Kan dagens Androidtelefoner surfa medan man talar i telefon?

Permalänk
Medlem

Kan dagens Androidtelefoner surfa medan man talar i telefon?

Min Samsung Galaxy S6 (2013) låter mig aldrig öppna browsern och komma ut på nätet om jag är i ett pågående samtal, det blir direkt "Nätverk saknas". Inte bara med browsers utan alla appar som använder uppkoppling, som SMHI eller Mitt Apotek. Min förra telefon (Galaxy S4) var precis likadan. Så fort jag lägger på kommer surfen mirakulöst tillbaka.

Om jag köpte en Galaxy S22+ eller en Galaxy A53, skulle de låta mig surfa under ett samtal? Eller är detta en totalt olösbar grej? Är alla iPhones lika dåliga på detta också? Tycker alla mobiltillverkare att förmågan att göra research tillsammans med någon man talar med är en totalt irrelevant önskan?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Kan inte svara för andra mobiler men min Xperia 1 III som jag har nu fungerar det med i alla fall. Fast ska inte svära på att det fungerar överallt. Det kan ha med vilket nät man är kopplad till att göra, 4 och 5G går det med iaf. Har säkert fungerat med tidigare modeller också men minns ärligt talat inte.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv

A41 här, samma sak där, nätverk saknas om man talar i telefon.

Permalänk
Medlem

Det är ett problem för internet leverantörer som kräver bankID i samtalet. Det går ofta använda internet över Wifi men inte 4g t.ex. Ligger då internet nere hemma så är det svårt att få hjälp då bankID kräver internet.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Har det inte att göra med ens abonnemang snarare än ens mobil?
Eller så kanske det kan bero på båda två, jag vet inte

Permalänk
Medlem

Det här brukar bero på operatören snarare än mobilen. Telenor och Vimla är de jag vet som har problem med att du fortfarande ringer samtal med 2G inom de flesta områden i Sverige, trots att du har 4G mottagning. Går att lösa genom att stänga av 2G i telefonens inställningar eller slå på 4G samtal har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Min Samsung Galaxy S6 (2013) låter mig aldrig öppna browsern och komma ut på nätet om jag är i ett pågående samtal, det blir direkt "Nätverk saknas". Inte bara med browsers utan alla appar som använder uppkoppling, som SMHI eller Mitt Apotek. Min förra telefon (Galaxy S4) var precis likadan. Så fort jag lägger på kommer surfen mirakulöst tillbaka.

Om jag köpte en Galaxy S22+ eller en Galaxy A53, skulle de låta mig surfa under ett samtal? Eller är detta en totalt olösbar grej? Är alla iPhones lika dåliga på detta också? Tycker alla mobiltillverkare att förmågan att göra research tillsammans med någon man talar med är en totalt irrelevant önskan?

Detta har mer med din operatör att göra än telefonen. Vad för operatör har du? Det låter som om du ligger på 2G nätet när du gör ett samtal. Om din operatör har stöd för VoLTE (vilket de flesta operatörer i Sverige har) så kommer en ny telefon använda 4G nätet för samtal och då kan du surfa och ha samtal samtidigt. Dock så stödjer en S6:a VoLTE hos de flesta operatörer i Sverige, så den första frågan är vad för operatör har du?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Detta har mer med din operatör att göra än telefonen. Vad för operatör har du? Det låter som om du ligger på 2G nätet när du gör ett samtal. Om din operatör har stöd för VoLTE (vilket de flesta operatörer i Sverige har) så kommer en ny telefon använda 4G nätet för samtal och då kan du surfa och ha samtal samtidigt. Dock så stödjer en S6:a VoLTE hos de flesta operatörer i Sverige, så den första frågan är vad för operatör har du?

Detta har jag alltid kunnat göra med 3Tre och Hallon, långt före VoLTE kom.

Permalänk

Vet inte om det är i samma situation du märker av problemet, men för mig så får jag bara det problemet om jag startar ett telefonsamtal när telefonen är uppkopplad på Wifi och sedan lämnar Wifi:t (tex går hemifrån medan jag pratar i telefon). Då får jag ingen internetuppkoppling förrän jag avslutar samtalet. Men om jag är uppkopplad med mobildata när jag börjar ett samtal så har jag internetuppkoppling som vanligt.
Så har det varit på alla mina senaste telefoner (Huawei Mate 9, Xiaomi Poco F1 och nuvarande OnePlus Nord).

Permalänk
Medlem

Jag har ALLTID kunnat göra det såvitt jag minns. Tror nog att senast var det pre-2017

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stelex:

Detta har jag alltid kunnat göra med 3Tre och Hallon, långt före VoLTE kom.

Det har gått innan, men kräver isf att du har 3G-täckning under samtalet.

2G klarar antingen samtal ELLER data, 3G klarar båda samtidigt, och 4G utan VoLTE klarar bara data.

Det här kan också bero på att man har en telefon med två SIM-kort, i de allra flesta såna telefoner delar båda SIM-korten på samma radio och då finns det en del begränsningar i vilka nät som kan vara aktiva samtidigt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrCrab:

Det här brukar bero på operatören snarare än mobilen. Telenor och Vimla är de jag vet som har problem med att du fortfarande ringer samtal med 2G inom de flesta områden i Sverige, trots att du har 4G mottagning. Går att lösa genom att stänga av 2G i telefonens inställningar eller slå på 4G samtal har jag för mig.

Mycket intressant. Jag har Vimla, och min telefon är inte 5G-kompatibel, 4G är det bästa jag kan få.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming+
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: AMD Sapphire Radeon R9 290 4Gb + 2 st 120mm Noctua-fläktar
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston A2000 - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

En Samsung A52 (billigaste bästa Samsung att köpa idag) eller S21FE-S22 (i olika varianter) "ska" klara det. Kan dock inte tala för din operatör. Eller om du har ett riktigt gammalt sim-kort, om det kan påverka. Rent tekniskt ska din S6 klara av det. A52 anses vara bättre än A53, och billigare nu när den säljs ut (ca 3000).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det har gått innan, men kräver isf att du har 3G-täckning under samtalet.

2G klarar antingen samtal ELLER data, 3G klarar båda samtidigt, och 4G utan VoLTE klarar bara data.

Det här kan också bero på att man har en telefon med två SIM-kort, i de allra flesta såna telefoner delar båda SIM-korten på samma radio och då finns det en del begränsningar i vilka nät som kan vara aktiva samtidigt.

Aha, 3Tre/Hallon har ju inte 2G

Permalänk
Medlem

Med VoLTE samtal aktiverat ska det fungera.
För mig fungerar det dock inte på mitt Telia kort men fungerar på mitt Telenor kort

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Mycket intressant. Jag har Vimla, och min telefon är inte 5G-kompatibel, 4G är det bästa jag kan få.

I o med att du har Vimla så är det därför du inte får VoLTE, Vimla stödjer inte VoLTE för din S6:a. Och när du ringer går telefonen ner till antingen 3G, om det finns på din plats, annars 2G.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

3G är ju också först ut av de gamla teknikerna att avvecklas, så det kommer börja märkas mer framöver vilka telefoner eller operatörer som inte stöder VoLTE, tror jag.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

3G är ju också först ut av de gamla teknikerna att avvecklas, så det kommer börja märkas mer framöver vilka telefoner eller operatörer som inte stöder VoLTE, tror jag.

Problemet med lite äldre telefoner, är att operatören också måste godkänna/stödja telefonen. OnePlus 3 t.ex. stödjer VoLTE men ingen operatör i Sverige godkänner den telefonen. Och OnePlus 6 godkänns hos Telia, men inte hos Tele2. Telefoner som släppts från 2018 ska få VoLTE i Tele2s nät automatiskt, men det verkar vara vissa telefoner som är lanserad under 2018 som inte fått stöd ändå.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Arnkell:

Min Samsung Galaxy S6 (2013) låter mig aldrig öppna browsern och komma ut på nätet om jag är i ett pågående samtal, det blir direkt "Nätverk saknas". Inte bara med browsers utan alla appar som använder uppkoppling, som SMHI eller Mitt Apotek. Min förra telefon (Galaxy S4) var precis likadan. Så fort jag lägger på kommer surfen mirakulöst tillbaka.

Om jag köpte en Galaxy S22+ eller en Galaxy A53, skulle de låta mig surfa under ett samtal? Eller är detta en totalt olösbar grej? Är alla iPhones lika dåliga på detta också? Tycker alla mobiltillverkare att förmågan att göra research tillsammans med någon man talar med är en totalt irrelevant önskan?

Jag har en A53 5G och använder 3 med 4g. Kan säga det fungerar utan problem. Pratar ofta i telefon och googlar saker samtidigt.