Googles lösenordshanterare får mer enhetligt utseende

Permalänk
Melding Plague

Googles lösenordshanterare får mer enhetligt utseende

Google har uppdaterat lösenordshanteraren med mer enhetlig design mellan plattformar, förbättrade förslag och säkrare hantering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Använder Bitwarden. Men några få lösenord har man råkats spara via google på surfplattan.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Använder Bitwarden. Men några få lösenord har man råkats spara via google på surfplattan.

Bitwarden är bra grejer.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Bitwarden är bra grejer.

Kan man exportera lösenord från Chrome till BitWarden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Kan man exportera lösenord från Chrome till BitWarden?

Ja det kan man : Hur man importerar lösenord till Bitwarden

Använder Bitwarden själv.

Permalänk
Medlem

En röst till på Bitwarden. Att lämna över sina lösenord till Google är ju ungefär som att annonsera dem i dagspressen.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Får faktiskt ansluta mig till skaran som rekommenderar Bitwarden Gick över för knappt 1,5 år sedan och det är ruskigt smidigt ändå. Hade dock verkligen uppskattat en hantering direkt i Android när jag hade det, istället för att behöva gå in på passwords-sidan i webbläsaren och krångla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Får faktiskt ansluta mig till skaran som rekommenderar Bitwarden Gick över för knappt 1,5 år sedan och det är ruskigt smidigt ändå. Hade dock verkligen uppskattat en hantering direkt i Android när jag hade det, istället för att behöva gå in på passwords-sidan i webbläsaren och krångla.

Det fungerar bra för mig nu iallafall med Bitwarden, och har gjort ganska länge.
Jag använder Googles tangentbord, och när jag trycker på en användarnamn- eller lösenordsruta så kommer Bitwarden upp, är valvet upplåst så finns inloggningen där och det skrivs in automatiskt.
Kan dock tänka mig att det ändå inte är lika smidigt som Googles egna, men jag har inte provat den själv.

Permalänk
Medlem

Jag är en av dom lata personer som bara använder Chromes lösenordshanterare.
Använder chrome på ipad, iphone, pc.
Autofill etc.

Inte det säkraste men smidigheten överväger det för mig
Trevligt de uppdaterar den.

Permalänk
Medlem

Även jag räcker upp handen för Bitwarden! Google kan bara drömma vidare om att få tillgång till min lösenordsdatabas

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Kör också med bitwarden

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Musikälskare

100% Bitwarden

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Bitwarden som jag hostar själv, rekommenderas varmt

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av m4gnify:

Det fungerar bra för mig nu iallafall med Bitwarden, och har gjort ganska länge.
Jag använder Googles tangentbord, och när jag trycker på en användarnamn- eller lösenordsruta så kommer Bitwarden upp, är valvet upplåst så finns inloggningen där och det skrivs in automatiskt.
Kan dock tänka mig att det ändå inte är lika smidigt som Googles egna, men jag har inte provat den själv.

<Uppladdad bildlänk>

Ah, jag som formulerade mig dåligt

Bitwarden fungerade alltid bra även när jag körde Android, däremot var Google/Chromes lösenordshanterare lite bökig att hantera. Ännu värre i IOS, men nu har jag fimpat alla inlogg från mitt privata Google-konto så det slipper jag

Det enda jag ibland stör mig på med Bitwarden är att den ibland är lite dålig på att visa rätt alternativ när man har fler inlogg på samma sajt. Jag har exempelvis flera Google-konton, och där vill den alltid prioritera det jag använder absolut mest sällan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landmarks:

Ah, jag som formulerade mig dåligt

Bitwarden fungerade alltid bra även när jag körde Android, däremot var Google/Chromes lösenordshanterare lite bökig att hantera. Ännu värre i IOS, men nu har jag fimpat alla inlogg från mitt privata Google-konto så det slipper jag

Det enda jag ibland stör mig på med Bitwarden är att den ibland är lite dålig på att visa rätt alternativ när man har fler inlogg på samma sajt. Jag har exempelvis flera Google-konton, och där vill den alltid prioritera det jag använder absolut mest sällan.

För mig (på datorn) så sorterar den på senast använd när flera konton matchar siten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Ah, jag som formulerade mig dåligt

Bitwarden fungerade alltid bra även när jag körde Android, däremot var Google/Chromes lösenordshanterare lite bökig att hantera. Ännu värre i IOS, men nu har jag fimpat alla inlogg från mitt privata Google-konto så det slipper jag

Det enda jag ibland stör mig på med Bitwarden är att den ibland är lite dålig på att visa rätt alternativ när man har fler inlogg på samma sajt. Jag har exempelvis flera Google-konton, och där vill den alltid prioritera det jag använder absolut mest sällan.

Ah, då förstår jag!

Permalänk
Medlem

Man ger inte bort några lösenord till Google. Jag bortser då från konspirationsteorier.

https://support.google.com/chrome/answer/10311524?hl=en#zippy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Man ger inte bort några lösenord till Google.

Källkod på det?

Jag menar, inte för att jag misstror att ett bolag som lever på att dammsuga information från sina användare och kränga den, men det vore trevligt att få bekräftelse på hur oskyldiga de är från någon annan källa än deras egen reklamsida. För oss ondsinta, elaka och misstänksamma individer som inte vill dela med oss av våra lösenord till alla Googles stackars svältande aktieägare i alla fall.

Permalänk
Medlem

Är det tillräckligt att köra gratisversionen av Bitwarden eller bör man köra Premium? Läst lite snabbt om det bara när jag såg tråden. Ni som kört det ett tag, vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Är det tillräckligt att köra gratisversionen av Bitwarden eller bör man köra Premium? Läst lite snabbt om det bara när jag såg tråden. Ni som kört det ett tag, vad säger ni?

Gratis räcker vääääääääldigt långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Är det tillräckligt att köra gratisversionen av Bitwarden eller bör man köra Premium? Läst lite snabbt om det bara när jag såg tråden. Ni som kört det ett tag, vad säger ni?

Det beror ju på vad du behöver för features

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosslo Snah:

Källkod på det?

Jag menar, inte för att jag misstror att ett bolag som lever på att dammsuga information från sina användare och kränga den, men det vore trevligt att få bekräftelse på hur oskyldiga de är från någon annan källa än deras egen reklamsida. För oss ondsinta, elaka och misstänksamma individer som inte vill dela med oss av våra lösenord till alla Googles stackars svältande aktieägare i alla fall.

Jag skrev tydligt att jag bortser från konspirationsteorier. Du gör uppenbarligen inte det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlixSPQR:

Jag skrev tydligt att jag bortser från konspirationsteorier. Du gör uppenbarligen inte det.

om DU inte har kunnat granska källkoden, hur kan du då avgöra om det är "kospirationsteorier" och inte fakta?
Eller är det "konspirationsteorier" när det inte håller med dig alls?

Permalänk
Medlem

Bitearden fungerar inte med safari eller chrome ios annars bra. Har gärna också sett mer inbyggt stöd eller rent av att man kan byta ut stödet eller synka hela tiden med keychain i macOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Gratis räcker vääääääääldigt långt.

Okej, låter bra! Får testa helt enkelt och se om man saknar något.

Skrivet av dlq84:

Det beror ju på vad du behöver för features

Självklart, men vad anser du är funktioner värt att betala extra för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

om DU inte har kunnat granska källkoden, hur kan du då avgöra om det är "kospirationsteorier" och inte fakta?
Eller är det "konspirationsteorier" när det inte håller med dig alls?

Nu ska du inte vara sådan. Ett bolag med Googles fantastiska track record beträffande integritet förtjänar naturligtvis vår tilltro och absoluta förtroende när de lovar att behandla våra lösenord säkert. Vännen Alix har helt rätt i att man antagligen måste vara åtminstone dödsknarkarnasse men antagligen rent utav frikyrklig för att inte okritiskt svälja deras påståenden om sin egen förträfflighet.

Och vem skulle vara elak nog att inte imponeras och övertygas av så stringent bevisföring?

Permalänk
Medlem

Använder för tillfället icloud-keychain samt Microsofts lösenordshanterare. Har också sett till att ha datorgenererade till 99% av mina konton samt tvåfaktorsautentisering på allt. Känns tryggt och bra!
Hanterarna fungerar supersmidigt iom att båda är så väl inbyggda i respektive system. Dock behöver jag emellanåt kopiera över mellan systemen så de håller sig upp to date med varandra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 ▪ ASUS B350-F ▪ Crucial 16GB 2666MHz ▪ Zotac GTX 1060 6GB ▪ Samsung 970 Evo Plus 1TB ▪ FD Define C TG ▪ be quiet! Straight Power 11 650W Platinum

Permalänk
Skrivet av Nosslo Snah:

Källkod på det?

Jag menar, inte för att jag misstror att ett bolag som lever på att dammsuga information från sina användare och kränga den, men det vore trevligt att få bekräftelse på hur oskyldiga de är från någon annan källa än deras egen reklamsida. För oss ondsinta, elaka och misstänksamma individer som inte vill dela med oss av våra lösenord till alla Googles stackars svältande aktieägare i alla fall.

Chromiums password manager (om man nu faktiskt är intresserad av källkod):
https://github.com/chromium/chromium/tree/main/components/pas...

Permalänk
Medlem

Mycket bättre. Och för den som faktiskt kompilerar från källa, eller åtminstone jämför sin förkompilerade binär med hashen, kan det väl anses vara adekvat. Men för den överväldigande majoritet användare som bara laddar ner Chrome, eller Edge, eller godtyckligt annat proprietärt Chromium-overlay som ingen har en aning om vad det faktiskt gör finns det all anledning i världen att lägga ut lösenhanteringen i ett separat system som inte kontrolleras av samma leverantör som tillhandahåller bläddraren. I all synnerhet ett som är öppen källkod.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Tachiyon:

Använder Bitwarden. Men några få lösenord har man råkats spara via google på surfplattan.

Skrivet av Cyberz:

Bitwarden är bra grejer.

Skrivet av Lloyd5:

[...] Använder Bitwarden själv.

Skrivet av Nosslo Snah:

En röst till på Bitwarden. Att lämna över sina lösenord till Google är ju ungefär som att annonsera dem i dagspressen.

Skrivet av landmarks:

Får faktiskt ansluta mig till skaran som rekommenderar Bitwarden Gick över för knappt 1,5 år sedan och det är ruskigt smidigt ändå. Hade dock verkligen uppskattat en hantering direkt i Android när jag hade det, istället för att behöva gå in på passwords-sidan i webbläsaren och krångla.

Är ni precis som mig, att ni gick över till Bitwarden efter det att LastPass tog sin karriärs girigaste beslut och fjärma merparten av sin användarbas?

Med andra ord: Endast en enhet för gratisanvändare.
https://blog.lastpass.com/2021/02/changes-to-lastpass-free/

Tycker förövrigt Bitwarden fungerar ypperligt, dock upplever jag det långsammare att bland annat använda sökfunktionen kontra LastPass eller Dashlane.. Men antar att övriga saker väger upp med Bitwarden, åtminstone för egen del.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >