Angående dammsugaren från Komplett

Permalänk
Medlem

Angående dammsugaren från Komplett

Tjenare!

Tänkte att detta kan vara en fortsättning på diskussionen som vi har haft i Dagens fynd — Diskussionstråden, om det finns någon mer som vill tillägga något.

Hur som helst så var jag i kontakt med Komplett kundtjänst idag, eftersom det var först idag som kundtjänst öppnade. Fick superbra bemötande och min begäran om täckningsköp gick genom utan någon som helst diskussion.

Så om någon mer vill begära ut ersättning så borde detta inte vara några problem. Skickar med chatthistoriken med spoilers nedan, så att det inte blir så jättemycket text.

Välkommen till Komplett chatt!
12:11:05 - Kundservice
Du är den första i kön.
12:11:45 - Kundservice
Hej! Mitt namn är Ole, vad kan jag hjälpa dig med?
12:12:12 - Du
Tjenare! Gjorde två köp angående en dammsugare i helgen. Fick dessvärre besked om att köpet blivit upphävd. Skulle därför vilja begära ersättning för ett täckningsköp
12:15:21 - Kundservice
Ja, skal se hva jeg kan finne her.
12:15:51 - Du
👍
12:17:18 - Kundservice
Ser Tretti.se har den inne hos seg til en rimeligere pris: https://www.tretti.se/tradgard/dammsugare/sladdlos-dammsugare...
12:17:45 - Du
Den finns ännu billigare hos Elgiganten
12:17:46 - Du
https://www.elgiganten.se/product/hem-hushall-tradgard/dammsu...
12:18:34 - Kundservice
Ikke samme modell dessverre VS15A6031R1 vs VS15A6031R4/EE
12:18:51 - Du
För min del går det bra, men ni får givetvis bestämma
12:18:54 - Kundservice
Men om du ønsker den via Elgiganten kan du jo alltids bestille den istedet
12:19:04 - Du
Japp, det borde gå bra
12:21:43 - Kundservice
Da kan du kjøpe den via Elgiganten og sende oss kopi av kvittering sammen med ditt konto og clearing nummer til Kundservice@komplett.se så skal vi få kreditert differansen
12:22:04 - Du
Tack så mycket. Då återkommer jag
12:22:09 - Kundservice
Bare hyggelig, med mindre det er noe annet jeg kan hjelpe deg med ønsker jeg deg en fortsatt fin dag videre.

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd

vad är skillnaden mot att om de skulle skicka ut köpen som gjordes för 899kr?

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

vad är skillnaden mot att om de skulle skicka ut köpen som gjordes för 899kr?

Att många kanske inte vet om att de kan använda sig av täckningsköp.

Permalänk
Medlem

Så med andra ord står komplett för mellanskillnaden om man köper den från EG har jag förstår det rätt?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Avstängd

isf skall jag med göra detta , har kontaktat dom och hotat med arn ...... deras påstående om at det uppenbart är fel pris när tex https://www.komplett.se/product/1149023/hem-hushaall/tradgaar...

har mer rabatt och alla satans produkter med över 65% rabatt som vissa tv mm håller inte .

invänta svar sedan ska jag köra över dom med...... dom får fan ta o skylla sig själva med deras idiotiska prisättning och % rabatter

Permalänk
Medlem

Chattade precis med komplett som nekade min begäran och menade att beslutet (högst upp i tråden) varit felaktigt och att de inte kommer ändra sig. Tycker dock inte vid närmare eftertanke att det rimmar med 33 paragrafen Konumentköplagen där det står:

Prisskillnad
33 § Har köpet hävts och köparen gjort ett täckningsköp till högre pris, omfattar skadeståndet ersättning för prisskillnaden mellan de båda köpen, om täckningsköpet gjorts med tillräcklig omsorg och inom skälig tid efter det att köpet hävdes. I annat fall omfattar, om gängse pris för en sådan vara som köpet avser vid tiden för hävningen överstiger priset enligt köpet, skadeståndet denna prisskillnad.

----

Jag vet inte, ska man driva på igen?

Visa signatur

Chassi: Corsair 700D Processor: Intel 2500K 3,3 GHz Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 760 RAM-minnen: Corsair DDR3 8 GB

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad gäller "olika modell" som påtalas av kundtjänsmedarbetaren ovan så är den enda skillnaden färgen. "R1" är mintgrön medan "R4" är lila. Ses enkelt genom att jämföra på Samsungs sida.
utlovade

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Specias:

Du tar deras bonanza på fullaste allvar och går helt bananaz 😂😄😘

självklart , alla kan inte ligga på rygg och ge vacker tass

vore dom seriösa skulle jag inte bry mig ett skvatt men dom är lägsta formen av skitbutik numera desssvärre med deras %rabatter och lurendrejjeri ....

Permalänk

Jag köpte 2st i fredags ville förhandla om rabatt tillex 1000kr bara massa blaj svar ringer e trevlig de kunde inte göra något läser om täckningsköpet här och de säger de va ett misstag de e saksamma om jag var trevlig känns som särbehandling blir bara hänvisad till meningslösa arn... Blir man förvånad ett skit år som detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Men släpp det bara istället. Det var fel pris på dammsugaren. Gå vidare med livet.

Instämmer helt, det är ju helt sjukt vilket konsumtionshets som har fått rot i vårt samhälle och vår kultur. Innan priset felaktigt gick ner till 899 kr så hade ingen av alla dessa "köpare" en Samsung jet dammsugare hemma, men behovet och begäret uppstår direkt när den kraftigt felaktiga rabatten infinner sig.

Det är ju uppenbart att det är ett misstag när den blev prissatt, dock är alltid någon som betalar och i detta fall är det säkert någon vanlig stackare som har fått skit för detta misstag, hoppas hen får behålla sitt jobb.

Det är ju skrattretande hur vi skall rädda världen och alla pratar om effektuttag på grafikkort på forumet för att samtidigt konsumera blint från världens alla hörn utan en tanke på vad det kostar i annat än rena kronor.

Fanns säkert några som köpte mer än en dammsugare också för att ockra vidare eller dylikt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag tycker det största av allt är att TS fick chatta med Ole. Konsultar Sauar tro?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite väl tråkig ton i tråden från alla som är emot att Komplett ska behöva stå för vad det säger (och följa svensk lag). Kan vi inte enas om att vara lite trevligare mot varandra?

@Aeig jag skulle absolut inte hålla med om att det är uppenbart vilket bevisligen många andra håller med om.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd

rätt komiskt när folk skuttar in och anser att stå upp för ngt är tragiskt , kanske bingolottognällarna vad vet jag men .... om det är uppenbart att det var felaktigt är då dessa det med enligt er expertis ? menar det är sinnessjuka rabatter

https://www.komplett.se/product/1198196/tv-ljud-bild/tv-video...

https://www.komplett.se/product/1149023/hem-hushaall/tradgaar...

https://www.komplett.se/product/1149458/tv-ljud-bild/horlurar...

om ni inte förstår problemet med detta blir det svårt att förklara men ska försöka . iom deras % rabattsystem och "skojjar" prissättningar kan konsumenter inte veta vad som är korrekt eller ej där ligger problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Tycker det är lite väl tråkig ton i tråden från alla som är emot att Komplett ska behöva stå för vad det säger (och följa svensk lag). Kan vi inte enas om att vara lite trevligare mot varandra?

@Aeig jag skulle absolut inte hålla med om att det är uppenbart vilket bevisligen många andra håller med om.

"Tråkig ton" omskrivning för "någon kritiserar min ståndpunkt".

Tycker tvärtom att det är bra att det finns individer som talar klarspråk mitt i vansinnet

Svensk lag säger också att butiken inte är skyldig att genomföra affären om det är möjligt att köparen inser att det är felaktigt prissatt. Redan i diskussionstråden för fynd så reflekterades det över detta faktum, så likväl som det finns de som hävdar att de absolut inte såg det komma så fanns det gott om individer som diskuterade eventuella täckningsköp och andra åtgärder.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

En genomsnittskonsument kan knappast förväntas ha kunskaper om enskilda modellers normala prissättning, och då priset inte på något sätt är uppseendeväckande vad gäller varugruppen skaftdammsugare (finns andra märken/modeller kring 900kr) så är priset absolut inte uppenbart fel. Min åsikt här är att Kompletts möjligheter att "få rätt" i ARN är försvinnande små, så jag hoppas många tar det vidare dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

En genomsnittskonsument kan knappast förväntas ha kunskaper om enskilda modellers normala prissättning, och då priset inte på något sätt är uppseendeväckande vad gäller varugruppen skaftdammsugare (finns andra märken/modeller kring 900kr) så är priset absolut inte uppenbart fel. Min åsikt här är att Kompletts möjligheter att "få rätt" i ARN är försvinnande små, så jag hoppas många tar det vidare dit.

Den enskilda dammsugarens normala prisättning stod ju klart och tydligt och en nedsättning med ca. 80% ser jag som uppseendeväckande. Tror företaget skulle ha en chans, vore kul och se om någon vill driva det.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Aeig:

Svensk lag säger också att butiken inte är skyldig att genomföra affären om det är möjligt att köparen inser att det är felaktigt prissatt. Redan i diskussionstråden för fynd så reflekterades det över detta faktum

Du får hemskt gärna referera till exakt var svensk lag säger detta. Det som sägs är nämligen att (min fetstil)

Citat:

Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.

Ingenstans nämns ordet "möjligt" eller någon synonym till detta, vilket är fullt rimligt då ett sådant ordval helt skulle ta udden av lagstiftningen. Det är alltid möjligt att inse att något kan vara ett misstag, men det är inte vad lagstiftningen säger.

Skrivet av Valonen:

Den enskilda dammsugarens normala prisättning stod ju klart och tydligt och en nedsättning med ca. 80% ser jag som uppseendeväckande. Tror företaget skulle ha en chans, vore kul och se om någon vill driva det.

Det är naturligtvis inte ett speficikt företags ordinariepris som är relevant, utan det pris som produkten har i gemen hos flera handlare. I detta fall fanns exempelvis dammsugaren för 1990:- hos Elgiganten, och Komplett har aldrig någonsin sålt dammsugaren för sitt listade ordinariepris.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beställde själv ingen dammsugare då jag inte behöver någon men jag blev faktiskt förvånad över att priset var felaktigt. Det är väl knappast någon storsäljare, och det finns många andra till synes liknande dammsugare runt 1000 kr, så jag trodde nog att Komplett bara ville rensa lagret på en produkt som inte säljer. Precis som de har gjort och gör med sina externa usb-ljudkort, ring-lampor, tangentbord, bordsmikrofoner och annat till 70-90% rabatt. Förstår om folk är besvikna men skulle nog skämmas över att driva det vidare faktiskt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är naturligtvis inte ett speficikt företags ordinariepris som är relevant, utan det pris som produkten har i gemen hos flera handlare. I detta fall fanns exempelvis dammsugaren för 1990:- hos Elgiganten, och Komplett har aldrig någonsin sålt dammsugaren för sitt listade ordinariepris.

Bra input, inte läst allt. Det kan nog ha betydelse kan man tycka. Vore kul och se om någon försöker driva det. Då jag inte är fullt insatt i tråden (märkte jag) så avslutar jag mitt bidrag här.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

har givetvis gjort en anmälan hos ARN så får vi se .... kunde inte bry mig mindre om dammsugaren i sig utan enbart pga det faktum hur dom prissätter och vilseleder kunder med både orginalpriser och % rabatter så ska dom anmälas ..... riktigt skitföretag numera .

Permalänk
Hedersmedlem

*Vänligen håll en trevlig ton*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Beställde själv ingen dammsugare då jag inte behöver någon men jag blev faktiskt förvånad över att priset var felaktigt. Det är väl knappast någon storsäljare, och det finns många andra till synes liknande dammsugare runt 1000 kr, så jag trodde nog att Komplett bara ville rensa lagret på en produkt som inte säljer. Precis som de har gjort och gör med sina externa usb-ljudkort, ring-lampor, tangentbord, bordsmikrofoner och annat till 70-90% rabatt. Förstår om folk är besvikna men skulle nog skämmas över att driva det vidare faktiskt.

Ska folk skämmas för att de bevakar sina lagstadgade rättigheter? Mycket märklig kommentar.
Det är snarare Komplett som ska skämmas för att man inte äger sitt fel. Ingen här begär att företaget ska visa good-will (typ som de flesta gör när de ger konsumenter ett felskyltat pris osv fastän de inte är skyldiga). Vad folk begär är att företaget ska följa konsumenträttsliga regler. Inget att skämmas över.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk

Måste man anmäa och lägga ner all tid på arn själv eller kan man använda de som predikat? Företaget lägger locket på ovsett summa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av compumanic85:

Måste man anmäa och lägga ner all tid på arn själv eller kan man använda de som predikat? Företaget lägger locket på ovsett summa...

Du måste själv anmäla. ARNs beslut är inte juridiskt bindande. Men det e klart om det finns ett avgörande redan så kan du säkert hänvisa till det i konversationen med Komplett. ARNs beslut brukar dock dröja ett tag.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det som stod var det pris som Komplett, förutsatt att de följer marknadsföringslagstiftningen och god marknadsföringssed, tidigare sålt varan för.

Så här skriver svensk handel om ordinariepris:
"Ett ordinarie pris är det pris företaget normalt säljer produkten för. Det krävs att priset har tillämpats under något så när lång tid och det kan aldrig vara fiktivt. Priset bör ha tillämpats under en sammanhängande period på minst fyra veckor för att en jämförelse ska kunna göras med rea-priset."

Enligt prisjakt har Komplett aldrig tillämpat detta pris, utan produkten har oftast legat mellan ca 2200kr och 2600kr. Prissänkningen är alltså, om prisjakts information stämmer, lägre än vad Komplett gett sken av.

Att Komplett annonserar ut det med en röd markering som säger -74% är bara försvårande för dem, eftersom de då bidrar till att även ett annars orimligt lågt pris (vilket jag hävdar att det ändå inte är i detta fall) kan tyckas rimligt för kund när det ges intryck av kampanj, rea eller liknande. Det minskar alltså sannolikheten för att kunden skall se det som uppenbart fel.

EDIT: Missade först att få med stycke 3: "Enligt prisjakt...", så lade till det.
EDIT2: Priserna ovan (2200-2600kr) är sannolikt inte korrekta (ett fel jag får ta på mig, tittade inte bara på Komplett).
EDIT3: Enligt historiken på Pricerunner (hittar ingen info på prisjakt nu) så har dammsugaren kostat 3399kr hos Komplett under ngn vecka i juni. Det vanligaste priset på Komplett i år verkar ha varit 4499kr (knepigt, då andra säljare under samma tid verkar ha tagit kring 2500kr).

Permalänk
Medlem

Kan noteras att Komplett har lagt upp ett helt nytt pris på produkten vilket har medfört att Kompletts prishistorik för produkten på prisjakt har försvunnit.

Om det är uppsåtligt för att dölja vad det egentliga ordinariepriset skulle vara eller om det bara är en konsekvens av hur det felaktiga priset justerades låter jag den enskilda avgöra själv.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Sarg:

Kan noteras att Komplett har lagt upp ett helt nytt pris på produkten vilket har medfört att Kompletts prishistorik för produkten på prisjakt har försvunnit.

Om det är uppsåtligt för att dölja vad det egentliga ordinariepriset skulle vara eller om det bara är en konsekvens av hur det felaktiga priset justerades låter jag den enskilda avgöra själv.

Jag kikade bara kort på det så det är fullt möjligt att jag missminner mig, men enligt vad jag såg så hade Komplett ingen tidigare historik på denna vara under fredagskvällen, så den var antagligen ny i deras sortiment och det är ingenting som skett efter misstaget med prissättningen.

Du behöver därmed inte dra på fulla konspirationsteorihästarna just i den här situationen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det som stod var det pris som Komplett, förutsatt att de följer marknadsföringslagstiftningen och god marknadsföringssed, tidigare sålt varan för.

Så här skriver svensk handel om ordinariepris:
"Ett ordinarie pris är det pris företaget normalt säljer produkten för. Det krävs att priset har tillämpats under något så när lång tid och det kan aldrig vara fiktivt. Priset bör ha tillämpats under en sammanhängande period på minst fyra veckor för att en jämförelse ska kunna göras med rea-priset."

Enligt prisjakt har Komplett aldrig tillämpat detta pris, utan produkten har oftast legat mellan ca 2200kr och 2600kr. Prissänkningen är alltså, om prisjakts information stämmer, lägre än vad Komplett gett sken av.

Att Komplett annonserar ut det med en röd markering som säger -74% är bara försvårande för dem, eftersom de då bidrar till att även ett annars orimligt lågt pris (vilket jag hävdar att det ändå inte är i detta fall) kan tyckas rimligt för kund när det ges intryck av kampanj, rea eller liknande. Det minskar alltså sannolikheten för att kunden skall se det som uppenbart fel.

EDIT: Missade först att få med stycke 3: "Enligt prisjakt...", så lade till det.

Tycker det här är ett betydligt större problem än dammsugaren. Komplett låtsas alltså att det är en bra mycket bättre deal än det är för att lura kunder med höga siffror?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag köpte ingen men såg när det var 100+ i lager. Tänkte som vissa andra att det var en utförsäljning av en inte så populär produkt. Inget jag behöver så köpte ingen. Priset verkade okej men inget som man kastade sig över, inte ens om jag hade lite halvt velat ha en.

Trodde inte det var ett felpris så jag kan någonstans förstå irritationen men ja, priset var enligt mig inte uppenbart fel och jag köpte som sagt ingen.

Lycka till alla som engagerar sig.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara flika in och nämna att jag köpte en skaftdammsugare som är likvärdig eller bättre än denna och den köptes helt ny för 700kr. Att Komplett skulle ha utförsäljning på en vara är knappast konstigt.

Samsungprodukter brukar dessutom kunna vara rejält nedsatta i pris vid utförsäljning och när nya produkter är på ingång.

Komplett är dessutom så stora så dom kan gott se till att stå för sitt misstag oavsett om det strider mot konsumentköpslagen eller inte. Dom köpte ju Netonnet för inte allt så länge sedan, så uppenbarligen har dom råd att stå sitt kast.

Visa signatur

press nu1mlock