Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Finns det någon siffra på BZ4X eller Solterras dragvikt ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Finns det någon siffra på BZ4X eller Solterras dragvikt ännu?

Solterra får dra hela 750 kg...ingen hästägar-Subaru inte.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Solterra får dra hela 750 kg...ingen hästägar-Subaru inte.

Haha, verkligen inte. Vi har dessutom 2 hästar. Det är precis på håret att ryms i dragvikten för våran Outback+Släp... Får helt enkelt vänta på den elektrifierade G-klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nä, vanlig foliering för 1200 spänn! Klart värt pengarna

Vad betyder vanlig foilering? Och hur så billigt?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Grymt. Planerad leverans blev januari 2023. Segt att man får mindre subvention/miljöpremie, men bättre än inget

Vilken utrustningsnivå tog du? Leasing?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Några frågor då jag är intresserad av just en KIA/Hyundai (som verkar väldigt trevliga och prisvärda elbilar);

Är regen möjlig att ställa in så kraftig att kan enkelt kan köra med enpedalskörning i vardagen?

Stämmer det att Kia/Hyundai emulerar gamla fossilautomater och har alltid "creep mode"? Eller går det att stänga av så att bilen mer liknar moderna elbilar som stannar när man släpper pedalen?

IONIQ 5 har creep mode som jag inte hittat något sätt att inaktivera, tror inte det går med dagens mjukvara i varje fall. Är å andra sidan ingenting jag stör mig på direkt så har inte brytt mig om att kolla upp om det finns en fix.

Enpedalskörning (i-Pedal i Hyundais värld) kräver inte broms annat än när du skall stå helt still. Vi har den oftast aktiv hela tiden, men många stör sig på det som inte är vana. Huruvida det är ekonomiskt eller ej låter jag vara osagt. Vi har tankat el för 200 kr på 8 månader (hemmaladdning) så elförbrukningen har varit sekundärt. Men utanför stadstrafik med korta resor/många stopp eller köbildning hade vi nog kört med lägsta läget av regen.

Permalänk
Skrivet av martinot:

Några frågor då jag är intresserad av just en KIA/Hyundai (som verkar väldigt trevliga och prisvärda elbilar);

Är regen möjlig att ställa in så kraftig att kan enkelt kan köra med enpedalskörning i vardagen?

Stämmer det att Kia/Hyundai emulerar gamla fossilautomater och har alltid "creep mode"? Eller går det att stänga av så att bilen mer liknar moderna elbilar som stannar när man släpper pedalen?

Kia EV6 och egentligen alla elbilar jag provat har ipedal one pedal drive i lite olika former. EV6 som jag har så bromsar den kraftigt på högsta nivån och funkar riktigt bra. Du kan även stänga av och på Autohold med en knapp på mittkonsolen så den antingen står helt still eller kyper fram när du släper pedalerna.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vad betyder vanlig foilering? Och hur så billigt?

Fick frågan om det var kolfiber och då blev mitt svar att det var vanlih foliering, ska nog inte läsa för mycket i det Hur det blev så billigt vet jag inte, det var ju en rätt liten del med stora öppna ytor. Tog 1,5h typ innan den var klar så var nog ett lätt jobb

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vilken utrustningsnivå tog du? Leasing?

AWD, Style med Premiumpaketet eller va det hette.
Blir att köpa för farsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Förvisso, men det brukar ju benämnas som vätgasbil eller bränslecellsbil. Jag upplevde det som rätt tydligt vad Martinot menade med sin kommentar.

Det stämmer. Det var därför jag skrev "ren elbil" just för att det är annorlunda mot vätgasbil och hybridbil. Kan ju kalla det BEV så kanske alla förstår vad som avses.

Skrivet av Choffe:

Tycker samtidigt att det är ett relevant inlägg, då det ifrågasattes vad de kunde om elektriska drivlinor. Med alla år av hybridteknik och sedan vätgasbilar så vill jag nog tro att det finns gott om kunskap på Toyota-kontoret. Så jag tycker det är tydligt varför ztenlunds inlägg kommer.

Det verkar inte så i praktiken. Därför som de har varit tvungna att just ta hjälp av Subaru och ett kinesiskt bolag. Just för att de inte haft kompetensen internt kring hur man bygger rena elbilar (BEV).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

IONIQ 5 har creep mode som jag inte hittat något sätt att inaktivera, tror inte det går med dagens mjukvara i varje fall. Är å andra sidan ingenting jag stör mig på direkt så har inte brytt mig om att kolla upp om det finns en fix.

Enpedalskörning (i-Pedal i Hyundais värld) kräver inte broms annat än när du skall stå helt still. Vi har den oftast aktiv hela tiden, men många stör sig på det som inte är vana. Huruvida det är ekonomiskt eller ej låter jag vara osagt. Vi har tankat el för 200 kr på 8 månader (hemmaladdning) så elförbrukningen har varit sekundärt. Men utanför stadstrafik med korta resor/många stopp eller köbildning hade vi nog kört med lägsta läget av regen.

Synd. Då misstänker jag att samma sak även gäller Kona att det inte går att plocka bort creep mode?

Jo, det är säkert förluster i att först generera effekt i motorn, och sedan förluster att ladda batterierna tillbaka igen. Men samtidigt har det ingen betydelse för mig heller, precis som du är inne på. Det är ändå mest vid stadskörning som det är aktuellt körmönster (på motorväg kör man rätt mycket i samma fart hela tiden), och där är ju räckvidd inget problem. Orkar inte köra som en "tant/gubbe" och frirulla fram. Segt att köra så - så inte aktuellt för mig.

Skrivet av megaman01:

Kia EV6 och egentligen alla elbilar jag provat har ipedal one pedal drive i lite olika former. EV6 som jag har så bromsar den kraftigt på högsta nivån och funkar riktigt bra. Du kan även stänga av och på Autohold med en knapp på mittkonsolen så den antingen står helt still eller kyper fram när du släper pedalerna.

Perfekt!

Vet du om det även gäller e-Niro?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Perfekt!

Vet du om det även gäller e-Niro?

E-niro har bara creep mode, det är EV6, och antagligen nya Niro EV, som fått möjlighet att stanna helt.

Polestar kom ut med en ny uppdatering idag tydligen, dom har (äntligen) fått Apple Carplay i Android Automotive. På tiden, det är verkligen saknat. Ska hämta en Renault Megane E-tech imorgon å testa en vecka, ska bli intressant att se hur Android Automotive ser ut utanför Volvo-världen, om det är liknande eller om Renault satt sin egen prägel på det. Om någon undrar något över bilen så hojta

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

IONIQ 5 har creep mode som jag inte hittat något sätt att inaktivera, tror inte det går med dagens mjukvara i varje fall. Är å andra sidan ingenting jag stör mig på direkt så har inte brytt mig om att kolla upp om det finns en fix.

Enpedalskörning (i-Pedal i Hyundais värld) kräver inte broms annat än när du skall stå helt still. Vi har den oftast aktiv hela tiden, men många stör sig på det som inte är vana. Huruvida det är ekonomiskt eller ej låter jag vara osagt. Vi har tankat el för 200 kr på 8 månader (hemmaladdning) så elförbrukningen har varit sekundärt. Men utanför stadstrafik med korta resor/många stopp eller köbildning hade vi nog kört med lägsta läget av regen.

Jag har en Ioniq 5 och när jag anväder I-pedal stannar bilen helt. Jag tror inte den funktionen skiljer sig mellan EV6 och I5. Jag använder dock mest rattpaddlarna aktivt. Kör med lvl0, bromsar lite med lvl1, lite mer med lv2 och ännu mer med lvl3. Vill jag stanna helt häller jag in vänster paddel. Bilen stannar då helt i någon form av "auto hold". Medan bilen står still går det att gå tillbaka till lvl0 med höger paddel. Jag tror att det är det mest effektiva sättet att köra. Min förbrukning sedan bilen var ny 8/12, är enligt bilen 15,7 kWh/100km. Vilket är betydligt bättre än deklarerad WLTP på 17,9 kWh/100km.
Bilen har 20" sommardäck och 19" vinterdäck.

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk
Skrivet av martinot:

Synd. Då misstänker jag att samma sak även gäller Kona att det inte går att plocka bort creep mode?

Jo, det är säkert förluster i att först generera effekt i motorn, och sedan förluster att ladda batterierna tillbaka igen. Men samtidigt har det ingen betydelse för mig heller, precis som du är inne på. Det är ändå mest vid stadskörning som det är aktuellt körmönster (på motorväg kör man rätt mycket i samma fart hela tiden), och där är ju räckvidd inget problem. Orkar inte köra som en "tant/gubbe" och frirulla fram. Segt att köra så - så inte aktuellt för mig.

Perfekt!

Vet du om det även gäller e-Niro?

Nästan 100 på att den har samma funktioner. Jag har autohold på min Xceed plugin också och jag är nästan säker på att jag sett Autohold-knapp på dom videos jag sett på youtube på nya Niro EV iaf. Även i-pedal.
Men jag är inte helt 100 på gamla E-niro. Finns säkert många här med den bilen som har svar på det.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-I H:

Jag har en Ioniq 5 och när jag anväder I-pedal stannar bilen helt. Jag tror inte den funktionen skiljer sig mellan EV6 och I5. Jag använder dock mest rattpaddlarna aktivt. Kör med lvl0, bromsar lite med lvl1, lite mer med lv2 och ännu mer med lvl3. Vill jag stanna helt häller jag in vänster paddel. Bilen stannar då helt i någon form av "auto hold". Medan bilen står still går det att gå tillbaka till lvl0 med höger paddel. Jag tror att det är det mest effektiva sättet att köra. Min förbrukning sedan bilen var ny 8/12, är enligt bilen 15,7 kWh/100km. Vilket är betydligt bättre än deklarerad WLTP på 17,9 kWh/100km.
Bilen har 20" sommardäck och 19" vinterdäck.

Skrivet av megaman01:

Nästan 100 på att den har samma funktioner. Jag har autohold på min Xceed plugin också och jag är nästan säker på att jag sett Autohold-knapp på dom videos jag sett på youtube på nya Niro EV iaf. Även i-pedal.
Men jag är inte helt 100 på gamla E-niro. Finns säkert många här med den bilen som har svar på det.

Tack! Låter väldigt hoppfullt om att det kommer "auto hold" till nya Niro EV då!

Skrivet av Chippen2188:

E-niro har bara creep mode, det är EV6, och antagligen nya Niro EV, som fått möjlighet att stanna helt.

Polestar kom ut med en ny uppdatering idag tydligen, dom har (äntligen) fått Apple Carplay i Android Automotive. På tiden, det är verkligen saknat. Ska hämta en Renault Megane E-tech imorgon å testa en vecka, ska bli intressant att se hur Android Automotive ser ut utanför Volvo-världen, om det är liknande eller om Renault satt sin egen prägel på det. Om någon undrar något över bilen så hojta

Tack för info! Hoppas nu verkligen att nya Niro EV får det. Var inne på en ÅF idag och tyvärr fanns den inte för provkörning, och med ca 12 månaders uppskattad leveranstid (men givetvis väldigt svårt för de att gissa helt rätt). De första exemplaren skall tydligen skeppas till kunder i november. Främst till de som beställde redan förra året.

Härligt med Apple Carplay i PS2. Då kommer det förhoppningsvis även till XC40 Recharge snart.

Det skall enligt vad jag hört vara en riktigt bra version av Android Automotive i nya Megane. Har du tid får du gärna slänga upp en video på den när du testat!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Björn N: Citroen e-C4 1000 km challenge

Chippen: Volvo XC40 P6 Räckviddstest på sommaren | Guiden om elbil

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

BMW IX kostade ifrån 865tkr vid årskiftet och bonusberättigande till nytt pris från 1047tkr nu i Juni... Galen prishöjning.

Nu är väl inte den modellen ett absolut mått för prishöjningar, men tror det lär bli tight att klämma in en elbil i familjestorlek nästa år under 700tkr med den inflation vi har just nu. Kommer definitivt påverka nybilsförsäljningen en smula åt "fel" håll.

Permalänk
Medlem

Det var en brutal prishöjning. Kollade i4an och det är inte så stora höjningar där ännu, drygt 50k mer för samma spec som jag har men en hel del funktioner borttagna för det priset.

Permalänk
Medlem

Jag hade rejält med flyt att få en IX med både bonus och det lägre listpriset, den är tillverkad och på väg till Sverige och BMW Sverige ska försöka förregga bilarna som är på väg in. Hade nog inte valt den modellen med de förutsättningar som är nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

BMW IX kostade ifrån 865tkr vid årskiftet och bonusberättigande till nytt pris från 1047tkr nu i Juni... Galen prishöjning.

Nu är väl inte den modellen ett absolut mått för prishöjningar, men tror det lär bli tight att klämma in en elbil i familjestorlek nästa år under 700tkr med den inflation vi har just nu. Kommer definitivt påverka nybilsförsäljningen en smula åt "fel" håll.

Ja största oron nu blir ju att den bil man beställt tippar över 700k-strecket enligt skatteverket. Spelar ju ingen roll då om man lyckats pruta ner sig under den nivån eller beställt bilen när den kostade mindre.

Ska inte bli politisk men det känns rätt korkat att sätta en gräns på 700k för att har man råd med en så dyr bil så behöver man inte statlig hjälp. Så beställer man en bil för 620k för att slippa alla prishöjningar och för att man inte har råd med en bil för 700k och därför behöver statligt stöd, men då får man inte stödet för att nu har minsann bilen gått upp i pris. Undrar om dom justerar gränsen isåfall utifrån prisutvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

BMW IX kostade ifrån 865tkr vid årskiftet och bonusberättigande till nytt pris från 1047tkr nu i Juni... Galen prishöjning.

Nu är väl inte den modellen ett absolut mått för prishöjningar, men tror det lär bli tight att klämma in en elbil i familjestorlek nästa år under 700tkr med den inflation vi har just nu. Kommer definitivt påverka nybilsförsäljningen en smula åt "fel" håll.

Ja prishöjningar sker av flera anledningar. Allt skylls på inflation och kriget idag men inte många talar om att svenska kronan faller som en sten sen i fjol. Dollarn har väl gått upp närmare 20% jämtemot kronan på ett år och Euron är snart uppe i 11kr, vilket blir en ökning på ca 10% på ett år. Skulle säga att detta är en av huvudorsakerna till att de svenska priserna går upp. Annars skulle det inte va lönt att sälja dessa elbilar i Sverige.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Skrivet av martinot:

Tack! Låter väldigt hoppfullt om att det kommer "auto hold" till nya Niro EV då!

Niro har autohold redan idag. Det e bara det att man måste trycka på knappen VARJE gång man startar bilen.

Detta är en förbättring i EV6. Fortfarande en knapp men bilen "kommer ihåg" mellan omstarter.

Kolla in Andrew Lawrence på Youtube om du är intresserad av nån av dom:

EV-olution

Han visar upp alla som finns i en Niro i sina videos. Och nu har han uppgraderat till EV6 så nu gör han samma med den

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Niro har autohold redan idag. Det e bara det att man måste trycka på knappen VARJE gång man startar bilen.

Detta är en förbättring i EV6. Fortfarande en knapp men bilen "kommer ihåg" mellan omstarter.

Kolla in Andrew Lawrence på Youtube om du är intresserad av nån av dom:

EV-olution

Han visar upp alla som finns i en Niro i sina videos. Och nu har han uppgraderat till EV6 så nu gör han samma med den

Jo, det är lite irriterande med bilar som inte minns sin inställningar (vår Merca minns aldrig eco/sport, etc.) håller jag med om, men fint att möjligheten finns iaf.

Tack för tipset om ALs video ovan!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Apropå att inte komma ihåg, hämtade Renault Megane E-tech idag! Olika steg för regenerering, endast creep mode på max Men den börjar alltid på första steget, kommer inte ihåg senaste inställningen så jag som vill ha max får börja med att paddla x antal gånger varje gång... Hur svårt kan det va?!

På plus-sidan så finns både Android Auto och Apple Carplay trådlöst vilket är toppen. Fått lite skit för att jag gnällt på Volvo för att dom inte har det i sina bilar men nu har ju Renault visat att man visst kan ha Google Automotive men ändå Auto/Carplay trådlöst sååaattteeeeee.... bad job volvo

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Apropå att inte komma ihåg, hämtade Renault Megane E-tech idag! Olika steg för regenerering, endast creep mode på max Men den börjar alltid på första steget, kommer inte ihåg senaste inställningen så jag som vill ha max får börja med att paddla x antal gånger varje gång... Hur svårt kan det va?!

Nä men va trist. Har satt min Niro på max auto. Jag rör ALDRIG paddlarna och tycker dom e riktigt onödiga.

Skrivet av Chippen2188:

På plus-sidan så finns både Android Auto och Apple Carplay trådlöst vilket är toppen. Fått lite skit för att jag gnällt på Volvo för att dom inte har det i sina bilar men nu har ju Renault visat att man visst kan ha Google Automotive men ändå Auto/Carplay trådlöst sååaattteeeeee.... bad job volvo

Känner du ett behov av Android Auto/Carplay när den har Automotive redan i skärmen?

Stort plus för trådlöst. Jag har bara med sladd och ser aldrig poängen med att plugga in. Musik via bluetooth är good enough IMO. Skillnad på längre resa kanske

Permalänk
Medlem

Om nån här använder NORTHE appen för snabbladdning (de har avtal med många nätverk såsom Ionity, EON mm) så ger de just nu en voucher-kod för 100kr gratis saldo att snabbladda för, till alla registrerade medlemmar, alltså inte bara nya medlemmar. Testade idag och det funkar. Koden är NORTHEMIDSOMMAR

(Om man inte har ett konto än så kan man registrera sig och först använda koden SEK100ALLEGO eller NORTHE100SEK så man får 100kr och sedan 100kr till genom att lägga in midsommar-koden ovan. Alltså 200kr att ladda för gratis)

Kan behövas som tröst i all midsommar-hets med köer å allt 🤣

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Nä men va trist. Har satt min Niro på max auto. Jag rör ALDRIG paddlarna och tycker dom e riktigt onödiga.

Känner du ett behov av Android Auto/Carplay när den har Automotive redan i skärmen?

Stort plus för trådlöst. Jag har bara med sladd och ser aldrig poängen med att plugga in. Musik via bluetooth är good enough IMO. Skillnad på längre resa kanske

Ja, det gör jag. Har iphone och med Carplay får jag tillgång till alla mina Appletjänster i bilen, Siri osv. Tillgång till appar som inte finns som Waze å Teams (brukar köra möten i bilen). Också mer van vid Carplay så jag vet vart allt är

Skrivet av SweViver:

Om nån här använder NORTHE appen för snabbladdning (de har avtal med många nätverk såsom Ionity, EON mm) så ger de just nu en voucher-kod för 100kr gratis saldo att snabbladda för, till alla registrerade medlemmar, alltså inte bara nya medlemmar. Testade idag och det funkar. Koden är NORTHEMIDSOMMAR

(Om man inte har ett konto än så kan man registrera sig och först använda koden SEK100ALLEGO så man får 100kr och sedan 100kr till genom att lägga in midsommar-koden ovan. Alltså 200kr att ladda för gratis)

Kan behövas som tröst i all midsommar-hets med köer å allt 🤣

Du verkar använda appen, kan du förklara vad som är unikt med dom? Dom ville göra ett samarbete med mig men jag tackade nej för jag såg inte poängen med dom. Dyrare eller lika dyra som att bara ladda direkt med Ionity?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Du verkar använda appen, kan du förklara vad som är unikt med dom? Dom ville göra ett samarbete med mig men jag tackade nej för jag såg inte poängen med dom. Dyrare eller lika dyra som att bara ladda direkt med Ionity?

Nja hehe.. Har använt appen hitintills en endaste gång på EON vid Ica Maxi då jag tänkte att det var lika bra att testa använda dessa första gratis 100kr, och det funkade bra. Laddade bara för typ 30kr då vi va inne å handla i en timme eller så (11kW stolpe). Sen drogs dessa 30kr vid månadsskiftet från gratis-saldot. Nu la jag in nya koden och fick 100kr till.

Egentligen inget speciellt med Northe. De har ofta dyrare priser och endast några enstaka laddare i västra Sverige som är något billigare. Jag använder Elli abonnemanget hela tiden annars.

Men vafan, gratis e ju gratis, så varför inte utnyttja det medans det går. Speciellt på lite spontana laddningar vid köpcenter mm Appen är lika enkel att använda som alla de andra apparna.

Va bara ett tips liksom.. många vänder ju på kronor och ören i dessa inflationstider och hur ofta får man något gratis idag? 😉

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Nja hehe.. Har använt appen hitintills en endaste gång på EON vid Ica Maxi då jag tänkte att det var lika bra att testa använda dessa första gratis 100kr, och det funkade bra. Laddade bara för typ 30kr då vi va inne å handla i en timme eller så (11kW stolpe). Sen drogs dessa 30kr vid månadsskiftet från gratis-saldot. Nu la jag in nya koden och fick 100kr till.

Egentligen inget speciellt med Northe. De har ofta dyrare priser och endast några enstaka laddare i västra Sverige som är något billigare. Jag använder Elli abonnemanget hela tiden annars.

Men vafan, gratis e ju gratis, så varför inte utnyttja det medans det går. Speciellt på lite spontana laddningar vid köpcenter mm Appen är lika enkel att använda som alla de andra apparna.

Va bara ett tips liksom.. många vänder ju på kronor och ören i dessa inflationstider och hur ofta får man något gratis idag? 😉

Ah då är jag med Ja, visst är det trevligt när det är gratis, tänkte om du använde appen i övrigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ah då är jag med Ja, visst är det trevligt när det är gratis, tänkte om du använde appen i övrigt

Nä finns ingen anledning då Elli är så billigt och smidigt. Så tacksam över att du tipsade om det! Hade aldrig vetat annars. Har fått Elli laddkortet nu också, ska testa nån dag 😃

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal