Permalänk
Medlem

Och det är som sagt pga av elpriset och inte kapacitetsbrist vilket var det som hävdades.

Permalänk
Medlem

Jag vet. Var lite för snabb. Nu finns det ett inlägg också. Sen har det inte varit en välbevarad hemlighet för oss som kan det med elkraft att det är kapacitetsbrist i SE4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och det är som sagt pga av elpriset och inte kapacitetsbrist vilket var det som hävdades.

Här får du lite mer att läsa.

https://www.skane.se/Public/Protokoll/Regionala%20utvecklings...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag vet. Var lite för snabb. Nu finns det ett inlägg också. Sen har det inte varit en välbevarad hemlighet för oss som kan det med elkraft att det är kapacitetsbrist i SE4.

Och artikeln om kapacitetsbrist är två år gammal, har du några artiklar om företag som har tvingats flytta produktionen eller inte utöka pga kapacitetsbrist sedan dess? Läget var ju kritiskt för två år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och artikeln om kapacitetsbrist är två år gammal, har du några artiklar om företag som har tvingats flytta produktionen eller inte utöka pga kapacitetsbrist sedan dess? Läget var ju kritiskt för två år sedan.

Skojar du? Att vi har elområden är ju ett resultat av kapacitetsbristen. Men visst kan du starta ett nytt bageri. Sen förstår jag inte vad du försöker med? Att EON har svårt att sälja mer effekt är tydligt. Sydvästlänken kom inte upp i full kapacitet. Men vill du ”filibustra” så får det stå för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Median på 9 enheter från de senaste 20 åren i västvärlden

Skrivet av filbunke:

Vill du att jag skulle blanda medelvärde och median? Eftersom antal går att läsa så kan man ju enkelt beräkna medelvärdet för dem...

Eller ville du ha en massa fotnötter?

Förstår ni inte eller vill ni inte förstå ? Det amerikanska kkv , det enda US har färdigställt på sistone med en total byggtid på 43 år , det bygget avbröts p.g.a. det fanns inte behov av elen , bygget återupptogs över 20 år senare , samma med det enda Argentinska och det enda Iranska , avbrutna(inte försenade utan avbrutna) byggen som återupptagits många år senare.

Anser ni att sådan statistik är representativ ?

Det amerikanska kärnkraftverket är ökänt och det kände jag till sedan tidigare , jag bara väntade på att nån skulle försöka sej på den valsen ni just drog.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Förstår ni inte eller vill ni inte förstå ? Det amerikanska kkv , det enda US har färdigställt på sistone med en total byggtid på 43 år , det bygget avbröts p.g.a. det fanns inte behov av elen , bygget återupptogs över 20 år senare , samma med det enda Argentinska och det enda Iranska , avbrutna(inte försenade utan avbrutna) byggen som återupptagits många år senare.

Anser ni att sådan statistik är representativ ?

Det amerikanska kärnkraftverket är ökänt och det kände jag till sedan tidigare , jag bara väntade på att nån skulle försöka sej på den valsen ni just drog.

Vi kan plocka bort det, medianen är oförändrad. Det är själva poängen med medianen, outliers som inte är representativa skulle förvränga medelvärdet men det sker inte på samma sätt med medianen

edit:
Den blir 13, jag kollade fel men eftersom jag räknar med några kärnkraftverk som inte är helt klara än så kan det bli högre i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det stora är ju som sagt elpriset, vilket var varför de lade ner.

För Sveriges nettoexport av el var, mellan juli 2020 och juni 2022, 135 gånger så stor som nettoimporten.

Nej det var inte anledningen.

Att man fabricerar en anledning i efterhand gör inte saken till sanning. https://www.svd.se/a/76ea98eb-1e6c-34e3-b5cd-e32f03abc1f7/vat...

Man flaggade redan innan nedstängningen för vad som skulle ske i och med att man tappade planerbar elförsörjning i södra delarna av Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Förstår ni inte eller vill ni inte förstå ? Det amerikanska kkv , det enda US har färdigställt på sistone med en total byggtid på 43 år , det bygget avbröts p.g.a. det fanns inte behov av elen , bygget återupptogs över 20 år senare , samma med det enda Argentinska och det enda Iranska , avbrutna(inte försenade utan avbrutna) byggen som återupptagits många år senare.

Anser ni att sådan statistik är representativ ?

Det amerikanska kärnkraftverket är ökänt och det kände jag till sedan tidigare , jag bara väntade på att nån skulle försöka sej på den valsen ni just drog.

Vet inte vad du har för bakgrund, men du förstår det med svängmassa och reaktiveffekt. Sånt som är väsentligt för ett växelströmsnät som vi har i Sverige. Fantasier om att vindkraft och solceller kan ersätta sånt. Gång på gång har vi försökt förklara att det inte går. Snälla, ta till er fakta och kunskap om elnät för att hålla diskussionen på en nivå ovanför sandlådan. Jag kanske blir kickad pga av det. Men då får det vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och artikeln om kapacitetsbrist är två år gammal, har du några artiklar om företag som har tvingats flytta produktionen eller inte utöka pga kapacitetsbrist sedan dess? Läget var ju kritiskt för två år sedan.

Är du på riktigt? Du försöker onekligen diskutera ett ämne du har sjukt dålig koll på eller så försöker du se om vi har svar på det vi påstår.

Det pratas regelbundet om problemet för stora företag att etablera sig i Skåne pga kapacitetsbrist. Lägg nu till att företag stoppar produktionen för att det är för dyrt med el.

Vad är ditt slutmål med att vara här i tråden? Vill du visa på felaktigheter i det vi påstår eller är det så enkelt att du är emot kärnkraft och svalt allt MP fabricerat de senaste åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Vet inte vad du har för bakgrund, men du förstår det med svängmassa och reaktiveffekt. Sånt som är väsentligt för ett växelströmsnät som vi har i Sverige. Fantasier om att vindkraft och solceller kan ersätta sånt. Gång på gång har vi försökt förklara att det inte går. Snälla, ta till er fakta och kunskap om elnät för att hålla diskussionen på en nivå ovanför sandlådan. Jag kanske blir kickad pga av det. Men då får det vara så.

Du citerar nog fel person nu

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Förstår ni inte eller vill ni inte förstå ? Det amerikanska kkv , det enda US har färdigställt på sistone med en total byggtid på 43 år , det bygget avbröts p.g.a. det fanns inte behov av elen , bygget återupptogs över 20 år senare , samma med det enda Argentinska och det enda Iranska , avbrutna(inte försenade utan avbrutna) byggen som återupptagits många år senare.

Anser ni att sådan statistik är representativ ?

Det amerikanska kärnkraftverket är ökänt och det kände jag till sedan tidigare , jag bara väntade på att nån skulle försöka sej på den valsen ni just drog.

Jag har svårt att tro att någon skulle tro att det tog USA 43 år kontinuerligt byggande att få ihop ett kärnkraftverk, men för det som inte förstår så kanske jag skulle ha lagt till en fotnot. typ lite som "Objects in mirror are closer than they appear" "Warning, the coffee is hot" osv...
Källan är ju länkad.
Sanningen är ju att konstruktionen började 1973, 1985, 12 år senare, så lades konstruktionen ner också pga produktionsproblem. 2007 så startade byggandet upp igen och det tog nio år att bygga klart. Så närmare 21 år i faktiskt byggnadstid. Får ju hoppas att Ringhals 3 och 4 då inte tar 21 år...

Men, för USA är ju Vogtle 3 och 4 mer intressanta, och de planeras nå kommersiell drift nästa år, efter 10 års konstruktion.

Men vi kanske skall satsa på kinesisk standard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vi kan plocka bort det, medianen är oförändrad. Det är själva poängen med medianen, outliers som inte är representativa skulle förvränga medelvärdet men det sker inte på samma sätt med medianen

edit:
Den blir 13, jag kollade fel men eftersom jag räknar med några kärnkraftverk som inte är helt klara än så kan det bli högre i slutändan.

Medianen för respektive land påverkas enormt om det enda värdet är felaktigt på en större datamängd så är det som du säger mer eller mindre försumbart.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Medianen för respektive land påverkas enormt om det enda värdet är felaktigt på en större datamängd så är det som du säger mer eller mindre försumbart.

Medianen när n=1 är värdet. Hur som helst så används 8 värden om man inte räknar med det amerikanska, räknar man med det amerikanska på 21 år istället blir det 9 stycken igen och då är medianen återigen 16. Om nästan hälften av alla värden har "orimligt" långa byggtider så får man börja undra om det inte tillhör vanligheterna istället. Hur som helst, det här verka styrka gissningen kring 15 år inklusive planering. 20% rabatt på medianbyggtiden får du

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Medianen för respektive land påverkas enormt om det enda värdet är felaktigt på en större datamängd så är det som du säger mer eller mindre försumbart.

Och medianvärdet som brukar slängas runt här på 5,5 år påverkas enormt av all reaktorer som Kina bygger. Jag vill inte bygga kärnkraftverk enligt kinesisk standard, vill du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Är du på riktigt? Du försöker onekligen diskutera ett ämne du har sjukt dålig koll på eller så försöker du se om vi har svar på det vi påstår.

Det pratas regelbundet om problemet för stora företag att etablera sig i Skåne pga kapacitetsbrist. Lägg nu till att företag stoppar produktionen för att det är för dyrt med el.

Vad är ditt slutmål med att vara här i tråden? Vill du visa på felaktigheter i det vi påstår eller är det så enkelt att du är emot kärnkraft och svalt allt MP fabricerat de senaste åren?

Och kapacitetsbristen skall enligt e.on vara långsiktigt löst 2024 genom förstärkningar av stamnätet längs Skånes västkust.

https://www.eon.se/om-e-on/kapacitetsbristen/kapacitetsbrist-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slipbit:

Vet inte vad du har för bakgrund, men du förstår det med svängmassa och reaktiveffekt. Sånt som är väsentligt för ett växelströmsnät som vi har i Sverige. Fantasier om att vindkraft och solceller kan ersätta sånt. Gång på gång har vi försökt förklara att det inte går. Snälla, ta till er fakta och kunskap om elnät för att hålla diskussionen på en nivå ovanför sandlådan. Jag kanske blir kickad pga av det. Men då får det vara så.

Så... kärnkraft är den enda lösningen antar jag? Hur funkar det då i den stora merparten av alla länder som inte har någon kärnkraft? Kan det vara så att er förståelse för behovet av svängmassa inte sträcker sig längre än att det är viktigt, inte hur mycket som behövs eller hur (eller ens att) man kan lösa det utan kärnkraft?

Och varför glöms hela tiden vattenkraften bort i alla inlägg "från den sidan"? I denna tråd men också i artiklar, exempelvis från DN idag: https://www.dn.se/ekonomi/elprognoserna-kan-vara-en-overdrift...

Citat:

Om det satsas hundratals miljarder på att bygga ut exempelvis storskalig kärnkraft och det sedan visar det sig att den inte behövs. Vad händer då?

– Vi kommer att behöva fossilfri el. Vi kan inte bara ha vindkraft och solkraft i systemet. Det behövs mer planerbar kraft i systemet.

Vattenkraften nämns inte med ett ord i hela artikeln trots att det är den viktigaste pusselbiten både i framtiden och historiskt.

Det känns väldigt mycket som att sila myggor och svälja kameler i hur argumenten presenteras. "Fåglarna då?" "Hur ska vi återvinna bladen?" Fåglarna är ett väldigt litet problem, som dessutom i stor utsträckning undviks av att måla ett blad i avvikande färg. Skrotning av bladen är också en droppe i havet som förstoras upp något helt enormt. Ett vindkraftverk levererar el i princip helt utan utsläpp i 25 år (jag vet att det inte levererar konstant, men det levererar enligt förväntningarna i 25 år ändå, och lite utsläpp blir det av underhållet och så, men på det stora hela är det försumbart), att man därefter har lite kompositmaterial som är svårt att återvinna är ett extremt litet problem. Dessutom ett problem man jobbar hårt på att lösa med nya material som medger återvinning i högre grad till lägre kostnad och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och kapacitetsbristen skall enligt e.on vara långsiktigt löst 2024 genom förstärkningar av stamnätet längs Skånes västkust.

https://www.eon.se/om-e-on/kapacitetsbristen/kapacitetsbrist-...

Du hittar onekligen till källor själv, men du verkar kräva svar på frågor ändå.

Läs: I vissa knutpunkter i elnätet i nordvästra Skåne är kapaciteten nära att nå maxtaket. Här kan större anslutningar eller utökningar av abonnemang medges om det finns motsvarande flexibilitet i området.

Svart på vitt att vi har en kapacitetsbrist. Vi har fortsatt problem att vi har brist på planerbar elförsörjning i södra Sverige.

Du duckar resten efter behag ser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och medianvärdet som brukar slängas runt här på 5,5 år påverkas enormt av all reaktorer som Kina bygger. Jag vill inte bygga kärnkraftverk enligt kinesisk standard, vill du?

Har inte sett att nån använt dom siffrorna innan ni gjorde det , däremot hänvisningar till Sverige byggde på ~5 år när vi fått öva lite.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Fick min elräkning idag. 1100kr från EON för 277 kWh. Sen kommer nätavgiften utöver detta sen. Yay... Fördelen är att värme o vatten ingår i min hyra så det kommer inte höjas märkvärt i vinter men shit. Copium

Efter att ha läst på lite om anledningarna varför kärnkraften lagts ned (höjda skatter och avgifter så att de ekonomiskt sätt inte kunde ha kvar eller bygga ut) så blir det ganska lätt att veta vilka jag inte ska rösta på. För att inte göra det mer politiskt så säger jag inte mer

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Har du läst det?
Speciellt då insatserna som rekommnderas.

Citat:

Budget för de beskrivna aktiviteterna är 3 800 000 kronor från och med hösten 2019 till och med 2020. Uppdelning av budgeten på aktiviteter görs enligt Tabell 1.

3,8 miljoner är ju hur billigt som helst!

Citat:

Av budgeten är 2 000 000 kr tänkta att gå som bidrag till Energikontoret Skåne, Sustainable Business Hub, IUC Syd, Sydsvenska Industri- och Handelskammaren och Lunds universitet. Fördelning kommer bestämmas vid detaljplanering av aktiviteter. Avsikten är även att dessa bidrag ska växlas upp med stöd från regionala utvecklingsfonden där så är möjligt. Av budgeten är 1 500 000 kr tänkta att gå till konsulttjänster för framtagning av scenarier, för undersökning av flexibilitetsmöjligheter på Skånetrafikens framtida depåer samt för analys av laddning av elfordon. Resterande 300 000 kronor är tänkta att användas för möten och seminarier.

Aha... konsulter, möten, och seminarier. Det är ju så problemet fixas.
Elda skattepengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Har inte sett att nån använt dom siffrorna innan ni gjorde det , däremot hänvisningar till Sverige byggde på ~5 år när vi fått öva lite.

@yoshman hänvisade ju till en medianbyggtid på ~7 år för hela världen, så där var de inbakade.

Medianbyggtiden i västvärlden är mer relevant än hela världen tycker jag. Jag frågade dig hur du skulle ta fram någon rimlig byggtid för några dagar sedan men det kom aldrig något tydligt svar. Medianbyggtid i västvärlden med 20% rabatt låter väl inte så orimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och medianvärdet som brukar slängas runt här på 5,5 år påverkas enormt av all reaktorer som Kina bygger. Jag vill inte bygga kärnkraftverk enligt kinesisk standard, vill du?

Nu kanske du inte ska skrämmas med kinesiskt kvalité. Faktum är att de köpte Westinghouse AP1000 gjorde om designen och byggde en CAP1400 med 1400MWe.

Nu kanske Wikipedia inte är bästa källan, men någon uns av sanning finns det iaf.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_China

Problemet idag är pga tankeförbudet så finns det knappt någon kvar som har kompetensen och kunskapen att bygga ny kkv. Vi får nog förlita oss på sydkoreanerna/japanerna och komma och bygga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lavin32:

Nu kanske du inte ska skrämmas med kinesiskt kvalité. Faktum är att de köpte Westinghouse AP1000 gjorde om designen och byggde en CAP1400 med 1400MWe.

Nu kanske Wikipedia inte är bästa källan, men någon uns av sanning finns det iaf.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_China

Problemet idag är pga tankeförbudet så finns det knappt någon kvar som har kompetensen och kunskapen att bygga ny kkv. Vi får nog förlita oss på sydkoreanerna/japanerna och komma och bygga.

Men det finns ju flera anledningar till att Kina bygger snabbt, inte bara att (eller ifall) de har lägre krav på säkerhet utan också att det är en totalitär regim som kan peka med hela handen så får alla bara rätta sig i ledet. Folk överklagar inte placeringen av kärnkraften där för att de är rädda eller det förstör utsikten liksom.

Japan känns mer likt här då, men vad jag hört så har de inte riktigt haft det fokus på säkerheten som de kanske borde haft. Fukushima var ju ett ganska tydligt exempel på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Och varför glöms hela tiden vattenkraften bort i alla inlägg "från den sidan"? I denna tråd men också i artiklar, exempelvis från DN idag: https://www.dn.se/ekonomi/elprognoserna-kan-vara-en-overdrift...
Vattenkraften nämns inte med ett ord i hela artikeln trots att det är den viktigaste pusselbiten både i framtiden och historiskt.

Kan du berätta för mig vart i Södra Sverige vi har ett rimligt alternativ för vattenkraft? Svårt att se att det inte skulle överklagas in absurdum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så... kärnkraft är den enda lösningen antar jag? Hur funkar det då i den stora merparten av alla länder som inte har någon kärnkraft? Kan det vara så att er förståelse för behovet av svängmassa inte sträcker sig längre än att det är viktigt, inte hur mycket som behövs eller hur (eller ens att) man kan lösa det utan kärnkraft?

Och varför glöms hela tiden vattenkraften bort i alla inlägg "från den sidan"? I denna tråd men också i artiklar, exempelvis från DN idag: https://www.dn.se/ekonomi/elprognoserna-kan-vara-en-overdrift...
Vattenkraften nämns inte med ett ord i hela artikeln trots att det är den viktigaste pusselbiten både i framtiden och historiskt.

Det känns väldigt mycket som att sila myggor och svälja kameler i hur argumenten presenteras. "Fåglarna då?" "Hur ska vi återvinna bladen?" Fåglarna är ett väldigt litet problem, som dessutom i stor utsträckning undviks av att måla ett blad i avvikande färg. Skrotning av bladen är också en droppe i havet som förstoras upp något helt enormt. Ett vindkraftverk levererar el i princip helt utan utsläpp i 25 år (jag vet att det inte levererar konstant, men det levererar enligt förväntningarna i 25 år ändå, och lite utsläpp blir det av underhållet och så, men på det stora hela är det försumbart), att man därefter har lite kompositmaterial som är svårt att återvinna är ett extremt litet problem. Dessutom ett problem man jobbar hårt på att lösa med nya material som medger återvinning i högre grad till lägre kostnad och så.

Kärnkraft? Inte nödvändigtvis. Antingen bygger vi 4 stycken EPR1600 eller så bygger vi en massa kolkraftverk/oljekraftverk. Dessa ger baskraft. Men jag föredrar kärnkraft för jag vill inte har försurat regn och dålig luft.

Din idé kring vattenkraften har ju slagits hål ett flertal gånger. Ingen baskraft i söder begränsar överföringen från norr till söder. Titta på Norge. De har hur mycket vattenkraft som helst, ändå snyltar de på vårt stamnät istället för att bygga eget för att transportera el från norr till Oslo. De har nästan ingen baskraft i söder.

Återigen. Man kan önska att vattenkraft i norr och bara sol och vind i söder. Virtuell svängmassa, batterilagring, vätgaslagring osv, men det finns en verklighet. Inget är omöjligt, men vi är inte där.

Man kan också önska kall fusion och varför inte en sån där ZPM i Stargate. Då räcker det med en sån och vi slipper käbbla om vind, sol, kärnkraft osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Kan du berätta för mig vart i Södra Sverige vi har ett rimligt alternativ för vattenkraft? Svårt att se att det inte skulle överklagas in absurdum.

Varför i södra Sverige? Det är i norr det finns mycket älvar och lite folk så det passar mycket bättre där. Kräver investeringar i stamnätet, men det krävs oavsett vad jag förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det finns ju flera anledningar till att Kina bygger snabbt, inte bara att (eller ifall) de har lägre krav på säkerhet utan också att det är en totalitär regim som kan peka med hela handen så får alla bara rätta sig i ledet.

Vad har du för grund för påståendet att Kina skulle ha lägre säkerhetskrav på sina kärnkraftverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

@yoshman hänvisade ju till en medianbyggtid på ~7 år för hela världen, så där var de inbakade.

Medianbyggtiden i västvärlden är mer relevant än hela världen tycker jag. Jag frågade dig hur du skulle ta fram någon rimlig byggtid för några dagar sedan men det kom aldrig något tydligt svar. Medianbyggtid i västvärlden med 20% rabatt låter väl inte så orimligt?

Siffran på 5,5 år kan ju ha kommit från tråden om gröna energikällor...

Tittar man på de som blivit färdigställda under de senaste 10 åren, Kina inkluderat, så är mediantiden 6,35 år.
Exluderar man Kina, så ökar den till 9,67 år.

Kina tillhör ju inte västvärlden, med det gör ju inte heller Japan eller Sydkorea. Eller Ryssland, Belarus, Iran, Pakistan, Förenade arabemiraten, och Argentina, osv.
https://en.wikipedia.org/wiki/Western_world

Den enda reaktorn som har satts i kommersiellt bruk de senaste 10 åren i västvärlden är den i USA, och det är ju klart att den inte kan användas för att beräkna någon byggnadstid.

Men om man istället tittar på de reaktorer som sats i kommersiellt bruk de senaste 30 åren i västvärlden, då får man 17 stycken, med en medianbyggnadstid på 15 år....

Och då är det kanske inte så konstigt att Flamanville 3 hittills tagit 16 år, att Olkiluoto 3 tagit 17 år, eller att Hinkley Point C 1 och 2 båda har blivit försenade men att förhoppningen är byggnadstider på 10 och 8 år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slipbit:

Kärnkraft? Inte nödvändigtvis. Antingen bygger vi 4 stycken EPR1600 eller så bygger vi en massa kolkraftverk/oljekraftverk. Dessa ger baskraft. Men jag föredrar kärnkraft för jag vill inte har försurat regn och dålig luft.

Din idé kring vattenkraften har ju slagits hål ett flertal gånger. Ingen baskraft i söder begränsar överföringen från norr till söder.

Nej det tycker jag inte alls det har. Överföringen från norr begränsas inte av mängden baskraft i söder utan av överföringskapaciteten i nätet, vilket är ett problem som går att lösa.

Citat:

Titta på Norge. De har hur mycket vattenkraft som helst, ändå snyltar de på vårt stamnät istället för att bygga eget.

Snyltar och snyltar, de får i allmänhet rätt mycket mindre betalt för elen de exporterar till oss än "samma" el de importerar längre söderut, just nu exempelvis får de €135 från SE2 och betalar €355 för det de importerar från SE3. Jag vet inte riktigt vad det har att göra med vår diskussion dock.

Citat:

Återigen. Man kan önska att vattenkraft i norr och bara sol och vind i söder. Virtuell svängmassa, batterilagring, vätgaslagring osv, men det finns en verklighet. Inget är omöjligt, men vi är inte där.

Man kan också önska kall fusion och varför inte en sån där ZPM i Stargate. Då räcker det med en sån och vi slipper käbbla om vind, sol, kärnkraft osv.

Precis, eller thoriumreaktorer, kylning med smält bly, SMR, generation IV och så vidare. Vad tror du ligger närmast i tiden? Stora svänghjul, batterier, vätgaslagring som allt redan finns och där det bara handlar om att skala upp, eller de mer eller mindre teoretiska lösningarna som kärnkraftsvurmare framhåller som lösningen?