Apple lanserar klocktrio med äventyrsmodell i spetsen

Permalänk
Medlem

Extremsportare, 60 timmar batteri (35 i praktiken).

Helt otroligt hur kass batteritid det är.
Ta en tur på fjället...du kommer ha en död klocka efter halva vändan.

Batteripack, så är det plötsligt inte lika kul längre.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Nu har prisnivån spårat känner jag detta är slit och släng klockor i min mening. Lite som löparskor. Dem går inte att reparera i princip och så fort mjukvaran slutar stödjas så är den förmodligen värdelös. Gäller alla smart-watches. Visst för 3-4k kan man köpa en och ha i nått år för sport osv, på den tiden har man slitit ut kanske 3-4 par löparskor så det känns som ett rimligt pris för "aktivitetsutrustning".

Men 15-20k då börjar vi snacka klockor som "borde gå i arv"-nivå inte slit och släng produkter. Köper hellre en Omega för dem pengarna.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har sneglat på Apple Watch en tid, men jag förstår inte hur man ska ha användning av en klocka där batteriet inte ens håller ett dygn? Hur ska den kunna mäta när jag sover osv? Jag har en Fitbit idag som laddas "någon gång i veckan", vilket jag upplever som användbart. Är energisparläget något som tar bort funktioner, eller släcks är det endast "always on" som försvinner?

Skrivet av Pig:

Det är väldigt konstigt.

Min Apple Watch 7 klarar sig ungefär 24h, varje dag.

Jag kör 1h laddning på morgonen under morgonrutiner, och sedan 23h användning. Den har ändå några procent kvar när jag sätter den på laddning nästa dag, i alla fall tillräckligt många % för att jag inte känner mig nervös att den ska dö innan mitt larm hinner gå.

Undrar om deras 18h är under extrem användning? De enda gångerna jag lyckats ta kol på den under en dag är om jag tränat flera timmar eller kört en heldagstur med GPS hela tiden.

Apple rapporterar 18h batteritid på alla sina modeller, från Series 0 38mm till Series 8 45mm. I verkligheten varierar det kraftigt. Series 3, speciellt 42mm-modellen, är kungen av batteritid och räcker lätt i tre dagar. Sen drog Apple ner på batteriet för att den var ju så bra, och Series 4 40mm (dvs, den lilla) är den sämsta - undantaget möjligen Series 0 38mm. Dessa har direkt undermålig batteritid.

Därför vill jag gärna se lite verkliga analyser av vad den egentliga batteritiden är. Jag vet att Series 7 är lite bättre än Series 6, så de kapade inte mer av batteriet den gång, men det vore intressant att se den jämförd med Series 3, samt om den lilla är OK den här gången.

Tanken med att ha den till sleep tracking är att man laddar den när man duschar. Den laddas väldigt fort, så det räcker säkert för en hel dag.

Det nuvarande energisparläget gör att den bara fungerar som en klocka. Då drar den i princip ingenting. Det nya energisparläget kommer med nästa version av WatchOS, och vi vet inte exakt vad det stänger av. Always-on display och automatisk detektering av träning försvinner, det vet vi, men de går att stänga av manuellt idag. Lite oklart vad mer det är som försvinner.

Om vi summerar presentationen så är det väldigt lite nytt i Series 8 och nya SE, speciellt SE. Det är Ultra som är nytt här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Hur?!?!?

Skrivet av mistahh:

Jag har själv en Apple Watch 6 och batteriet räcker i några dagar med Always On Display avslagen. Har haft den på nu sedan igår kväll och batteriet är på 79%.

[/i]

Hur?

Jag har en 6'a as well, visst jag använder Always on display men har den mest simpla uret med 4 urholkade siffror och nersänkt brightness men får knappt ur 1,2 dagar och då har jag stängt av de mesta av funktionerna. (Förutom heart rate)

Några dagar? Wow 🥲😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Extremsportare, 60 timmar batteri (35 i praktiken).

Helt otroligt hur kass batteritid det är.
Ta en tur på fjället...du kommer ha en död klocka efter halva vändan.

Batteripack, så är det plötsligt inte lika kul längre.

Min series 4 ska ha 18h batteritid men har minst 36h alltså det dubbla.
Appels tider är vid ganska mycke användade så 60h ser jag inte som några problem.
Skulle gissa att den kommer klara 90h för mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Apple beskriver på sin sida hur de kom fram till resultatet - https://www.apple.com/watch/battery/
Jag har själv en Apple Watch 6 och batteriet räcker i några dagar med Always On Display avslagen. Har haft den på nu sedan igår kväll och batteriet är på 79%.

Ursäkta va? Snälla berätta hur du gör, har försökt öka tiden batteriet räcker på alla sätt jag kan hitta men kommer inte i närheten av "några dagar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obio:

Ursäkta va? Snälla berätta hur du gör, har försökt öka tiden batteriet räcker på alla sätt jag kan hitta men kommer inte i närheten av "några dagar"

Batteriet ligger nu på 74% sedan 21:35 igår så den bör med enkelhet räcka till imorgon, kan testa och se exakt hur länge det räcker.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Ett skin av en rund klocka på fyrkantigt skal gör det inte direkt snyggare utan snarare framhäver det man inte får.

Permalänk
Medlem

Jag har en Apple Watch SE och även den marknadsförs med 18 timmar batteritid. Batteriet håller dock långt över ett dygn. Längsta jag har provat utan att ladda var tidigare i sommar när jag åkte till Liseberg.

Jag åkte hemifrån med fulladdad klocka kl. 12, använde Apple Maps på telefonen men med instruktioner på klockan 3,5 timmar bilkörning. 60 minuter "promenad-träning" med klockan, sleep tracking över natten, Maps igen på vägen hem 3,5 timmar och så var jag hemma kl. 18 nästa dag med batteri som troligen hade klarat sig till nästa morgon inkl. ännu en natt med sleep tracking.

Så 30 timmar utan laddning med batteri kvar för troligen ca 12+ timmar till.

Tänkte någon på om Apple sa något om nya strömsparläget? Kommer det komma till fler klockor med watchOS 9 eller gäller det bara nya Series 8 och Ultra?

Edit: Nya strömsparläget ska tydligen komma till alla klockor från Series 4 och framåt med watchOS 9, så det är ju nice.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tänkte någon på om Apple sa något om nya strömsparläget? Kommer det komma till fler klockor med watchOS 9 eller gäller det bara nya Series 8 och Ultra?

Kommer till alla ner t.o.m Series 4, vilket också är alla som stödjs av watchOS 9.

Egentligen är det väl bara en stor switch som slår om en massa inställningar på en gång.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Master of Overkill

Beställd då

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inte fel! Jag är rädd för att den är lite för stor på min handled, annars hade jag nog beställt en också.

Permalänk
Medlem

Tycker att Apples nya verkar ha ok batteritid nu. I och med att Apples har LTE och Garmin inte har det för modellerna Fenix eller Epyx (Forerunner 645 LTE har det, men den har bara 10h batteritid när det används) så blir det lite svårt att jämföra mot dom eftersom det drar så mycket energi. Här är vad Apple hävdar att deras nya gör på 60 timmar:

Batteritid under flera dagar är baserat på följande användning med strömsparläge och med träningsinställningar på för lägre puls och GPS-avläsningar (kommer snart): träna i 15 timmar, se vad klockan är över 600 gånger, använda appar under 35 minuter, prata i 3 minuter och sömnfaser igång under 15 timmar fördelat över 60 timmar. Användningen av Apple Watch Ultra (GPS + Cellular) omfattade on-demand LTE-anslutning och 5 timmars anslutning till iPhone via Bluetooth fördelat över 60 timmar. Testerna genomfördes av Apple i augusti 2022 med förhandsversioner av Apple Watch Ultra (GPS + Cellular). Alla enheter var parkopplade med en iPhone och testades med en förhandsversion av mjukvaran. Batteritiden varierar beroende på användning, konfiguration, mobilnätverk, signalstyrka och flera andra faktorer. De faktiska resultaten varierar.

Det är alltså väldigt mycket igång även när strömsparläget är aktivt.
Garmins har solpaneler och gör skillnad, det saknas för Apples modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har sneglat på Apple Watch en tid, men jag förstår inte hur man ska ha användning av en klocka där batteriet inte ens håller ett dygn? Hur ska den kunna mäta när jag sover osv? Jag har en Fitbit idag som laddas "någon gång i veckan", vilket jag upplever som användbart. Är energisparläget något som tar bort funktioner, eller släcks är det endast "always on" som försvinner?

Ännu skummare är att för typ exakt samma funktioner håller min Garmin klocka en månad.
Då är skärmen alltid på.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Men 15-20k då börjar vi snacka klockor som "borde gå i arv"-nivå inte slit och släng produkter. Köper hellre en Omega för dem pengarna.

Jag har inte kollat så noga men var inte priserna för de nya kloclorna 3,5-11k ?
En Ultra skulle ev vara intressant för mig, om den funkar bra som dykdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du är inte ensam

Permalänk
Medlem

Märkte just en grej. Om man går till

https://www.apple.com/watch/compare/

Så kan man jämföra alla nuvarande Apple Watch. Det är väl bra, men det saknas något. Om man istället går till samma sida för iPhone:

https://www.apple.com/iphone/compare/

så kan man välja äldre modeller att jämföra med. För Watch får man ta ner en PDF och leta, för att de har tagit bort menyerna. Om man gör det, kan man se att den enda skillnaden mellan SE 2020 och SE 2022 är systemkretsen, och skillnaderna mellan Series 7 och 8 är minimala. Fattar att Apple inte vill göra det uppenbart.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

En viktig batteritid man vill veta är ju hur länge den klarar aktivitet med GPS. Så man vet hur långa tävlingar den klarar. Konstigt det skall vara så svårt att skriva ut.

Visa signatur

Silverstone Temjin TJ08B-E | i7 2600K | 16 GB Vengeance | Palit GTX 1060 6GB | WD Blue 1TB SSD | Asus Maximus IV Gene-Z | Seasonic X-560 | Noctua NH-U12P SE2

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Jisses ser ut som en gatsten med rem dvs löjligt STOR......

Ja.. klockor bör hålla sig innanför vristen en bit.. annars ser det bara ut som "för stora kläder".
https://theslenderwrist.com/watch-size-guide/

Vill man hålla stilen OCH ha stor yta får man vackert vänta på utdragbart (/hologram =P). Tyvärr sätter ju dagens stora batteristorlek lite käppar oxo, får hoppas de mindre (och bättre) solidstate-batterierna kommer snart.
HEJA John B. Goodenough!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Min series 4 ska ha 18h batteritid men har minst 36h alltså det dubbla.
Appels tider är vid ganska mycke användade så 60h ser jag inte som några problem.
Skulle gissa att den kommer klara 90h för mig iaf.

I min värld ska en klocka klara månader, eller år

Så länge vi snackar inriktning extremsportare som kan vara utanför civilisationen i flera dygn är jag oldshool, och 100% inte den tilltänkta målgruppen

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Har haft min på mig sen kl 04:30 idag och nu är klockan strax 16 och ligger på 70% batteri just nu. Så visst håller dom tillräckligt länge. Sover inte med klockan ändå

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

Hmm ni som har lite koll, känns som att det inte är så jättemycket nytt i dessa? För en förstagångsköpare av enApple watch och som bara önskar en GPS variant, ska man gå på nya SE eller försöka plocka upp en Series 7?

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Kan bara säga till alla som funderar på en Apple Watch att det har varit ett av mina bästa techköp. En riktig händig kompanjon som underlättar vardagen. Jag går ingenstans utan den. Love it!

Permalänk
Medlem

Jag är nästan mer sugen på en Oura ring så kan man ha en snygg mekanisk klocka på sig istället. Det är lite mer stil på det i min mening

Synd att Oura börjat med nån jäkla månadskostnad :/

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Man undrar hur batteritiden kan vara så fruktansvärt dålig. Är det för att de vet att när de släpper en med bra batteri så kommer folk sitta på samma klocka i 5 år, vilket inte är önskvärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Skulle vara roligt att höra ett omdöme om den, du du har testat den ett tag.

Kanske du vill skriva en recension här på swec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradiddle:

Hmm ni som har lite koll, känns som att det inte är så jättemycket nytt i dessa? För en förstagångsköpare av enApple watch och som bara önskar en GPS variant, ska man gå på nya SE eller försöka plocka upp en Series 7?

Jag tänker hålla ögonen öppna efter en Series 7 om man kan få den till ett bra pris. 7 mot 8 är i princip ingenting. SE mot 7 eller 8 är främst att de senare har skärmen som alltid är på och några sensorer till (EKG! Syremättnad i blodet! Nej, jag bryr mig inte heller). Skillnaden mellan SE 2022 och SE 2020 är, vad jag kan se, endast att SoC är uppdaterad från S5 till S8, men skillnaderna mellan dem har krympt markant genom åren. Kan kanske eventuellt vara aningen större batteri också (dvs, de kan ha fått batteriet från Series 6 istället för det från Series 5 som det varit hittills).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradiddle:

Hmm ni som har lite koll, känns som att det inte är så jättemycket nytt i dessa? För en förstagångsköpare av enApple watch och som bara önskar en GPS variant, ska man gå på nya SE eller försöka plocka upp en Series 7?

Skärmen på Series 7 är signifikant större än SE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Skärmen på Series 7 är signifikant större än SE.

Den är ungefär 8% större i varje ledd, så ytan blir 16% större. (Jämför den större modellen av varje)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Om man ska köpa smartklocka idag är ju Garmin epix det enda rätta.
Den har ju allt och lite till. Och typ två veckors batteritid.