Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Hmm kolla så källan är dp-alt mode på skärmen.
Jag har kört med lite olika kablar och datorer, Mac Studio, Macbook Pro samt en PC med ett Intel UHD 770 (den senare via displayport) och det har funkat direkt utan att jag behövt göra något.

Ja, DP Alt är valt som video ingång.

Arbetsdator har även HDMI och där funkar det fint, så verkar ju inte vara ett problem att iallafall den datorn inte skulle orka driva skärmen.

Funderar på om det är Thunderbolt-sladden jag använder som kan vara problematisk, men jag lyckas inte hitta en enda USB-C Alt Mode-sladd att köpa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Ja, DP Alt är valt som video ingång.

Arbetsdator har även HDMI och där funkar det fint, så verkar ju inte vara ett problem att iallafall den datorn inte skulle orka driva skärmen.

Funderar på om det är Thunderbolt-sladden jag använder som kan vara problematisk, men jag lyckas inte hitta en enda USB-C Alt Mode-sladd att köpa...

Borde ju funka om du kört den i en annan skärm kan man tycka. Men det är nog inte dumt att köra med en så bra och kort kabel som möjligt med tanke på att det är en del data som ska passera genom kabeln. Du borde ju dock kunna få bild vid uppstart av datorn, då är det ju varken full upplösning eller några 144Hz..
Skärmen och kabeln kanske inte gillar varandra av okänd anledning.. Jag har en USB-C-kabel (från Amazon) där skärmen inte alltid vaknar när man väcker upp datorn. Men omstart av skärmen så funkar det igen.. Är nog bra att köra kvalitetskabel och inte no-name som i mitt fall då det är svårt att veta vad kabeln faktiskt klarar, även fast specen på Amazon lovar guld och gröna skogar 😆

Värt att kolla med annan kabel men kan ju också vara värt att kolla så kabeln verkligen är ordentligt intryckt i skärmen. Lyckades med konststycket att inte trycka in kabeln ordentligt i min jobbdator en gång, skapade också bryderier tills jag tryckte till kabeln ordentligt och märkte den åkte in en bit till..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Använder USB-C/Thunderbolt-sladden som suttit i min LG Ultrafine 5K så tänker att den borde inte vara problemet(?).

Just de kablarna har jag dålig erfarenhet av att de går sönder efter ett par år, men om du fortfarande har kvar den andra skärmen och kabeln fungerar där så är den knappast trasig.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Hej,

Jag har nu hunnit testa skärmen i lite mer än ett dygn. Jag använder skärmen dels som gamingskärm till min stationära dator i signaturen men även inkopplad via USB-C till min Macbook m1(jobbdator) där den laddas och skickar bilden samtidigt direkt från skärmen. Skärmen har en inbyggd KVM-switch men det är en alldeles för lång väg i menyerna för att det ska ske smärtfritt. Hoppas att de i en framtida uppdatering gör så att man kan tilldela någon knapp den funktionen så att den byter från det ena till det andra.

Mycket trevligt med 4K på 32tum, det känns verkligen helt rätt, man ser absolut inte pixlar från det avstånd jag sitter. Jag har tidigare behövt luta mig närmare skärmen vid spelande i intensiva strider för att känna att jag ser allt, nu kan jag sitta mer tillbakalutad.

Jag har just nu mitt 3080 ti kopplat via hdmi 2.1 och då möjliggörs 144 hz HDR med 12 bpc med G-sync/VRR aktiverat. Jag upplever att G-sync/VRR funkar bra och jag ser inte några bekymmer med kompatibiliteten. Via DP funkar också allt men skärmen är begränsad till 10bpc vilket jag tror är skärmens egentliga tak.

Jag spelade in en liten film för att ni ska få en bättre förståelse för HDR och skärmens utseende. Vill ni ha några andra bilder eller filmer på något specifik så säg till. Filmen är just nu under uppladdning så fungerar nog inte omedelbart.

https://youtu.be/7VvNzQnb7Z4

HD-versionen håller på att bearbetas.

Såg precis din video och där ser jag att du kan köra med USB-C från din MBP, jag har problem med att få det att funka hos mig. Vilken kabel använder du dig av?

Permalänk
Medlem

Windows 11 körde automatiskt "skalning" till 150, vilket gör vissa apps (speciellt texten) suddig.
Kör ni också 150 eller 100?

Dessutom fick jag inte hdmi 2.1 att fungera så jag måste köra Displayport kabel.
Fick ut 4k 144hz 10bit, är detta optimalt eller missar jag prestanda vs hdmi 2.1?

Annars bra skärm, inga pixel problem.
Ps: Denna skärm har local dimming, fungerar dock bara automatiskt när hdr körs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Windows 11 körde automatiskt "skalning" till 150, vilket gör vissa apps (speciellt texten) suddig.
Kör ni också 150 eller 100?

Dessutom fick jag inte hdmi 2.1 att fungera så jag måste köra Displayport kabel.
Fick ut 4k 144hz 10bit, är detta optimalt eller missar jag prestanda vs hdmi 2.1?

Annars bra skärm, inga pixel problem.

100%. 150% blir ju skitstort och man får mycket mindre bildyta..

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Borde ju funka om du kört den i en annan skärm kan man tycka. Men det är nog inte dumt att köra med en så bra och kort kabel som möjligt med tanke på att det är en del data som ska passera genom kabeln. Du borde ju dock kunna få bild vid uppstart av datorn, då är det ju varken full upplösning eller några 144Hz..
Skärmen och kabeln kanske inte gillar varandra av okänd anledning.. Jag har en USB-C-kabel (från Amazon) där skärmen inte alltid vaknar när man väcker upp datorn. Men omstart av skärmen så funkar det igen.. Är nog bra att köra kvalitetskabel och inte no-name som i mitt fall då det är svårt att veta vad kabeln faktiskt klarar, även fast specen på Amazon lovar guld och gröna skogar 😆

Värt att kolla med annan kabel men kan ju också vara värt att kolla så kabeln verkligen är ordentligt intryckt i skärmen. Lyckades med konststycket att inte trycka in kabeln ordentligt i min jobbdator en gång, skapade också bryderier tills jag tryckte till kabeln ordentligt och märkte den åkte in en bit till..

Skrivet av Mayhem SWE:

Just de kablarna har jag dålig erfarenhet av att de går sönder efter ett par år, men om du fortfarande har kvar den andra skärmen och kabeln fungerar där så är den knappast trasig.

Som svar till er båda så åkte jag iväg och köpte en ny USB-C kabel, fick bara tag i en som ger 10Gbps så kommer endast upp i 30Hz (om jag inte räknar fel), men det funkar iallafall nu. Både på PC-arbetsdator och MBP

Nu ska jag bara försöka hitta en USB-C 3.2-sladd att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Som svar till er båda så åkte jag iväg och köpte en ny USB-C kabel, fick bara tag i en som ger 10Gbps så kommer endast upp i 30Hz (om jag inte räknar fel), men det funkar iallafall nu. Både på PC-arbetsdator och MBP

Nu ska jag bara försöka hitta en USB-C 3.2-sladd att köpa.

Det länkades tidigare i tråden till en kabel, på Nördic eller var det var. Vet inte om den testats.
Jag har en kabel som följde med Dell-skärm samt en Belkin-kabel inhandlad på Elgiganten samt en från Amazon. Sitter inte framför datorn nu så kan tyvärr inte kolla, men den från Amazon bör du inte köpa, för den är inte helt hundra. 🙂

Edit: https://noerdic.se/collections/thunderbolt-3-och-4/products/c...

Ser ju bra ut spec-mässigt iallafall. Kan dock inte svara på hur den presterar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det länkades tidigare i tråden till en kabel, på Nördic eller var det var. Vet inte om den testats.
Jag har en kabel som följde med Dell-skärm samt en Belkin-kabel inhandlad på Elgiganten samt en från Amazon. Sitter inte framför datorn nu så kan tyvärr inte kolla, men den från Amazon bör du inte köpa, för den är inte helt hundra. 🙂

Hittade denna som verkar bra: https://www.conrad.se/p/renkforce-usb-c-1x-usb-c-hane-1x-usb-... även denna https://www.webhallen.com/se/product/344299-Belkin-USB-C-till...

Blir nog Belkin då man känner till märket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Antar att detta är samma på Amazon, kollar man totalen så är det bra betyg men de som klagat tycker den håller dåligt
https://www.amazon.se/Belkin-Thunderbolt-USB-C-kabel-Thunderb...

EDIT: Eller inte, olika artikelnummer
Webhallen INZ001bt0.8MBK
Amazon F2CD084bt0.8MBK

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Ja jag skulle också tagit Belkin, dels för att det är mer känt samt även att kabeln bara var 80 cm. Ju kortare desto mindre sträcka för signalen att färdas.

Skrivet av breakman:

Antar att detta är samma på Amazon, kollar man totalen så är det bra betyg men de som klagat tycker den håller dåligt
https://www.amazon.se/Belkin-Thunderbolt-USB-C-kabel-Thunderb...

EDIT: Eller inte, olika artikelnummer
Webhallen INZ001bt0.8MBK
Amazon F2CD084bt0.8MBK

Ja min Belkin-kabel har höljet till kontakten släppt på. Kabeln funkar fortfarande, men den håller inte ihop jättebra..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ni också ljus som lyser mellan ram och skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Har ni också ljus som lyser mellan ram och skärm?

Edit: kan inte ladda upp bilden..

Nej, inte den typen bilden visar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Nej, inte den typen bilden visar.

Nej det är inte vad jag menar.
Kör en svart bakgrund i mörkt rum och kolla mellan ram och skärm.

Permalänk
Medlem

Testade med svart bakgrund och ser inget sådant på mitt exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Konstigt, jag har 3 på höger, 3 på vänster och 3 upptill.
Får väl byta ut den och hoppas på en utan som din.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt! Släckte ner ytterligare och jag har samma. Men det är väldigt svagt och syns bara om det är i princip helt nersläckt + helt svart på skärmen. Jag kör dock ~20 i brightness, så kanske värre med högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

Ber om ursäkt! Släckte ner ytterligare och jag har samma. Men det är väldigt svagt och syns bara om det är i princip helt nersläckt + helt svart på skärmen. Jag kör dock ~20 i brightness, så kanske värre med högre.

Japp det var det jag menade total mörkt med svart bakgrund
Tack uppdateringen.

Permalänk
Medlem

Nöjd med skärmen hittils och då har jag den via Displayport 1.4 i 120hz och 8 bitar (mitt grafikkort klarar inte högre) alternativt 60 hz och 10 bitar.

Någon annan som också upplevde det ansträngande för ögonen de första dagarna att använda skärmen? Detta släppte efter ett par dagar och nu har ögonen vänjt sig.

Jag kör den i 150% då jag tycker att det blir för smått annars.

Jag ändrade skärmens färginställningar då jag tyckte att den var för mörk från början. Jag ändrade från Warm till Normal (den var förinställd på Warm) samt har jag ökat brightness både i skärmen samt i Radeons mjukvara. Någon annan som också har behövt höja brightness?

Vet någon om det finns firmware till skärmen och om det påverkar något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Såg precis din video och där ser jag att du kan köra med USB-C från din MBP, jag har problem med att få det att funka hos mig. Vilken kabel använder du dig av?

Du måste gå in i skärmens USB inställningar och ändra till USB c.

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yogart:

Nöjd med skärmen hittils och då har jag den via Displayport 1.4 i 120hz och 8 bitar (mitt grafikkort klarar inte högre) alternativt 60 hz och 10 bitar.

Någon annan som också upplevde det ansträngande för ögonen de första dagarna att använda skärmen? Detta släppte efter ett par dagar och nu har ögonen vänjt sig.

Jag ändrade skärmens färginställningar då jag tyckte att den var för mörk från början. Jag ändrade från Warm till Normal (den var förinställd på Warm) samt har jag ökat brightness både i skärmen samt i Radeons mjukvara. Någon annan som också har behövt höja brightness?

Normal = vanligtvis alldeles för blå med färgtemperaturer närmare 8000-9000K. Warm kan vara för gul eller gulgrön, men är oftare mer korrekt närmare dagsljusstandard D65 och runt 6500K. Ökar du ljusstyrkan och gör bilden blåare kommer du generellt göra bilden mer ansträngande för ögonen.

Det många är ute efter när de tycker bilden är "för mörk" är inte att det behövs mer ljusstyrka. Ofta är skärmarna tvärtom alldeles för ljusstarka ur kartong för att passa i en hemmiljö. Man behöver tvärtom sänka "Brightness" som styr ljusstyrkan på lysdioderna. Radeon-reglaget för "Brightness" påverkar inte (och kan inte påverka) lysdioderna, utan det är antagligen ett reglage för att ankra svart i bilden. Ökar Brightness i både skärm och drivrutin lär du försämra kontrastförhållande rejält och blaska ur det som ska vara svart och mörkgrått.

Vad många egentligen är ute efter är att ändra EOTF/Gamma hur signalen översätts till ljusnivåer. Det brukar kunna vara "Gamma"-reglaget där man kan göra hela kontrastkaraktären ljusare. Ökar man skärmens ljusstyrka på dess Brightness-reglage blir det förstås ljusare eftersom varje steg från svart till vitt proportionellt blir ljusare. Men det blir också för ljust där man kanske har tillräckligt med ljus redan, likt att skärmen då upplevs som ansträngande.

Jämförelsepunkten alla har, oavsett om man tänker på det eller inte, är den gamla skärmen. Som kanske inte alls var så rätt inställd. Kan mycket väl vara så att Acern ur kartong är närmare hur bilden egentligen ska se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Du måste köra "max brightness on" annars är den mycket dimmad även vid 100%.
Skärmarna är kalibrerade vid fabrik så det ska inte behövas ändra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Jag har inte upplevt skärmen som ansträngande efter en helgs användande. Jag laddade ner drivrutin/färgprofil för skärmen direkt så jag har inte provat att köra skärmen utan och det är väl inte omöjligt att den balanserar upp alla värden jämfört med att köra utan. Jag kör också i 150% och ändrade precis som du från Warm till Normal men i övrigt har jag inte ändrat någon inställning då jag inte tycker att det behövts. Mitt tips är att testa drivrutinen om du inte redan gjort det. Finns även en bios-uppdatering för skärmen men den påverkar nog bara menyerna så den har jag inte installerat ännu.

Visa signatur

14600k | STRIX 3080 OC White | MSI MPG Edge Z690 | Kraken Elite 280 White | 32GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Normal = vanligtvis alldeles för blå med färgtemperaturer närmare 8000-9000K. Warm kan vara för gul eller gulgrön, men är oftare mer korrekt närmare dagsljusstandard D65 och runt 6500K. Ökar du ljusstyrkan och gör bilden blåare kommer du generellt göra bilden mer ansträngande för ögonen.

Det många är ute efter när de tycker bilden är "för mörk" är inte att det behövs mer ljusstyrka. Ofta är skärmarna tvärtom alldeles för ljusstarka ur kartong för att passa i en hemmiljö. Man behöver tvärtom sänka "Brightness" som styr ljusstyrkan på lysdioderna. Radeon-reglaget för "Brightness" påverkar inte (och kan inte påverka) lysdioderna, utan det är antagligen ett reglage för att ankra svart i bilden. Ökar Brightness i både skärm och drivrutin lär du försämra kontrastförhållande rejält och blaska ur det som ska vara svart och mörkgrått.

Vad många egentligen är ute efter är att ändra EOTF/Gamma hur signalen översätts till ljusnivåer. Det brukar kunna vara "Gamma"-reglaget där man kan göra hela kontrastkaraktären ljusare. Ökar man skärmens ljusstyrka på dess Brightness-reglage blir det förstås ljusare eftersom varje steg från svart till vitt proportionellt blir ljusare. Men det blir också för ljust där man kanske har tillräckligt med ljus redan, likt att skärmen då upplevs som ansträngande.

Jämförelsepunkten alla har, oavsett om man tänker på det eller inte, är den gamla skärmen. Som kanske inte alls var så rätt inställd. Kan mycket väl vara så att Acern ur kartong är närmare hur bilden egentligen ska se ut.

Tack, jag nollställde nu allt, satte tillbaka den till Warm och sänkte gamma till 1.8 vilket fick den att se bättre ut. Om jag dock fortfarande tycker att skärmen är för mörk, och gammanivån är som lägst 1.8, är det då brightness jag ska öka?

Skrivet av moyozuz539:

Du måste köra "max brightness on" annars är den mycket dimmad även vid 100%.
Skärmarna är kalibrerade vid fabrik så det ska inte behövas ändra.

Detta hjälpte en del, tack.

Skrivet av noujzz:

Jag har inte upplevt skärmen som ansträngande efter en helgs användande. Jag laddade ner drivrutin/färgprofil för skärmen direkt så jag har inte provat att köra skärmen utan och det är väl inte omöjligt att den balanserar upp alla värden jämfört med att köra utan. Jag kör också i 150% och ändrade precis som du från Warm till Normal men i övrigt har jag inte ändrat någon inställning då jag inte tycker att det behövts. Mitt tips är att testa drivrutinen om du inte redan gjort det. Finns även en bios-uppdatering för skärmen men den påverkar nog bara menyerna så den har jag inte installerat ännu.

Var hittade du drivrutinen/färgprofilen? Hade varit intressant att testa.

Edit: VARNING, ladda ej ner firmware-uppgraderingen, fortsätt läsa i tråden så förstår ni varför. Ens skärm slutade fungera. Men just färgprofilen ska vara lugnt. Eller så kör man bara på Rtings färgprofil som enl mig är snarlik som länkas längre ned.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yogart:

Tack, jag nollställde nu allt, satte tillbaka den till Warm och sänkte gamma till 1.8 vilket fick den att se bättre ut. Om jag dock fortfarande tycker att skärmen är för mörk, och gammanivån är som lägst 1.8, är det då brightness jag ska öka?

Beror helt på vad du menar med "för mörk"? Är det ett tomt Excelark som upplevs som för blekt? Eller är det hela bilden verkar vara mörkare, ansikten kläder, bakgrundsgrafik och så vidare är mörkare än vad du förväntar dig? Blekt Excel-ark tyder att det för svag ljusstyrka för rummet och då kan man öka skärmens ljusstyrka. Fast skärmen verkar kapabel till upp till 400 nits och det är inget man normalt vill ha på ett skrivbord inomhus.

Eller är det "för mörkt" precis stunden efter du sänker ljusstyrkan? Det är också en vanlig reaktion eftersom hjärnan fungerar så. Hela tiden relativa jämförelser. Man tänker inte på att ljuset först är så starkt att pupillen drar ihop sig, utan upplever den första minuten med sänkt ljusstyrka som "för mörk". Man behöver vänja sig ett par minuter.

En idealisk ljusnivå är där pupillen inte behöver ändra sig mellan att man flyttar blicken från skärmen till rummets omgivning. Det är detta ständiga ändrande som tröttar ut ögonen. Ifall man märker i ögonvrån att rummet "blir mörkare" när man fäster blicken på skärmen, då är skärmen för ljus eftersom ljuset från skärmen får pupillen att dra ihop sig.

"För mörk" på det andra sättet med hur bilden upplevs särskilt runt mörkare nyanser handlar om gamma. En gamma-inställning på 1.8 brukar vara en rätt blek och platt bild i normalfall. Det är alltså vanligt att många kommer från en äldre skärm, kanske spelskärm med TN-panel som ger för blek och platt bild anpassad så att CSGO blir supertydligt där inga fiender kan gömma sig i skuggor. Har man kört skärmen så efter alla år och då verkar en helt normal skärm som "för mörk" eller liknande.

Det kan också vara problem med hur svart ankras i bilden, något som jag går igenom här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Var hittade du drivrutinen/färgprofilen? Hade varit intressant att testa.

Acers hemsida. Google är ju en rätt smidig sökmotor men varsågod.

Visa signatur

14600k | STRIX 3080 OC White | MSI MPG Edge Z690 | Kraken Elite 280 White | 32GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beror helt på vad du menar med "för mörk"? Är det ett tomt Excelark som upplevs som för blekt? Eller är det hela bilden verkar vara mörkare, ansikten kläder, bakgrundsgrafik och så vidare är mörkare än vad du förväntar dig? Blekt Excel-ark tyder att det för svag ljusstyrka för rummet och då kan man öka skärmens ljusstyrka. Fast skärmen verkar kapabel till upp till 400 nits och det är inget man normalt vill ha på ett skrivbord inomhus.

Eller är det "för mörkt" precis stunden efter du sänker ljusstyrkan? Det är också en vanlig reaktion eftersom hjärnan fungerar så. Hela tiden relativa jämförelser. Man tänker inte på att ljuset först är så starkt att pupillen drar ihop sig, utan upplever den första minuten med sänkt ljusstyrka som "för mörk". Man behöver vänja sig ett par minuter.

En idealisk ljusnivå är där pupillen inte behöver ändra sig mellan att man flyttar blicken från skärmen till rummets omgivning. Det är detta ständiga ändrande som tröttar ut ögonen. Ifall man märker i ögonvrån att rummet "blir mörkare" när man fäster blicken på skärmen, då är skärmen för ljus eftersom ljuset från skärmen får pupillen att dra ihop sig.

"För mörk" på det andra sättet med hur bilden upplevs särskilt runt mörkare nyanser handlar om gamma. En gamma-inställning på 1.8 brukar vara en rätt blek och platt bild i normalfall. Det är alltså vanligt att många kommer från en äldre skärm, kanske spelskärm med TN-panel som ger för blek och platt bild anpassad så att CSGO blir supertydligt där inga fiender kan gömma sig i skuggor. Har man kört skärmen så efter alla år och då verkar en helt normal skärm som "för mörk" eller liknande.

Det kan också vara problem med hur svart ankras i bilden, något som jag går igenom här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241

Ah ja, det kändes mörkare än omgivningen helt enkelt. Jag ändrade nu tillbaka till Gamma 1.8 samt 'User' och installerade Rtings färgprofil:
https://www.rtings.com/monitor/reviews/acer/nitro-xv282k-kvbm...

Tycker att det känns väldigt bra nu med färger och det känns skönt för ögonen jämfört med omgivningen.

Skrivet av noujzz:

Acers hemsida. Google är ju en rätt smidig sökmotor men varsågod.

Ah hittade inte länken tidigare när jag googlade konstigt nog. Jag testade den här färgprofilen och den var snarlik den Rtings hade.

Permalänk
Medlem

Ladda gärna upp bilder på eran BLB
Min verkar vara ungefär som rtings test skärm, BLB runt om.
Tog denna bilden igår kväll (mörkt rum)

Permalänk

Ser ut som jag lyckats bricka min skärm genom att uppdatera firmwaren. Skapade ett supportärende hos Acer så får se vad de återkommer med, här är felbeskrivningen:

Citat:

Updated the monitor firmware using the tool downloaded from https://www.acer.com/ac/en/US/content/support-product/9061?b=... . The monitor went blank (no image) when it reached around 90%-100% done. I waited for 15 minutes with no change, after which I moved the "Monitor Firmware Upgrade Tool" window to my other connected monitor and saw that the firmware had been successfully installed according to it. Unfortunately there was still no image, not even after turning the monitor off and then on again. The blue led does work and the backlight seems to activate, but no matter what I connect (tried both desktop and macbook via usb-c + DP) I don't get any image on the monitor. The macbook does recognize the screen being connected, and gets charged by the USB-C cable. The OSD is also inaccessible - only the on/off power button seems to do anything.

Skrivet av SanTeoX:

Kabeln funkade perfekt för macbook - 4k@144hz och med laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mogelbrod:

Ser ut som jag lyckats bricka min skärm genom att uppdatera firmwaren. Skapade ett supportärende hos Acer så får se vad de återkommer med, här är felbeskrivningen:

Kabeln funkade perfekt för macbook - 4k@144hz och med laddning.

Låter bra med kabeln, men tråkigt att höra att skärmen lagt av efter firmware-uppdatering :/
Någon som vet vad firmware-uppdateringen gör? Är det värt att köra den (med tanke på risken att bricka)

Visa signatur