Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Nja, den rådande uppfattningen är nog att villaägare är en gynnad grupp jämfört med t ex de som bor i hyresrätt.

Ah, fel ordval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är dock bara en aspekt av det hela, eller det beror förstås på om man räknar Putin till en europeisk politiker. Våra politiker har på senare tid i alla fall inte haft mycket med denna problematik att göra, mer än att de förstås borde investerat mer i stamnätet för att minska skillnaderna mellan elområdena.

Men frågan är väl om det är rättvist att ta från våra gemensamma pengar, oavsett om man tar från dem direkt eller minskar våra gemensamma intäkter, för att ge pengar till storkonsumenter av el. Jag tycker förstås att det inte är rättvist. Villaägare är redan extremt förfördelade med dagens penningpolitik så de får tillräckligt av mina skatteintäkter.

Investera mer i stamnätet är en ganska stor del... Och med fler reaktorer hade vi haft upp till 50% lägre elpris:
https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/storre-elproduktion-hade-k...

Vattenfall hade också kunnat exportera mer el och således tjänat mer pengar.

"Ta från våra gemensamma pengar."
Ja, med synsättet att alla pengar är gemensamma så blir det ju så. Man kan också se det som att stora delar av medborgarnas månadslöner i form av moms och skatt på el egentligen kanske inte skall tillhöra oss alla gemensamt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ah, fel ordval.

Japp Poängen gick dock fram vilket jag såklart borde nämnt.

När det gäller elstöd så är jag kluven. Det finns inte någon helt rättvis modell tycker jag. Förra vinterns modell som endast utgick från förbrukning innebar att jag med bundet elpris fick väldigt billig el t ex.

Permalänk

Min mamma som är invalid 67-åring sjuksköterska som bor i radhus ensam sen jag flyttade ut var klok nog att binda sitt elpris för att det är lättare för henne att planera sin ekonomi om hon vet vad allt kostar i förväg.

Det tjänade hon ju däremot ingenting på för nu när elpriserna skenade iväg (när det alltså är bra att ha bundit sitt elpris), ja då klev staten in med bidrag till alla. Så vafan ska man vara smart och binda priset för om det ändå är lönlöst när allt kommer till kritan?

Har vart måttligt irriterad på den här situationen sen i vintras.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus Z690 Hero | | Intel i7 12700K | NZXT Kraken X53 | 1TB Samsung 980 PRO | 32GB Corsair Vengance DDR5 @ 5200mhz | GTX 780 (ja, på riktigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Ibland är det minus 25-30 vintertid här uppe i Norrland och då har vi högre el förbrukning än dom som bor i södra Sverige så jag ser inte alls några konstigheter på att det ska vara billigare för oss som bor här uppe.

Så det hade varit ok för dig att norrlänningarna betalade 1300 % mer än en skåning för livsmedel, då Skåne jämfört med Norrland producerar och förser svenska folket med betydligt mer varor till livsmedelsbutikerna?

Sen är väl inte -25-30 C så djäkla ovanligt ens här nere i söder, med undantag för kustområdena i Skåne.
Själv bor jag i norra Småland och vi har ofta ner mot 20-25 C på vintern och här på Höglandet har vi ofta lika mkt snö som uppe hos er.... Har kompisar i Gällivare och vet hurdant väder de brukar ha och oftast skiljer det inte så mkt.
Mer än att er vintersäsong är längre.
Kan ju citera Pekka Lundmark, född i kiruna, efter sin flytt till Malmö hockey: Jag har aldrig frusit så mkt någon gång som jag gör här nere.

Åter till min fråga: Skulle du anse att ett pris på 160 kr för en liter mjölk och 390 kr för ett bröd hade varit acceptabelt att betala för att du bor i Norrland och inte i södra Sverige? Eller borde priserna sättas ner för oss så vi hade billigare mat än övriga delar av landet, som inte producerar råvaror till livsmedel? Annars kan Staten ju kompensera oss med AC och gratis el till den, då vi har så mkt varmare än norrlänningarna.

Minns Sossarnas slagord: Jämnlikhet, solidaritet och Jämställdhet....
Vilket för mig betyder att vi ska vara värda lika mkt i alla hänseende och hjälpas åt i kristider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av augustplym:

Min mamma som är invalid 67-åring sjuksköterska som bor i radhus ensam sen jag flyttade ut var klok nog att binda sitt elpris för att det är lättare för henne att planera sin ekonomi om hon vet vad allt kostar i förväg.

Det tjänade hon ju däremot ingenting på för nu när elpriserna skenade iväg (när det alltså är bra att ha bundit sitt elpris), ja då klev staten in med bidrag till alla. Så vafan ska man vara smart och binda priset för om det ändå är lönlöst när allt kommer till kritan?

Har vart måttligt irriterad på den här situationen sen i vintras.

Blev det svårare för henne att planera sin ekonomi pga att det gavs ut bidrag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shakermaker:

Investera mer i stamnätet är en ganska stor del... Och med fler reaktorer hade vi haft upp till 50% lägre elpris:
https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/storre-elproduktion-hade-k...

Tja, eller vindkraft enligt artikeln. Samtidigt är ju problemet inte vår elproduktion utom vid extremt sällsynta tillfällen utan att efterfrågan söderifrån driver upp priserna. Författarna menar att våra länkar till andra länder redan går "för fullt" och således hade mer elproduktion inom landet inte kunnat gå till export, men det gäller ju bara när vi har hög produktion och således lägre priser i landet. När priserna är höga är det mestadels för att produktionen är låg och då exporterar vi inte allt vi kan liksom. Alltså är det något tveksamt om mer produktion inom landet hade påverkat de höga priserna så mycket, även om de säkert hade pressat ner lägre priser ännu lägre.

Citat:

Vattenfall hade också kunnat exportera mer el och således tjänat mer pengar.

Well, om de ska stå för kostnaderna att bygga fler kärnkraftverk så hade det tagit rätt många år innan de gick plus på en sådan affär, om det någonsin blir så. Om vi skattebetalare står för finansieringen hade de tjänat pengar däremot, men det är väl inte tanken, eller?

Citat:

"Ta från våra gemensamma pengar."
Ja, med synsättet att alla pengar är gemensamma så blir det ju så. Man kan också se det som att stora delar av medborgarnas månadslöner i form av moms och skatt på el egentligen kanske inte skall tillhöra oss alla gemensamt.

Alla pengar är inte gemensamma, bara de gemensamma pengarna vi har i våra offentliga budgetar.

Sen kan man förstås diskutera pengar eller nationalekonomi, MMT är väldigt intressant exempelvis. Men som det är nu är det inte direkt så att politikerna satsar på ett underskott i ekonomin trots läget just nu, alltså måste alla utgifter och intäktsminskningar för staten finansieras på något sätt. Dra ner på något annat eller höja andra skatter eller avgifter. M exempelvis gapar om att sänka skatter som de alltid gör, och de tänker ju finansiera detta genom att sänka bidrag och minska den offentliga sektorn, också som vanligt. Det hade varit intressant med ett parti som gick ut och tydligt sa att vi kan öka statsskulden nu, läget är sådant att vi behöver pengar och vi har betalat av på den i många år, och det är ju inte så att staten behöver oroa sig särskilt för att behöva betala tillbaka den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Japp Poängen gick dock fram vilket jag såklart borde nämnt.

När det gäller elstöd så är jag kluven. Det finns inte någon helt rättvis modell tycker jag. Förra vinterns modell som endast utgick från förbrukning innebar att jag med bundet elpris fick väldigt billig el t ex.

Min tanke är väl lite att vi inte ska stöda folks vanliga konsumtion i normalläget. För de där detta verkligen är en katastrof, den "fattiga ensamstående mamman som bor i en stor villa med alla sina barn" som brukar tas upp som exempel i denna debatt exempelvis, hon kan söka bidrag. Paret som inte har råd att värma poolen och kanske får strunta i att värma upp övervåningen i deras jättevilla, för att de är snåla inte för att de inte har råd, kanske helt enkelt får leva med det. Det är inte en mänsklig rättighet att allt ska fungera precis som det alltid har gjort till samma kostnad även när det är krig eller pandemi eller klimatkatastrof liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

den "fattiga ensamstående mamman som bor i en stor villa med alla sina barn" som brukar tas upp som exempel i denna debatt exempelvis, hon kan söka bidrag.

Berätta mer om det här bidraget man kan söka när elräkningen skenat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Berätta mer om det här bidraget man kan söka när elräkningen skenat.

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omrade...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Well, om de ska stå för kostnaderna att bygga fler kärnkraftverk så hade det tagit rätt många år innan de gick plus på en sådan affär, om det någonsin blir så. Om vi skattebetalare står för finansieringen hade de tjänat pengar däremot, men det är väl inte tanken, eller?

Du har dessvärre missat att vi hade välfungerande reaktorer som vi valde att avveckla.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av orespray:

Så det hade varit ok för dig att norrlänningarna betalade 1300 % mer än en skåning för livsmedel, då Skåne jämfört med Norrland producerar och förser svenska folket med betydligt mer varor till livsmedelsbutikerna?

Sen är väl inte -25-30 C så djäkla ovanligt ens här nere i söder, med undantag för kustområdena i Skåne.
Själv bor jag i norra Småland och vi har ofta ner mot 20-25 C på vintern och här på Höglandet har vi ofta lika mkt snö som uppe hos er.... Har kompisar i Gällivare och vet hurdant väder de brukar ha och oftast skiljer det inte så mkt.
Mer än att er vintersäsong är längre.
Kan ju citera Pekka Lundmark, född i kiruna, efter sin flytt till Malmö hockey: Jag har aldrig frusit så mkt någon gång som jag gör här nere.

Åter till min fråga: Skulle du anse att ett pris på 160 kr för en liter mjölk och 390 kr för ett bröd hade varit acceptabelt att betala för att du bor i Norrland och inte i södra Sverige? Eller borde priserna sättas ner för oss så vi hade billigare mat än övriga delar av landet, som inte producerar råvaror till livsmedel? Annars kan Staten ju kompensera oss med AC och gratis el till den, då vi har så mkt varmare än norrlänningarna.

Minns Sossarnas slagord: Jämnlikhet, solidaritet och Jämställdhet....
Vilket för mig betyder att vi ska vara värda lika mkt i alla hänseende och hjälpas åt i kristider.

Väldigt bra skrivit, som Mamlöbo håller jag med till 100%

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shakermaker:

Du har dessvärre missat att vi hade välfungerande reaktorer som vi valde att avveckla.

Välfungerande är väl en sanning med modifikation, skulle vi driva de vidare hade vi behövt göra rätt stora investeringar över ganska lång tid. Jag säger inte att det inte hade hjälpt situationen idag förstås, men som det såg ut då var det ju rätt beslut. Det fanns inte ekonomi i det helt enkelt, dagens situation gick inte att förutse då och nu är det alldeles för sent för det. Men även om vi hade vetat hur det skulle bli är det inte säkert att det hade varit affärsmässigt motiverat att driva de vidare ändå, situationen nu är ju tillfällig och det krävs långsiktig lönsamhet för att det ska gå ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Välfungerande är väl en sanning med modifikation, skulle vi driva de vidare hade vi behövt göra rätt stora investeringar över ganska lång tid. Jag säger inte att det inte hade hjälpt situationen idag förstås, men som det såg ut då var det ju rätt beslut. Det fanns inte ekonomi i det helt enkelt, dagens situation gick inte att förutse då och nu är det alldeles för sent för det. Men även om vi hade vetat hur det skulle bli är det inte säkert att det hade varit affärsmässigt motiverat att driva de vidare ändå, situationen nu är ju tillfällig och det krävs långsiktig lönsamhet för att det ska gå ihop.

Falskt.

Från Vattenfalls egna "hemliga" interna dokument:
"Slutsats är att Ringhals 1, med låga investeringar, klarar både 50 och 60 års drift."

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Hyr hon villan kanske hon kan lyckas få några pengar därifrån efter elräkningen gått till kronofogden men har hon oturen att äga den blir det sannolikt inga pengar alls. Då är hon ju rik och behöver inget bidrag.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Hyr hon villan kanske hon kan lyckas få några pengar därifrån efter elräkningen gått till kronofogden men har hon oturen att äga den blir det sannolikt inga pengar alls. Då är hon ju rik och behöver inget bidrag.

Försörjningsstöd är inte roligt att söka, det är jag väl medveten om, men kan man inte betala sina räkningar så är det lösningen. De kräver inte nödvändigtvis att man säljer sitt hus eller ens sin bil om man har en, beroende på situation, men syftet är ju att det ska vara en sista utväg och således får man använda sina sparpengar och övriga tillgångar först. Det förhindrar en katastrof, men det hjälper en inte att fortsätta precis som förut, men eftersom det är katastrofer som tas upp som exempel mestadels så är det ju en lösning på dem.

Dock föreslog jag ju ett bidrag med mildare krav om man nu måste kompensera vissa villaägare för deras oförmåga att binda sitt elavtal och deras slöseri med el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Så det hade varit ok för dig att norrlänningarna betalade 1300 % mer än en skåning för livsmedel, då Skåne jämfört med Norrland producerar och förser svenska folket med betydligt mer varor till livsmedelsbutikerna?

Sen är väl inte -25-30 C så djäkla ovanligt ens här nere i söder, med undantag för kustområdena i Skåne.
Själv bor jag i norra Småland och vi har ofta ner mot 20-25 C på vintern och här på Höglandet har vi ofta lika mkt snö som uppe hos er.... Har kompisar i Gällivare och vet hurdant väder de brukar ha och oftast skiljer det inte så mkt.
Mer än att er vintersäsong är längre.
Kan ju citera Pekka Lundmark, född i kiruna, efter sin flytt till Malmö hockey: Jag har aldrig frusit så mkt någon gång som jag gör här nere.

Åter till min fråga: Skulle du anse att ett pris på 160 kr för en liter mjölk och 390 kr för ett bröd hade varit acceptabelt att betala för att du bor i Norrland och inte i södra Sverige? Eller borde priserna sättas ner för oss så vi hade billigare mat än övriga delar av landet, som inte producerar råvaror till livsmedel? Annars kan Staten ju kompensera oss med AC och gratis el till den, då vi har så mkt varmare än norrlänningarna.

Minns Sossarnas slagord: Jämnlikhet, solidaritet och Jämställdhet....
Vilket för mig betyder att vi ska vara värda lika mkt i alla hänseende och hjälpas åt i kristider.

Haltande liknelse tycker jag. Jag hade accepterat 1300% högre matpris i norrland om frakten dit passerat en krigszon, nu kostar det inte 1300% mer att frakta mat till norrland(det är redan dyrare att handla på liten butik i glesbygd) så varför skulle vi ta den kostnaden. Ska man börja orera om rättvisa så återkom när vård, skola, omsorg, samhällstjänster och infrastruktur är lika för alla. Glesbygdskommuner betalar dessutom mest skatt men får redan minst för det det, rättvist?

Btw, Mållilla har en medeltemperatur i januari på -1.3 medans Gällivare ligger på -11.8, det är rätt jäkla stor skillnad.
Snödjupet i Småland(med undantag för nån liten fläck, som då har lite över) har ett medel på under 20cm, dom 70% av åren det ens ligger någon snö, medans Gällivare har ett snitt på över 50cm 99%+ av vintrarna, detta medel räknat på 15:e januari.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Haltande liknelse tycker jag. Jag hade accepterat 1300% högre matpris i norrland om frakten dit passerat en krigszon, nu kostar det inte 1300% mer att frakta mat till norrland

Haltande jämförelse ja... elen passerar inte heller någon krigszon. Vi betalar genom näsan för elen för att Svenska Kraftnät misslyckats att hantera puckona som överklagar deras elledningar från Norrland till Skåne. Vi producerar ju hur mycket el i Sverige som helst, grön el dessutom... kriget i Ukraina har exakt noll betydelse för oss. Om vi hade haft fungerande elledningar inom riket hade vi kunnat avnjuta vår egen el först och främst.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Haltande jämförelse ja... elen passerar inte heller någon krigszon. Vi betalar genom näsan för elen för att Svenska Kraftnät misslyckats att hantera puckona som överklagar deras elledningar från Norrland till Skåne. Vi producerar ju hur mycket el i Sverige som helst, grön el dessutom... kriget i Ukraina har exakt noll betydelse för oss. Om vi hade haft fungerande elledningar inom riket hade vi kunnat avnjuta vår egen el först och främst.

/hulle.

Det är skillnad på vad du tycker och vad som är verklighet. Som du kan se på elpriserna så berör geopolitiken oss i väldigt hög grad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Haltande jämförelse ja... elen passerar inte heller någon krigszon. Vi betalar genom näsan för elen för att Svenska Kraftnät misslyckats att hantera puckona som överklagar deras elledningar från Norrland till Skåne. Vi producerar ju hur mycket el i Sverige som helst, grön el dessutom... kriget i Ukraina har exakt noll betydelse för oss. Om vi hade haft fungerande elledningar inom riket hade vi kunnat avnjuta vår egen el först och främst.

/hulle.

Tyvärr så är det tack vare våra el områden som vi fortfarande har billigare el i norra delar. Se på Finland som har ett el områden. Att säga att vi har för liten ledningar då vi har kapacitet att exporterar el som räcker till hela Danmarks förbrukning är fel. Istället för att lova 30 miljarder i återbetalning så borde de som styr Sverige Vägra mer el ledningar ut från Sverige och sedan bygga vindkrafts park för 30 miljarder med energi lagring. Staten behöver troligen bara gå in med 15-20% så 30 miljarder blir vindpark för hissnande 150-200miljarder kronor det ihop med att vi fortsätter bygga solpaneler på taken borde göra att höga elpriser försvinner. (När det blåser så måste man stoppa vattenkraft vilket betyder att när det inte blåser så måste de skapa så mycket el från vatten kraft som är möjligt för anas så blir vattenmagasinen överfulla. Sedan borde det givetvis finnas en export skatt så man bygger el kraft där den behövs och inte där det är billigt eller där folk inte gnäller (typ Sverige)

för info
Vad kostar det att bygga ett vindkraftverk?
Ett landbaserat vindkraftverk, med en effekt på 6,5 megawatt, som är omkring 240 meter högt beräknas kosta 75 miljoner kronor att bygga. Havsbaserad vindkraft som är ännu högre, och producerar mer, är dyrare att bygga.

300miljarder =2666 vindkraftverk på land som då ger hissnande 17000 megawatt

Hur många vindkraftverk behövs för att ersätta ett kärnkraftverk?
Sveriges elproduktion 2021 var 166 TWh enligt Energimyndighetens årsstatistik, varav kärnkraften stod för 31 procent eller 51,0 TWh. Under samma år producerade Forsmarks kärnkraftverk 25,5 terawattimmar, TWh till det svenska elnätet. (Forsmark 1 producerade 7,9 TWh, Forsmark 2: 8,6 TWh och Forsmark 3: 9,0 TWh.)

För att producera 10 TWh el behövs 435 vindkraftverk som vardera producerar 0,023 TWh.

PS när OL3 i Finland snart är igång 1600MWh så slipper vi exportera lika mycket el till Finland viket borde minska priserna i vårt land. (elen kan gå från norra Sverige elområde 1 igenom Finland sedan till Sverige igen i elområde 3)
https://www.tvo.fi/en/index/production/plantunits/ol3/ol3fore...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av HazZarD:

sjukt, vad kan man göra då ? om elen blir dyrare än hyran då är nåt jävligt fel.... kul för alla pensionärer och sjuka som redan har det svårt vafan ska dom göra....

Släcka alla lampor / dra ur alla kablar och lägga sig under dubbla täcken och vänta på våren.

Jag tror pappa staten kommer och räddar oss på något sätt i form utan något bidrag eller dylikt. Det är bra att oroa sig och planera för en katastrof (om än ekonomisk sådan) men sedan bor vi trots allt i Sverige 🇸🇪 och historiskt sett är aldrig vi invånare så att vi går på knäna i situationer som dessa.

Vet inte hur det kommer lösas, men de kommer lösas. Tror regeringen kör med ”vi väntar och ser vad arbetsmyrorna på marken gör innan vi agerar”

Dold text
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Hur kommer det sig att elpriserna hållt sig höga även på natten det sista?

Vem är det som köper så mycket el nattetid?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hur kommer det sig att elpriserna hållt sig höga även på natten det sista?

Vem är det som köper så mycket el nattetid?

Höga är ju relativt, vid 3-4 i natt var priserna ungefär en fjärdedel av vad de är nu klockan 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vem är det som köper så mycket el nattetid?

Det börjar bli kallt på nätterna och folk laddar sina elbilar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har fått höra vid ett flertal tillfällen från olika politiker att det är bristen på "reaktiv effekt" som är problemet varför vi inte kan överföra lika mycket el från norr till söder som förr. Stämmer detta? Finns det något som heter "reaktiv effekt" och fungerar det på det viset som vissa energipolitiska talespersoner säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Har fått höra vid ett flertal tillfällen från olika politiker att det är bristen på "reaktiv effekt" som är problemet varför vi inte kan överföra lika mycket el från norr till söder som förr. Stämmer detta? Finns det något som heter "reaktiv effekt" och fungerar det på det viset som vissa energipolitiska talespersoner säger?

Ja, det är ett viktigt begrepp i sammanhanget men det är inte många politiker som vet vad det är, än färre som kan förklara det.

Kort sagt är det effekt som inte kan användas för att skapa arbete men som ändå tar upp plats i kablarna när man dimensionerar elnätet. Det är i stort sett bara vissa elmotorer som har verklig användning av reaktiv effekt så för alla andra förbrukare är det en förlust. Samtidigt behövs den för att kunna reglera spänningen i näten och kan inte heller transporteras långa sträckor, den behöver genereras i närheten av förbrukarna. Genom att lägga ner stora kraftverk och förlita sig på intermittent kraft tappar man den förutsägbara produktionen av reaktiv effekt och riskerar därför att inte kunna hålla spänningen i nätet.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det börjar bli kallt på nätterna och folk laddar sina elbilar.

Jo men att gå från 10-30 öre till 150-300. Men som du säger kanske det är kylan som gör det.

Tänkte om det var någon industri som belagt mera arbete på natten eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Jo men att gå från 10-30 öre till 150-300. Men som du säger kanske det är kylan som gör det.

Tänkte om det var någon industri som belagt mera arbete på natten eller något.

Jag vet inte, men det påverkar ju iaf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Samma väder hela veckan ut ser det ut som i stora delar av europa. Vilket troligtvis innebär att det kommer fortsätta vara svindyrt och slås nya rekord för både SE4 och SE3.

Hoppas september levererar regn, blåst och allmänt jävligt väder så det blir lite fart på produktionen över europa.

Annars är det väl bara vänta in finnarnas nya kärnkraft och att tyskarna skrämmer igång sina nedstängda reaktorer igen.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk

Vi kommer gå under i höst och vinter. Vi kommer bli mer fattiga än vad vi varit under hela 1800-talet. Jag ser ingen ljusning alls i detta.