LG OLED 42C2 – TV som fungerar som skärm för spel och HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Har använde en LG B7 i nåt år o mörkt tema överallt i Windows o jag har aldrig haft problem med det konstanta "ljuspumpande" han pratar om, har inte ens hört om det tidigare. Däremot så sänkte min ljusstyrkan om det var en för mörk o relativt statisk bild för länge, men det stängde jag av i servicemenyn o sen dess funkar den alldeles klockrent för vardagligt bruk.

Skrivet av medbor:

Det finns program på nätet som man kan köra på sin pc som kan öppna service menyn utan speciell fjärrkontroll, i den menyn kan man slå av flera av de värre egenskaperna med variabel ljusstyrka

Men det är ju inte sanktionerat av LG att pilla på direkt. Den klart mest störande av dem är väl auto-dim efter några minuter av 90% statiskt innehåll, den kan man ju slå av där (vilket han också säger i videon)

Tror dock han också stör sig av att vitt lyser olika beroende på vad som visas på skärmen (ljusstyrkan även vid SDR ändras ju ganska markant om totala ljusa ytan på skärmen ändras). Den typen av instabilitet tror jag han kanske stör sig mer på än många andra (eftersom han är van med kalibrerad och bra bild). Störigt när man inte kan göra bilden stabil utan att den ändras efter innehållet

Förstår, så på så vis verkar det ju bra.

Men i övrigt vardagligt bruk? Att använda tv-skärmen för jobb och dylikt? Tycker ni att det fungerar bättre eller sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Förstår, så på så vis verkar det ju bra.

Men i övrigt vardagligt bruk? Att använda tv-skärmen för jobb och dylikt? Tycker ni att det fungerar bättre eller sämre?

Jag är också nyfiken på det här. Framförallt pixelstrukturen till ”vardags” (text, bilder)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Jag är också nyfiken på det här. Framförallt pixelstrukturen till ”vardags” (text, bilder)?

Det är enligt mig inget större problem för de flesta på det avstånd som skärmen bör stå för att det ska vara bekvämt.

Sedan är det så att jag upplever att det varierande ljusnivåerna inte är ett problem om skärmen körs i låg ljusstyrka. Så om det finns möjlighet att kontrollera ljuset där den ska vara, eller om den används främst kvällstid så tycker jag att det funkar. Men det är såklart en jobbig aspekt med den i vanligt arbete på skrivbordet.

Det absolut sämsta är dock OLED-ångesten. Rädslan för retention/inbränningar. Märkligt nog hade jag inte den ångesten under CRT-tiden och dessa paneler är nog motståndskraftigare. Men då var jag en ung person, på den tiden bar jag inte runt på oro i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har filmat av skärmen i 1000 FPS med en Sony RX100. Varje bildruta är 1 ms och fångar hur skärmen ser ut den millisekunden.

TFT-central kör med pursuit-kameranmetoden där man tar stillbilder och försöker fånga 4–6 frames samtidigt som man följer UFO:t i rörelse. Det kräver några hundra försök där man följer UFO-rörelsen exakt, något som förutsätter en stillbildskamera kapabel till hög hastighet och långa sekvenstagningar. Samt en glidskena.

För 120 Hz innebär det en slutartid om 1/20 eller 1/30-dels sekund för att fånga 6 eller 4 skärmuppdateringar. De bilderna som blir sammanfaller förbluffande väl mer hur hjärnan/seendet uppfattar smetande när ögat reflexmässigt försöker följa ett ufo med blicken.

Jag brukar (brukade) också köra pursuit-kamera när jag testade skärmar på Geeks kontor där det finns en snabb SLR och en glidskena. Har inte tillgång till motsvarande lösning nu.

Aha, då hänger jag med. Hade för mig du kört med pursuit-kamera i tidigare recensioner, så tänkte om det var samma här så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är enligt mig inget större problem för de flesta på det avstånd som skärmen bör stå för att det ska vara bekvämt.

Sedan är det så att jag upplever att det varierande ljusnivåerna inte är ett problem om skärmen körs i låg ljusstyrka. Så om det finns möjlighet att kontrollera ljuset där den ska vara, eller om den används främst kvällstid så tycker jag att det funkar. Men det är såklart en jobbig aspekt med den i vanligt arbete på skrivbordet.

Det absolut sämsta är dock OLED-ångesten. Rädslan för retention/inbränningar. Märkligt nog hade jag inte den ångesten under CRT-tiden och dessa paneler är nog motståndskraftigare. Men då var jag en ung person, på den tiden bar jag inte runt på oro i onödan.

Bara som referens, vad tänker du på för avstånd och eventuell skalning i Windows?
Jag förväntar mig att inte köra fönster i fullskärm utan dela upp med fancy zones och då bör inte problematiken med ljuset vara så påtagligt antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Bara som referens, vad tänker du på för avstånd och eventuell skalning i Windows?
Jag förväntar mig att inte köra fönster i fullskärm utan dela upp med fancy zones och då bör inte problematiken med ljuset vara så påtagligt antar jag?

Jag har ett skrivbord som är 78cm djupt. Den står längst bak på bordet. Det blir väl ca 70-100cm från mina ögon beroende på om jag kör bananrygg eller en mer ergonomisk sittställning. Det fungerar bra för mig. Jag har det mesta i fönster då jag kör utan skalning.

Sen angående att dela upp i zoner så är det vad skärmen visar som är grejen. Så om bakgrunden ändras (bildspel hos mig pga OLED) så ändras ljusstyrkan. Men jag kör Oled-ljus på 20, det ger ca 80 nits vilket i mitt väldigt mörka hemkontor är alldeles utmärkt för SDR och skrivbordsanvändning. Med så låg nivå så märker jag inte av det.

HDR används endast för spel och mediakonsumtion.

Permalänk
Bildexpert 📺

@medbor belyser det bra:

Utöver dimmandet vid statisk bild är det fortfarande en cyklisk variation med ±20 procent ljusstyrka där 42C2 ett par minuter senare är mörkare eller ljusare än vad den var innan.

Det är ingen traditionell datorskärm som beter sig på det sättet i normalfall – förutom vid bildlägen som använder dynamisk kontrast. Men då måste man ofta själv slå på sådan funktion. 42C2 är ju alltid varierande.

Visst fluktuerar en vanlig skärm några nits men då är det mer ±2 procent och inte på en nivå där det inverkar på hur bilden upplevs. För den som använder sin skärm till att producera foto och video kan ±20 procent av godtyckliga förändringar göra att bilden i ena stunden ser om som dagsljus och i nästa stund ser ut som skymningsljus.

Eventuellt kan man åtgärda detta med servicemenyerna med allt vad det innebär och riskerar runt garantier och faktiskt livslängd eftersom mycket av det som observeras är en del av inbränningsskyddet. Det är i alla fall en omständlig åtgärd som tar 42C2 bortom vad produkten är avsedd för att svara mot.

Samma sak med WOLED-pixelstrukturen där samma fråga/diskussion kommer upp runt VA-paneler med ovanliga pixelstrukturer. Grafik på pixelnivå som ser inte längre ut som väntat baserat på det man väntar sig av en typisk bildskärm. Och där kan man heller inte göra något åt saken eftersom det är en direkt följd av hur apparaten är konstruerad.

Är självklart inte säkert du som användare alls tänker på de här sakerna, kanske är få som ens märker dem och än färre vilka störs på detta. Och det finns helt klar de som absolut inte alls kan hantera den variationen och avvikelsen.

Jag kan ju däremot inte berätta för dig vad du kommer reagera på. Jag kan inte berätta för dig var din gräns går. Men jag berätta att 42C2 inte fungerar som en typisk bildskärm annars fungerar.

Permalänk
Medlem

Finns det ett sätt att ställa in så att HDR bara aktiveras för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Förstår, så på så vis verkar det ju bra.

Men i övrigt vardagligt bruk? Att använda tv-skärmen för jobb och dylikt? Tycker ni att det fungerar bättre eller sämre?

Skrivet av Lovan:

Jag är också nyfiken på det här. Framförallt pixelstrukturen till ”vardags” (text, bilder)?

Jag kontorsjobbar inte med den, men blir mycket Blender o Photoshop o det funkar den perfekt till. Har aldrig nånsin haft problem med nå förändringar i ljusstyrka, o pixelstrukturen är det inga problem med i den upplösningen. Mitt gamla irssi ser finfint ut att chatta i också

Permalänk
Skrivet av Muji:

Finns det ett sätt att ställa in så att HDR bara aktiveras för spel?

Du kan ställa in ljusstyrkan för vanligt innehåll om du går in på HDR inställningarna under display settings och justerar "SDR content brightness". Om du drar ner det på lägsta så ser skrivbordet ut som när HDR är avstängt, men HDR aktiveras när du kör igång en film eller spel med stöd för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikBengtsson:

Du kan ställa in ljusstyrkan för vanligt innehåll om du går in på HDR inställningarna under display settings och justerar "SDR content brightness". Om du drar ner det på lägsta så ser skrivbordet ut som när HDR är avstängt, men HDR aktiveras när du kör igång en film eller spel med stöd för det.

Tack för tipset, underlättar ju en hel del om man inte behöver gå in i menyerna varje gång för att sätta på eller stänga av beroende på vad man vill göra.😀👍

Permalänk
Bildexpert 📺

Värt att tänka på är att när du kör på det sättet med HDR aktivt i Windows fast med gränssnittsreglaget på i botten att tonemappa SDR-nivå, då kommer 42C2 fortfarande arbeta i HDR-läge och därför svänga mer i ljusstyrka med innehållet.

Annars varierar det från spel till spel. Finns de spel som själva kan aktivera HDR och andra spel som kräver att man först växlar på HDR i Windows för att ens kunna köra HDR i spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Värt att tänka på är att när du kör på det sättet med HDR aktivt i Windows fast med gränssnittsreglaget på i botten att tonemappa SDR-nivå, då kommer 42C2 fortfarande arbeta i HDR-läge och därför svänga mer i ljusstyrka med innehållet.

Men det här med pumpande med ljusstyrka som du skriver om hela tiden, är det ett större problem på nyare paneler eller? För själv märker jag enbart att den sänker ljusstyrkan när det en stor del av skärmen som är vit, alltså över kanske 70-80% nånstans, vilket sker väldigt sällan för mig ens när jag jobbar med ljusare bilder så jag märker så gott som nada fluktuerande i ljusstyrka på min B7 i Windows i SDR-läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Men det här med pumpande med ljusstyrka som du skriver om hela tiden, är det ett större problem på nyare paneler eller? För själv märker jag enbart att den sänker ljusstyrkan när det en stor del av skärmen som är vit, alltså över kanske 70-80% nånstans, vilket sker väldigt sällan för mig ens när jag jobbar med ljusare bilder så jag märker så gott som nada fluktuerande i ljusstyrka på min B7 i Windows i SDR-läge.

Det är ju en stegvis ändring så fort du går över 10% vitt så skalar den ner och är nästan hälften så ljus vid fullt vitt, så varje gång du alt-tabbar eller liknande så kommer du märka hur den ändrar sig

Sen hur mycket man stör sig på detta är som vanligt individuellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är ju en stegvis ändring så fort du går över 10% vitt så skalar den ner och är nästan hälften så ljus vid fullt vitt, så varje gång du alt-tabbar eller liknande så kommer du märka hur den ändrar sig

Sen hur mycket man stör sig på detta är som vanligt individuellt

Som sagt så märker jag det så gott som inte alls. Det är bara när jag har nånting väldigt vitt o skalar upp det över ganska stor del av skärmen som det sker. Men visst, det kanske sker ändå, men det är inte märkbart, o då har jag jobbat med foto o grafik i en 15-20 år o är jäävligt kräsen när det kommer till allt som handlar om bild.
Så eftersom jag inte märker nåt på min gamla B7 så undrar jag om det har blivit värre mer åren o den ökade ljusstyrkan?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gurrrra:

Men det här med pumpande med ljusstyrka som du skriver om hela tiden, är det ett större problem på nyare paneler eller? För själv märker jag enbart att den sänker ljusstyrkan när det en stor del av skärmen som är vit, alltså över kanske 70-80% nånstans, vilket sker väldigt sällan för mig ens när jag jobbar med ljusare bilder så jag märker så gott som nada fluktuerande i ljusstyrka på min B7 i Windows i SDR-läge.

Snarare tvärtom och något mindre variationer med ABL eftersom de äldre modellerna inte orkade lysa lika högt vid höga APL-nivåer. 100% vitt kunde på den B6/B7-generationen tiden landa vid 110-130 nits där 42C2 orkar hålla 100% APL närmare 200 nits. Då fanns heller inga reglage för "Högsta ljusstyrka" och det är ett fast läge och det pendlar rätt friskt.

Samtidigt var algoritmerna inte lika komplicerade så det kan mycket väl vara så att variationen i praktiken är mindre. 2017-modellerna är inte lika i sitt beteende. De får lite retention även i SDR i hög ljusstyrka. I HDR fick jag retention från testbilder redan inom någon minut och ljusnivåerna dimmar snabbare i HDR. 42C2 måste jag pressa hårdare och då gör den det utan att dimma lika snabbt – ändå är det mindre retention. Evo-panelerna måste pressas ännu mer.

Det finns annars flera parallella fluktuationer med 42C2:

1) ABL med direkt variation baserat på innehållet. Där är SDR inom det acceptabla även om som det som i videon visar pendlar ±10 nits, vilket fortfarande är mycket jämfört med förväntat beteende. Men förmodligen mindre än vad många lägger märke till.

2) Cyklisk variation där jag under en timmes konstant mätande medan jag använde 42C2 som skärm såg variation runt ≈65–115 nits där basen var inställd för 100 nits med OLED-pixelljusreglaget på 50. Detta är då en kombination av (1) ovan plus det som antagligen är pågående energireglering. Variationen är i minutrar där nivåerna börjar vandra nedåt, landar på en lägre nivå och börjar sedan stiga igen för att nå en ny topp efter ett tag. Repeat.

Att hoppa tillbaka till exakt samma Photoshop-bild kunde exempelvis ge 85 nits och fem minuter senare lyser det med 115 nits – eller viceversa. Det blir betydande skillnader i hur bilden ser ut.

3) Statiska inbränningsskyddet, det som dimmar ned och plötsligt tänder upp. Såg till under testet (2) ovan att det skyddet inte kickade in. Men typiskt gav det mer än en halvering av ljusstyrkan. Panelen tänder då upp till höga nivåer, likt 115, ibland över 120 nits med OLED-pixelljusreglaget på 50 och börjar en ny cykel enligt (2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Snarare tvärtom och något mindre variationer med ABL eftersom de äldre modellerna inte orkade lysa lika högt vid höga APL-nivåer. 100% vitt kunde på den B6/B7-generationen tiden landa vid 110-130 nits där 42C2 orkar hålla 100% APL närmare 200 nits. Då fanns heller inga reglage för "Högsta ljusstyrka" och det är ett fast läge och det pendlar rätt friskt.

Samtidigt var algoritmerna inte lika komplicerade så det kan mycket väl vara så att variationen i praktiken är mindre. 2017-modellerna är inte lika i sitt beteende. De får lite retention även i SDR i hög ljusstyrka. I HDR fick jag retention från testbilder redan inom någon minut och ljusnivåerna dimmar snabbare i HDR. 42C2 måste jag pressa hårdare och då gör den det utan att dimma lika snabbt – ändå är det mindre retention. Evo-panelerna måste pressas ännu mer.

Det finns annars flera parallella fluktuationer med 42C2:

1) ABL med direkt variation baserat på innehållet. Där är SDR inom det acceptabla även om som det som i videon visar pendlar ±10 nits, vilket fortfarande är mycket jämfört med förväntat beteende. Men förmodligen mindre än vad många lägger märke till.

2) Cyklisk variation där jag under en timmes konstant mätande medan jag använde 42C2 som skärm såg variation runt ≈65–115 nits där basen var inställd för 100 nits med OLED-pixelljusreglaget på 50. Detta är då en kombination av (1) ovan plus det som antagligen är pågående energireglering. Variationen är i minutrar där nivåerna börjar vandra nedåt, landar på en lägre nivå och börjar sedan stiga igen för att nå en ny topp efter ett tag. Repeat.

Att hoppa tillbaka till exakt samma Photoshop-bild kunde exempelvis ge 85 nits och fem minuter senare lyser det med 115 nits – eller viceversa. Det blir betydande skillnader i hur bilden ser ut.

3) Statiska inbränningsskyddet, det som dimmar ned och plötsligt tänder upp. Såg till under testet (2) ovan att det skyddet inte kickade in. Men typiskt gav det mer än en halvering av ljusstyrkan. Panelen tänder då upp till höga nivåer, likt 115, ibland över 120 nits med OLED-pixelljusreglaget på 50 och börjar en ny cykel enligt (2)

På ren spekulation från din sida, tror du att dessa saker kommer vara mindre problematiska på Ultragear 48” som ska komma snart?

Edit: för kontorsjobb alltså.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lovan:

På ren spekulation från din sida, tror du att dessa saker kommer vara mindre problematiska på Ultragear 48” som ska komma snart?

Edit: för kontorsjobb alltså.

Måste man ju testa och se.

Men man kan ju hoppas att LG skapar en produkt som är tänkt att fungera ihop med en dator så som man förväntar sig att en bildskärm ska fungera. Vilket kanske kräver lite fler kompromisser runt sådant som vilka ljusstyrkor den orkar hålla konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Måste man ju testa och se.

Men man kan ju hoppas att LG skapar en produkt som är tänkt att fungera ihop med en dator så som man förväntar sig att en bildskärm ska fungera. Vilket kanske kräver lite fler kompromisser runt sådant som vilka ljusstyrkor den orkar hålla konstant.

Man kan ju hoppas.
Har du någon spekulation varför de valde att göra en 48” istället för 42”? Kan det vara C1-paneler? Bättre kylning i 48” panelen? Nyare ”Evo”-panelen i 48” storlek? 😊

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lovan:

Man kan ju hoppas.
Har du någon spekulation varför de valde att göra en 48” istället för 42”? Kan det vara C1-paneler? Bättre kylning i 48” panelen? Nyare ”Evo”-panelen i 48” storlek? 😊

Den delen av LG Electronics som gör bildskärmar är en helt annan avdelning än de som gör TV-apparater. Jag tror det är så enkelt att de arbetar långsammare och försiktigare med att ta fram nya produkter som de säkra för en långvarig existens. En datorskärm brukar existera som produkt på marknaden i flera år. De har helt enkelt inte hunnit med att ta fram någon 42:a utan går på 48:orna som de i sina ögon haft tillräcklig tid med att utveckla en för dem gångbar produkt.

Detta till skillnad från TV-apparaterna som byts varje år och har en annan typ av utveckling och även marknad som också rör sig rappare. Ofta är det rätt olika produkter som kommer ut från avdelningarna. Philips PC-skärmar är inte alls som deras TV. Samsungs PC-skärmar är helt annorlunda mot deras TV-apparater. Samma sak gäller även LG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Den delen av LG Electronics som gör bildskärmar är en helt annan avdelning än de som gör TV-apparater. Jag tror det är så enkelt att de arbetar långsammare och försiktigare med att ta fram nya produkter som de säkra för en långvarig existens. En datorskärm brukar existera som produkt på marknaden i flera år. De har helt enkelt inte hunnit med att ta fram någon 42:a utan går på 48:orna som de i sina ögon haft tillräcklig tid med att utveckla en för dem gångbar produkt.

Detta till skillnad från TV-apparaterna som byts varje år och har en annan typ av utveckling och även marknad som också rör sig rappare. Ofta är det rätt olika produkter som kommer ut från avdelningarna. Philips PC-skärmar är inte alls som deras TV. Samsungs PC-skärmar är helt annorlunda mot deras TV-apparater. Samma sak gäller även LG.

Ja det är nog väldigt annorlunda kriterier mellan skärm och tv avdelningarnas mål för produkterna.
Det är nog läge att avvakta de första testerna på ultragear innan man slår till på en 42C2 för att se om det är värt att ta en sån istället.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: strålande testguide/guidetest/allmän intro till TV/bildskärmsskillnader...!! Fantastiskt bra! Jag går med tankar att köpa en teve och undrar om du eller tråden har några råd. Med tanke på hur mycket tid jag ägnar framför pixlar varje dag så kan jag i princip ingenting om bildskärmar eller teve.

Undrar framför allt hur man bör tänka och vilka alternativ som finns om det saknas behov av det mesta av modern funktionalitet - om jag köper kommer teven endast få PC/hdmi-indata.

Bakgrund
Hade en mängd datorer, mest laptops, men olika externa skärmar, samt en modern 55" teve koppad till PC/hdmi under flera år för film framför soffan. Teven köpte jag mest bara för att den tidigare gick sönder. Vid något tillfälle testade jag smart-tv-funktionerna och appar men tröttnade direkt på galna överflödsfunktionaliteten och menyinflationen. I övrigt var den bara stor bildskärm till PC med en hdmi.

55"aren gick dock hädan i vintras, och efter övervägande så struntade jag i att ersätta. Detta p g a att jag ju egentligen inte haft eller använt någon teve även om den råkade falla i den kategorin. Så varför ersätta "bara-för-att" varje hem måste ha en tve? Kom istället att uppgradera bildskärmsparken en del.

Situationen idag
Efter lite strul jag nu tre st 32" 2560*1440 sammankopplade till ett utökat skrivbord till "huvuddatorn". De står på ett höj/sänk/flyttbart skrivbord, så jag kan flytta det mot soffan om jag vill kolla t ex därifrån.

Det funkar hyggligt, får ägna en del tid till anpassning beroende på vilken funktion jag önskar (film/PC). Och 32" är litet från soffan för att få bra filmupplevelse även om jag kan anpassa den fysiska placeringen. Medföljer även ett ormbo av sladdar... Tankar på att ändå köpa en tv och koppla en PC/hdmi permanent finns därför, och frågan blev nu väldigt aktuell efter att ha läst artikeln.

Flera saker får mig dock att tveka:
- teven kommer ju att användas som bildskärm med PC/hdmi och inget annat. Så i praktiken köper jag isåfall en teve som ska fungera som en stor bildskärm. Några appar, smarttevefunktioner o s v kommer aldrig att användas. Å andra sidan är ju funktionerna bara där, inget tvingar mig in i menyinfernot, så betraktat på det sättet är det ju bara att beställa och plugga in en dator.

- jag vet noll och intet om vilken sorts eller storlek på teve som skulle passa bäst för en situation med PC/hdmi/film från soffan. Det kan alltså finnas bättre alternativ än att köpa en modern teve men som jag inte känner till. Det vore trist att sentrianvälja om alternativa lösningar kan ge en bättre upplevelse.

- det irriterar mig ohyggligt att allt som lanseras har milvis med redovisningar av funktioner, ofta med förkortningar som går mig över huvudet. Gräsmattan klipper jag förresten fortfarande med en handjagare trots möjlig automatisering/digitalisering.... Begriper förstås att det faktiskt finns behov av utveckling, både av gräsklippare och teveapparater, och att resultaten av utvecklingen också används och uppskattas i många fall trots att kostnaderna det innebär. Men där passar inte jag in alls, i alla fall inte när det gäller gräsklippning och smarta-burkar.

Nästa steg: vad är det utifrån detta jag söker...?

1) Måste jag köpa en av dessa moderna apparater och psykokräkas över att betala för den (i princip) inbyggda datorn som krävs för all funktionalitet som aldrig kommer användes av mitt fall - eller finns det alternativ som bättre passar en superenkel PC/hdmi-användning? Alltså, apparater som tekniskt sett är "omoderna" i vissa avseenden idag men som kan ge en bra filmupplevelse i soffan över PC/hdmi? Om så, vad bör man leta efter vad gäller storlek, upplösning, svärta och sånt som spelar roll i min situation? Exempel?

2) Eller är det en riktigt rejäl stor bildskärm jag bör ha som teve...? Tilläggas bör att jag ägnar noll minuter om året till spel. Egentligen är väl det mesta moderna i nya bildskärmar också onödigt för för mina dagliga behov (kontor, surf, kod, ibland streaming). Existerar det stora bildskärmar, som analogt med frågan om teveapparater, inte kommer med en massa funktioner som aldrig kommer eller kan användas i soffan med PC/hdmi som enda indata...?

Även om priset förstås spelar roll så kanske det bör tilläggas att jag inte är ute efter "dålig kvalitet" eller "det billigaste" utan de alternativ som bäst skulle passa min situation. Skulle det finnas relativt dyra alternativ skulle det vara intressant också. Vill framförallt ha en bra filmupplevelse.

3) Eller ska man tänka helt annorlunda, typ projektor...? Tanken har också slagit mig att titta på begagnatmarknaden för tevepparater, men är ju i grunden okunnig så vet inte vad jag isåfall bör leta efter där heller rent tekniskt samtidigt med osäkerhet kring sånt som livslängd och hur tidigare användning skulle påverka.

Ja... Rådvill är bara förnamnet, och därför blev väl inlägget en mindre avhandling. Tack, hursomhelst, för extra allt-artikeln! Ber om ursäkt för att det blev så satans långt...!! Även i kortfattad form vore jag väldigt tacksam för nån slags vägledning, såväl från dig som forumiter, gärna med konkreta exempel, så jag iaf vet varåt jag bör rikta fokus.

Önskar er en glad midsommar!

Permalänk
Bildexpert 📺

@FBB: På de tre sista – din frågeställning är inte unik – är att du är ute efter en stor skärm, inte en TV. Fast med bildkvaliteten för film och spel som egentligen bara finns hos en TV. Alla TV idag använder smartsystem och det är en allt växande rundgång på funktioner. Så man måste leva med systemen om man prioriterar en TV med hög kvalitet. Panasonic är ett undantag där menyerna främst handlar om funktionerna i TV:n snarare än extra finesser.

Orsaken till att man väljer en TV som bildskärm är utbudet, tillgängligheten och priset, det som jag tar upp i artikeln. En TV kan köpas i varenda större köpcentra där man kan fynda förra årets modeller till halva nypriset, likt 2021-utbudet just nu i sommar. Dedicerade stora skärmar som fungerar som just skärmar/signage är ofta dyrare och ger inte nödvändigtvis de bildtekniska fördelarna man vill åt för exempelvis filmtittande.

Projektorer lämpar sig till presentationer, portabilitet för resande möten samt i specialiserade hemmabios. Sällan lämpliga för att arbeta med och använda som en annan sorts skärm. Särskilt inte i ett vardagsrum eller kontor.

Genomgång av 2021-utbudet av TV finns här: https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022... och tråden har mycket diskussion om vilken TV som är lämplig.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur pass unik denna fråga är för denna skärm men några rekommendationer på bra väggfästen för 42" för så snygg montering som möjligt vilket väl i praktiken borde innebära så nära väggen som möjligt?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av improwise:

Vet inte riktigt hur pass unik denna fråga är för denna skärm men några rekommendationer på bra väggfästen för 42" för så snygg montering som möjligt vilket väl i praktiken borde innebära så nära väggen som möjligt?

Slim fäste vilket som typ

https://www.dustin.se/product/5011157653/fixed-large-wall-mou...
https://www.dustin.se/product/5011018738/superslim-fixed-wall...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tack. Använder du någon av dom själv? Vad är de där snörena till för som man ser på bilderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Tack. Använder du någon av dom själv? Vad är de där snörena till för som man ser på bilderna?

Fundera på en ordentlig gasarm istället, typ Multibrackets HD. Du får en naturlig väg att dra kablage genom armen och det finns risk att du ångrar dig om du inte kan justera höjd/sidled med väggfästet. Bordsfästen är inte ultimata heller men det bättre alternativet i min bok..

Kommer du dessutom på att montera belysning bakom skärmen i framtiden så blir det aldrig lika bra ljusspridning med väggmonterade ditton.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Fundera på en ordentlig gasarm istället, typ Multibrackets HD. Du får en naturlig väg att dra kablage genom armen och det finns risk att du ångrar dig om du inte kan justera höjd/sidled med väggfästet. Bordsfästen är inte ultimata heller men det bättre alternativet i min bok..

Kommer du dessutom på att montera belysning bakom skärmen i framtiden så blir det aldrig lika bra ljusspridning med väggmonterade ditton.

Gasarm är inte aktuellt i mitt fall av flera olika anledningar men kan säkert vara bra för andra.

Permalänk
Medlem

Kanske bra att hålla diskussionen om väggfäste i en annan tråd?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av improwise:

Tack. Använder du någon av dom själv? Vad är de där snörena till för som man ser på bilderna?

Lossa TVn ta ner den är snörnera till för men går ta bort dom lägga dom bakom
Jag använt båda ja.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240