Vilket hemlarm skulle ni rekommendera (Utan månadsavgift)?

Permalänk

Vilket hemlarm skulle ni rekommendera (Utan månadsavgift)?

Hej!

Vilket hemlarm skulle ni rekommendera? Ska ej vara ett sådant dyrt med väktare och månadsavgift som vi haft tidigare.

Behovet är något pålitligt med lite IR-detektorer och sirener samt något som ringer mobilen eller skickar någon notis.

Tack!!

Permalänk
Inaktiv

Finns massvis av billiga varianter på Aliexpress med diverse tillbehör för runt tusenlappen. Kan larma via sms/samtal och eller app beroende på vad man köper.

Du skriver "pålitligt". Hur pålitligt då? Dom flesta modeller i den prisklassen har trådlösa enheter, vilka kan störas ut om det nu skulle vara en erfaren tjuv med sådan utrustning... Vissa dyrare larm har väl funktion att basenhet larmar om den tappar kontakt med trådlösa enheter/sensorer. För att det ska fungera "pålitligt" krävs väl också ethernetansluten basstation, ifall tjuven har störsändare för mobilnät.

Edit: Om du nöjer dig med något som fungerar, utan att vara för avancerat.. Sök Kerui. Har själv testat några modeller av dom, fungerar bra! Finns ofta massa tillbehör (sirener, brandvarnare etc) att köpa till om "baspaketet" du väljer saknar något.

Permalänk
Skrivet av anon330692:

Finns massvis av billiga varianter på Aliexpress med diverse tillbehör för runt tusenlappen. Kan larma via sms/samtal och eller app beroende på vad man köper.

Du skriver "pålitligt". Hur pålitligt då? Dom flesta modeller i den prisklassen har trådlösa enheter, vilka kan störas ut om det nu skulle vara en erfaren tjuv med sådan utrustning... Vissa dyrare larm har väl funktion att basenhet larmar om den tappar kontakt med trådlösa enheter/sensorer. För att det ska fungera "pålitligt" krävs väl också ethetrnetansluten basstation, ifall tjuven har störsändare för mobilnät.

Edit: Om du nöjer dig med något som fungerar, utan att vara för avancerat.. Sök Kerui. Har själv testat några modeller av dom, fungerar bra! Finns ofta massa tillbehör (sirener, brandvarnare etc) att köpa till om "baspaketet" du väljer saknar något.

Vad tror ni om denna som ändå är lite skandinaviskt?
https://www.sikkerthjem.se/s6evo-villapaketet
Direkt från Kina kan ibland vara så värdelös kvalité.

Med pålitligt menar jag att larmet inte ska gå för sol m.m.

EDIT: Verkar finnas en massa olika ifrån välkända bolag.

RING
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/smarta-larm/rin...

YALE
https://www.bauhaus.se/smarthub-yale-3100i-smart-living

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stefaneriksson123:

Vad tror ni om denna som ändå är lite skandinaviskt?

Vad jag tror är att du blir blåst och betalar dubbla priset för hälften av funktionerna, enheterna, som du får ifall du själv köper grejerna från Kina istället för att köpa grejerna som dom har köpt från Kina. Gäller för alla tre alternativen.

Men å andra sidan kanske du inte alltid jagar kronor och ören, som andra gör 😅. +Kortare leveranstid får du.

Alla prylar ser väl okej ut. Vore kanske bra att köpa något system där du kan tillägga enheter.

https://a.aliexpress.com/_uAFZ7w
Det här paketet säljs i 19st varianter, från 600kr till 2100. För 750kr får du två rörelsedetektorer och två dörrsensorer, en extern siren (basenheten ljuder också). Är det ungefär samma man får för 2500kr+ hos sikkerthem och Kjell?
För 2100kr får du massvis av sensorer, brandvarnare, "saftblandare" att montera på yttervägg, videokamera finns i några alternativ också... Kostar det 5-10 000 kr i Norden?

Permalänk

Jag tror vi kan radera denna tråd.

Upptäckte att man kan skaffa förbindelse till securitas för drygt 100kr/mån! Helt sjukt att vi fått pröjsa 550kr/mån i flera år. Blä.

Permalänk
Medlem

Jag tror vi kan radera denna tråd.

Upptäckte att man kan skaffa förbindelse till securitas för drygt 100kr/mån! Helt sjukt att vi fått pröjsa 550kr/mån i flera år. Blä.

Här deletas ingenting.
Berätta istället vad för snygg lösning du hittat så fler kanske kan komma till insikt?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Här deletas ingenting.
Berätta istället vad för snygg lösning du hittat så fler kanske kan komma till insikt?

Jag menade så att en ny tråd kan skapas, så blir det lättare för folk att hänga med i tråden...

Permalänk
Medlem

Jag menade så att en ny tråd kan skapas, så blir det lättare för folk att hänga med i tråden...

Tänker själv att det skulle gå utmärkt här jag, då jag är nyfiken på vad det är för lösning. Kan också tänka mig hemlarm, men gärna till bra pris.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Jag skulle rekommendera dig denna https://amzn.to/3IMm1gJ ett larm från Ajax enkelt, smart och driftsäkert. Betydligt bättre än Verisure och andra skitlarm men sina dyra scamtjänster. Du slipper månadsavgift och kan själv välja vart notiserna går. Om du vill koppla det till en larmcentral så går det att göra. Men valet är ditt.

Permalänk
Skrivet av Typoon9150:

Jag skulle rekommendera dig denna https://amzn.to/3IMm1gJ ett larm från Ajax enkelt, smart och driftsäkert. Betydligt bättre än Verisure och andra skitlarm men sina dyra scamtjänster. Du slipper månadsavgift och kan själv välja vart notiserna går. Om du vill koppla det till en larmcentral så går det att göra. Men valet är ditt.

Jag såg tråden och skulle också rekommendera Ajax. Jag jobbar som elektriker och det är det ända larmet vi monterar nu förtiden. Till hem och företag.

Permalänk

Dum fråga kanske, men vad stoppar tjuven från att öppna elskåpet utanför huset och bara bryta strömmen och slå ut larmet?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Dum fråga kanske, men vad stoppar tjuven från att öppna elskåpet utanför huset och bara bryta strömmen och slå ut larmet?

Vilket elskåp? Grannarna hos föräldrarna har inget elskåp utanför huset. Föräldrarna har ett elskåp på tomtgränsen, men det tillhör inte huset utan är något för kommunen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Red Beaver:

Alla seriösa larmsystem har batteribackup som gottochväl räcker för att skicka larmet vidare till larmcentralen och fastighetsägaren. Och även uppmärksamma omgivningen med exempelvis blixtljus och utesirén som sitter högt monterade oåtkomlig för tjuven. Ett bra larm gör inte att tjuven inte kommer in men den kortar tiden avsevärt han har på sig att söka igenom bostaden/företaget.

Permalänk
Medlem

Det bästa larmsystem du kan ha är kunskap om hur tjuven tänker, jag fick lära mig av en professionell ex-con.

1) Att ha led ljus i källaren dygnet runt (åtminstone när det är mörkt, det glömmer man så fixa en timer eller ha det på hela tiden) är en billig försäkring.

Tjuven väljer nästa hus som har fönster utan ljus inuti källaren, det känns tryggare.

2) När du reser bort, installera en okänd låtsas alarm. Röda led-blink ljus koster nästan ingenting och du kan installera dom på olika ställen så de står och blinkar rött, synlig för varje fönster (men inte nära fönster, men t.ex. i andra ändan av rummet).

Då vågar tjuven inte satsa, då han inte känner alarmsystemet, isär om du kör blinkarna på batterier, när han tar strömmen blinkar dom fortsätt, han kommer inte våga ta ditt hus.

3) Ha TVn's timer system inställd på "random" eller veckoplan om det går, tjuvarna har "spanare", ofta junkies som har skulder och andra problemen går och tittar och markerar olika potentiella hus med tecken som bara tjuven känner.

4) Leta efter pkt. 3) tecken, finns nåt märklig tecken kritat in nånstans? Sudda bort det, förvirra tjuven.

5) Ha en lite ovårdat "mormor" trädgård, gött för naturen, bien, humlorna vi behöver till pollinering åt lantbruket - samt med att tjuvarna sällan väljer "mormor trädgården" då de oftast inte har mkt. pengar eller större värdesaker, tjuven går efter en VÄLVÅRDAT trädgård - folk bryr sig = Har pengar!

6) Sätt gärna ett hundskylt upp "på eget ansvar etc." (inte kitschigt som akta dig för hunden eller liknande), men nåt seriöst klistermärke eller skylt, gärna lite diskret så att bara tjuven ser det. Tjuvar är INTE förtjusta i gläfsande hundar.

7) När ni är på semester, få grannen att plocka upp posten varje dag - du gör likadan för grannen nästa gång såklart.

8) Posta absolut aldrig direkt bild från era fantastiska semester eller sommarstuga medan ni är på semester = direkt invitation för tjuven, tjuvarna älskar facebook o dyl.

9) Automatisk gatubelysning över garaget + ha alltid ljus tänd foran/bredvid dörren. Tjuvar hatar ljus som pesten.

10) När du misstänker någon inte hör hemma i grannskapet, bilar som kör långsamt förbi ditt hus etc. Gå gärna ut på gatan, ställ dig där och stirra efter bilen som du inte känner, fråga gärna nån som ser ut att "leta/spana" in nån hus och som du inte har sett förut om du kan "hjälpa dom med nåt", svara inte på frågor som om dom är på semester, men fråga vad dom vill - men ge ingen information i utbyte.

Tjuvar är ljuskugga - de hatar att bli sedd, och du vill högst sannolikt inte se dom mera i din gata, de blir väldig lätt förskräckta.

Bästa försäkring och inbrottslarm är förebyggande arbete.