Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sholani:

Jag kontaktade EVGA supporten och frågade de efter tips. Detta var svaret jag fick från de, är det sant de som de säger?

Dear Arya,

many thanks for your clarification.
So from this data I could see that there is a problem with the compatibility of the monitor with their graphics card.

You are using an AMD FreeSync 4K 144Hz monitor, there is probably only 120Hz possible with the Nvidia card.
For this reason, we ask you to ask Acer if they already have any tips in this regard.

If you have any further questions, please do not hesitate to contact us again.

Kind regards
Patrick

Your EVGA customer service

Ah, låter som ännu ett exempel på att synktoleranserna i skärmens kretsuppsättning är anpassade efter hur AMD:s referensdesign beter sig. AMD har snävare toleranser. Nvidia större toleranser. Där kan man få lite olika resultat med olika Nvidia-baserade grafikkort.

Annat exempel på hur problemet kan yttra sig: https://www.sweclockers.com/nyhet/26654-benq-slapper-uppdater...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag har en X-Rite i1 Display Pro. Har även en äldre Spyder, men Spyder tenderar att kalibrera gravt fel
ganska fort. Så blev en ny när jag köpte min Dell-skärm. Brukar sikta på 120cd, 6500k. Får se hur far off den är från fabrik 🙂 Upplever inte denna skärm som något som sticker ut åt nåt håll. Annat var det med min U4320Q som var totalt blå och kalibrerad till 10000k. Den här skärmen är ju inställd på Warm som standard, men inte ens i Normalläge upplever jag den som särskilt blå utan ”normal”. Men det återstår att se hur välkalibrerad den är 🙂

Är först om några dagar jag kan kalibrera och kolla dock. Men återkommer när jag pysslat med det. 👍🙂

Hej. Läste på lite mer om Spyders och en grej med dom verkar vara färre profiler tillgängliga i Displaycal(eller överhuvudtaget då de verkar ha inbyggda), så skaffade en begagnad Calibrite colorchecker display. (Som skulle fungera väl med just DisplayCal).
Det kan vara lite klurigt att välja rätt korrigeringsprofil men det finns ett par för vanligare paneltyper. https://www.displayspecifications.com/en/model/a22027f9 "w-led" är white-led, kanske, så tog "Spectral: LCD White LED family". (Den ska vara vanlig, bl.a enligt guiden länkad till tidigare). "LCD PFS Phosfor WLED" lät inte nödvändigtvis rätt, ska vara för iMac retina displays bla.

Hursomhelst såg den här saken även en brist på blått men det gick att kompensera för i inställningarna, den ser ändringarna på ett sätt Spydern inte gjorde. Fick iaf rgb samt ljusstyrka på grönt och gjorde en profil som tog bort blåsticket. Ska se om jag vänjer mig. Vid mål 120cd så ökades ljusstyrkan lite över det lilla jag redan ökat från default.

Såhär mitt på dagen får jag för mig att kalibrera till 6500K istället för 6000K men kommer att utvärdera nuvarande nån dag.

Ser alla svarta utom 1 i lax test samt samtliga i färggradienterna och gammarutorna. Färggradienterna ser jag lite bättre nu än innan kalib.

Förresten ja, jag tycker ännu skärmen ter sig något konvex, har inget riktigt bra sätt att mäta men det känns så när lägger en spirit level över mitten av skärmen (den har bättre kontakt med mitten).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Då var lågpriset slut. 6990:- på Netonnet nu när jag kollade i affären när jag lämnade tillbaka min ena skärm. Undrar om de säljer min som fyndvara nu till ett högre pris än jag gav 😆

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Är det någon som lyckas få till bra skalning?
Kör jag 150% så ser texten mycket suddig ut i vissa appar tex hxd https://mh-nexus.de/en/hxd/
100% ser utmärkt ut men texten blir för liten.
125% ser lite bättre ut men fortfarande suddigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Är det någon som lyckas få till bra skalning?
Kör jag 150% så ser texten mycket suddig ut i vissa appar tex hxd https://mh-nexus.de/en/hxd/
100% ser utmärkt ut men texten blir för liten.
125% ser lite bättre ut men fortfarande suddigt.

den problematiken kommer från windows hantering av skalade skärmar och appar som inte riktigt är anpassade för det. Testa att följa dessa instruktioner för de appar som ser suddiga ut:

källa: Microsoft

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

Slog till jag också, var osäker då jag redan hade en UW 34 tum 144hz men.. kan säga att jag är supernöjd! Det är grymt bra bild och även färgerna upplever jag riktigt bra. Är van med bra skärmar och även tv apparater (2 st oled hemma). Kan starkt rekommendera alla, riktigt prisvärd för 4990:- med dessa specs.

Fick troligtvis ett bra ex, 144hz G-sync fungerar bra.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Slog till jag också, var osäker då jag redan hade en UW 34 tum 144hz men.. kan säga att jag är supernöjd! Det är grymt bra bild och även färgerna upplever jag riktigt bra. Är van med bra skärmar och även tv apparater (2 st oled hemma). Kan starkt rekommendera alla, riktigt prisvärd för 4990:- med dessa specs.

Fick troligtvis ett bra ex, 144hz G-sync fungerar bra.

Dock slut på det priset nu. Nu kostar den 6990:-

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av zetrri:

den problematiken kommer från windows hantering av skalade skärmar och appar som inte riktigt är anpassade för det. Testa att följa dessa instruktioner för de appar som ser suddiga ut:

<Uppladdad bildlänk>

källa: Microsoft

Tack, det fungerar att mixtra med att välja "apps" och "system".
Dock andra saker som inte går att köra på detta sätt.
Tex högerklicka på en app och "properties" så är texten suddig.

Permalänk

Fick precis hem min andra skärm hem och den har inga döda pixlar eller andra konstigheter. 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Ok då är det inte samma som jag har. Har du testat skärmen med en annan dator?

Det var fel på skärmen!

Jag lämnade tillbaka den och fick en ny och på den nya så är problemet borta. Nu hoppas vi inte några nya problem uppstår.

Tack alla för input och hjälp!

Permalänk
Medlem

Tur man slog till på skärmen när den fanns för 4990:-. Nu kostar den 9450:- även på Netonnet. Sjuk marginal dom måste ha på den 😆

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

För er som haft problem (inklusive mig) att skärmen inte vaknar upp när datorn går från sleep och är kopplad via usb-c:
Under System i skärmmenyn finns "Power-off USB Charge". Det funkar för mig iallafall, nu har min skärm vaknat upp varje gång datorn går ur vila. Är ju lite bakvänt egentligen, men verkar funka. Säg gärna till om det fungerar för er med.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Någon som hunnit färgkalibrera skärmen och vill dela med sig av resultaten?

Ett problem jag insett är att Windows desktop och många program inte är "color-managed". Finns det något sätt att tvinga det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carbua:

Någon som hunnit färgkalibrera skärmen och vill dela med sig av resultaten?

Ett problem jag insett är att Windows desktop och många program inte är "color-managed". Finns det något sätt att tvinga det?

Detta hade varit toppen!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Bildexpert 📺

Det finns inget knep att tvinga programmen applicera färgprofiler. Därav att mitt fokus för kalibrering är att man kalibrerar skärmen så att skärmen responderar med ljus på rätt sätt mot inkommande signalnivå.

De flesta datorskärmar gör det hela okey eller good enough bara man får till vitbalansen. Så har man mätutrustningen, sikta på att lära dig manuellt sätta vitbalansen så kommer alla program vinna på det. Så låter man färgprofilerna fungera för ännu mer precision för de program som hanterar profiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carbua:

Någon som hunnit färgkalibrera skärmen och vill dela med sig av resultaten?

Ett problem jag insett är att Windows desktop och många program inte är "color-managed". Finns det något sätt att tvinga det?

Ska färgkalibrera inom kort, men har tyvärr inte hunnit ännu.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att få 4K-upplösning på skärmen när jag kör på min MBP, osäker på om det är skärmen eller datorn eller något annat så startade en tråd om det. Om någon av er har problem, eller har haft...

Permalänk
Medlem
Skrivet av db1:

Jag har problem med att få 4K-upplösning på skärmen när jag kör på min MBP, osäker på om det är skärmen eller datorn eller något annat så startade en tråd om det. Om någon av er har problem, eller har haft...

Vad har du för macbook pro?
Jag har en mbp 14” av senaste snitt (M1 Pro) och inga problem att få 4K-upplösning i 144Hz.
Dock uppkopplad till min Mac Studio så blinkar skärmen svart nån gång ibland. Men det kan ha att göra med att jag kör en USB-C till displayport-adapter och sen displayport till skärmen. Ska testa med USB-C direkt mellan datorn och skärmen med. Misstänker att adaptern kanske inte riktigt klarar bandbredden eller nåt som krävs för 4K 120/144Hz. (testat båda men samma resultat)
Har även kört macbook pro:n kopplad till skärmen o och det verkar funka med full upplösning.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Vad har du för macbook pro?
Jag har en mbp 14” av senaste snitt (M1 Pro) och inga problem att få 4K-upplösning i 144Hz.
Dock uppkopplad till min Mac Studio så blinkar skärmen svart nån gång ibland. Men det kan ha att göra med att jag kör en USB-C till displayport-adapter och sen displayport till skärmen. Ska testa med USB-C direkt mellan datorn och skärmen med. Misstänker att adaptern kanske inte riktigt klarar bandbredden eller nåt som krävs för 4K 120/144Hz. (testat båda men samma resultat)
Har även kört macbook pro:n kopplad till skärmen o och det verkar funka med full upplösning.

Det är denna jag har, så ska ju funka tycker jag: https://support.apple.com/kb/SP799?locale=sv_SE

Gick för övrigt fint (någorlunda) att köra den på min tidigare LG 27" Ultrafine 5K-skärm...

Permalänk
Medlem

Någon som har problem att skärm blir svar 1-3 sekunder och sedan kommer tillbaka? Kört 3080 med undervolt men testade att återställa till stock men problemet uppstår fortfarande. Testade ny displayport kabel med certifering men samma problem uppstår. Skall testa o köra med 4:2:2 chroma subsampling och se ifall det hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaynee:

Någon som har problem att skärm blir svar 1-3 sekunder och sedan kommer tillbaka? Kört 3080 med undervolt men testade att återställa till stock men problemet uppstår fortfarande. Testade ny displayport kabel med certifering men samma problem uppstår. Skall testa o köra med 4:2:2 chroma subsampling och se ifall det hjälper

har du g-sync compatible aktiverat i nvidias kontrollpanel?

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaynee:

Någon som har problem att skärm blir svar 1-3 sekunder och sedan kommer tillbaka? Kört 3080 med undervolt men testade att återställa till stock men problemet uppstår fortfarande. Testade ny displayport kabel med certifering men samma problem uppstår. Skall testa o köra med 4:2:2 chroma subsampling och se ifall det hjälper

Se mitt inlägg ovan. Min skärm blinkar också svart ibland, men har bara märkt av det med vissa datorer. Min jobbdator har för dåligt grafikkort för att orka 4K i mer än 60Hz och där är det inga som helst problem.
Men med datorer där jag kan köra 120 eller 144Hz så verkar det som det blinkar svart ibland. Har fått fenomenet på min Mac Studio bland annat. Det sker inte ofta, men det händer.
Vet inte om det går lite för mycket trafik och ibland ballar det ur. Med min Mac Studio kör jag visserligen en halvdan USB-C -> Displayport-adapter för att sedan gå till DisplayPort på skärmen. Tänkte att det var något sådant, men eftersom du också verkar ha samma bekymmer så känns det ju som att det inte är det.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaynee:

Någon som har problem att skärm blir svar 1-3 sekunder och sedan kommer tillbaka? Kört 3080 med undervolt men testade att återställa till stock men problemet uppstår fortfarande. Testade ny displayport kabel med certifering men samma problem uppstår. Skall testa o köra med 4:2:2 chroma subsampling och se ifall det hjälper

Ja faktiskt. Det blir samma för mig då och då. Jag upplevde inget sånt första 1-2 veckorna men nu händer det då och då och det kvittar om jag spelar ett grafiktungt spel eller bara surfar. Har tänkt att det beror på min kabel men samtidigt kan det ibland flyta på utan avbrott i spel i flera timmar utan problem.

En annan grej jag noterat som får mig att tro att det kanske inte har med kabeln och 10 bpc/full RGB att göra är att skärmen svartnar på samma sätt när jag tänder eller släcker vissa lampor i lägenheten (?!). Skärmen är inkopplad i ett grenuttag med totalt tre kontakter. I en av dessa kontakter sitter en nätverksplug som styr en lampa. När den lampan tänds via den pluggen blir skärmen svart några sekunder. Min tanke ang. det har varit att det beror på grenuttaget/pluggen men så upptäckte jag något ännu märkligare… skärmen svartnar även när jag släcker en lampa i köket. Har noterat det vid tre tillfällen hittills så det kan inte vara en slump att det sker exakt samtidigt. Hur är det ens möjligt? Någon annan som upplevt att skärmen eller någon skärm blir svart några sekunder när ni tänder/släcker lampor i andra rum som inte ens är kopplade på samma kontakt som skärmen?

Ska nämnas att jag hade min förra skärm kopplad i samma grenuttag i flera år och upplevde aldrig det jag beskriver ovan.

Edit: kopplad till pc i signatur.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

Ja faktiskt. Det blir samma för mig då och då. Jag upplevde inget sånt första 1-2 veckorna men nu händer det då och då och det kvittar om jag spelar ett grafiktungt spel eller bara surfar. Har tänkt att det beror på min kabel men samtidigt kan det ibland flyta på utan avbrott i spel i flera timmar utan problem.

En annan grej jag noterat som får mig att tro att det kanske inte har med kabeln och 10 bpc/full RGB att göra är att skärmen svartnar på samma sätt när jag tänder eller släcker vissa lampor i lägenheten (?!). Skärmen är inkopplad i ett grenuttag med totalt tre kontakter. I en av dessa kontakter sitter en nätverksplug som styr en lampa. När den lampan tänds via den pluggen blir skärmen svart några sekunder. Min tanke ang. det har varit att det beror på grenuttaget/pluggen men så upptäckte jag något ännu märkligare… skärmen svartnar även när jag släcker en lampa i köket. Har noterat det vid tre tillfällen hittills så det kan inte vara en slump att det sker exakt samtidigt. Hur är det ens möjligt? Någon annan som upplevt att skärmen eller någon skärm blir svart några sekunder när ni tänder/släcker lampor i andra rum som inte ens är kopplade på samma kontakt som skärmen?

Ska nämnas att jag hade min förra skärm kopplad i samma grenuttag i flera år och upplevde aldrig det jag beskriver ovan.

Edit: kopplad till pc i signatur.

Mina 2 skärmar, d.v.s. denna Acer Nitro samt en Dell U4320Q svartnar när jag höjer och sänker skrivbordet. Det måste vara någon typ av spännningsfall eller något som sker just då misstänker jag. Båda mina skärmar, och även en äldre har betett sig så här med att dom blinkar till när jag höjer eller sänker skrivbordet. Jag har dock inte noterat att dom svartnat när jag tänt eller släckt någon lampa.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

En annan grej jag noterat som får mig att tro att det kanske inte har med kabeln och 10 bpc/full RGB att göra är att skärmen svartnar på samma sätt när jag tänder eller släcker vissa lampor i lägenheten (?!). Skärmen är inkopplad i ett grenuttag med totalt tre kontakter. I en av dessa kontakter sitter en nätverksplug som styr en lampa. När den lampan tänds via den pluggen blir skärmen svart några sekunder. Min tanke ang. det har varit att det beror på grenuttaget/pluggen men så upptäckte jag något ännu märkligare… skärmen svartnar även när jag släcker en lampa i köket. Har noterat det vid tre tillfällen hittills så det kan inte vara en slump att det sker exakt samtidigt. Hur är det ens möjligt? Någon annan som upplevt att skärmen eller någon skärm blir svart några sekunder när ni tänder/släcker lampor i andra rum som inte ens är kopplade på samma kontakt som skärmen?

Ja, vissa skärmar (eller annan elektronik) är känsligare för strömspikar och/eller spänningsfall än andra. De relän som sitter i nätverksstyrda stickproppar är nog i regel billigast möjliga skit, inte något solid state där inte. När kontakterna inne i relät är på väg att stängas kan strömmen börja rusa redan innan de gått ihop, vilket kan störa annan elektronik. Samma sak skulle nog kunna hända även med en taskigt konstruerad strömbrytare på väggen även om jag inte upplevt det själv. Och nej det behöver inte ens sitta på samma uttag för att påverka, räcker att de är tillräckligt nära inom samma slinga/propp. Hade en Philips Hue-propp jag tänke använda för att smartifiera en lampa med inbyggd ej utbytbar ljuskälla och den gjorde just att skärmarna jag hade då slocknade tillfälligt.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Ja, vissa skärmar (eller annan elektronik) är känsligare för strömspikar och/eller spänningsfall än andra. De relän som sitter i nätverksstyrda stickproppar är nog i regel billigast möjliga skit, inte något solid state där inte. När kontakterna inne i relät är på väg att stängas kan strömmen börja rusa redan innan de gått ihop, vilket kan störa annan elektronik. Samma sak skulle nog kunna hända även med en taskigt konstruerad strömbrytare på väggen även om jag inte upplevt det själv. Och nej det behöver inte ens sitta på samma uttag för att påverka, räcker att de är tillräckligt nära inom samma slinga/propp. Hade en Philips Hue-propp jag tänke använda för att smartifiera en lampa med inbyggd ej utbytbar ljuskälla och den gjorde just att skärmarna jag hade då slocknade tillfälligt.

Jag har en hel del problem med min skärm då den svartnar alls som oftast. Har testat både DisplayPort och DP-ALT Mode via USB-C.. Sjukt störigt alltså.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

Ja faktiskt. Det blir samma för mig då och då. Jag upplevde inget sånt första 1-2 veckorna men nu händer det då och då och det kvittar om jag spelar ett grafiktungt spel eller bara surfar. Har tänkt att det beror på min kabel men samtidigt kan det ibland flyta på utan avbrott i spel i flera timmar utan problem.

En annan grej jag noterat som får mig att tro att det kanske inte har med kabeln och 10 bpc/full RGB att göra är att skärmen svartnar på samma sätt när jag tänder eller släcker vissa lampor i lägenheten (?!). Skärmen är inkopplad i ett grenuttag med totalt tre kontakter. I en av dessa kontakter sitter en nätverksplug som styr en lampa. När den lampan tänds via den pluggen blir skärmen svart några sekunder. Min tanke ang. det har varit att det beror på grenuttaget/pluggen men så upptäckte jag något ännu märkligare… skärmen svartnar även när jag släcker en lampa i köket. Har noterat det vid tre tillfällen hittills så det kan inte vara en slump att det sker exakt samtidigt. Hur är det ens möjligt? Någon annan som upplevt att skärmen eller någon skärm blir svart några sekunder när ni tänder/släcker lampor i andra rum som inte ens är kopplade på samma kontakt som skärmen?

Ska nämnas att jag hade min förra skärm kopplad i samma grenuttag i flera år och upplevde aldrig det jag beskriver ovan.

Edit: kopplad till pc i signatur.

Lösning för mig blev att köra HDMI 2.1 istället från grafikkortet, har inte haft några problem sedan dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaynee:

Lösning för mig blev att köra HDMI 2.1 istället från grafikkortet, har inte haft några problem sedan dess

Okej, det var inte din DP-kabel som inte orkade då?
I mitt fall verkar det inte ha med kabeln att göra utan snarare att skärmen är extremt känsligt för strömspikar/spänningsfall eftersom den ofta slocknar (tillfälligt) i samband med att lampor tänds/släcks, andra apparater sätts på/stängs av osv.
Se vad Mayhem SWE skriver nedan.

Jag ska prova med HDMI 2.1 för sakens skull men jag tror inte att det gör någon skillnad för mig. Dessutom är det ingen långsiktig lösning eftersom jag går miste om G-sync med HDMI.

Skrivet av Mayhem SWE:

Ja, vissa skärmar (eller annan elektronik) är känsligare för strömspikar och/eller spänningsfall än andra. De relän som sitter i nätverksstyrda stickproppar är nog i regel billigast möjliga skit, inte något solid state där inte. När kontakterna inne i relät är på väg att stängas kan strömmen börja rusa redan innan de gått ihop, vilket kan störa annan elektronik. Samma sak skulle nog kunna hända även med en taskigt konstruerad strömbrytare på väggen även om jag inte upplevt det själv. Och nej det behöver inte ens sitta på samma uttag för att påverka, räcker att de är tillräckligt nära inom samma slinga/propp. Hade en Philips Hue-propp jag tänke använda för att smartifiera en lampa med inbyggd ej utbytbar ljuskälla och den gjorde just att skärmarna jag hade då slocknade tillfälligt.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag har en hel del problem med min skärm då den svartnar alls som oftast. Har testat både DisplayPort och DP-ALT Mode via USB-C.. Sjukt störigt alltså.

Ja, det är irriterande. Även om det inte är konstant för min del så är det tillräckligt ofta så att jag börjat störa mig på det.
Hittar jag ingen lösning på det kanske jag trots allt lämnar tillbaka skärmen...

Edit:
Med risk för att jinxa så verkar problemet vara borta hos mig sen jag kopplade ur skärmen från grenuttaget och direkt in i vägguttaget istället. Hela kvällen igår och hela dagen idag har det rullat på utan att skärmen svartnat en enda gång och jag har flera gånger som test tänt/släckt lampor och satt på/stängt av apparater som tidigare verkade störa ut skärmen. Håller tummarna för att det fortsätter så!

Ni som har problem kan ju testa att koppla skärmen direkt i väggen/annat uttag om ni inte redan testat det.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk

Bytte ut displayport kabeln till hdmi 2.1.
Förut kunde jag bara välja 8bit och 10bit.
Nu kan jag välja 12bit.
Kan inget om detta men det är väl bra?