Veckans fråga: Vilken prestanda är viktigast för dig?

Permalänk
Skrivet av kyre:

Om det gäller arbetet (och livet i allmänhet) tycker jag denna bild tydlig illustrerar dagens behov gällande IT:

https://blogg.telia.se/app/uploads/sites/3/2014/10/Maslow_2014_revised-1.jpg

Beror på var man har för arbete. Av hela min karriär så har jag noll gånger gjort en driftsättning av något där det inte finns strömkontakt att plugga i min laptop i. På sätt och vis hade jag klarat mig helt utan batteri, men en sådär 5 minuter med att flytta laptoppen från en rum till annat är inte fel.

Däremot saker som tyst, många portar, liten strömadapter, standardiserat strömadapter vill jag ha. Detsamma gäller wifi, den klarar jag mig utan ge mig 10Gbit ethernet på laptoppen istället.

Permalänk
Medlem

Hur stabil internetuppkopplingen är, dvs så få och så korta avbrott som möjligt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Så länge datorn har rimlig prestanda, rapp och smidig utan att sega mitt flöde, så är ljudnivå viktigast för mig.

Permalänk
Medlem

GPUn är viktigast för dom där snabbbba Blender-renderingarna.

Permalänk
Medlem

Helt klart nätverksprestanda. Det är den enskilt största bristen på mitt jobb. Arbetar från Boden mot servrar runt om i hela landet. Mot server i Luleå går det fint, men värre mot Malmö. Nästa problem är pedagogist, hur får man IT avdelningen i indien att förstå svensk geografi?

I mitt arbete gör jag inget märkvärdigt egentligen, office, gis, cad, modelleringar. Men det blir många filer och det går långsaaaamt.

Nästa grej som sabbar prestanda lokalt är alla dessa plugins till 3e parts program som IT tvingar in i office. Det kan i värsta fall ta minuter att starta word... Templafy, project wize, chaos desktop, osv osv.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Eftersom allt mitt datorrelaterade arbete innebär att lägga upp olika dokument och bilder på intranätet så röstar jag på nätverksprestanda. Ännu mer sen sista året då all vår telefoni gått över till Skype / Teams så krävs det extra mycket bandbredd.

Det roliga är att vi fortfarande sitter med 8 Mbit ADSL och är ca 25 personer som ska dela på den bandbredden. Vissa dagar går det extremt segt 😴 Som grädde på moset körs allt via VPN till våra servrar i Prag för att det verkligen ska gå extra segt

Börjar se ett ljus i tunneln dock då en firma grävde fram fiber till våran lokal för några veckor sen, vi har inte fått någon ETA på när det ska kopplas in dock.

Huva! Låter hemskt tålamodsprövande

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

GPUn är viktigast för dom där snabbbba Blender-renderingarna.

Ja det är också min prioritet då jag har arbetat med Blender sen år 1999.

Men CPU'n spelar också mkt. stor roll i Blender isär när man animerar med riggade karaktärer, då blir det rejält segt om man inte har flertråds support i rigg systemet eller ett "add on" som inte funkar med hyperthreading, CPU'n kan ofta vara en rejäl flaskhals i Blender tyvärr.

Permalänk
Medlem

Svårt som fan. Vad anses som standard? Jag måste ha minst 32GB, en SSD och en CPU som inte throttlar och har hög single core...

Men jag valde CPU eftersom den är sämst i min jobbdator. Laptops suger kuk.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Svårt som fan. Vad anses som standard? Jag måste ha minst 32GB, en SSD och en CPU som inte throttlar och har hög single core...

Men jag valde CPU eftersom den är sämst i min jobbdator. Laptops suger kuk.

Av kontexten antar jag att du ser detta som en negativ sak?

På tal om inget, vill du sälja din laptop till mig?

Permalänk
Medlem

Massa minne och god grafikprestanda är väl prio för geografiska applikationer och modellering.

Snabb propp skadar inte heller men jag tror det är mindre kritiskt, tyngre saker går att lägga på en server för beräkning 🤔

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pyxira:

Bästa svaret imo
Jag försöker alltid pusha för datorer som håller lite längre, batteritid är det som ligger absolut högst, och byggkvalitet. sedan kommer wifi och lagring. Men som tidigare sagts, det bästa är att man kan uppgraera när det börjar bli segt. Finns absolut inga bra laptops där man kan uppgradera minne, processor, hårddisk OCH batteri. Speciellt eftersom processor är så integrerat i moderkort.

Nu handlade detta om workstations / stationära datorer, men om vi ska fortsätta in på laptops så tycker jag att Frameworks datorer är lovande på den fronten. Enda punkten den inte checkar av på din lista är att processor och moderkort är integrerat, men med tanke på hur mycket plats en sockel tar, och att man oftast ändå behöver byta moderkort när det är dags att byta CPU, så känns inte det att just det gör något, så länge allt annat är separerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Av kontexten antar jag att du ser detta som en negativ sak?

På tal om inget, vill du sälja din laptop till mig?

Hahahaha!

Tro mig, om du är trött på att rensa cpu-fläkten från damm...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kelthar:

Hahahaha!

Tro mig, om du är trött på att rensa cpu-fläkten från damm...

damsugare

Permalänk
Inaktiv

Var mer utförlig i artikelns rubrik tack, många som jag läser den och hoppar direkt till röstningen med antagandet att det handlar om sin personliga dator.

Permalänk
Medlem

För spel är det mest grafikkortet som är viktigt.

Då jag arbetar med Photoshop ram och prosessor.

Vid renderingar grafikkort och prosessor.

Så ja det varierar. 😊

Permalänk
Skrivet av anon242437:

Var mer utförlig i artikelns rubrik tack, många som jag läser den och hoppar direkt till röstningen med antagandet att det handlar om sin personliga dator.

Jag tycker man i samma frågeställning skulle ha med jobbtitel.
Då ser man någon skriver t.ex jobb lastbilschaufför, viktigast är grafikkort. Först blir man fundersam, sedan tänker man. Aha personen jobbar med självkörande lastbilar som styrs främst av grafikkort.

Något jag har noterat är att saker som vissa behövde för över 15år sedan och dessa "eliteusers" sa att man inte alls behövde, det är fel sätt och jobba etc. Så är det många som jobbar så idag som de sa att man ej skulle göra. Framförallt är det att ens dator mer blir en ren klient och många säger de kan princip ha vilken dator som helst, sedan ändå många vill upp i lite minne. 32GB ram känns lagom på en laptop där man i princip inte kör någon last på. (massa chrome, fjärranslutningar, någon cadfil etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Nu tror jag knappast du överklockar jobbdatorn då frågan gällde arbetet. Jag undrar hur många som missförstod frågan i sig
Privat hade jag svarat GPU, men i jobbet behöver jag mer CPU-kraft.

Haha jag fattade inte att det enbart var jobb, nej. På jobbet spelar den verkligen ingen roll. Sitter på en sleten gammal Dell Latitude 7390 som jag fått möjlighet att byta ut flera gånger men där jag inte orkat för det ger mig så lite i förhållande till hur jobbigt det är med alla accesser/system osv.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

damsugare

Hoppas verkligen inte du använder dammsugare när du rengör datorn

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flashen:

Förr i tiden klockade man ju allt som gick, idag vill jag mest att det bara ska fungera utan problem

Så är det, men det har ju flera orsaker. Dels så är vi äldre nu än vi var när vi var yngre (doh), så mindre fritid och mer pengar generellt vilket innebär att man kanske hellre köper den prestandan man vill ha eller behöver snarare än att man snålar och försöker pressa ut allt, men vad man kan få ut av att klocka prylarna har ju också minskat ganska kraftigt på senare tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Väldigt få som valt nätverk, vilket förvånar mig. På jobb så bör servern vara den centrala punkten oavsett storlek på organisation.

Skrivet av pv2b:

All prestanda är viktig. Nätverksprestanda kanske inte är "viktigast" men jag hade inte köpt en dator med ett 100 Mbit/s nätverkskort bara för det. ...

Jag vill nog hävda att för de flesta så är det ett krav att nätverkskoppling existerar, men hastigheten är i praktiken sekundär.
För min del ligger nätverksmässigt ett krav på knappt 2 Mbps, eftersom det är vad vi eftersträvar för videomöten.
Kopplingen mot server för att utföra alla andra typer av jobb är betydligt mer begränsad än så, så om min dator teoretiskt klarar att hantera som mest 10 Mpbs eller 10 Gbps är oväsentligt. (Jag tror jag har 100 Mbps mot switchen vid fast uppkoppling, lägre mot WiFi.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag vill nog hävda att för de flesta så är det ett krav att nätverkskoppling existerar, men hastigheten är i praktiken sekundär.
För min del ligger nätverksmässigt ett krav på knappt 2 Mbps, eftersom det är vad vi eftersträvar för videomöten.
Kopplingen mot server för att utföra alla andra typer av jobb är betydligt mer begränsad än så, så om min dator teoretiskt klarar att hantera som mest 10 Mpbs eller 10 Gbps är oväsentligt. (Jag tror jag har 100 Mbps mot switchen vid fast uppkoppling, lägre mot WiFi.)

Är medveten att dom flesta inte behöver hastigheten vid standard office (word, excel osv.), men med CAD, Simulering och grafisk design som ex. så ökar både filstorleken och mängden filer med projektet.
Därav att det blev tokigt för mig när en användare ville göra en "enkel" dragning av nätverkskabel

Själv så springer jag rätt snabbt i taket även med en 1 Gbps anslutning, att vara ansluten med en 100 Mbps blir en plåga.

Min förvåning har nog mer med att jag förutsatte/förväntade mig att det fanns fler tekniskt avancerade användare på Swec., antagligen så var min förväntning fel

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Är medveten att dom flesta inte behöver hastigheten vid standard office (word, excel osv.), men med CAD, Simulering och grafisk design som ex. så ökar både filstorleken och mängden filer med projektet.
Därav att det blev tokigt för mig när en användare ville göra en "enkel" dragning av nätverkskabel

Själv så springer jag rätt snabbt i taket även med en 1 Gbps anslutning, att vara ansluten med en 100 Mbps blir en plåga.

Min förvåning har nog mer med att jag förutsatte/förväntade mig att det fanns fler tekniskt avancerade användare på Swec., antagligen så var min förväntning fel

Tycker själv att platsen där beräkningar, datainläsning och dataöverföring görs har skiftat mer mot server/cloud. Då är arbetsdatorn mer ett gränssnitt mot servern/cloud.

Hade frågan istället varit "Vilken prestanda som behövs mest i jobbet du utför?" hade valet blivit betydligt svårare. Grundkrav: 1TB+ RAM, 30TB+ NVME, så mycket GPU som möjligt, CPU nog att hantera förgående och lokalt nätverk 40GBE+ för att kunna skyffla data till/från diskservrarna. Alla föregående punkter agerar flaskhals flera gånger per dag, spontant tror jag GPU är största flaskhalsen även med latest greatest, och nej jag jobbar inte med mining.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Tycker själv att platsen där beräkningar, datainläsning och dataöverföring görs har skiftat mer mot server/cloud. Då är arbetsdatorn mer ett gränssnitt mot servern/cloud.

Hade frågan istället varit "Vilken prestanda som behövs mest i jobbet du utför?" hade valet blivit betydligt svårare. Grundkrav: 1TB+ RAM, 30TB+ NVME, så mycket GPU som möjligt, CPU nog att hantera förgående och lokalt nätverk 40GBE+ för att kunna skyffla data till/från diskservrarna. Alla föregående punkter agerar flaskhals flera gånger per dag, spontant tror jag GPU är största flaskhalsen även med latest greatest, och nej jag jobbar inte med mining.

Hmm...
CPU, mängden RAM och lagringsprestanda är för det mesta flaskhalsar i CAD, simulering m.m.
GPU är sekundärt, med betoning på sekundärt.

För det mesta övriga arbete hos företag (ja även myndighet) så räcker det mesta, ja även 5-år gammal hårdvara.

Vet uppriktigt inte vad som skulle lagras som kräver +30 TB, såvida det inte har med forskning som kräver enorma beräkningar.
Superdator är området som kommer upp med dom kraven, men kanske lite exotiskt

Något endast pengastarka organisationer har råd med...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!