Nvidia Geforce RTX 4090 påstås nå 2 750 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

För typ samma pengar (5500 kr) får man ett 3060Ti, vilket ligger i den övre halvan och det förhåller sig nästan lika bra till "föregående Ti" som 770 gjorde.

Absolut det börjar bli lite bättre nu. För några veckor sen så fanns inga 3060ti för under typ 6500kr. Men det är inte prestandaklivet i sig jag ifrågasätter. Det är prestanda per krona i förhållande till vad spelen kräver i prestanda. Det hjälper inte så mycket om jag kan köpa en GPU för samma pengar som för 10 år sen som har 100% bättre prestanda, om kraven för spelen gått upp med 100% också.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det hjälper inte så mycket om jag kan köpa en GPU för samma pengar som för 10 år sen som har 100% bättre prestanda, om kraven för spelen gått upp med 100% också.

Om så är fallet så är det rätt smakligt. Visar att mjukvaran har hängt med/är synk med hårdvaran, och vice versa. Iaf jag tycker det är trevligt om grafik utvecklas på fler sätt än att fps ökar.

Men kraven har väl varit rätt snälla på senare år? Om man bortser från RT då - då kan det bli riktigt tungt ja. I viss mån kompenserat med "fejk upplösningar" iofs.

Men njae, tycker snarare att spel är för lite krävande. "Next-gen" har inte riktigt kommit igång än (och därmed blir även kraven ganska "last-gen"), det mesta är cross-gen titlar. Vill se mer som verkligligen pushar grafik framåt.

Permalänk
Medlem

Är som andra lite orolig över watt/värme. Men ett undervoltat 4080 kanske kan bli 👌.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱