Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Mer eller mindre, de lägger ofta ut några åt gången när de gjort ett antal... Och då brukar de ta slut rätt fort. Beroende på antal, stil och smed kan det vara en fråga om allt från nån timme till minuter. Det är inte ovanligt för mer kända smeder att folk från flera håll i världen vill ha en kniv, inte bara lokalt i Sverige, därför det kan försvinna rätt fort.

Men det går alltid att kontakta dem för en custom, om de är öppna för det vill säga... En del knivmakare vill inte ta på sig uppdrag utan vill köra på med vad de känner för.

Jag vill öppna min egen smedja och börja göra knivar. Hur svårt kan det vara? Jag har sett orimligt många videos på Youtube...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag vill öppna min egen smedja och börja göra knivar. Hur svårt kan det vara? Jag har sett orimligt många videos på Youtube...

Är inte rätt person att fråga, jag är ingen smed även om jag känner ett par.

Men det behövs inte så mycket för att börja i liten skala med enklare kolstål, de jag känner har börjat med en enklare ässja, städ, lite enklare utrustning och en vettig bandslip och sen har det eskalerat därifrån. En enkel smidespress kan spara dig en del bankande om du smider ut ämnen och inte har maskiner än.

Det som jag personligen tyckt varit svårast när jag fått prova är att lägga slipfaserna, ju sämre du är på att smida, desto mer får du slipa sen.

Men fråga någon som faktiskt smider så får du nog bättre svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lite svårt att avgöra om du menar allvar eller hur mkt erfarenhet du har av smide men.., Jag började för ca fyra år sedan och varje kniv är fortfarande något av en förlossning...
Precis som alla på tuben föreslår jag att börja med filar eller en 1x30 slip eller en metabo bs 175. Båda funkar ok efter några moddar. Att smida knivar utan erfarenhet är en jättetröskel så börja med stock removal ( vad man nu kan kalla det på svenska).
Att tillverka en brukskniv som funkar är inte så otroligt svårt. Att tillverka en som både funkar bra och känns och ser bra ut är betydligt svårare.
Jag började med bushcraftknivar för jag bedömde det som rimligast inledningsvis (tycker jag fortfarande) men flöt över till köksknivar då det intresserar mig mer. Det var en uppförsbacke men allt lossnar ju till sist om man nöter på...

Jag har börjat smida lite försiktigt men har en lång väg att vandra på den biten. Att skicklighet man får med stock removal måste man dock ha oavsett om man smider eller inte. Alla blad ska till bandslipen... Kvalitén på en smid eller stock removal kniv är samma i slutändan i vilket fall. Fördelen med att kunna smida är friheten man får med sitt material, damask, san mai osv...

Bara att köra igång och se vart det leder dig.
//loffman

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffman:

Lite svårt att avgöra om du menar allvar eller hur mkt erfarenhet du har av smide men.., Jag började för ca fyra år sedan och varje kniv är fortfarande något av en förlossning...
Precis som alla på tuben föreslår jag att börja med filar eller en 1x30 slip eller en metabo bs 175. Båda funkar ok efter några moddar. Att smida knivar utan erfarenhet är en jättetröskel så börja med stock removal ( vad man nu kan kalla det på svenska).
Att tillverka en brukskniv som funkar är inte så otroligt svårt. Att tillverka en som både funkar bra och känns och ser bra ut är betydligt svårare.
Jag började med bushcraftknivar för jag bedömde det som rimligast inledningsvis (tycker jag fortfarande) men flöt över till köksknivar då det intresserar mig mer. Det var en uppförsbacke men allt lossnar ju till sist om man nöter på...

Jag har börjat smida lite försiktigt men har en lång väg att vandra på den biten. Att skicklighet man får med stock removal måste man dock ha oavsett om man smider eller inte. Alla blad ska till bandslipen... Kvalitén på en smid eller stock removal kniv är samma i slutändan i vilket fall. Fördelen med att kunna smida är friheten man får med sitt material, damask, san mai osv...

Bara att köra igång och se vart det leder dig.
//loffman

Det var lite halvseriöst sådär. Tror det skulle vara jäkligt roligt att hålla på med. Ännu om man kan ha sin stuga ute i skogen, med en smedja på gården, och kunna sälja varje kniv man tillverkar för tusentals kronor.
Nu har jag tyvärr begränsade möjligheter att komma igång. Det skulle väl vara om man kan klara sig på endast handverktyg. Jag har ett jättestort förråd till min lägenhet som jag skulle kunna inreda med arbetsbänk och verktyg, men det finns såklart inga eluttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det var lite halvseriöst sådär. Tror det skulle vara jäkligt roligt att hålla på med. Ännu om man kan ha sin stuga ute i skogen, med en smedja på gården, och kunna sälja varje kniv man tillverkar för tusentals kronor.
Nu har jag tyvärr begränsade möjligheter att komma igång. Det skulle väl vara om man kan klara sig på endast handverktyg. Jag har ett jättestort förråd till min lägenhet som jag skulle kunna inreda med arbetsbänk och verktyg, men det finns såklart inga eluttag.

En verkstadslokal är inte dyr att hyra.

Ska du leva på det behöver du göra mer än att hamra på stål. Som hobby lär det inte vara allt för dyrt, man skaffar ju bara utrustning när man känner att man kan börja ta sig an det hela så det är ju lite i taget och lätt att stoppa upp, det är inte att posta designerkläder på Instagram du talar om.

Permalänk
Medlem

Att skaffa sig ett namn som smed är knappast enkelt.
I Japan är det "utdöende" med traditionell tillverkning, då det är något som lärs upp i generationer osv. Och nyare generationer är inte direkt intresserade utav detta (Något som speglar många traditionella yrken i Japan idag)

Det tar många många många år att bli duktig på detta, och inte direkt något man enkelt lär sig själv.

Finns en hel del intressant dokumentärer ifrån Japan om detta.

Men visst, på hobby nivå är det ju annorlunda, men att leva på det? Då är det nog bättre att anlita en firma och spamma ads på social media om kniv som är bäst på allt (fast egentligen är skräp) så köper folk den

Finns mer ingående dokumentärer om detta, men finns ju ex LWIF som är med på ett ställe:

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderas för att slipa själv hemma? Har en finare japansk kniv med kolstål och ett set ”vanliga” fiskars. Får gärna funka vettigt för bägge.

Permalänk
Medlem

Ingen i tråden som testat Spyderco:s Sharpmaker för slipningen?

https://www.vassaknivar.se/marken/spyderco/spyderco-knivslip/...

Jag lånade en för ett par år sedan och fick mina gamla knivar sylvassa igen. Lätt med vinklarna tyckte jag, går inte att göra så mycket fel.

Permalänk
Medlem

Jag körde länge på Spyderco Sharpmaker som mitt primära slipsystem och använder den fortfarande vid sidan av mina Naniwa Pros.
Jag är nöjd med prestandan Sharpmaker ger och det finns finare slipstavar att köpa till. Dock har jag inte koll på om det finns bättre slipsystem idag, för det var trots allt över 10 år sen jag köpte Sharpmakern.
Ett stort plus är lättheten att hålla vinkeln korrekt under slipning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Vad rekommenderas för att slipa själv hemma? Har en finare japansk kniv med kolstål och ett set ”vanliga” fiskars. Får gärna funka vettigt för bägge.

Våtsten är bäst men kräver lite övning innan det blir bra.
Är du osäker på våtsten kan du köpa slippapper, runt 1000 korn, fukta baksidan lite och lägga på köksbänken. Kostar 25kr och kan du få kniven vass med det kommer du inte ha problem med en sten. Använd en gammal tidning som strigel. Du kan också använda en vinkork för att ta bort råegg.

Sånadär rullar är enkla och kan få kniven hyfsat vass, men de ger ingen fin egg. Med tiden blir det svårare att få kniven vass. Det sliter också onödigt mycket och risken är att du förstör profilen.

Olika guidade system kan ge en bra egg men nackdelen är att vinkeln är låst. Det gör att du inte kan tunna ut bladet vid behov. Också begränsat så att du inte kan anpassa vinkeln efter dina preferenser.