Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av moyozuz539:

Bytte ut displayport kabeln till hdmi 2.1.
Förut kunde jag bara välja 8bit och 10bit.
Nu kan jag välja 12bit.
Kan inget om detta men det är väl bra?
https://i.ibb.co/jb7Syph/33.png

Har troligtvis noll och ingen betydelse. Du skickar 25 eller 50 procent högre bandbredd men åstadkommer 0 procents effekt i praktiken på bildkvaliteten. Detta eftersom panelerna och elektroniken på konsumentprodukter sällan är kapabla till att i praktiken kvantifiera så värst fler nivåer än vad 8 eller 10 bitar medger

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Har också beställt en skärm, kunde inte stå emot
Dock lite fundersam om jag kommer har problem med upplösning och frekvensen :/
Min stationära har ett gammalt 970-kort, men den datorn används ganska sparsamt och ofta kör jag fjärrskrivbord till den när den används. Kan bli att jag letar ett Nvidia 2xxx-kort för att kunna använda den.

Dock har jag en laptop, Lenovo ThinkPad T480s där det sitter Intels 620-krets. Någon som har koll om den klarar upplösning/frekvens?
Även på G med ny laptop till jobbet, lutar starkt åt en ThinkPad T14, någon grafikkrets som är bättre gällande Intels Iris Xe eller AMD Radeon ihop med skärmen?

Tänkte jag kan uppdatera hur det gick...

Ny jobb-laptop införskaffad och det blev en HP EliteBook 840 G8 med 11:e generationens i7:a (Intel Iris Xe Graphics). Den tillsammans med Cable Matters Thunderbolt 3-kabel så kan jag köra i 120Hz, går jag upp till 144Hz så blir det flimmer och massa grafikfel.

Permalänk
Medlem

Liten update: Fortsatt väldigt nöjd med skärm. Som någon sade släckte den sig själv automatiskt ibland när den var ikopplat direkt i eluttaget men när jag kopplade in den i en grendosa funkar den perfekt (y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Liten update: Fortsatt väldigt nöjd med skärm. Som någon sade släckte den sig själv automatiskt ibland när den var ikopplat direkt i eluttaget men när jag kopplade in den i en grendosa funkar den perfekt (y)

Någon annan hade väl problem tvärtom? D.v.s han behövde koppla den direkt i uttag och inte grendosa för att den inte skulle slockna?

Jag har min som sekundär skärm på min mac studio kopplad via usb-c till usb-c och jag får inte riktigt liv i den vid uppstart av datorn.. Får dra ur sladden, då märker studion att skärmen finns. Inte alls det problemet med min primära Dell-skärm.. Den funkar jämt. Körs visserligen usb-c-displayport-adapter till displayport i skärmen..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Någon annan hade väl problem tvärtom? D.v.s han behövde koppla den direkt i uttag och inte grendosa för att den inte skulle slockna?

Jag har min som sekundär skärm på min mac studio kopplad via usb-c till usb-c och jag får inte riktigt liv i den vid uppstart av datorn.. Får dra ur sladden, då märker studion att skärmen finns. Inte alls det problemet med min primära Dell-skärm.. Den funkar jämt. Körs visserligen usb-c-displayport-adapter till displayport i skärmen..

Ah så kanske det var

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på bra VESA-fäste för skärmen till ett bra pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Kör Mac mini. Vid kallstart så får jag inte heller någon bild, om skärmen redan är påslagen innan jag trycker igång datorn. Slår jag på skärmen efteråt är det inga problem. Åtminstone om jag helt kallstartar skärmen, blir nu osäker på om det räcker att ta den in/ur standby med knappen på framsidan. (Jag har skärmen kopplad till fjärrstyrt uttag för att enkelt kunna helt bryta strömmen när jag sover, annars vaknar skärmen ibland och lyser upp hela rummet när datorn får för sig att vakna och kolla mail etc.).

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Någon som har tips på bra VESA-fäste för skärmen till ett bra pris?

VESA-fäste betyder liksom ingenting utöver vad som används för att fästa mot skärmen. Vad är det i andra änden du vill att den skall sitta fast i? Jag köpte denna arm hos Inet för att fästa runt bordsskiva, det var typ den billigaste jag hittade som faktiskt var specad för att klara den ganska höga vikten från 32" panel.

https://www.inet.se/produkt/2220911/arctic-x1-3d-desk-mount-g...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

VESA-fäste betyder liksom ingenting utöver vad som används för att fästa mot skärmen. Vad är det i andra änden du vill att den skall sitta fast i? Jag köpte denna arm hos Inet för att fästa runt bordsskiva, det var typ den billigaste jag hittade som faktiskt var specad för att klara den ganska höga vikten från 32" panel.

https://www.inet.se/produkt/2220911/arctic-x1-3d-desk-mount-g...

Tänker att det vore snyggt att ha en sådan i väggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Tänker att det vore snyggt att ha en sådan i väggen

Jag researchade länge en väggfäst arm till denna skärm, men lyckades aldrig hitta något passande för vikten. Ville en med gasarm så att det skulle gå lätt att justera.

Köpte istället en som fäster i bordet, och tror i slutändan det var ett bättre beslut. Man ser knappt armen i alla fall för skärmen är så stor, kablarna går att dra snyggt ner under bordet. Jag kan dra ut hela bordet, där även datorn hänger i, om jag behöver mecka med något.

Blev denna för mig vilket funkar mycket bra: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-tillbehor/skarmfasten-skarmstativ/essentials-single-monitor-gas-lift-skarmfaste-med-arm/72579

Permalänk
Medlem

Kanske blir att köpa en sådan. Men borde inte ett sådant här väggfäste fungera lika bra?

https://www.amazon.se/gp/product/B07PWZV9WY/ref=ox_sc_act_tit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Kanske blir att köpa en sådan. Men borde inte ett sådant här väggfäste fungera lika bra?

https://www.amazon.se/gp/product/B07PWZV9WY/ref=ox_sc_act_tit...

Om du aldrig vill justera skärmen i höjdled utan bara in/ut/vinkla åt sidan, så funkar det ju med en sån.

Tänk dock på att det måste vara exakt VESA 100mm till denna skärm. Väljer du mindre finns inga hål, väljer du större kommer plattan inte få plats i nedsänkningen i skärmen där den fästes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Om du aldrig vill justera skärmen i höjdled utan bara in/ut/vinkla åt sidan, så funkar det ju med en sån.

Tänk dock på att det måste vara exakt VESA 100mm till denna skärm. Väljer du mindre finns inga hål, väljer du större kommer plattan inte få plats i nedsänkningen i skärmen där den fästes.

Är det inte ganska vanligt att man med ett VESA-fäste får med distanser i plast som man kan använda för att montera fästet i skärmen där fästet inte platsar i fördjupningen i skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Japp men den går att tilta dock

Står att den är kompatibel VESA 75x75/100X100/200x100/200x200/300x200/300x300/400x200/400x300/400x400 mm så borde fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Japp men den går att tilta dock

Står att den är kompatibel VESA 75x75/100X100/200x100/200x200/300x200/300x300/400x200/400x300/400x400 mm så borde fungera?

Det går inte om plattan inte får plats i nedsänkningen i skärmen där den ska monteras. Av bilderna att döma på den du länkade så tycker jag inte att det ser ut att gå. Men det kanske är som breakman säger att det följer med distanser som löser det, vet ej. Jag hade köpt en med 100mm-platta i alla fall, också för det inte ska se fult ut eller bygga ytterligare tjocklek i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duder:

Det går inte om plattan inte får plats i nedsänkningen i skärmen där den ska monteras. Av bilderna att döma på den du länkade så tycker jag inte att det ser ut att gå. Men det kanske är som breakman säger att det följer med distanser som löser det, vet ej. Jag hade köpt en med 100mm-platta i alla fall, också för det inte ska se fult ut eller bygga ytterligare tjocklek i onödan.

Hmm okej det borde ju finnas någon som funkar i väggen tycker man...

Permalänk
Medlem

Är 120 hz max man kan lira i 4k med 10bit? Är det bättre att spela med 8 bit isf om man vill få ut högre hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Är 120 hz max man kan lira i 4k med 10bit?

Nej. Jag kör den här skärmen i 10bit 144hz med en 7,5m DP-kabel.

Visa signatur

14600k | STRIX 3080 OC White | MSI MPG Edge Z690 | Kraken Elite 280 White | 32GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

Nice och det funkar bra? Och du ska inte köra med en 15m då?

Permalänk
Bildexpert 📺

4K/144 med 10 bitars RGB över DP betyder att DSC används och bilden komprimeras. Eller att YCbCr med 4:2:2 eller 4:2:0-subsampling används. Gränsen går vid ≈100 Hz för 10-bitar RGB utan komprimering av bilden. Eller 4K/120 med 8 bitars RGB.

Ifall det är DSC som används skulle jag personligen se det som ett tillfälle för att testa hur "visually lossless" DSC verkligen är. Dra fram HFR-kameran och liknande. Nu borde DSC dock kunna hålla sig inom marginalen för icke-förstörande komprimering när man är så nära den praktiska gränsen för DP och HBR3. 🤓

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Störde det dig att jag skrev vilken kabellängd jag använder eller varför så spydig?

Visa signatur

14600k | STRIX 3080 OC White | MSI MPG Edge Z690 | Kraken Elite 280 White | 32GB Corsair Dominator DDR4 3200MHz White | Phanteks AMP 1000W v2 White | Fractal Design POP Air White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | Logitech G Pro X Wireless | MSI MAG401QR UW | LG Oled G2 65”

Permalänk
Bildexpert 📺

Faktisk rätt intressant med 7,5 eller 15 meter @nojuzz för det du observerar är normalt inte möjligt med traditionella lösningar. Så DSC och/eller YCbCr-subsampling måste vara igång.

Är det en aktiv kabel med optisk överföring? Eller en ren koppartrådskabel? För ifall det är en passiv, traditionell kabel på 7,5 meter är det inte troligt att du får HBR3-bandbredd utan kör DSC över HBR2-bandbredd som effekt av Link Training där sink och source kommer överens om vilken bandbredd som fungerar och därefter låter DSC ta hand om resten. Vilket då skulle betyda att DSC kan behöva kliva in med högre nivå av reducerande komprimering (lossy) för att få igenom bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

4K/144 med 10 bitars RGB över DP betyder att DSC används och bilden komprimeras. Eller att YCbCr med 4:2:2 eller 4:2:0-subsampling används. Gränsen går vid ≈100 Hz för 10-bitar RGB utan komprimering av bilden. Eller 4K/120 med 8 bitars RGB.

Ifall det är DSC som används skulle jag personligen se det som ett tillfälle för att testa hur "visually lossless" DSC verkligen är. Dra fram HFR-kameran och liknande. Nu borde DSC dock kunna hålla sig inom marginalen för icke-förstörande komprimering när man är så nära den praktiska gränsen för DP och HBR3. 🤓

DSC ska ju precis som du skriver vara "lossless" så ingen kvalitet ska tappas vid komprimeringen. Jag har inte gjort några egna tester eller så men googlar man runt i ämnet finns det inget som tyder på att DSC stryper den visuella kvaliteten, tvärtom verkar det fungera precis så bra som det var tänkt. Att det dessutom ens är möjligt att få ut 4K/144 10bit RGB med en 7,5m kabel som i mitt fall måste ju vara helt och hållet DSC förtjänst, normalt brukar ju allt över 5m kabel vara "hit & miss" redan vid 4K/120hz.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

DSC är "visually lossless" enligt utvärderingar med testpaneler av personer som fått lämna omdömen under utvecklingsfasen. Faktisk förstörande komprimering är en del av DSC men behöver inte vara signifikant så länge bandbredden är tillräcklig.

Tyvärr svårt att se med något enkelt hjälpmedel vilken nivå det är på bandbredden och vad DSC:n snurrar på. Fördel AMD där som rapporterar länkhastighet i sin drivrutin. Har hjälpt med felsökning ett par gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Faktisk rätt intressant med 7,5 eller 15 meter @nojuzz för det du observerar är normalt inte möjligt med traditionella lösningar. Så DSC och/eller YCbCr-subsampling måste vara igång.

Är det en aktiv kabel med optisk överföring? Eller en ren koppartrådskabel? För ifall det är en passiv, traditionell kabel på 7,5 meter är det inte troligt att du får HBR3-bandbredd utan kör DSC över HBR2-bandbredd som effekt av Link Training där sink och source kommer överens om vilken bandbredd som fungerar och därefter låter DSC ta hand om resten. Vilket då skulle betyda att DSC kan behöva kliva in med högre nivå av reducerande komprimering (lossy) för att få igenom bilden.

Såg det här inlägget efter att jag postat replik på ditt tidigare inlägg.

Ja, DSC måste helt klart vara igång hos mig. Som jag var inne på i mitt andra inlägg så borde det ju inte varit möjligt att få ut nämnda frekvenser annars, speciellt inte med en så lång kabel. Blev ganska förvånad att det fungerade med tanke på att DP 1.4 har ett tak på 4K/120... men sen hörde jag talas om DSC.

Det är en passiv kabel jag kör, så det är möjligt att ytterligare komprimering sker på vägen då utöver standard DSC. Har inte provat den här skärmen med någon annan eller kortare kabel så jag har något att jämföra med men jag upplever ingen visuell nedgradering i alla fall. Det kan ju vara så att ev. ytterligare komprimering (om det nu sker) är så pass marginell att det inte märks vid vanlig användning. Oavsett så verkar DSC göra ett riktigt bra jobb och det öppnar ju upp för både längre kablar och högre frekvenser (bevisligen).

Skrivet av Laxpudding:

DSC är "visually lossless" enligt utvärderingar med testpaneler av personer som fått lämna omdömen under utvecklingsfasen. Faktisk förstörande komprimering är en del av DSC men behöver inte vara signifikant så länge bandbredden är tillräcklig.

Tyvärr svårt att se med något enkelt hjälpmedel vilken nivå det är på bandbredden och vad DSC:n snurrar på. Fördel AMD där som rapporterar länkhastighet i sin drivrutin. Har hjälpt med felsökning ett par gånger.

Ja, det hade varit riktigt intressant att se vilken bandbredd som faktiskt forsar genom kabeln. Samtidigt är jag nöjd så länge allt flyter på utan (synbar) nedgradering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av noujzz:

Störde det dig att jag skrev vilken kabellängd jag använder eller varför så spydig?

Hur lyckas du få det till att jag är spydig? Tuff dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yogart:

Är 120 hz max man kan lira i 4k med 10bit?

Skrivet av noujzz:

Skrivet av Yogart:

Skrivet av Yogart:

Hur lyckas du få det till att jag är spydig? Tuff dag?

Varför skulle jag köra med 15m kabel när 7,5m fungerar för mig, vad var din tanke med den kommentaren?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har nu använt skärmen i några månader och tycker att den fungerade grymt bra. fram tills några veckor sedan då den började bete sig konstigt att med jämna mellanrum så släcks skärmen i 5-6 sekunder för att sedan starta igen. och nu har det blivit såpass mycket att det ibland bara går någon sekund mellan varje gång. Ibland går det bra att använda skärmen hela dagar och ibland händer det inom 10 minuter från att den startas. Har testat vrida på kontakten 180 grader. bytt eluttag, testat andra kablar. Det enda som kan vara nämnvärt är att jag sitter just nu på en laptop och kör över hdmi 2.1 144hz 12bit men samma problem kvarstår även om jag går ner till 120hz 8bit. Under tiden jag skrivit detta inlägg har skärmen hunnit blinka 4 gånger och jag tror jag håller på att bli galen. har lust att åka ner till netonnet och dumpa den på verkstaden men samtidigt så undrar jag om det kan ha och göra med laptopen? problemet ter sig likväl som när jag spelar så som när jag sitter i skrivbordsmiljö

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SVP:

Har nu använt skärmen i några månader och tycker att den fungerade grymt bra. fram tills några veckor sedan då den började bete sig konstigt att med jämna mellanrum så släcks skärmen i 5-6 sekunder för att sedan starta igen. och nu har det blivit såpass mycket att det ibland bara går någon sekund mellan varje gång. Ibland går det bra att använda skärmen hela dagar och ibland händer det inom 10 minuter från att den startas. Har testat vrida på kontakten 180 grader. bytt eluttag, testat andra kablar. Det enda som kan vara nämnvärt är att jag sitter just nu på en laptop och kör över hdmi 2.1 144hz 12bit men samma problem kvarstår även om jag går ner till 120hz 8bit. Under tiden jag skrivit detta inlägg har skärmen hunnit blinka 4 gånger och jag tror jag håller på att bli galen. har lust att åka ner till netonnet och dumpa den på verkstaden men samtidigt så undrar jag om det kan ha och göra med laptopen? problemet ter sig likväl som när jag spelar så som när jag sitter i skrivbordsmiljö

Vad är det för kvalitet på kablarna? Certifierade? Ett sätt att testa om det svårigheter att överföra bandbredden som leder till avbrott är sänka bandbredden överlag och rejält. Kör 4K/60 8-bit så att du landar inom 18 Gbps och TMDS. Fungerar det då är det i första hand något med kvaliteten på kablarna som kan misstänkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad är det för kvalitet på kablarna? Certifierade? Ett sätt att testa om det svårigheter att överföra bandbredden som leder till avbrott är sänka bandbredden överlag och rejält. Kör 4K/60 8-bit så att du landar inom 18 Gbps och TMDS. Fungerar det då är det i första hand något med kvaliteten på kablarna som kan misstänkas.

På laptopen så har jag bara kört hdmi kabeln som medföljde då jag för tillfället inte har en stationär och kan köra DP istället. har testat dra ner till 4k/60 8-bit och ska se om problemen återkommer. Tycker det är märkligt problem ändå då det ser ut att hända helt slumpmässigt oavsett vad jag gör på datorn och ibland sker det 1-2 gånger per dag eller som idag då det sker 10 gånger under loppet av 20 minuter.

Visa signatur

Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, 4070 Super, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB, Corsair HX1200