Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk

Banking malware

Tjenis

Såg precis denna sida:
https://thehackernews.com/2022/07/over-dozen-android-apps-on-...

Jag har haft call recorder och call recorder pro + installerade i mobilen. Dom finns med på listan.
Kan ha haft fler men kommer inte ihåg.

Men jag förstår inte riktigt vad viruset/malwaren gör i mobilen ? Samlar den info från ens bank app ?

Hur säker är man egentligen när man laddar ner appar från google play ?

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Keeper of the Bamse

BankID (2fa) skyddar dig turligt nog från malware, väl?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Problematik:

Tjenis

Såg precis denna sida:
https://thehackernews.com/2022/07/over-dozen-android-apps-on-...

Jag har haft call recorder och call recorder pro + installerade i mobilen. Dom finns med på listan.
Kan ha haft fler men kommer inte ihåg.

Men jag förstår inte riktigt vad viruset/malwaren gör i mobilen ? Samlar den info från ens bank app ?

Hur säker är man egentligen när man laddar ner appar från google play ?

Det är därför jag använder iPhone. Nästan en garanterad säkerhet. Tips ladda bara ned dem apparna med mest nedladdningar.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

BankID (2fa) skyddar dig turligt nog från malware, väl?

”Malware” kan innehålla spion program som skärmfilmar. Programmet kan få möjligheten att sno åt sig din bank id kod när du använder bank id.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Samnils22:

Det är därför jag använder iPhone. Nästan en garanterad säkerhet. Tips ladda bara ned dem apparna med mest nedladdningar.

Varför inte bara de officiella från kända utvrcklare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samnils22:

Stämmer dock inte, App Store har också haft sin beskärda del av virus. Även om Apple gör ett bättre jobb än Google. Många nedladdningar är inte heller en garanti, var ju ett par år sen WeChat blev drabbat och den hade väl ett par miljoner nedladdningar.

Researcha appar och utvecklare samt kolla vilka behörigheter de vill ha är mitt tips.

Sen skulle jag rekommendera en fabriksåterställning av telefonen så man är säker på att man får bort allt skräp.

Permalänk

Appen jag hade hette Call Recorder ACR, vet inte om det är samma som är i listan jag postade. Jag hade även betalversionen av appen.

Appen var bäst i test 2022: https://www.techradar.com/best/best-call-recorder-software

Finns risk för att det är den då appen inte finns kvar i play store men jag är inte säker.

Har kollat igenom mitt bankkonto bakåt i tiden och det verkar åtminstone inte vara några skumma överföringar.
Call Recorder ACR var välgjord och hade bra betyg så jag kände mig trygg att installera den ''back in the day''

Visa signatur

ASUS GeForce STRIX GTX 970|i7 4970k 4ghz |Asus Z97A| Corsair16gb CM8GX3M2A1600C9| Crucial_CT480M500SSD3 & OCZ Agility 3 120GB SSD |
Cooler Master G650M|

Macbook Pro Retina 13'' Late 2013.|Playstation 4.| Lenovo Tablet | Samsung s20 |

Permalänk
Medlem

Call Recorder ACR verkar finnas kvar i store så den behöver du nog inte oroa dig över

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nll.acr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samnils22:

Det är därför jag använder iPhone. Nästan en garanterad säkerhet.

Apples produkter är inte säkrare än något annat.
Har du redan glömt bort hur enkelt Pegasus kunde infektera iphone?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Samnils22:

”Malware” kan innehålla spion program som skärmfilmar. Programmet kan få möjligheten att sno åt sig din bank id kod när du använder bank id.

Vad kan du göra med min bankID-kod? Du kan inte installera bankID på nån annan enhet med den koden.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com