Domstol får avgöra om Elon Musk kan backa från Twitter-köpet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Om den info Twitter har givit Musk är felaktig så är det ju grund för avträde av kontraktet.

Och är den inte det så är det inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om man har skrivit på kontrakt så gäller det att fullfölja kontraktet, även om man ångrar sig.

Jag är inte insatt i hur dessa köp går till men jag antog att man undersöker vad man köper innan betalning och kontrakt skrivs.
Oavsett tycker jag det är sjukt, håller på Elon Musk helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag är inte insatt i hur dessa köp går till men jag antog att man undersöker vad man köper innan betalning och kontrakt skrivs.
Oavsett tycker jag det är sjukt, håller på Elon Musk helt klart.

När Musk skulle skriva avtal hade valet att göra det som kallas Due Diligence (dd hädanefter) något som är vanligt och som innebär att den potentiella köparen begär ut uppgifter om företaget som annars inte är publika.

Musk avtalade bort den rätten för att kunna snabba på köpet och signade ett kontrakt som sa att han skull köpa för det avtalade priset.

Det han nu orerar om är EXAKT SÅDANT som han skulle gjort under dd men som nu är bortförhandlat. Att han skulle kunna häva köpet på dessa grunder bedöms av andra som mycket svaga.

Rent objektivt vad man tycker om karln.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag är inte insatt i hur dessa köp går till men jag antog att man undersöker vad man köper innan betalning och kontrakt skrivs.
Oavsett tycker jag det är sjukt, håller på Elon Musk helt klart.

Jag tycker vi gör som kontraktet och lagen säger istället för vad Elon säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag är inte insatt i hur dessa köp går till men jag antog att man undersöker vad man köper innan betalning och kontrakt skrivs.
Oavsett tycker jag det är sjukt, håller på Elon Musk helt klart.

Ja, det gör man i normala fall, men så ville inte Elon göra.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Nja, dom finns till för att se till att folk betalar när dom väl köper.

Har man skrivit ett avtal för ett köp så är det ju ett köp.

Sen kan det finnas kalsuler som gör ett avtal/köp ogiltigt. Och det är väl det som diskuteras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag är inte insatt i hur dessa köp går till men jag antog att man undersöker vad man köper innan betalning och kontrakt skrivs.
Oavsett tycker jag det är sjukt, håller på Elon Musk helt klart.

Så du argumenterar för att det Musk gjort, när han verkar ha struntat i att göra nödvändiga undersökningar (dd) innan han ingick avtal om att köpa Twitter, låter som ett underligt beteende, att det känns uppenbart att man gör undersökningarna först. Men din slutsats blir ändå att du hoppas att Musk får rätt?

Det verkar generellt finnas en hel del här som, mot bakgrund av allt bra som man kan hävda att Musk faktiskt har gjort, tycker att han ska få Carte Blanche att göra vad han vill i övrigt. Att lagar och regler inte behöver gälla honom, för han är ju så formidabel, medans Twitter bara är nå skit.

förbättrade meningsbyggnad
Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Allt du lista där är ju skit bra saker att jobba emot! GO ELON!

Du försöker gå samma trollbana ser jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så du argumenterar för att det Musk gjort, när han verkar ha struntat i att göra nödvändiga undersökningar (dd) innan han ingick avtal om att köpa Twitter, låter som ett underligt beteende, att det känns uppenbart att man gör undersökningarna först. Men din slutsats blir ändå att du hoppas att Musk får rätt?

Det verkar generellt finnas en hel del här som, mot bakgrund av allt bra som man kan hävda att Musk faktiskt har gjort, tycker att han ska få Carte Blanche att göra vad han vill i övrigt. Att lagar och regler inte behöver gälla honom, för han är ju så formidabel, medans Twitter bara är nå skit.

Jag tycker att ångra ett köp som även inte ens gått igenom är en rättighet och inte något alls "som att göra som man vill"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag tycker att ångra ett köp som även inte ens gått igenom är en rättighet och inte något alls "som att göra som man vill"

Det är en trygghet för både köpare och säljare att det finns kontraktvillkor som de har kommit överens om. Du vill godtyckligt kunna häva ett kontrakt som köpare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Har man skrivit ett avtal för ett köp så är det ju ett köp.

Sen kan det finnas kalsuler som gör ett avtal/köp ogiltigt. Och det är väl det som diskuteras

Vad herrarna verkar prata om är hur förpliktelsen ska fullföljas. I Sverige skulle det hamna på Kronofogdens bord, som är verkställande myndighet. Om vi antar att Twitter får rätt då.

I första hand får Twitter vända sig till domstol. Vinner Twitter bör domen säga hur förpliktelserna ska fullföljas. Rimligt vore att först betalar Mollusken och sen ska han skrivas in som huvudman för bolaget. I verkligheten lär det vara mer avancerat än så, med bland annat värdepapper som ska byta händer, men i grunden handlar det om samma sak.

Om inte Mollusken betalar kan Twitter sen vända sig till Kronofogden för att se till att förpliktelsen fullföljs. Det skulle innebära att fogden lägger rabarber på Molluskens pengar och betalar ut dem till Twitter, varpå de sedan kontaktar Bolagsverket och förklarar att Mollusken ska skrivas in som huvudman då betalningen har skett.

En annan variant, beroende på hur domen är formulerad, vore att det tas som två separata saker. Problemet blir då att Mollusken skulle kunna ta över Twitter, skita i att betala och sen leka katt och råtta med fogden. Första scenariot är därför mer rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag tycker att ångra ett köp som även inte ens gått igenom är en rättighet och inte något alls "som att göra som man vill"

Vadå, tycker du att alla alltid ska få ångra köp, oavsett vad som avtalats?

Du säljer ditt hus, någon erbjuder vad du vill ha, skriver på alla avtal och skakar hand, besiktning och allt är avklarat i enlighet med vad som avtalats. Dagen nycklarna och betalningen ska utbytas ringer köparen och säger att han ändrat sig. Hade detta varit rimligt och önskvärt?

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Vadå, tycker du att alla alltid ska få ångra köp, oavsett vad som avtalats?

Du säljer ditt hus, någon erbjuder vad du vill ha, skriver på alla avtal och skakar hand, besiktning och allt är avklarat i enlighet med vad som avtalats. Dagen nycklarna och betalningen ska utbytas ringer köparen och säger att han ändrat sig. Hade detta varit rimligt och önskvärt?

Det är rimligt om säljaren har ljugit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Det är rimligt om säljaren har ljugit.

Men inte om köparen har förhandlat bort sin undersökningsplikt och gått med på att köps huset som det står.

Det känns rätt underhållamde att musks advokater i sin skrivelse till domstol skriver att antalet bottar på twitter är av enorm betydelse för bolagets värde. Om detta nu var av sådan vikt, varför avtalade musk då bort rätten till due diligence?

Går det till dom, och twitter visar att bottar runt 5% stämmer, då sitter musk med ett bolag värt 25B som han betalat 44B för.

*edit* Och gällande det där med "ljugit" - det vet ingen idag utan det är bara nåt musk påstår. Vilket inte säger ett jota utan det är bara att vänta in vad rätten kommer fram till.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Men inte om köparen har förhandlat bort sin undersökningsplikt och gått med på att köps huset som det står.

Det känns rätt underhållamde att musks advokater i sin skrivelse till domstol skriver att antalet bottar på twitter är av enorm betydelse för bolagets värde. Om detta nu var av sådan vikt, varför avtalade musk då bort rätten till due diligence?

Går det till dom, och twitter visar att bottar runt 5% stämmer, då sitter musk med ett bolag värt 25B som han betalat 44B för.

*edit* Och gällande det där med "ljugit" - det vet ingen idag utan det är bara nåt musk påstår. Vilket inte säger ett jota utan det är bara att vänta in vad rätten kommer fram till.

Fast det är ju snarare att köpet baserats på publikt tillgänglig information. Nu menar Mollusken att den informationen varit felaktig.

Permalänk
Medlem

Det finns ett gäng i tråden som tycker att kritik och åsikter mot Musk inte är på sin plats. Vad sägs om att vi skippar de bitarna och håller oss till ämnet?

Det är inte bara ett, utan två huvudsakliga retoriska fel som återkommer:

Ad hominem-attack - "Vad har du åstadkommit själv då!?"
Sandlådans dörrvakt - "Om du inte gjort häftiga saker får du inte säga din åsikt."

Tycker man att människor med kritik har fel så möter man deras argument och teser. Inte svårare än så. Aktivera hjärncellerna. 👍

---

Han kanske alltid har varit sån, men mitt intryck är att Musk på senare tid börjat "leka" mer och mer. Leken har sen varit av sån karaktär att det skickat svallvågor av konsekvens, socialt eller praktiskt. Vilket kanske inte är helt ovanligt när man är i toppen som en av världens rikaste människor.

Det jag kan dra mig till minnes är hur Tesla skulle börja acceptera Bitcoin.

Sen skulle Tesla inte det.

Men sen skulle man det igen!

Följden av Bitcoin-debaklet var ju att värdet åkte berg-och-dalbana. Vilket är naturligt då det vittnade om att kryptovaluta skulle få enorm exponering, och acceptans, av en beryktad affärsman.

Det andra är då Twitter. Där är mitt intryck att Musk bestämt sig för att leka. Först skulle han köpa det, sen skulle han inte. Sen skulle han undersöka saken, och sen skulle han inte. Fram och tillbaka gick det, medan investerare i plattformen fick se sina värden åka upp och ned.

Man kan inte få bete sig hur man vill när man är så pass inflytelserik, synlig, och förmögen. Man har trots allt sådant inflytande att det kan dras trådar bakom kulisserna. För det finns inte samma sociala utrymme att på allmänna ytor agera på vad som kan uppfattas vara ett fullständigt själviskt, nästan barnsligt, sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast det är ju snarare att köpet baserats på publikt tillgänglig information. Nu menar Mollusken att den informationen varit felaktig.

Jo, klart det var baserat på det.

Kamske bara är jag, men om man funderar på att köpa något för 44B dollars kamske man inte ska ge upp rätten till DD?

Oavsett, per just nu vet vi inte exakt hur botsituationen är på twitter, mest troligt kam imte heller musk säga det med säkerhet. Kanske inte ens twitter själva.

Mem det kommer ju att visa sig.

Läste att domaren som har blivit lottad till ärendet iaf har en historia av att tvinga igenom köp på det vis som musk hoppas slippa. Förm inte bra för honom.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Vadå, tycker du att alla alltid ska få ångra köp, oavsett vad som avtalats?

Du säljer ditt hus, någon erbjuder vad du vill ha, skriver på alla avtal och skakar hand, besiktning och allt är avklarat i enlighet med vad som avtalats. Dagen nycklarna och betalningen ska utbytas ringer köparen och säger att han ändrat sig. Hade detta varit rimligt och önskvärt?

Önskvärt? Nej men helt möjligt om så köparen önskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Önskvärt? Nej men helt möjligt om så köparen önskar

Hur menar du "möjligt om köparen önskar"?
Om det är avtalat, absolut! Men om inget sådant avtalats så kan man ju uppenbarligen inte göra så. Det är alltså inte upp till köparen att avgöra, utan det är avtalet som styr. Det finns ingen generell ångerrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Hur menar du "möjligt om köparen önskar"?
Om det är avtalat, absolut! Men om inget sådant avtalats så kan man ju uppenbarligen inte göra så. Det är alltså inte upp till köparen att avgöra, utan det är avtalet som styr. Det finns ingen generell ångerrätt.

"Om jag säljer mitt hus" så finns inga sådana avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

"Om jag säljer mitt hus" så finns inga sådana avtal.

Men har man skrivit under ett bevittnat kontrakt eller avtal som säger, "Part A bekräftar härmed att denne kommer köpa hus av part B för X mängd pengar." Då är saken klar. Ska man då backa ur bör det finnas tydliga klausuler som stipulerar hur det ska gå till.

Vi snackar inte om hur husköp går till på detaljnivå, utan vad som gäller ifall det finns ett juridiskt avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

"Om jag säljer mitt hus" så finns inga sådana avtal.

Det är oerhört svårt att hänga med i dina inlägg. Först vad det en självklarhet, sedan var det "om säljaren vill" och nu är det "om jag säljer finns inga sådana avtal".

Du verkar tycka att du håller samma linje, men som man ser av ovan så ändrar du din ståndpunkt i varje inlägg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Om affären går igenom gissar jag att Twitter får en ny ledningsgrupp. Inte minns Head of Legal/Litigations och CEO behöver nog leta nytt jobb - trots att de då vunnit caset

Spåkulan talade sanning

Aftonbladet: "Enligt flera medier avskedade han omedelbart vd:n Parag Agrawal och ekonomidirektören Ned Segal. De eskorterades ut ur högkvarteret i San Fransisco, skriver Reuters.

Washington Post uppger att även chefsjuristerna Sean Edgett och Vijaya Gadde fick sparken direkt, anklagade av Musk för att ha försökt vilseleda honom."

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Spåkulan talade sanning

Aftonbladet: "Enligt flera medier avskedade han omedelbart vd:n Parag Agrawal och ekonomidirektören Ned Segal. De eskorterades ut ur högkvarteret i San Fransisco, skriver Reuters.

Washington Post uppger att även chefsjuristerna Sean Edgett och Vijaya Gadde fick sparken direkt, anklagade av Musk för att ha försökt vilseleda honom."

Slash and burn, han kommer sannolikt att tjäna mer pengar oavsett vem han ersätter dem med.

Permalänk
Medlem

Hur blev det nu med felaktiga uppgifter och Musk som skulle kunna dra sig ur? Det fanns ju en del folk här som hävdade det

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Hur blev det nu med felaktiga uppgifter och Musk som skulle kunna dra sig ur? Det fanns ju en del folk här som hävdade det

Jag sa aldrig någonting om felaktiga uppgifter men det var min hypotes att han inte planerade att gå igenom med köpet.
Jag är glad att den är fel dock.

Permalänk
Avstängd

Nu kanske Twitter kommer gå att använda..