Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQke:

Mystic River, Gone Baby Gone, Mulholland Drive, Blue Velvet, The Prestige, The Game, Se7en, Zodiac, Nightcrawler-- är väl något liknande om man bläddrar genom IMDB. Alla hyfsat bra iaf.

Blue Velvet var ny för mig, tack!

Permalänk
Medlem

The Batman (2022).

Vill inte trampa på någons tår nu, allt beror väl på vad man är ute efter av en film. Men enligt mig den mest pretentiösa skit jag sett på länge. Vacker, absolut. Men extreeeeeeeeeemt seg och till största delen rent tråkig. Bara mörker och ett superdeppigt soundtrack. Påminde mest om Donnie Darko eller nåt.

(Fattar att många säkert uppskattar det helhetsintrycket, men... inte för mig.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

The Batman (2022).

Vill inte trampa på någons tår nu, allt beror väl på vad man är ute efter av en film. Men enligt mig den mest pretentiösa skit jag sett på länge. Vacker, absolut. Men extreeeeeeeeeemt seg och till största delen rent tråkig. Bara mörker och ett superdeppigt soundtrack. Påminde mest om Donnie Darko eller nåt.

Kan bara hålla med, blev extremt besviken.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + SVS SB2000 drivs med Yamaha RX-V6A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

The Batman (2022).

Kan inte hålla med, jag är ganska trött på modern action så jag föredrar verkligen den långsammare stilen. Att den dessutom var så mörk, hård o brutal o samtidigt skitsnyggt filmad gjorde att det är en av dom bästa filmerna i år.
Men smaken är ju dom baken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Kan inte hålla med, jag är ganska trött på modern action så jag föredrar verkligen den långsammare stilen. Att den dessutom var så mörk, hård o brutal o samtidigt skitsnyggt filmad gjorde att det är en av dom bästa filmerna i år.
Men smaken är ju dom baken

Själv så tyckte jag att staden gav bäst intryck men det mesta annat är inget speciellt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

The Bob’s Burgers Movie (2022)
https://www.imdb.com/title/tt7466442/

Helt klart ett måste för alla som gillar Bob’s Burgers, och har man inte sett serien så har man missat något stort av livets goda. Min idol Linda är dråpligare än någonsin. 10 av 10 🍔.

Permalänk
Medlem

Lightyear. Var försiktigt positiv till den här redan när jag såg första teasern för den men har inte kollat förrens nu. Var dock väldigt nyfiken på varför den ligger på 5.4/10 på IMDB o att det är nå snack om att folk inte gillar den för att Tim Allen inte kör Buzz röst o för att det är nå lebbar som pussas i nån scen, men tänkte att det ska väl inte vara såå stor grej utan att den fått dåligt betyg för att Pixar för en gångs skull helt o hållet misslyckats med manuset. Men döm av min förvåning att det ändå höll ganska bra. Nå 5.4/10 är det garanterat inte, utan snarare nånstans runt 7/10. Håller dock inte samma standard som många andra Pixarfilmer, saknas lite av deras magi, den hade kunnat vara lite mera retroquirky på nåt sätt o den hade vissa småhål som störde men inget som är värre än vilken annan modern Hollywood rulle (vilket iofs är ganska sorligt ändå). Det är ingen film som direkt sitter kvar efteråt o inget jag nog känner jag nånsin behöver se om heller. Men dålig var den definitivt inte.
Men nä, jag tror bara det här handlar om konservativa töntiga nordamerikaner som inte klarar av att se två lesbiska sidokaraktärer som syns lite sådär i förbifarten i början av filmen. Dom lever verkligen kvar på 1800-talet alltså, herrejisses.
Sen att folk hatar lite extra på den för att Tim Allen inte hade rösten är ännu töntigare. Han är iofs konservativ han också så han valde säkert bort gigget själv tillomed, men ingen större förlust eftersom det ändå skulle låta rätt illa med en 70-årig gubbe som har rösten till en 30-åring. Chris Evans var la en bra ersättare o matchade rollen bra.

Aja, oftast kollar jag faktiskt pixarfilmerna mest för att 3D-nörden i mig älskar att se det visuella som Pixar trycker ut, är ju fan ren o skär bildporr!

Permalänk
Moderator
Moderator

Beavis and Butt-Head Do the Universe | Jag är såpass gammal att jag kollade på Beavis and Butt-Head (och avknoppningen Daria) när det ursprungligen visades på MTV, på den tiden de faktiskt fokuserade på musik istället för pantade 16-åringar. Hursom, Do the Universe följer i stort sett samma formel som den första filmen - Beavis and Butt-Head Do America, som nu har 25 år på nacken. Mycket tonårshumor med inslag av samhällssatir, även om jag tyckte satiren fått stryka på foten lite. Jag har uppenbarligen också åldrats en bit, där Do America lämnade mig närmast liggande raklång av skratt i biofåtöljen klarade jag mig genom Do the Universe utan kramp i magen. Det handlar inte om några djupa karaktärer även om Beavis får sig en välförtjänt slev karaktärsutveckling, så jag tror man har behållning av filmen även om man inte har någon relation till den 25 år gamla serien, men lite fan favourites får man som gammal tittare.

7/10 rullar toalettpapper

Men | Alex Garland, som har en gedigen lista av verk bakom sig, försöker här göra en (skräck)film om manlig chauvinism. Det är frustrerande när man kan förstår intentionen bakom en film och vad regissören vill säga, men filmskaparens vision hindrar snarare än hjälper budskapet nå fram. Den här gången tycker jag Garland fastnade i hur han ville säga snarare än vad han ville säga, vilket gör filmen bitvis tjorvig att kolla på. Att den använder sig av (främst romersk och keltisk) folklore som få svenskar antagligen har koll på gör det inte lättare, även om symboliken är såpass tydlig att man bör förstå den om man är åtminstone måttligt fokuserad.
Man får sig dock några sekvenser hejdlöst bra cinematografi och överlag väldigt bra skådespeleri, vilket alltid är positivt

6/10 bladmän

Visa signatur
Permalänk
Medlem

The Sea Beast
https://www.imdb.com/title/tt9288046/
Animerad film på Netflix. Regisserad av Chris Williams som tidigare gjort Bolt, Big Hero 6 och Moana. Lite känsla av 1600-tals västindien blandat med kaiju monster. Välgjord och snyggt animerad med en story som är helt ok, om än mycket feel good och sockersött.
7/10

Permalänk
Medlem

IT chapter 1 and 2

Första filmen var riktigt bra, skön 80-tals känsla och stämning bland karaktärerna. En svag 8/10.

Andra filmen var bra kanske totalt 30% av hela 2,5h. Ville till slut bara få filmen att sluta. Kändes verkligen som att man kastade in exakt alla idéer i filmen.
30% blir 3/10.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

The Gray Man. Verkligen en arketypisk Netflix-produktion, massor med pengar nedplöjda i snygga actionscener men i övrigt en ganska själlös film. Förstår inte heller varför Hollywood envisas med att försöka göra Ana de Armas till en actionstjärna, visst hon ser bra ut och får väl sägas vara en bättre skådis än genomsnittet men en tunn 150 cm tjej som enmansarmé är allt annat än övertygande.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

The Gray Man. Verkligen en arketypisk Netflix-produktion, massor med pengar nedplöjda i snygga actionscener men i övrigt en ganska själlös film. Förstår inte heller varför Hollywood envisas med att försöka göra Ana de Armas till en actionstjärna, visst hon ser bra ut och får väl sägas vara en bättre skådis än genomsnittet men en tunn 150 cm tjej som enmansarmé är allt annat än övertygande.

Ja dom här nya netflixfilmerna börjar bli lite skrattretande dåliga,serierna med.
Känns som dom blir mer Pk för varje dag som går.
Någon som vet om någon vikinga hövding va svart och kom från afrika?och kvinna dessutom.
Stämmer det så har jag ingen kritik men föga troligt att det skulle vara så.
tänker på vikings valhalla som började ganska bra.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Hondaxl:

Det här kanske kommer som en chock, men varken Vikings och än mindre dess spinoffserier bygger på någon form av historisk äkthet utan är till överväldigande del ren fiktion. De plockar några namn, platser och händelser vars existens är mer eller mindre belagt i mytologin och bygger utifrån dessa en sagovärld. Exempelvis anses Ragnar Lodbrok var ett amalgam av flera personer som det skrivits fantasirika sagor om snarare än en enskild historisk individ.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Det här kanske kommer som en chock, men varken Vikings och än mindre dess spinoffserier bygger på någon form av historisk äkthet utan är till överväldigande del ren fiktion. De plockar några namn, platser och händelser vars existens är mer eller mindre belagt i mytologin och bygger utifrån dessa en sagovärld. Exempelvis anses Ragnar Lodbrok var ett amalgam av flera personer som det skrivits fantasirika sagor om snarare än en enskild historisk individ.

Det är ändå inte en svart kvinna, det kan jag lova.

Netflix har tappat det totalt.

Amazon Video/Prime släpper mycket bra filmer och serier dock.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Men - Ehm, ja. En kvinna åker till en gård för att vila ut. Ganska snart blir hon stalkad av en man som ser ut som alla andra män i byn och saker blir snabbt knäppa. Ärligt talat fattade jag aldrig vad filmen handlade om förutom tjejens skuldkänslor över sin pojkväns död, resten var bara snurrigt. Men den är välgjord och så på alla sätt och vis. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk

"Snabba Cash II"

En film som nästan förstördes hel och hållet av sina ständiga närbilder. Filmen försöker rycka i tårkanalerna rätt så mycket, i vissa scener funkade det, i andra kändes det slap-stick. En av huvudpersonerna tar ständigt dumma beslut, och filmen kändes ganska nedklippt, men, skådisarna gjorde vad dom kunde med manuset.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Medlem

The Ritual på Netflix.

Överraskande bra Lovecraftiansk skräck som utspelar sig i Sarek. Håller nästan hela vägen.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Thor: Love and Thunder

Grabben hade hört talas om 4D i Uppsala och ville se den där, så det blev en liten tripp igår.

Filmen var i mitt tycke väldigt svag och otroligt barnslig, en riktig besvikelse.

Och vad gäller 4D så blev det två tillfällen i ett, både första och sista.
Hade det varit ”lagom” så hade det kunnat vara ett kul tillägg. Men hela ”upplevelsen” förstördes totalt av hur överjävligt stolarna skakade och slängde omkring, det var bar för mycket…
Och fläktarna lät mer än det höga bioljudet.

4D totalförstörde en redan svag film!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

The Ritual på Netflix.

Överraskande bra Lovecraftiansk skräck som utspelar sig i Sarek. Håller nästan hela vägen.

Gillade den också men väldigt uppenbart att den inte är inspelad i Lappland vilket pajade lite för mig.

Inspelad i Rumänien tydligen. Ungefär samma sak med "Midsommar", den är inspelad i Ungern

Dold text
Permalänk
Bildexpert

Fucking Åmål är väl inspelad i Trollhättan också.

Såg The Wizard (1989) inatt för första gången sedan jag var i de yngre tonåren. För mig som gillar dåliga filmer (ej att förväxla med tråkiga!) så håller denna oväntat hög nivå. Tidstypiskt med en stark, färgglad stämning. Däremot upplever jag vissa etiska problem med konceptet att kapitalisera på autism, men å andra sidan så gör den narr av alla andra gamers också så det kanske jämnar ut sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Gillade den också men väldigt uppenbart att den inte är inspelad i Lappland vilket pajade lite för mig.

Inspelad i Rumänien tydligen. Ungefär samma sak med "Midsommar", den är inspelad i Ungern

Dold text

Ja, läste det efter jag hade sett filmen. Ändå en övertygande skildring 👍

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

The Gray Man
7/10

Trött efter jobbet? Bakis en söndag? Allmänt hjärnslö?
Då är denna film rätt perfekt, action galoré med välbeprövad handling/story där du inte behöver använda hjärnan det minsta för att hänga med. En hybrid av James Bond möter Mission Impossible med lite fläkt av Bourne Identity... där en del scener fick mig att tänka på Equilibrium.

När man säger actionspäckad är det ingen underdrift, det är nästan så att det blir för mycket och man får knappt tid att hämta andan innan det börjar igen. Släng in ett gäng snygga skådisar såsom Ryan Gosling, Chris Evans och Ana de Armas för att komplettera det hela. Finns definitivt utrymme för att göra det till en franchise med ett par filmer till, men frågan blir - finns det verkligen ett behov av det? Skulle den kunna konkurrera med ovan nämnda filmserier? Sistnämnda känns rätt tveksamt. Högst troligen en "one-off" man kommer att glömma bort relativt fort, men för en kväll/bakisdag med vettlös action funkar den bra.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Grey Man, Netflix

Snacka om hjärndöd action i överflöd.
Den var hyfsat underhållande, men bra var den inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

The Gray Man

Finns definitivt utrymme för att göra det till en franchise med ett par filmer till, men frågan blir - finns det verkligen ett behov av det?

Nej, men det hindrar ju inte Netflex att annonsera både uppföljare och någon form av spinoff… suck…

https://www.polygon.com/23279151/the-gray-man-sequel-announce...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

The Peanut Butter Falcon

Ramlade över den här filmen och blev extremt överraskad hur glad den gjorde mig. Den fick mig även att tänka på hur jag själv ser på andra människor. Rekommenderar verkligen!

4/5

https://imdb.com/title/tt4364194/

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

The Princess, Disney+

Hade jag varit 20 år yngre hade jag säkert tyckt den varit bra. Men bläh vilket dravel.

Permalänk
Medlem

Såg också The Gray Man precis.

Tyckte den va rätt så underhållande. Hyfsad action och rätt kul dialog. F.a. Chris Evans gör ju en fenomenal prestation, älskar att se honom i denna typen av atypiska roll efter alla år som Cpt. America.

Tyckte den va klart sevärd och ser gärna en uppföljare.
3/5.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Ja dom här nya netflixfilmerna börjar bli lite skrattretande dåliga,serierna med.
Känns som dom blir mer Pk för varje dag som går.
Någon som vet om någon vikinga hövding va svart och kom från afrika?och kvinna dessutom.
Stämmer det så har jag ingen kritik men föga troligt att det skulle vara så.

Hur menar du med mer Pk för varje dag? Tyckte Grayman var helt ok som underhållning .

Permalänk
Medlem

Bilar, lika bra som första gången jag såg den! 10/10! riktig banger.

Permalänk
Medlem

Såg denna nu Purge of Kingdoms
Har inte sett Game Of Thrones, men denna var ju rätt rolig endå, en hel del skratt.

Men ja, en 2/10

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G