Tradera - Vann annons, säljaren vill inte genomföra

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Säljaren har gjort en fuling och brytit reglerna. För jag tror att man får betala extra för reservationspris?
Kanske inte, men iaf ett sätt att locka budgivare.

Han har brytit mot traderas regler med annonsen men han är inte juridisk bindande att sälja den då han uppgivit i annonsen säljer ej under 5k.
Lämna ett negativ omdöme och glöm det bara.

Om man lämnar ett negativt omdöme på en säljare på Tradera så ska man vara medveten om att man riskerar få ett "hämdomdöme" som köpare. Det är inget man vill ha. Jag har 2 st sådana negativa hämndomdömen som jag fått enbart för att jag gav säljaren det betyg som de förtjänade. Nu ger jag inga fler dåliga omdömen hur dåliga säljarna än är. Man ska vara medveten om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Om man lämnar ett negativt omdöme på en säljare på Tradera så ska man vara medveten om att man riskerar få ett "hämdomdöme" som köpare. Det är inget man vill ha. Jag har 2 st sådana negativa hämndomdömen som jag fått enbart för att jag gav säljaren det betyg som de förtjänade. Nu ger jag inga fler dåliga omdömen hur dåliga säljarna än är. Man ska vara medveten om detta.

Ja den risken finns ju men man får ju samtidigt skriva en kommentar till dom megativa omdömena man får.
Sen är det väll upp till dom som köper av en att avgöra om man är en bra säljare eller inte.
Jag är inte så brydd om egna omdömena på tradera då jag har flera 100 positiva

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag har också råkat ut för detta en gång med en bil. Killen hade missat att lägga ett reservationspris eller ville väl inte betala de kronor det kostar och ville inte sälja sin Ford scorpio cosworth till mig för 3000:-. Trist för mig givetvis men sånt händer ibland så då går man vidare med sitt liv. Inte börjar man re med tradera och kronofogde och sånt för det. Vill nån inte sälja sina prylar så får man väl hitta saker man vill köpa nån annanstans.
Det kan ju vara bra att veta att som säljare i denna situationen så kan man bara radera sitt tradera-konto och sen aldrig mera tänka på saken och sen är det inte mer med det. Visst, får man en jobbig karen-liknande person på sig så kan ju denna gå vidare rättsligt och kräva ersättning men vilken normalt funtad person gör detta?

Och omdömena fungerar inte särskilt bra på tradera eftersom de inte har nån kontroll eller hjälper en att få bort ett hämndomdöme på sin sida. Så de reflekterar inte riktigt hur saker och ting är. Man är i princip tvingad att ge ett bra omdöme oavsett vad som hänt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av AlixSPQR:

Om säljaren vägrar överlämna varan till slutpriset kan du begära handräckning av kronofogden. Vägrar säljaren detta måste du stämma säljaren inför tingsrätten, som avgör om du eller säljaren har rätt. Om reservationspriset var med i annonstexten redan när du lade budet skulle jag i dina kläder inte våga tro på att tingsrätten dömer till din fördel. Att reservationen inte skedde på rätt sätt är av underordnad betydelse.

Nej.

Köparen visste att ett villkor för försäljningen var ett pris på minst 5000 kr. Det stod i annonsen precis som TS uppgett. Det är en teknikalitet att inget reservationspris specificerades också i Traderas system så att affären gick igenom även under 5000 kr. Det finns inte en chans att TS skulle vinna en rättslig prövning så ge inte honom sådana råd.

TS, detta är något som Tradera ska lösa mellan dom och säljaren. Säljaren bryter mot deras regler. De ska beivra sina regler. Om du blandar in myndigheter i detta kommer det inte leda till någonting annat än 1) huvudvärk för dig själv och 2) kostnader för dig själv.

Du kan ta det från någon som inte lyssnade på det rådet jag ger dig nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Nej.

Köparen visste att ett villkor för försäljningen var ett pris på minst 5000 kr. Det stod i annonsen precis som TS uppgett. Det är en teknikalitet att inget reservationspris specificerades också i Traderas system så att affären gick igenom även under 5000 kr. Det finns inte en chans att TS skulle vinna en rättslig prövning så ge inte honom sådana råd.

TS, detta är något som Tradera ska lösa mellan dom och säljaren. Säljaren bryter mot deras regler. De ska beivra sina regler. Om du blandar in myndigheter i detta kommer det inte leda till någonting annat än 1) huvudvärk för dig själv och 2) kostnader för dig själv.

Du kan ta det från någon som inte lyssnade på det rådet jag ger dig nu.

Alltså, du och @AlixSPQR skriver ju precis samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Om man lämnar ett negativt omdöme på en säljare på Tradera så ska man vara medveten om att man riskerar få ett "hämdomdöme" som köpare. Det är inget man vill ha. Jag har 2 st sådana negativa hämndomdömen som jag fått enbart för att jag gav säljaren det betyg som de förtjänade. Nu ger jag inga fler dåliga omdömen hur dåliga säljarna än är. Man ska vara medveten om detta.

Varit med om precis samma sak, någon som medvetet budade upp en av mina auktioner och när han väl stog som vinnare så hörde han av sig och bad om ursäkt för han hade inga planer på att köpa produkten och att jag får lämna negativt omdöme eller vad jag vill men han kommer inte betala. Så jag lämnade ett mindre snällt omdöme där jag skrev att köparen är en oseriös bluffare, värt att nämna så fick samma person ett annat negativt omdöme dagen innan för ett liknande problem. Som svar tillbaka fick jag ett oläsligt negativt omdöme, sedan kontaktade köparen Tradera och begärde att båda omdömena skulle tas bort och berättade hur illa det ser ut att man inte har 5.0 i omdöme på tradera

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Alltså, du och @AlixSPQR skriver ju precis samma sak?

Japp.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har använt Tradera i 19 år (men mindre och mindre efterhand som jag tröttnat på onödiga ändringar och ökade avgifter). Har aldrig varit med om att de gjort något mer än ett argt meddelande om säljaren vägrar sälja eller köparen inte betalar. Ger du negativt omdöme så kan du i bästa fall få bort det närmast obligatoriska hämdomdömet från motparten, men det är ytterst osäkert.
Det innebär tyvärr också att även rätt många usla säljare har väldigt bra betyg. Ingen vågar sätta ärligt betyg pga hämdomdömena. Nu håller betygssystemet på att ändras tror jag, eller är redan ändrat. I så fall en välkommen förändring.

Senaste given är att ta 5% när du betalar med PayPal trots att deras köparskydd är gratis hos alla andra. Tradera lyfter fram det tillsammans med Paynova som något särskilt unikt och att det därför kostar extra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Nej.

Köparen visste att ett villkor för försäljningen var ett pris på minst 5000 kr. Det stod i annonsen precis som TS uppgett. Det är en teknikalitet att inget reservationspris specificerades också i Traderas system så att affären gick igenom även under 5000 kr. Det finns inte en chans att TS skulle vinna en rättslig prövning så ge inte honom sådana råd.

TS, detta är något som Tradera ska lösa mellan dom och säljaren. Säljaren bryter mot deras regler. De ska beivra sina regler. Om du blandar in myndigheter i detta kommer det inte leda till någonting annat än 1) huvudvärk för dig själv och 2) kostnader för dig själv.

Du kan ta det från någon som inte lyssnade på det rådet jag ger dig nu.

Att kontakta Tradera för lösning är såklart nummer ett på listan. Egentligen känns det som att tradera får hosta upp resterande pengar om de inte hjälper säljaren att fullfölja avtalet, annars borde de ses som att tradera begår medhjälp till avtalsbrott. Men om de inte hjälper med en adekvat lösning så skulle jag kastat lagboken på denna skojaren. Det står ju KLART OCH TYDLIG när man lägger bud att de är bindande - och det går åt båda hållen.

——————————————————————————

Vi har tre parter här: köpare, säljare och medlare (Tradera). Vad jag minns från affärs- och konsumentjuridik så känns det rätt straight forward. Ni har ingått ett köpeavtal och och säljer inte säljaren begår denne avtalsbrott.

Säljaren ska, om denne önskar ett lägstapris, betala Tradera för att förbehålla sig rätten att ha ett lägstapris för att det ska vara en del av det bindande avtal Tradera gör för annonsen. Det säljaren gjort är att där man ska beskriva produkten, är att även lägga till en reservation, men det är inget som hör hemma där. Det är helt enkelt inte en del av det avtal som säljaren anlitat Tradera att hantera under auktionstiden, och det är det avtalet som du budat på. Juridiskt har ni ett bindande köpeavtal för det priset du vann med, oavsett vad säljaren skrivit för att beskriva produkten.

Om säljaren inte fullföljer ser jag några olika alternativ beroende på hur du helst löser detta.
* Ge upp, och bita i ett surt äpple (det skulle jag inte gjort).

* Stämma säljaren i domstol och kräva fullgörelse av avtalet. Tar tid och kostar dig pengar, därför skulle jag istället valt punkten under;

* Ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten, och säljaren får dra det till domstol (där det med största sannolikhet skulle gå till din fördel + förmodligen kosta säljaren mer än att sälja för avtalat pris).

* Försöka att komma fram till en kompromiss med säljaren (om du vill), där du tex kan betala X SEK mer än det vinnande budet för att få ett snabbt avslut. Om du ger det förslaget gör det tidsbegränsat, exempelvis att det enbart gäller 24h från och med att du skickar förslaget eller fram till datum och klockslag (ex 2022-07-08 21:00). Och att det sedan dras tillbaka och du då avser att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten där han kommer behöva betala eller dra det inför tingsrätten. Se även till att samtidigt nämna att du egentligen har rätt att köpa till avtalat pris, men att du för att spara på tid, försöker lösa detta så att alla parter blir så nöjda de går.

Jag skulle låtit säljaren nämna vilket pris de kan kompromissa ner till så att du inte förhandlar mot dig själv.

Skrivet av zaap:

Värt att tillägga; Jag har köpt av personen en gång tidigare. Den gången la han upp något till försäljning MED reservationspris som ej blev sålt. Han la upp produkten ännu en gång, utan reservationspris, som jag då vann.

Detta stärker ytterligare att säljaren kan "systemet", och att detta inte är något misstag. Detta finns ju definitivt loggat hos Tradera för att gå tillbaka och kontrollera. Nu var det länge sedan jag sålde på Tradera, men det går väl att redigera annonser om han nu absolut menat att sätta ett lägstapris i översikten när man precis lagt upp annonsen? Oavsett är historiken här till din fördel.

Lycka till!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaap:

Hej,

Som rubriken lyder. Jag har vunnit en annons på tradera. Jag var ensam budgivare och vann något för 1K (startbud).
Personen som lagt ut annonsen hade skrivit i beskrivningen att han ej tänkte sälja under 5K, men det var inget reservationspris satt på annonsen.

Vad gäller? I min mening borde jag ha rätt;

"Ett köp är bindande, och då du vunnit är säljaren bunden att sälja varan till dig. Det bästa är alltid att ta kontakt med säljaren om något skulle gå snett; en öppen dialog är ofta vägen till en bra lösning."

Om det stod i annonsen att han ej säljer för under 5000 kr så borde du ha överseende med det.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av aMp:

Vi har tre parter här: köpare, säljare och medlare (Tradera). Vad jag minns från affärs- och konsumentjuridik så känns det rätt straight forward. Ni har ingått ett köpeavtal och och säljer inte säljaren begår denne avtalsbrott.

Säljaren ska, om denne önskar ett lägstapris, betala Tradera för att förbehålla sig rätten att ha ett lägstapris för att det ska vara en del av det bindande avtal Tradera gör för annonsen. Det säljaren gjort är att där man ska beskriva produkten, är att även lägga till en reservation, men det är inget som hör hemma där. Det är helt enkelt inte en del av det avtal som säljaren anlitat Tradera att hantera under auktionstiden, och det är det avtalet som du budat på. Juridiskt har ni ett bindande köpeavtal för det priset du vann med, oavsett vad säljaren skrivit för att beskriva produkten.

Tradera ser sig som en förmedlingstjänst, inte part i avtal mellan säljare och köpare. Saxat ur deras villkor:

Citat:

Tradera är en marknadsplats som gör det möjligt för användare att saluföra, sälja och köpa i princip vad som helst till flera olika prismodeller och platser. Tradera är inte en auktionsförrättare i traditionell mening.

Tradera äger inte något av de föremål som saluförs eller säljs genom Tradera och är inte en part i transaktionerna mellan köpare och säljare. Köpeavtalen ingås direkt mellan köpare och säljare.

Om vi utgår från att de har grund för dessa villkor, vilket de rimligen har då de haft verksamhet i över tjugo års tid:
Varför skulle säljarens reservationspris inte vara relevant för avtalet? Det säljaren inte gjort är att följa Traderas formkrav för hur reservationspriset skall anges, men det var enligt TS fortfarande angivet i annonsbeskrivningen. Traderas formkrav är rimligen inte särskilt relevant för avtalsbildningen mellan TS och säljaren, utan berör främst säljarens relation med Tradera.

Så då är frågan hurpass tydlig annonsbeskrivningen var och hur det skulle bedömas. Någonstans mellan tumme och pekfinger känns det ändå som att ett reservationspris angivet i beskrivningen är tillräckligt för att ett avtal inte ska uppstå om reservationspriset faktiskt inte nåtts.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Bildexpert

@muSashi: Är ju dock en teknisk omöjlighet för TS att ordna ett högre slutpris än det som annonsen gick för då det inte fanns andra budgivare. Blir moment 22 och hönan eller ägget på samma gång.

Säljaren har ett ansvar att anpassa sin annons till plattformen och inte använda någon hemmasnickrad mall för att kringgå avgifter eller liknande. I det ingår att sätta ett korrekt utgångspris samt eventuellt reservationspris. Annars kan man sälja någon annanstans.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Nissling:

Är ju dock en teknisk omöjlighet för TS att ordna ett högre slutpris än det som annonsen gick för då det inte fanns andra budgivare.

Är det inte längre möjligt att som presumtiv köpare sätta ett högre startbud på Tradera? Det är år sedan jag använde tjänsten, men såvitt jag minns var det fullt möjligt att höja sitt eget bud, även om det rent taktiskt sällan vore en bra idé

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Är det inte längre möjligt att sätta ett högre startbud på Tradera? Det är år sedan jag använde tjänsten, men såvitt jag minns var det fullt möjligt att höja sitt eget bud, även om det rent taktiskt sällan vore en bra idé

Man kan sätta start bud på vilket belopp man vill samt köp nu utan extra kostnad
Reservations priset kostar dock

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Swedishchef_90:

Man kan sätta start bud på vilket belopp man vill samt köp nu utan extra kostnad
Reservations priset kostar dock

Frågan gäller ur köparens perspektiv, huruvida denne kan höja sitt startbud (eller ett senare, för den delen).

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av twit:

Är det inte längre möjligt att som presumtiv köpare sätta ett högre startbud på Tradera?

Det kan du men det krävs en till budgivare för att det säljande budet ska öka.

Under de 15+ år som jag har använt Tradera så kan en auktion med endast en budgivare som mest gå för utropspriset, alternativt reservationspriset - Aldrig mer. Då du inte budar mot någon annan kan ditt bud inte höjas.

Permalänk
Medlem

Har sett detta fenomen förut på Tradera som lett till negativa omdömen.

Själv var jag nyligen med om att vinna en auktion för 1:- + 66:- i spårbar frakt.

Väl hem kom ett brev med endast ett frimärke (13:-)

När jag väl frågade säljaren varför han tar betalt för spårbar frakt, men skickar med ett ynka frimärke, så säger killen:
- Jag trodde aldrig att auktionen skulle gå ut för en krona, så jag var tvungen att tjäna in på något vis.

Denna användare har satt detta i system i flera år, men Tradera gör ingenting...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

@muSashi: Är ju dock en teknisk omöjlighet för TS att ordna ett högre slutpris än det som annonsen gick för då det inte fanns andra budgivare. Blir moment 22 och hönan eller ägget på samma gång.

Säljaren har ett ansvar att anpassa sin annons till plattformen och inte använda någon hemmasnickrad mall för att kringgå avgifter eller liknande. I det ingår att sätta ett korrekt utgångspris samt eventuellt reservationspris. Annars kan man sälja någon annanstans.

Det är dock inte en teknisk omöjlighet med lite sunt förnuft, att ha överseende med det som stod i annonstexten, även om det bryter mot Traderas regler.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Är säljarens syfte med detta att slippa Tradetas avgift för reservationspris?
Vissa skriver ju också att de endast vill ha betalt med swish i sin annonstexten, även att det står klart och tydligt att man kan betala med paypal, kreditkort m.m.

För mig är det ganska solklart att man inte kan friskriva sig från de regler som Tradera satt upp genom att själv lägga in en text i annonsbeskrivningen som inte följer Traderas regler.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowgubbeN:

Har sett detta fenomen förut på Tradera som lett till negativa omdömen.

Själv var jag nyligen med om att vinna en auktion för 1:- + 66:- i spårbar frakt.

Väl hem kom ett brev med endast ett frimärke (13:-)

När jag väl frågade säljaren varför han tar betalt för spårbar frakt, men skickar med ett ynka frimärke, så säger killen:
- Jag trodde aldrig att auktionen skulle gå ut för en krona, så jag var tvungen att tjäna in på något vis.

Denna användare har satt detta i system i flera år, men Tradera gör ingenting...

Tjäna in på vad? Förstår inte vad han tjänar på det.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Tjäna in på vad? Förstår inte vad han tjänar på det.

Ja säljaren hade ju gått back mer om han hade behövt betala 66kr i frakt, istället för 13kr.
Själv fick jag tillbaka 10kr en gång då frakten tydligen blev billigare än väntat.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ja säljaren hade ju gått back mer om han hade behövt betala 66kr i frakt, istället för 13kr.
Själv fick jag tillbaka 10kr en gång då frakten tydligen blev billigare än väntat.

Jaha jag trodde han skickade ett frimärke i ett paket som var spårbart. Jo det är ju lite ruttet.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kladdpapper:

Tjäna in på vad? Förstår inte vad han tjänar på det.

Tror ordet som skulle användas var spara, inte tjäna. Därav förvirringen

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Tradera ser sig som en förmedlingstjänst, inte part i avtal mellan säljare och köpare. Saxat ur deras villkor:
Om vi utgår från att de har grund för dessa villkor, vilket de rimligen har då de haft verksamhet i över tjugo års tid:
Varför skulle säljarens reservationspris inte vara relevant för avtalet? Det säljaren inte gjort är att följa Traderas formkrav för hur reservationspriset skall anges, men det var enligt TS fortfarande angivet i annonsbeskrivningen. Traderas formkrav är rimligen inte särskilt relevant för avtalsbildningen mellan TS och säljaren, utan berör främst säljarens relation med Tradera.

Så då är frågan hurpass tydlig annonsbeskrivningen var och hur det skulle bedömas. Någonstans mellan tumme och pekfinger känns det ändå som att ett reservationspris angivet i beskrivningen är tillräckligt för att ett avtal inte ska uppstå om reservationspriset faktiskt inte nåtts.

Ponera att man skulle strunta i skick, exakt vad som ingår och därför spontant lägger ett bud på en auktion (där du som säljare accepterat villkoren att det är bindande). Vad händer då? Det borde ju finnas ett prejudikat för säljare på Tradera som vägrar sälja. Jag hittade detta lite snabbt, och även om det är omvänt vilken part som säljer och köper så ska väl ändå samma regler gälla..? https://lawline.se/answers/bindande-avtal-genom-budgivning-oc...

Jag la precis ett bud själv och det står inget om att jag som köpare behöver läsa en beskrivning, dvs jag binder mitt bud mot avtalsvillkoren med en stor text under knappen för att lägga bud som säger "alla bud är bindande". Alla bud läser jag som att det inte finns något krav för en köpare att gör mer än att trycka buda så är min del gjord, med haken att om produkten säljs som defekt/sliten kan jag inte komma och klaga på det i efterhand.

Det är nog knappt någon som inte läser beskrivningen i verkligheten, men jag har klickat hem saker som är på sista sista 20 sek där jag inte hunnit läsa hela beskrivningen. Kollar snabbt frakt, betyg, antal annonser på säljaren samt eventuell bild på 10-15 sekunder och lägger ett bud och vinner för 1kr med lite tur.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Moderator
Moderator

@aMp jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Om du som köpare inte skulle läsa beskrivningen på en vara är det bara du själv som blir lidande för det. Det är samma sak som att skriva under ett kontrakt utan att läsa igenom det - det förminskar inte på något sätt ditt ansvar, bara försvårar din position om du i efterhand i kontraktet hittar sådant du inte alls egentligen ville gå med på. Du måste absolut inte göra det, men kan inte klandra någon annan för ditt val - förutsatt givetvis att det inte är en situation där du är utsatt för tvång eller dylikt.

Säljaren har villkorat försäljningen genom att sätta ett minimipris i annonsen, men har inte gjort det i enlighet med Traderas formkrav. "Jaha nej beskrivningen, den läste inte jag." kan aldrig någonsin bli ett argument för att köparen då skulle kunna tvinga igenom ett avtal trots att säljarens villkor inte blivit uppfyllt. Däremot kan (och bör givetvis om det är något som säljaren satt i system) Tradera ta till åtgärder som att varna eller stänga av säljaren för att denne inte följt de villkor Tradera satt upp för att använda deras tjänst.

En annan femma vore om säljaren varit väldigt otydlig med sitt reservationspris eller försökt dölja det, men så verkar inte vara fallet då TS klart uppfattat att detta villkor stod i annonsbeskrivningen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

För allas info: Säljaren valde att genomföra affären och jag inväntar ett paket idag. Vi har också kommit överrens om att jag ska betala lite extra för några tillbehör.

Tanken var aldrig att lura säljaren. Jag la bud i slutskedet, dels för att testa om/hur han hade gjort med denna annons (pga historik). Samt att många/de flesta annonser avgörs sista minuten.

Återkommer ifall paketet visade sig vara tomt/innehålla något annat.

Permalänk
Hedersmedlem

@twit Jag vet inte om jag missförstår vad du skriver, men ett reservationspris på Tradera är endast giltigt om det är köpt som extra tillägg (40kr eller vad det är). Det är villkoren som sätts när auktionen skapas som gäller och att skriva till något i efterhand har ingen verkan (och dessutom emot Traderas regler).

Ett annat exempel är att fraktkostnaden måste anges när auktionen skapas och du kan inte i efterhand göra tillägg med annat pris, det är inte giltigt. Samma sak med betalmetoder. Du kan inte i skriva att du bara accepterar Swish, när auktionen skapats med Tradera-betalning som innefattar ett helt paket av betalmöjligheter. Särskilt den senare är iaf något Tradera brukar reagera på och stänga ner auktionen vid anmälan (antagligen för att stoppa bedrägerier eftersom Swish saknar köparskydd).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

@aMp jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Om du som köpare inte skulle läsa beskrivningen på en vara är det bara du själv som blir lidande för det. Det är samma sak som att skriva under ett kontrakt utan att läsa igenom det - det förminskar inte på något sätt ditt ansvar, bara försvårar din position om du i efterhand i kontraktet hittar sådant du inte alls egentligen ville gå med på.

Det jag vill komma till är att beskrivningen enligt Traderas upplägg inte reglerar lägstapris, då det är en extratjänst som vid bud då säger till att lägsta pris ej är nått. Man må vara dum om man inte läser beskrivningen, men det ska inte vara ett krav för att Traderas villkor ska gälla när det står att alla bud är bindande. Och deras system tar emot budet, visar att man leder budgivningen osv.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

* Ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten, och säljaren får dra det till domstol (där det med största sannolikhet skulle gå till din fördel + förmodligen kosta säljaren mer än att sälja för avtalat pris).

Lycka till!

Det är inte säljaren som måste dra det inför domstol, vart har du detta ifrån?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det är inte säljaren som måste dra det inför domstol, vart har du detta ifrån?

Gällande liknande tvist med säljare/köpare omvänt på Tradera och lawlines svar. Min uppfattning genom åren är att lawline brukar ge pålitliga svar. Nu inser jag dock att det blir annorlunda då TS inte är säljaren, och iom det blir just den biten då inte är relevant på samma sätt. Var trött och just den biten hade jag nog fel i, jag ber om ursäkt för det. Jag fick det från denna paragraf:

En snabbare processform är den summariska processen. Om både du och köparen är överens om att köparen ska betala kan du istället ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten för att få hjälp av dem att kräva ut skulden, om skulden är förfallen till betalning (2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning (BFL)). Om köparen menar att han ej är skyldig att betala kan han bestrida och begära överlämning till tingsrätten (36 § BFL).

Källa: https://lawline.se/answers/bindande-avtal-genom-budgivning-oc...

Jag vidhåller min uppfattning att beskrivningen inte är en reglerande del av köpeavtalets giltighet, då budet är lagt, accepterat, auktionen avslutad och vunnen. Annars ser jag absolut INGEN anledning till att någon skulle betala Tradera en extra avgift för att sätta ett reservationspris. Vill man inte auktionera ut så får man sätta fast pris eller vända sig till Blocket. Köparen är redo att betala sitt bindande bud, säljaren kan inte handplocka bud på Tradera.

Ni är välkomna att tycka annorlunda. Trevlig helg!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro