SweClockers tar tempen på riksdagspartierna

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Helt vansinnit att låta Elsparkcyklar får åka snabbare. Tvärtom borde elsparkcykla strypas till max 15 km/h. Och höga böter man åker snabbare än det. Har själv upplevt hur elsparkcyklar kör 45 km/h , man står upp utan hjälm. Man kör om folk med små marginaler. Det räcker bara gång trafikkant ta ett steg åt fel håll på gångbanan, så kan man bli nermejad av en elsparkcykel.

Då kan man ju lika gärna förbjuda folk från att springa och bannlysa cyklar och bilar på kuppen också. Det räcker att ta ett steg åt fel håll på gångbanan så kan man bli nermejad av en cykel. Åker man sin elsparkcykel i 25-30 så åker man såklart inte på ett sådant sätt att man riskerar att köra på någon.

Det är upp till var och en att på ett säkert sätt framföra sina fordon och även promenera på ett säkert sätt i stadsmiljö. Att man står upp ser jag inte som ett argument emot säkerheten. Mycket enklare att nödhoppa av en elspark än en räcer-cykel, för att nämna ett exempel.

Också trött på vinklingen emot elsparken varje gång det sker en allvarlig olycka där det visar sig att en bil dragit rakt över någon stackare. Vet inte om man kan skylla det på sparken.

Permalänk
Medlem

Ibland hade det varit nice om man kunde välja från olika partier i olika frågor
I vissa frågor så svarar V bra, i andra så svarar SD bra osv.
Man kanske inte alls håller med partier generellt men det går inte att förneka att även de mer radikala partierna har ganska förnuftiga inställningar.
V är väll ett av de bättre partierna när det gäller arbetarrätt och sjukvård/omsorg (även hyfsade på IT frågor, speciellt integritet) medans SD är ett av de bättre när det gället brott och straff.

som väntat så hade alla partier dålig koll på saker som lootlådor och privatkopering
Också som väntat så vill Moderaterna och SD ha mer övervakning (så länge det inte är dem själva..bara fattiga plebs)

Elsparkcyklar verkar vara ett större problem i städer där man kan hyra dem överallt?
Här i FBG så är de inte jättevanliga. Har en själv och har inte problem med andra som använder dem.
Dock så hade det varit bra med cykelleder, men svårt att bygga dem på befintliga vägar.
Tycker kravet på att köra dem på vägbanor är dåligt då långt mycket mer olyckor med elsparkcyklar sker på just vägbanor.

Skrivet av Valonen:

Man får inte glömma att den situationen vi är idag är för att man aktivt röstat ned flera av regeringens förslag och att de är i minoritet. Så även högerblocket har en del att lära sin läxa. De skäller idag på på beslut som de själva röstat fram. Skamligt.

Precis, många av besluten har röstats igenom pga en majoritet av högerpartierna + ett annat parti i riksdagen och inte för att den nuvarande regeringen velat det.
Många som inte inser det.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk

När man hittar på en ny skatt, ja - tex kemikalieskatt, och påstår att den ska gynna miljön. Då kan jag tycka att dom pengarna ska öronmärkas för ändamålet, (i detta fall) miljön, tex återvinning. Inga tricks ska vara tillåtna, tex att ersätta tidigare ansatta miljöpengar med den nya skatten.

Att jag änns skriver detta är för att staten tycks hitta på nya anledningar att skatta oss högt stup i kvarten, så även om jag är "låginkomsttagare" så kräks jag på att man hittar ursäkter till nya skatter, när dom pengarna egentligen blir tilltänkta att fylla helt andra ekonomiska katastrofer staten själva skapat, som inte är ett dugg relaterade till "namnen" på dom nya skatterna.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Riktigt bra format! Välformulerade och skarpa frågor och väldigt överskådligt att läsa resultaten! Snyggt Swec!

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ett par inlägg som är för generellt politiska (utan för ramen) och svarar på detta inlägg har raderats.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om du ramlar i backen när du håller en hastighet 45 km/h, då är du ett vårdekoli. Plus att elsparkcyklar framförs på väldig respektslös sätt, har varit med som nöjesåker på tunnelbanne parrongen. Dom flesta sparkcyklar går inte 25 km/h som är t.ex max klass 2 moped EU Klass.. Du kan terotriskt sätt åka ditt för olovlig körning om ditt fordon går över gällande limit.

Skrivet av Massy:

Då kan man ju lika gärna förbjuda folk från att springa och bannlysa cyklar och bilar på kuppen också. Det räcker att ta ett steg åt fel håll på gångbanan så kan man bli nermejad av en cykel. Åker man sin elsparkcykel i 25-30 så åker man såklart inte på ett sådant sätt att man riskerar att köra på någon.

Det är upp till var och en att på ett säkert sätt framföra sina fordon och även promenera på ett säkert sätt i stadsmiljö. Att man står upp ser jag inte som ett argument emot säkerheten. Mycket enklare att nödhoppa av en elspark än en räcer-cykel, för att nämna ett exempel.

Också trött på vinklingen emot elsparken varje gång det sker en allvarlig olycka där det visar sig att en bil dragit rakt över någon stackare. Vet inte om man kan skylla det på sparken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Håller med! Öppen källkod eller åtminstonde öppna APIer borde vara ett krav vid upphandling av IT system.

Öppen källkod. Stockholm stads skolplattform kommer vara som skoldatorn Compis om några år, ett bortglömt missfoster.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Många svar är sådana ”politikersvar”. Man får läsa de 3 ggr för o förstå ibland…..

Skrivet av klein:

Helt vansinnit att låta Elsparkcyklar får åka snabbare. Tvärtom borde elsparkcykla strypas till max 15 km/h. Och höga böter man åker snabbare än det. Har själv upplevt hur elsparkcyklar kör 45 km/h , man står upp utan hjälm. Man kör om folk med små marginaler. Det räcker bara gång trafikkant ta ett steg åt fel håll på gångbanan, så kan man bli nermejad av en elsparkcykel.

15km/h är löjligt långsamt. 25km/h hade varit bättre då jag håller samma hastighet på cykel.

Endast barn o idioter som plötsligt o lustigt går ut på cykelbanor.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Då kan man ju lika gärna förbjuda folk från att springa och bannlysa cyklar och bilar på kuppen också. Det räcker att ta ett steg åt fel håll på gångbanan så kan man bli nermejad av en cykel. Åker man sin elsparkcykel i 25-30 så åker man såklart inte på ett sådant sätt att man riskerar att köra på någon.

Det är upp till var och en att på ett säkert sätt framföra sina fordon och även promenera på ett säkert sätt i stadsmiljö. Att man står upp ser jag inte som ett argument emot säkerheten. Mycket enklare att nödhoppa av en elspark än en räcer-cykel, för att nämna ett exempel.

Också trött på vinklingen emot elsparken varje gång det sker en allvarlig olycka där det visar sig att en bil dragit rakt över någon stackare. Vet inte om man kan skylla det på sparken.

Jag som "hatar" elsparkcyklar tycker att detta är ett bra inlägg. Vill bara lägga till att ibland så förutsätter dessa skotrar att de har företräde,bland annat i rondeller och beroende på skyltning så är det olika. Men det är ju mer regelverk.

Äsch, jag hatar nog inte. Jag tycker inte ens att man måste ta moppekort(jävla påhitt förresten) Men gärna tydliga regler och som vi fick som små, flera lektioner i skolan hur man skulle bete sig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Då kan man ju lika gärna förbjuda folk från att springa och bannlysa cyklar och bilar på kuppen också. Det räcker att ta ett steg åt fel håll på gångbanan så kan man bli nermejad av en cykel. Åker man sin elsparkcykel i 25-30 så åker man såklart inte på ett sådant sätt att man riskerar att köra på någon.

Det är upp till var och en att på ett säkert sätt framföra sina fordon och även promenera på ett säkert sätt i stadsmiljö. Att man står upp ser jag inte som ett argument emot säkerheten. Mycket enklare att nödhoppa av en elspark än en räcer-cykel, för att nämna ett exempel.

Också trött på vinklingen emot elsparken varje gång det sker en allvarlig olycka där det visar sig att en bil dragit rakt över någon stackare. Vet inte om man kan skylla det på sparken.

Håller med. Jag cyklar elcykel varje dag och spandexcyklarna cyklar om mig i minst 35km/h.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Håller med. Jag cyklar elcykel varje dag och spandexcyklarna cyklar om mig i minst 35km/h.

Cyklist?! Nu triggar du mig. Ni och elsparkar borde ha en egen lekpark. *Skämtsam ton med överreaktion.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Många svar är sådana ”politikersvar”. Man får läsa de 3 ggr för o förstå ibland…..

15km/h är löjligt långsamt. 25km/h hade varit bättre då jag håller samma hastighet på cykel.

Endast barn o idioter som plötsligt o lustigt går ut på cykelbanor.

15 km/h är lagom på ett fordon som du framför utan hjälm.

Permalänk
Medlem

Gällande övervakning vill jag påminna er alla om det här EU röstar igenom förslag om tillfällig massövervakning
och om min kommentar i tråden därinne

Skrivet av Tipko:

Den enda svenska EU-ledamot som röstade emot det här är från Vänsterpartiet.

Ledamöter från Miljöpartiet var de enda i deras Greens/EFA grupp som röstade för (!) alla andra i gruppen röstade emot.

Kom ihåg dessa saker inför EU-valet i 2024. Och kom ihåg att Piratpartiet finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

15 km/h är lagom på ett fordon som du framför utan hjälm.

Japp. elscootrar går läskigt fort med tanke på att minsta lilla potthål som du missar kan få dig att flyga.
Små hjul = stor fara xD

Permalänk
Medlem

Önskar ni hade ställt frågan, vem ska betala för installation av snabbladdare till Bilar på parkeringsplatser för lägenhetsboende. Nästa gång kanske!

Än så länge har inte ett enda parti lyft frågan, eller ens svarat på den. "Bygg mer" säger alla. Som det är i dagsläget är första steget att ha en elbil för pendling : Köp ett hus. Liiite utanför räckvidden av normalt folk.

Permalänk
Medlem

Utan billig el och transport så är det fritt fall för dom flesta företag när dom ska konkurrera mot andra länder.
Sitter regering med tokiga stödparti kvar så kommer en arme av företag utplånas framöver.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tipko:

Gällande övervakning vill jag påminna er alla om det här EU röstar igenom förslag om tillfällig massövervakning
och om min kommentar i tråden därinne

Bra info och heja Piratpartiet! Hade kunnat rösta på dem i riksdagsvalet också men fegade ur och ville stödja ett sittande parti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Då kan man ju lika gärna förbjuda folk från att springa och bannlysa cyklar och bilar på kuppen också. Det räcker att ta ett steg åt fel håll på gångbanan så kan man bli nermejad av en cykel. Åker man sin elsparkcykel i 25-30 så åker man såklart inte på ett sådant sätt att man riskerar att köra på någon.

Det är upp till var och en att på ett säkert sätt framföra sina fordon och även promenera på ett säkert sätt i stadsmiljö. Att man står upp ser jag inte som ett argument emot säkerheten. Mycket enklare att nödhoppa av en elspark än en räcer-cykel, för att nämna ett exempel.

Också trött på vinklingen emot elsparken varje gång det sker en allvarlig olycka där det visar sig att en bil dragit rakt över någon stackare. Vet inte om man kan skylla det på sparken.

Håller med.

Tycker dock man kan sätta åldersgräns på de från 18, helt orimligt att 13 åringar åker runt på bilvägar.

Permalänk
Medlem

Angående elsparkcyklar som blivit en plåga i Växjö, då jag går och cyklar mest. Att dem far runt är inte det största bekymret, problemet är att dem står parkerade precis överallt, oftast på tvären, gärna i gång/cykel-tunnlar.
Folk tar även med sin elsparkcykel in i affären och i trapphusen, tänk om jag skulle ta med min vanliga cykel in i affären?

Gällande att bli påkörd av 2-hjulingar, så är det vanliga cyklister som flyger längst vis en krock på grund av den högre tyngdpunkten, elsparkcyklar har tyvärr en väldigt låg tyngdpunkt, vilket gör dem optimala att krocka med, då till och med fotgängare flyger längre en dem.
Sedan 1 september har det dock blivit mycket bättre med felparkerade elsparkcyklar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Bra info och heja Piratpartiet! Hade kunnat rösta på dem i riksdagsvalet också men fegade ur och ville stödja ett sittande parti.

Jag tycker att vi ska ha ett system liknande enkel överförbar röst, men för partier.
Du skriver upp eller kryssar partier i rangordning på valsedeln. Om ditt förstahandsval inte kommer över 4%-spärren så går din röst till ditt andrahandsval, o.s.v.

Då skulle fler våga rösta på de partier som de verkligen håller med, och inte behöva känna att man måste fegrösta på partier som man vet har en god chans att sitta i kammaren.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Findecanor:

Jag tycker att vi ska ha ett system liknande enkel överförbar röst, men för partier.
Du skriver upp eller kryssar partier i rangordning på valsedeln. Om ditt förstahandsval inte kommer över 4%-spärren så går din röst till ditt andrahandsval, o.s.v.

Då skulle fler våga rösta på de partier som de verkligen håller med, och inte behöva känna att man måste fegrösta på partier som man vet har en god chans att sitta i kammaren.

Det skulle vara nått!

Permalänk
Medlem

Både jag och frugan har redan förtidsröstat. Känns bra att inte behöva trängas imorgon.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Campaigner:

Många svar är sådana ”politikersvar”. Man får läsa de 3 ggr för o förstå ibland…..

15km/h är löjligt långsamt. 25km/h hade varit bättre då jag håller samma hastighet på cykel.

Endast barn o idioter som plötsligt o lustigt går ut på cykelbanor.

Går inte jämföra en spark med en cykel ur säkerhetssynkpunkt på det sättet som du gör.

Hjulen på en cykel är flera gånger större än på en spark.Dvs. Kör du 25 km/h och behöver tvärsvänga, stanna eller kör på en liten kant, så är risken MYCKET högre att du skadar dig själv och andra på en spark jämfört med en cykel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kirkunit:

Men SD vill ha privatkopieringsavgiften kvar... ridå.

Fast..

Citat:

– Om en skatt eller avgift har blivit uppenbart obsolet eller inte längre tjänar sitt syfte så ska den naturligtvis inte heller finnas kvar. Detta är dock något som först behöver utredas för att undvika att man fattar förhastade beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Önskar ni hade ställt frågan, vem ska betala för installation av snabbladdare till Bilar på parkeringsplatser för lägenhetsboende. Nästa gång kanske!

Än så länge har inte ett enda parti lyft frågan, eller ens svarat på den. "Bygg mer" säger alla. Som det är i dagsläget är första steget att ha en elbil för pendling : Köp ett hus. Liiite utanför räckvidden av normalt folk.

Vad ska du med en snabbladdare på en parkeringsplats till lägenheter till?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Japp. elscootrar går läskigt fort med tanke på att minsta lilla potthål som du missar kan få dig att flyga.
Små hjul = stor fara xD

Ramlade med med moppen vid Åkeshov badshus i början av sommaren i låg fart, fick ordentliga skrapsår på knäna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Vad ska du med en snabbladdare på en parkeringsplats till lägenheter till?

Hur ska man kunna leva med en elbil utan tillgång till laddare där man parkerar bilen? Ingen som bor i en lägenhet kan äga en elbil i dagsläget. Hur kul är det att åka 3 kilometer till närmsta laddstation för att se att alla platser är upptagna. Ställa klockan 0300 och köra dit bilen för att ladda, gå hem och sova lite, hämta bilen och sen pendla till jobbet.

Man måste ha tillgång till en laddstation när man kommer hem. Precis som att man måste ha tillgång till en parkeringsplats när man kommer hem. Det går inte att äga elbilar som lägenhetsboende om man inte har tillgång till snabbladdare där bilen parkeras. Om man inte har bilen för nöjes-körning eller är arbetslös dvs. Infrastrukturen för elbilar existerar inte, kommunala snabbladdare är inte en praktisk lösning för pendling. Det är ett extra steg som tar väldigt mycket värdefull tid ur vardagen för att ha bilen laddad.

Hur kul är det att komma hem, inte ha en hyrd parkeringsplats, och närmaste parkering är 8 kilometer från hemmet?
Hur kul är det att komma hem, finns inga snabbladdare tillgängliga, du måste planera in att köra till närmsta laddare då och då för att se när en blir ledig. Det blir ingen ledig, du går och sover, vaknar på morgonen och ringer chefen för bilen behöver laddas så du blir sen. Och jagar en laddare igen.

Vi ska ställa om utan att ställa om? Varför tar inget parti up omställningen. Bensin/diesel ska försvinna men ingen av partierna ens nämner hur folk ska kunna leva med elbilar till dagspendling utan att äga ett hus först.

En temporär lösning är subventioner för företag, arbetsgivaren installerar snabbladdare för elbilar och får stöd från staten för dem. Nämner man detta till en politiker vänder de ryggen och går därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Ramlade med med moppen vid Åkeshov badshus i början av sommaren i låg fart, fick ordentliga skrapsår på knäna.

Ja jag menade inte att mopeder och cyklar är jättesäkra heller. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Hur ska man kunna leva med en elbil utan tillgång till laddare där man parkerar bilen? Ingen som bor i en lägenhet kan äga en elbil i dagsläget. Hur kul är det att åka 3 kilometer till närmsta laddstation för att se att alla platser är upptagna. Ställa klockan 0300 och köra dit bilen för att ladda, gå hem och sova lite, hämta bilen och sen pendla till jobbet.

Man måste ha tillgång till en laddstation när man kommer hem. Precis som att man måste ha tillgång till en parkeringsplats när man kommer hem. Det går inte att äga elbilar som lägenhetsboende om man inte har tillgång till snabbladdare där bilen parkeras. Om man inte har bilen för nöjes-körning eller är arbetslös dvs. Infrastrukturen för elbilar existerar inte, kommunala snabbladdare är inte en praktisk lösning för pendling. Det är ett extra steg som tar väldigt mycket värdefull tid ur vardagen för att ha bilen laddad.

Hur kul är det att komma hem, inte ha en hyrd parkeringsplats, och närmaste parkering är 8 kilometer från hemmet?
Hur kul är det att komma hem, finns inga snabbladdare tillgängliga, du måste planera in att köra till närmsta laddare då och då för att se när en blir ledig. Det blir ingen ledig, du går och sover, vaknar på morgonen och ringer chefen för bilen behöver laddas så du blir sen. Och jagar en laddare igen.

Vi ska ställa om utan att ställa om? Varför tar inget parti up omställningen. Bensin/diesel ska försvinna men ingen av partierna ens nämner hur folk ska kunna leva med elbilar till dagspendling utan att äga ett hus först.

En temporär lösning är subventioner för företag, arbetsgivaren installerar snabbladdare för elbilar och får stöd från staten för dem. Nämner man detta till en politiker vänder de ryggen och går därifrån.

Du verkar i grunden ha missförstått problemet. Det saknas laddplatser vid parkeringar. Inte snabbladdare. Du har ingen snabbladdare om du bor i villa heller. Två hål i väggen aka schuko räcker gott och väl i hastighet för de allra flesta, men en laddbox på mellan 3,7 till 11 kW trefas är vad som behövs. Kostar ett par tusen, jämför mot halvmiljonen för en snabbladdare av äldre typ.

En elbil körs inte till en laddatation för att veckoladdas som man tankar en fossilbil. Du ska långsamöadda den över natten, vilket är bra för både batteriet och elnätet. Och det sker nattetid när bilen är parkerad.

Din parkeringsplats ska ha en laddstolpe med Typ 2 handske för AC laddning, liksom majoriteten av alla parkeringsplatser.

Det som saknas idag är motsvarande lag som finns i Norge där hyresvärd är skyldig att låta dig installera laddstolpe så länge det inte är praktiskt omöjligt.

Att sätta snabbladdare på parkeringsplatser hade varit ett otroligt slöseri av resurser och oss förares tid.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det är praktiskt omöjligt att installera vanliga laddare ens. Det saknas grundläggande infrastruktur för det genom hela sverige. Med enstaka undantag.