Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Opatagio:

Började, för 4-5h sedan, få en latency på mellan 1700ms och ända upp till ~3500ms mot ett par servers (har 35ms normalt) i Tyskland. Vad fan sysslar dom med?

De latenserna är inte möjliga utan ett verkligt fel och det beror inte på routinggen i sig, vilket ip pingar du mot ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De latenserna är inte möjliga utan ett verkligt fel och det beror inte på routinggen i sig, vilket ip pingar du mot ?

Pingar mot 162.55.7.43 där fiberanslutning (stadsnät isp Bahnhof) i hemmet får skyhöga latenser medans fiberanslutningen (genom svartfiber) på jobbet ligger på 34ms.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Pingar mot 162.55.7.43 där fiberanslutning (stadsnät isp Bahnhof) i hemmet får skyhöga latenser medans fiberanslutningen (genom svartfiber) på jobbet ligger på 34ms.

9 hopp och ~ 40 ms till den adressen från mig.

Permalänk
Medlem

Har upplevt problem sedan i måndags, problem som yttrat sig i att vissa webbsidor var omöjliga att komma åt som t.ex. Netonnet.
Nu kommer jag åt de flesta men vissa fungerar slött eller att man får uppdatera flera gånger för de ska börja ladda.
De Google Home assistenter jag har är svajiga, får ofta svar tillbaka efter en tids betänketid "Något gick fel, försök igen senare".

Ansluter jag till LEX-integrity (Integrity VPN) har jag inga problem på datorn jag ansluter med så felet kan väl inte ligga hos mig?

Visa signatur

| ASUS ROG STRIX B650E-F | AMD RYZEN 9800X3D | ASUS PRIME 9070 XT |
| 64GB DDR5 6000 CL30 | NOCTUA NH-D15 | FRACTAL DESIGN POP AIR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatfriend:

Har upplevt problem sedan i måndags, problem som yttrat sig i att vissa webbsidor var omöjliga att komma åt som t.ex. Netonnet.
Nu kommer jag åt de flesta men vissa fungerar slött eller att man får uppdatera flera gånger för de ska börja ladda.
De Google Home assistenter jag har är svajiga, får ofta svar tillbaka efter en tids betänketid "Något gick fel, försök igen senare".

Ansluter jag till LEX-integrity (Integrity VPN) har jag inga problem på datorn jag ansluter med så felet kan väl inte ligga hos mig?

Wow! Det här är exakt samma problem jag har! har Bahnhof via Sundbybergs stadsnät. Swec har varit skitsvår att nå med många refreshes innan man kommer in för mig. Har även jättemycket problem med disconnects i spel, man tappar anslutningen i Wow tex så alla fryser fast och man kan inte göra något fast chatten funkar. Började ungefär i måndags för mig med. Blev mycket värre igår. Inte säkert det är exakt samma men väldigt snarlikt att man måste ladda om sidor flera gånger innan de laddar.

mer info om disconnects
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

Wow! Det här är exakt samma problem jag har! har Bahnhof via Sundbybergs stadsnät. Swec har varit skitsvår att nå med många refreshes innan man kommer in för mig. Har även jättemycket problem med disconnects i spel, man tappar anslutningen i Wow tex så alla fryser fast och man kan inte göra något fast chatten funkar. Började ungefär i måndags för mig med. Blev mycket värre igår. Inte säkert det är exakt samma men väldigt snarlikt att man måste ladda om sidor flera gånger innan de laddar.

Så det är Bahnhof som ligger bakom alla min problem?! Gick in på deras driftstörningssida men där stod det inget så trodde att det var mitt wifi som krånglade. Har också sundbybergs stadsnät och google dongeln (minns inte namnet på den just nu) krånglar som bara den. hbo max och disney+ appen funkar inte alls på tv'n och apparna på mobilen funkar knappt, kan behöva connecta mot google dongeln flertal gånger och starta en film ett flertal gånger innan jag får igång en film. Netflix appen funkar nästan felfritt.

Många hemsidor laddar upp hela sidan förutom bilder.

Skönt att felet inte är hos mig men störigt att dom inte har löst det ännu.

Permalänk
Medlem

Det jag skrev om gäller också Sundbybergs stadsnät med Bahnhof som leverantör. Har inte varit i kontakt med kundtjänst än. Hatar verkligen stegen att komma förbi first och second level support (där de alltid säger de inte har några problem utan felet är i min utrustning).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatfriend:

verkligen stegen att komma förbi first och second level support

Drar mig till att ringa pga det. Brukar alltid beskriva felet och sen direkt gå igenom ALLT jag har testat så att jag snabbt kan gå vidare till den riktiga hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatfriend:

Det jag skrev om gäller också Sundbybergs stadsnät med Bahnhof som leverantör. Har inte varit i kontakt med kundtjänst än. Hatar verkligen stegen att komma förbi first och second level support (där de alltid säger de inte har några problem utan felet är i min utrustning).

Skrivet av jehuty:

Drar mig till att ringa pga det. Brukar alltid beskriva felet och sen direkt gå igenom ALLT jag har testat så att jag snabbt kan gå vidare till den riktiga hjälpen.

Jag har redan dragit den vändan. Ringde precis till dem igen och de har felanmält hos sundbybergs stadsnät, men de har inte fått något svar. Jag nämnde att det var fler drabbade så de skrev ner det i sitt ärende till SBG stadsnät. Nu är det väl bara att vänta och se! Återkommer om de hör av sig till mig.

Permalänk
Medlem

Glömt uppdatera om mitt ärende. När Bahnhof äntligt vänt på alla möjliga stenar meddelade de mig att stadsnätet har "Network Freeze" under semestern och säger att de ska börja kolla på det igen i augusti. Inte orimligt om de måste konfa om eller göra fysiska ändringar i nätet som berör flera kunder, men jag hade fortfarande önskat lite mer transparens.

Jag kommer definitivt byta leverantör bara baserat på hur deras kundtjänst hanterat ärendet, men då problemet idag troligen ligger i stadsnätet så kan jag lika gärna sitta kvar till de har löst det.

Det som egentligen stör mig mest är att jag kommit med en massa förslag och slutsatser, samt ställt frågor, sedan i mitten på juni och de har ignorerat allt jag skrivit och bara kommit med mer eller mindre standardsvar. De felsöker saker som logiskt sett går att utesluta osv... Antingen väldigt sönderstressade agenter eller skrämmande låg kompetens i flera led.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför problemen försvinner när jag aktiverar deras egna VPN? Alla sidor laddas snabbt och normalt. Origin launchern gick inte att få igång men med VPN'n går det utan några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Någon som vet varför problemen försvinner när jag aktiverar deras egna VPN? Alla sidor laddas snabbt och normalt. Origin launchern gick inte att få igång men med VPN'n går det utan några problem.

Låter som besvär med din DNS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Låter som besvär med din DNS.

Har problem med internet med alla enheter hemma, kan det fortfarande vara DNS problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Har problem med internet med alla enheter hemma, kan det fortfarande vara DNS problem?

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Självklart, om alla enheter använder samma DNS.
De använder gissningsvis den DNS som de får från routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Självklart, om alla enheter använder samma DNS.
De använder gissningsvis den DNS som de får från routern.

Plus 1 på denna, testa att byta i routern

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Jag är en av de som också har problem och är som du förbryllad över varför det fungerar när man kopplar upp sig mot integrity-vpn. Byta DNS i routern till Googles 8.8.8.8 & 8.8.4.4 löste inget för mig hur blev det för dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatfriend:

Jag är en av de som också har problem och är som du förbryllad över varför det fungerar när man kopplar upp sig mot integrity-vpn. Byta DNS i routern till Googles 8.8.8.8 & 8.8.4.4 löste inget för mig hur blev det för dig?

Testa mot Cloudflare 1.1.1.1 / 1.0.0.1
OpenDNS 208.67.222.220 / 208.67.222.222

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatfriend:

Löste inget för mig med

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Testa mot Cloudflare 1.1.1.1 / 1.0.0.1
OpenDNS 208.67.222.220 / 208.67.222.222

Testade cloudflare nu och funkar inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Antingen väldigt sönderstressade agenter eller skrämmande låg kompetens i flera led.

Tyvärr är väl Bahnhof tyvärr kända för att ha dålig kundtjänst numera så det du beskriver är vad jag vet normalläget.

Skrivet av jehuty:

Deras VPN-servrar står kanske i en stad där trafiken sedan tar en annan väg.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blunden:

Tyvärr är väl Bahnhof tyvärr kända för att ha dålig kundtjänst numera så det du beskriver är vad jag vet normalläget.

Deras VPN-servrar står kanske i en stad där trafiken sedan tar en annan väg.

Precis vad jag tänkte skriva.
Troligen så routas VPN-trafiken åt ett annat håll, så den kommer runt problemet.

Permalänk
Medlem

Aaah! Har suttit och krånglat och trott det var DNS i min PiHole som strular, men det är som ni säger. När jag provat externa DNS servrar direkt så kvarstår problemet med att browser stallar. Helt intermittent och utan rim och reson.

Har också Bahnhof på Sundbybergs stadsnät.

Permalänk
Medlem

Mina problem ser äntligen ut att vara lösta.

ViaEuropa bytte hela gateway:en. Det tog 3-4 månader, men bättre sent än aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Mina problem ser äntligen ut att vara lösta.

ViaEuropa bytte hela gateway:en. Det tog 3-4 månader, men bättre sent än aldrig.

Fan vad gött, men rätt pinsamt att det tog sån tid.

För det första hela Bahnhofs hantering av ärendet. Men sen tycker jag att stadsnätsleverantören - förutsatt nån slags kompetens - borde kunna se, kunds felsökning åsido, att något är fel. Särskilt om felet är allvarligt nog att hela gatewayen behöver bytas ut.

Känns som att många leverantörer, särskilt stadsnät (som likt elnätsleverantörer är skyddade mot konkurrens), har satt i system att göra så lite som möjligt på så lång tid som möjligt.

Nån som jobbar för ett stadsnät/Bahnhof som är av annan inställning får gärna sprida lite ljus över situationen - men jag tror inte de vill bidra till denna tråd.

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag fortfarande på IP-onlys "Nätverksfrys" under sommaren ska ta slut så de kan utföra erfoderlig "Åtgärd".

Ingen information om vad som behöver göras och ingen information om vad som är fel. All korrespondens från Bahnhof känns rent "one way". Dvs jag har hjälpt dem på traven att komma vidare i felsökningen och ställer frågor, men de svarar bara med standardfrågor eller minsta möjliga feedback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadriem:

Själv väntar jag fortfarande på IP-onlys "Nätverksfrys" under sommaren ska ta slut så de kan utföra erfoderlig "Åtgärd".

Ingen information om vad som behöver göras och ingen information om vad som är fel. All korrespondens från Bahnhof känns rent "one way". Dvs jag har hjälpt dem på traven att komma vidare i felsökningen och ställer frågor, men de svarar bara med standardfrågor eller minsta möjliga feedback.

Industrisemestern är ju slut nu, så det kanske börjar röra på sig..
Har också Bahnhof. När jag gick över från telia med ping på under 1ms till Bahnhof fick jag 12ms. Hade runt 12mS ett par år, kollade i måndags med bredbandskollen, och har nu 7-8ms. En liten förbättring i alla fall..
(Bahnhof 1000/1000)

Hände tydligen något förra veckan, för Google home-burkarna här hemma sa några gånger "vänta medan jag kopplar upp mig till internetanslutning", så Bahnhof grejade antagligen med något.

(Bor i Gbg).

Permalänk
Medlem

Lånar tråden då det är enklast så.
Sweclockers funkar ju. Men....

Bredbandet tvärdog precis.
Försöker jag gå in på bahnhof.se via mobilen så får jag bara connection timed out.

Någon som har koll på om de har underhåll?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Lånar tråden då det är enklast så.
Sweclockers funkar ju. Men....

Bredbandet tvärdog precis.
Försöker jag gå in på bahnhof.se via mobilen så får jag bara connection timed out.

Någon som har koll på om de har underhåll?

Samma för mig, nätet dog och kan inte nå bahnhofs hemsida via tre eller telia mobilnät.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det helt plötsligt igen.

Var visst Zitius/Zmarket som hade driftstörning

driftunderhåll->driftstörning
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.