vem behöver ut och resa liksom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Stackarn , 6 veckors väntetid
Mitt pass gäller forfarande så jag funderade att åka till lämplig Svensk ambassad i Europa och fixa passet där.
De har egna bokningssidor för pass
Skall till USA där de kräver att passet är giltigt i ytterligare 6 mån vid inresa

Men har de en annan tillverkning av passen? Annars hamnar man ju i samma kö samma alla andra och just nu är det ju leveranstiden av passen som är det stora problemet.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja höra från alla besserwissrar hur jag och sambon skulle gjort för att få pass till vår resa i september. Våra pass går ut i oktober men vi ska vara bortresta längre än så varför vi alltså måste ha nya pass. Vi bokade tid i februari och fick då tid till 21 juni. Då resan sker i början av september trodde vi att det skulle vara lugnt men nu har leveranstiden ökat till 10-11 veckor och då riskerar vi att stå utan pass.

Det handlar inte om att folk upptäcker att passet ska gå ut samma dag som de ska åka iväg utan att man trots att man varit ute ett halvår i förväg inte får tag på pass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Inte för att vara tjorvig, men erfarenheter långt innan vårens och försommarens passituation hjälper antagligen TS lika mycket som väderprognosen för Huygens-kratern på Mars är relevant när man funderar på att åka till stranden

Va, menar du att de två dagar som det tog mig att få ett nytt pass i oktober saknar betydelse för de som väntar nu? 😄

Skrivet av Blomman90:

Det är inte samma personer som borde handlägga passansökningar som löser brott. Det kanske inte ens borde hanteras av Polismyndigheten överhuvudtaget..

Det mest logiska skulle väl vara om det gjordes av Skatteverket som ändå är de som håller i folkbokföring. Inte för att det betyder att det skulle gå snabbare, men känns spontant som en mer passande myndighet.

Permalänk

Såhär står det just nu på Polisens hemsida.

Väntetider just nu (uppdaterad 2022-06-15)
Genomsnittlig väntetid för att få en tid för ansökan om pass eller nationellt ID-kort:

Denna vecka: 11,1 veckor
Förra veckan: 11,1 veckor

Permalänk
Medlem

Folks argument är ungefär "Kolla vilka himlans bilköer det är under påskhelgen, gör alla motorvägar tolvfiliga!". Givetvis hade polisen data på att det kommer bli svårt. Men hur många människor tror ni är sugna på att utbildas och tränas upp till passhandläggare för att få jobb i två månader? Har ni inte fixat era pass tidigare så är det ert eget fel, ingen annans.

Permalänk
Medlem

När jag va och fixade mitt pass i våras så sa personen som tog mitt foto mitt att de (Malmö) har öppet en timme tidigare och en timme senare för att försöka komma ikapp. Hade tur och fick en sån morgontid så fick ta mitt foto dagen efter bokning och sen tog det 2v tills passet va klart och fanns att hämta ut så precis vad de informerat om.

Jag ska resa i September så när jag kollade passet i Mars/april så kände jag att det kanske va lite sent påkommet men inte trodde jag att det va så galet så att första vanliga tid va December men man får ligga på och kolla nysläppta tider här nere i Skåne så verkar det lösa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Visst är det viktigt att förhindra brottslighet, men på vilket sätt förhindrar det brottslighet om man tar bort körkort som ID?

Det är mycket enklare att förfalska körkort än ett pass/nationelltID. Transportstyrelsen utfärdar körkort och detta kan göras på distans. Pass och nationelltID utfärdas av Polismyndigheten och du måste vara på plats för att få ett.

Permalänk

Bokade i mitten av november fick tid 1 juni efter lite camping. Passet kommer efter 6 veckor 1 vecka efter jag ska till Spanien. Har dock nt id så det ska fungera ändå. Polisen skriker efter mer resurser hela tiden och nu är dom dubbelt så många mot för 15 år sen man undrar ju lite vad dom gör med det dom har när väntetid är som den är.

Visa signatur

ASRock Z390 Taichi Ultimate
i9 9900K
G.Skill 2x8G 4000 mhz
ASUS RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Hade 11 Aug, såg den här tråden och bokade om till 23:e Juni.
Lite snabbare iaf även om det ändå är långa leveranstider nu.

Visa signatur