Permalänk
Medlem

Skärmhjälp

Hej Sweclockare!

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med att försöka välja en ny skärm till mitt hemmakontor.

Jag har i dagsläget två stycken 32" 4k-skärmar (en ThinkVision P32u-10 samt en Philips Brilliance P-Line), men jag lyckas aldrig bli riktigt kompis med att ha två skärmar, eftersom ingen av dem blir riktigt "rakt fram" (viss begränsning i min möblering med andra ord).

Till det kommer en viss kravlista av det jag söker:

• 40" eller större

• 4k-upplösning

• inte curved!

• inte ultrawide! Söker 16:9 eller ännu hellre 16:10 såklart

• Bryr mig inte nämnvärt om HDR eller hög refreshrate, men finns det så är det såklart en bonus

• färgrymd viktigt, gärna så nära 100 % AdobeRGB som det går, men 90%+ är acceptabelt

• Inbyggd USB-hub, gärna med KVM-funktionalitet

• Helst Thunderbolt

• Minst en Displayport och minst en HDMI, gärna HDMI 2.1 men inget krav

• En IPS-panel vinner över en VA vilken dag som helst i veckan, men kanske finns det bra VA i prisklassen?

Skärmar jag har tittat på:

• Dell U4320Q är egentligen modellen jag tittat på, men jag tycker att färgrymden känns något begränsad samt att den känns "gammal" vid det här laget

• Gigabyte 43" AORUS FV43U tråkigare med VA-panel, kass pixelarray vad jag kan läsa mig till

Användningsområde är i första hand kontorsarbete (Teams-möten, utveckling osv), en del fotoredigering samt (mer sällan) lite gaming. Det innebär att skarp text är en grundförutsättning så pixel-arrayen spelar in ganska mycket.

Prisklass? Upp 15k kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

Kan du tänka dig en försiktigt krökt display? Jag hade gett "LG 40 UltraWide 40WP95C" eller motsvarande Dell en chans med en krökning på 2500R. Motsvarande Dell heter Ultrasharp U4021QW och har KVM, TB osv. Om inte, så har du bara en storlek att titta på och det är 43" som du ju redan är inne på.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av koSmiQ:

Hej Sweclockare!

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med att försöka välja en ny skärm till mitt hemmakontor.

Jag har i dagsläget två stycken 32" 4k-skärmar (en ThinkVision P32u-10 samt en Philips Brilliance P-Line), men jag lyckas aldrig bli riktigt kompis med att ha två skärmar, eftersom ingen av dem blir riktigt "rakt fram" (viss begränsning i min möblering med andra ord).

Till det kommer en viss kravlista av det jag söker:

• 40" eller större

• 4k-upplösning

• inte curved!

• inte ultrawide! Söker 16:9 eller ännu hellre 16:10 såklart

• Bryr mig inte nämnvärt om HDR eller hög refreshrate, men finns det så är det såklart en bonus

• färgrymd viktigt, gärna så nära 100 % AdobeRGB som det går, men 90%+ är acceptabelt

• Inbyggd USB-hub, gärna med KVM-funktionalitet

• Helst Thunderbolt

• Minst en Displayport och minst en HDMI, gärna HDMI 2.1 men inget krav

• En IPS-panel vinner över en VA vilken dag som helst i veckan, men kanske finns det bra VA i prisklassen?

Skärmar jag har tittat på:

• Dell U4320Q är egentligen modellen jag tittat på, men jag tycker att färgrymden känns något begränsad samt att den känns "gammal" vid det här laget

• Gigabyte 43" AORUS FV43U tråkigare med VA-panel, kass pixelarray vad jag kan läsa mig till

Användningsområde är i första hand kontorsarbete (Teams-möten, utveckling osv), en del fotoredigering samt (mer sällan) lite gaming. Det innebär att skarp text är en grundförutsättning så pixel-arrayen spelar in ganska mycket.

Prisklass? Upp 15k kan jag tänka mig.

Stora skärmar ≈40 tum avsedda för skrivbord finns, även om det är ett ganska klent utbudt. Finns en hel del stora displayer och signage-modeller men rätt få renodlade skärmar. Typiskt är det skärmar med just signage-egenskaper (fjärrstyrning, resursövervakning) som finns.

Tror du kommit så långt du kan komma med Dellskärmen du tittat på. Det kommer dock bli sämre än vad du antagligen redan har med dubbla 4K-skärmar. Särskilt som du prioriterar textrendering. Då är det att gå från ≈140 ppi på 32-tummarna ned till ≈100 ppi på en stor 43:a en ganska tydlig förändring. ≈100 ppi ger samma textförutsättningar som en 27-tums 1440p-skärm. Och har man lärt/vant sig vid 4K och hur man kan få textrenderingen på en sådan skärm är det sällan man vill kliva nedåt igen. Fast alla är ju olika.

En vanlig fälla med skärmar är att göra en lista med "bra att ha"-finesser vilket ofta slutar med att man frågor efter en produkt som inte existerar och kanske också en del självmotsägelser. Likt att du inte behöver hög frekvens, men att det gärna får vara HDMI 2.1. Det enda som HDMI 2.1 tillför för den typ av skärm du frågar efter är FRL som då ger möjlighet till mer än 4K/60 Hz över HDMI, det som du inte behöver. DP fyller behovet mer än tillräckligt för skärmen.

AdobeRGB är främst intressant om du arbetar med tryck och utskrifter. I övrigt främst någon som ökar priset och genast reducerar utbudet som med 40 tum redan är skralt. För den typen av arbete pekar det mer mot specialskärmarna från Eizo och Benq, likt att ersätta en av dem du har med bättre modell avsedd för färgarbete.

Thunderbolt är också det en ovanlig teknisk funktion som snävar till utbudet enormt. USB-C är vanligare men fortfarande en ovanlighet det med. Finns behovet verkligen eller är det "bra att ha"?

4K med 16:10 är 3840x2400 eller 4096x2560 är så gott som icke-existerande. Det är 16:9 som gäller om du vill undvika olika UW-varianter.

VA är alltid ett problem eller risk för problem med textrendering som du skriver. Särskilt när du kliver ned i ppi och får avvikande subpixelstrukturer. Vilket snävar till utbudet mer.

Framför allt: Det du frågar efter är egentligen mest efter en försämring mot vad du redan har. Kanske lägga resurserna på att utveckla din arbetsplats så att du kan utnyttja skärmarna effektivare? Snarare att försöka leta efter en produkt som inte riktigt finns och faktiskt gör saker sämre? Nytt skrivbord? Annat fäste till skärmarna som möjliggör bättre placering. osv.

Permalänk
Medlem

Tack för svar @Laxpudding!

För att förtydliga vissa punkter, som kanske kan hjälpa andra som läser, så lägger jag ett svar som egentligen inte förändrar min egen inköpsprocess.

Gällande AdobeRGB så är det ett väldigt medvetet val, min Lenovo-skärm är köpt just för att den har ~98 % täckning av AdobeRGB då jag redigerar en del foton och även haft eget företag för fotografering. Det är fortfarande en hobby som jag sysslar med frekvent, och en del tävlingar kräver att bilder skickas in i färgrymd AdobeRGB.

Jag har efter mitt inlägg även insett att i princip alla skärmar i den här storlen inte har en vanlig RGB-layout utan istället har BGR-av någon anledning. Vissa säger att man kan montera skärmen upp och ner, andra har mer eller mindre märkliga Windows-inställningar - inget av dem acceptabla i min mening, då jag ofta använder min arbetsdator på många olika platser.

Pixeltätheten är inget egentligen problem, den är nog hög för att jag inte ska bli störd med där skärmen kommer att stå.

Thunderbolt är mest nice för att det tillåter daisy chaining och många tillbehör kopplade direkt i skärmen. Men ju mer jag tittar desto färre skärmar verkar erbjuda det nuförtiden (min Lenovo-skärm har Thunderbolt). Behovet av USB-C/Thunderbolt är i första hand för att minska antalet sladdar på skrivbordet och underlättar KVM-switch i skärmen betydligt av erfarenhet.

16:10 har jag insett att det är en icke-existerande marknad tyvärr.

Så jag låter nog mitt skärmsökande ligga i träda ett tag, och hoppas att någon tillverkare släpper en ruggigt bra 43" IPS inom en snar framtid.