Permalänk
Medlem

Välja slagborr/borrmaskin

Hej svejs.

Som rubriken lyder så behöver jag hjälp att hitta en borrmaskin i denna djungel av olika modeller och specifikationer.

Jag är inte så kräsen utan behöver något som bara utför jobbet. Väggen som det ska borras i är av massiv betong. Det är jag ganska säker på då den låter väldigt kompakt och ekar inget.
Jag känner skillnaden mellan den och en annan som är i lättbetong.

Inga större projekt, ska användas till att hänga upp hyllor och dylikt på väggen.

Har ni några tips på maskiner som fungerar för ändamålet? Egen erfarenhet?

Har kikat på denna men det står inget om betong.

https://www.bauhaus.se/slagborrmaskin-skil-1050w#go-to-descri...

Tack

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Hej svejs.

Som rubriken lyder så behöver jag hjälp att hitta en borrmaskin i denna djungel av olika modeller och specifikationer.

Jag är inte så kräsen utan behöver något som bara utför jobbet. Väggen som det ska borras i är av massiv betong. Det är jag ganska säker på då den låter väldigt kompakt och ekar inget.
Jag känner skillnaden mellan den och en annan som är i lättbetong.

Inga större projekt, ska användas till att hänga upp hyllor och dylikt på väggen.

Har ni några tips på maskiner som fungerar för ändamålet? Egen erfarenhet?

Har kikat på denna men det står inget om betong.

https://www.bauhaus.se/slagborrmaskin-skil-1050w#go-to-descri...

Tack

Alla slagborrs maskiner klarar betong, skaffa 4 skärs borr.
Skillnaden mellan billiga och bra maskiner är slagkraften inte försvinner ner i dina armar utan hjälper till att borra.

Att använda en bra maskin (nu ska du inte borra så mycket) gör jobbet 50% snabbare.

Jag tror du kan hyra annars på Clas Olson/cramo annars för en hundring

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Discokungen

Det är egentligen en hammarborr med SDS-chuck du bör ha för tyngre borrning. Också mer skonsamt för händerna. Men SDS-borr är också avsevärt mycket bättre än vanliga borr för regelrätt betong.

Exempelvis den här: https://www.bauhaus.se/borrhammare-skil-1500w-sds-plus#go-to-...

Rent generellt gör det inte så värst stor skillnad på vilken maskin du har om du inte ska borra många hål, använda riktigt grova borr eller borra i ren sten.

Skrivet av Swedishchef_90:

Alla slagborrs maskiner klarar betong, skaffa 4 skärs borr.
Skillnaden mellan billiga och bra maskiner är slagkraften inte försvinner ner i dina armar utan hjälper till att borra.

Att använda en bra maskin (nu ska du inte borra så mycket) gör jobbet 50% snabbare.

Jag tror du kan hyra annars på Clas Olson/cramo annars för en hundring

Hyra skulle jag nog också göra faktiskt. Köpa maskiner som man väldigt sällan använder kommer bara resultera i verktyg som är i vägen.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Köp inte en slagborrmaskin för borrning i massiv betong, du kommer arbeta arslet av dig för att göra ett enda hål. det du vill ha är en borrhammare, dom klarat betong med lätthet. Kan ge gott omdöme till borrhammaren från Skil som går på batteri, den har inte haft några problem med den massiva betongen som vi har i ytterväggarna i våran lägenhet.

Permalänk
Medlem

Super, tack alla som svara. Då är det alltsä en borrhammare jag ska köpa.
Nu försöker jag komma lite billigare undan, skulle denna funka måntro?
https://www.amazon.se/dp/B0064KFLRC/ref=cm_sw_r_cp_api_i_Q8KW...

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

Julas borrhammare ska vara väldigt prisvärd. Har själv en sån, men inte hunnit använda den ännu.

Den du länkade är nog bra den med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Köp inte en slagborrmaskin för borrning i massiv betong, du kommer arbeta arslet av dig för att göra ett enda hål. det du vill ha är en borrhammare, dom klarat betong med lätthet. Kan ge gott omdöme till borrhammaren från Skil som går på batteri, den har inte haft några problem med den massiva betongen som vi har i ytterväggarna i våran lägenhet.

Hyra om du bor i lägenhet, köpa om du bor i hus. Som @tonii säger är det en borrhammare du skall ha

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av arde_81:

Hyra om du bor i lägenhet, köpa om du bor i hus. Som @tonii säger är det en borrhammare du skall ha

Vi valde att köpa då det inte var så farligt dyrt och det är rätt praktiskt att kunna ta fram det så fort den behövs, vilket är oftare än man tror när man bor med någon som gillar förändringar. >_>

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vi valde att köpa då det inte var så farligt dyrt och det är rätt praktiskt att kunna ta fram det så fort den behövs, vilket är oftare än man tror när man bor med någon som gillar förändringar. >_>

Också att den kan användas som skruvdragare vilket gör att du inte behöver ha två maskiner.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vi valde att köpa då det inte var så farligt dyrt och det är rätt praktiskt att kunna ta fram det så fort den behövs, vilket är oftare än man tror när man bor med någon som gillar förändringar. >_>

"vissa(fru)" gillar att hänga upp allt och ha det så i ca evighet :). Men de klart varje hushåll ska ha en borrhammare, istället för vinande ljud av en borrmaskin som grannar hatar.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av arde_81:

"vissa(fru)" gillar att hänga upp allt och ha det så i ca evighet :). Men de klart varje hushåll ska ha en borrhammare, istället för vinande ljud av en borrmaskin som grannar hatar.

Glöm inte att köpa en SDS chuck adapter typ:
https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/borrhammare/borrchuc...

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Skrivet av GraffeT:

Super, tack alla som svara. Då är det alltsä en borrhammare jag ska köpa.
Nu försöker jag komma lite billigare undan, skulle denna funka måntro?
https://www.amazon.se/dp/B0064KFLRC/ref=cm_sw_r_cp_api_i_Q8KW...

Jag har den borrhammaren tillsammans med borrarna nedan. Är som är borra i smör jämfört med en vanlig slagborr. Finns såklart starkare maskiner men behövs inte för den normala användaren.

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B094183BMV/ref=ppx_yo_d...

Permalänk
Medlem

Jag bor i lägenhet, har lätt borrat över 100 hål de senaste 3 lägenheterna jag bott i (det blir fler hål än man tror, alla hyllor/byråer/garderober ska väggfästas, etc, osv), borrhammare är guld värt.

Har en liten och enklare modell från Jula, Ferm nånting, ser ut som en "vanlig" borrmaskin. Typ 500kr för typ 10 år sedan.

Och så har jag en Meec Borrhammare, som är så klumpig och jävlig och stor och tung att den är oanvändbar i en lägenhet. Den fick jag gratis och tänker skänka bort gratis vid tillfälle. Kan man inte borra med den lilla apparaten borrar man förmodligen "fel", typ in i ett plåtskydd över elkablar eller nåt, och bör ändå borra på annat ställe.

Mitt råd är att köpa en smidig modell. Jag är helt nöjd med min Ferm, den är tillräckligt "svag" för att känna vad jag håller på med, men tillräckligt stark för att klara alla väggar jag har stött på. Köper borr från Amazon, ju mindre borr desto bättre kvalitet måste det vara är min erfarenhet. Borrar oftast 4-6mm hål, men 8mm för tunga skåp etc. Tror jag borrade upp ett skåp med porslin med 10mm-borr.

Enda SDS-borret jag gjort sönder är ett 4mm-borr som helt tappade formen när jag körde in i en sten (misstänker jag). Det borret var ett KWB tror jag, inget fel på det, men sedan köpte jag dyrare Bosch-borr som ersättare. När jag hade vanlig slagborrmaskin åt väggarna upp även bra borr till frukost när jag försökte få hål i dem.

Som sagt, typ 500kr på den Ferm-maskinen kändes bättre än de ca 1000 som andra maskiner kostade då (undantaget klumpiga bestar). Visst var den DeWalt jag hade på jobbet som parabolinstallatör vassare, men, inte så man blev bortskämd.

Idag hade jag nog kanske köpt en blå Bosch för 1100 på Amazon hellre än en grön Bosch för 800-nånting. För att den blåa är snyggare. (och bättre, men det är nog inte något som spelar roll egentligen om man inte borrar dagligen) Eller så hade jag köpt en röd Meec 18V-maskin på Jula eftersom jag redan har det batterisystemet till polermaskiner etc.
(Ja, jag köper verktyg och maskiner efter hur de ser ut, ofta....)

Tillägg: Jag är övertygad om att den gröna Bosch på Amazon räcker utmärkt ( https://www.amazon.se/-/en/dp/B0064KFLRC ) eller en Black&Decker från Bauhaus https://www.bauhaus.se/borrhammare-black-decker-behs01k-qs-65... och lämpligt borr-kit för en hundring eller så. (5-6-8mm är väl det vanliga, men jag föredrar ofta 4mm för tavlor och annat småkrafs. 4mm plugg finns på Amazon)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Har en gammal Meec slagborr hemma. Tror det är jula som säljer det märket idag? Den har fungerat riktigt bra tycker jag. Trots att vi har rejäla hårdbetongväggar.

Lite skillnad dock på att borra kanske max 50 hål hemma jämfört med att ha det som arbetsuppgift dagligen. 😁

Permalänk
Medlem

Nuvarande borrhammare gav jag en 800 kr för på biltema. Den har iallafall klarat +200 hål utan några som helst problem.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Jag har en Bosch AdvancedImpact 900.
Det är väll inte helt som att skära i smör med en varm kniv med denna slagborr, men nästan så
betongen har inte ens chans mot denna maskin ^_^
https://www.bygghemma.se/verktyg-och-maskiner/elverktyg/borrm...

Skrivet av viking_ck:

Jag har den borrhammaren tillsammans med borrarna nedan. Är som är borra i smör jämfört med en vanlig slagborr. Finns såklart starkare maskiner men behövs inte för den normala användaren.

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B094183BMV/ref=ppx_yo_d...

Jag har också detta borr set
Dom är väldigt bra!

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Jag ska fråga min granne som är betongborrsentusiast om tips...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Super, tack alla som svara. Då är det alltsä en borrhammare jag ska köpa.
Nu försöker jag komma lite billigare undan, skulle denna funka måntro?
https://www.amazon.se/dp/B0064KFLRC/ref=cm_sw_r_cp_api_i_Q8KW...

Den duger utmärkt för ditt ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Super, tack alla som svara. Då är det alltsä en borrhammare jag ska köpa.
Nu försöker jag komma lite billigare undan, skulle denna funka måntro?
https://www.amazon.se/dp/B0064KFLRC/ref=cm_sw_r_cp_api_i_Q8KW...

Ja den kommer att fungera jättebra.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Den duger utmärkt för ditt ändamål.

Skrivet av NidoKing:

Ja den kommer att fungera jättebra.

Ok nice, men vilken bör jag välja? Den med eller utan SDS adapter. Vad är SDS adaptern till för?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag bor i lägenhet, har lätt borrat över 100 hål de senaste 3 lägenheterna jag bott i (det blir fler hål än man tror, alla hyllor/byråer/garderober ska väggfästas, etc, osv), borrhammare är guld värt.

Har en liten och enklare modell från Jula, Ferm nånting, ser ut som en "vanlig" borrmaskin. Typ 500kr för typ 10 år sedan.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0083/3450/8068/products/51kOPeP4XyL._SL1024.jpg?v=1610426212

Och så har jag en Meec Borrhammare, som är så klumpig och jävlig och stor och tung att den är oanvändbar i en lägenhet. Den fick jag gratis och tänker skänka bort gratis vid tillfälle. Kan man inte borra med den lilla apparaten borrar man förmodligen "fel", typ in i ett plåtskydd över elkablar eller nåt, och bör ändå borra på annat ställe.
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/015879.jpg?width=1024&height=1024&scale=both&bgcolor=white

Mitt råd är att köpa en smidig modell. Jag är helt nöjd med min Ferm, den är tillräckligt "svag" för att känna vad jag håller på med, men tillräckligt stark för att klara alla väggar jag har stött på. Köper borr från Amazon, ju mindre borr desto bättre kvalitet måste det vara är min erfarenhet. Borrar oftast 4-6mm hål, men 8mm för tunga skåp etc. Tror jag borrade upp ett skåp med porslin med 10mm-borr.

Enda SDS-borret jag gjort sönder är ett 4mm-borr som helt tappade formen när jag körde in i en sten (misstänker jag). Det borret var ett KWB tror jag, inget fel på det, men sedan köpte jag dyrare Bosch-borr som ersättare. När jag hade vanlig slagborrmaskin åt väggarna upp även bra borr till frukost när jag försökte få hål i dem.

Som sagt, typ 500kr på den Ferm-maskinen kändes bättre än de ca 1000 som andra maskiner kostade då (undantaget klumpiga bestar). Visst var den DeWalt jag hade på jobbet som parabolinstallatör vassare, men, inte så man blev bortskämd.

Idag hade jag nog kanske köpt en blå Bosch för 1100 på Amazon hellre än en grön Bosch för 800-nånting. För att den blåa är snyggare. (och bättre, men det är nog inte något som spelar roll egentligen om man inte borrar dagligen) Eller så hade jag köpt en röd Meec 18V-maskin på Jula eftersom jag redan har det batterisystemet till polermaskiner etc.
(Ja, jag köper verktyg och maskiner efter hur de ser ut, ofta....)

Tillägg: Jag är övertygad om att den gröna Bosch på Amazon räcker utmärkt ( https://www.amazon.se/-/en/dp/B0064KFLRC ) eller en Black&Decker från Bauhaus https://www.bauhaus.se/borrhammare-black-decker-behs01k-qs-65... och lämpligt borr-kit för en hundring eller så. (5-6-8mm är väl det vanliga, men jag föredrar ofta 4mm för tavlor och annat småkrafs. 4mm plugg finns på Amazon)

Tack så hjärtligt för ditt utförliga svar. Det uppskattas! Det var verkligen till hjälp i jakten på en ny maskin.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Skrivet av GraffeT:

Ok nice, men vilken bör jag välja? Den med eller utan SDS adapter. Vad är SDS adaptern till för?

SDS-adaptern är den delen som är under på bilden, så du kan stoppa in vanliga borr. Men den adapter som är med maskinen är inte bra, och dyr. Köp utan i det fallet.

Permalänk
Medlem

Jag bor i en relativt nybyggd lägenhet. Väggarna är av betong och hårda som f*n. När jag var nyinflyttad försökte jag borra i väggarna med en slagborrmaskin. Det var lönlöst. Investerade i en borrhammare från Makita:
https://www.bauhaus.se/borrhammare-makita-800w-hr2630j-sds-pl...
Den äter sig in i väggen som en smörkniv i en lätta-ask!

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Sen den dag jag köpte en borrhammare har jag retroaktivt ångrat alla hål jag försökt borra med en slagborrmaskin. Borrhammare är så sjukt mkt bättre att borra betong med. Den billigaste borrhammaren du kan hitta typ biltema eller nått är fortfarande bättre än alla slagborrmaskiner i världen.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Nu är jag sen på bollen, men som redan sagt: borrhammare!

Det är en gudomlig skillnad mellan en sketen slagborr och en borrhammare när man har med idiothård helvetesbetong att göra, det lärde jag mig den hårda* vägen när jag bodde i 50-talslägenhet.

* Ok, jag visar mig själv ut ...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Grymt populärt alternativ, har gjort jobbet med lätthet för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Sen den dag jag köpte en borrhammare har jag retroaktivt ångrat alla hål jag försökt borra med en slagborrmaskin. Borrhammare är så sjukt mkt bättre att borra betong med. Den billigaste borrhammaren du kan hitta typ biltema eller nått är fortfarande bättre än alla slagborrmaskiner i världen.

Oja! Första gången jag använde borrhammare så var det för att tag mig igenom en ca 20 cm tjock vägg av helvetesbetong för att göra kabeldragning. Fick en smärre chock, var inte beredd på hur otroligt enkelt det gick jämfört med en sketen slagborr, flög nästan igenom väggen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt, borrhammare! Köp en billig historia på Jula eller nåt om du inte ska borra ihjäl dig... Lägg pengarna på vettiga borr istället! Köp Bosch blåa 7x med solid fyrskärskrona, de är prisvärda och bra. Och lyckas du mot all förmodan nöta ut den efter reklamationsrätten gått ut har den med lätthet betalat sig.

Känner du att du har spenderarbyxorna på dig finns blåa bosch och annat för runt 1100 kr... Men ska du göra några hål om året är det lite sak samma. Ska du däremot borra mycket, kosta på en riktig maskin.. Men tror inte det är på tal här.

EDIT: Såg att Jula slutat med de smidigare billiga modellerna, tyvärr.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem

@GraffeT Välj en ganska billig och inte för kraftig (max 3 joule) borrhammare om du endast ska borra några småhål hemma. Har man för hög slageffekt blir det sämre precision samt större risk att ta död på borrstålet. Funderar du på att bila bort kakel och liknande bör man dock ha en 3J+ med bilningsfunktion. Se till att ha variabelt varvtal och mjukstart.

SDS-mojängen är ganska meh. Sådana wobblar något kopiöst och resultatet blir typ halvovala hål. Finns borrhammare där man kan byta SDS-chucken mot en vanlig, men dessa är ganska dyra och fortfarande inte lika bra som separata borrhammare och borr/skruvdragare. Kan dock vara ok ihop med hålsågar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Julas maskiner är prisvärda men otroligt klumpiga.

Det du får av lite dyrare märkesmaskiner är mer Joule för pengarna, som nedan, B&D med 1.4 eller Dewalt med 2.6

Så denna från Jula är prisvärd, men tung och bökig att hålla på med;
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Finns smidigare varianter tex;
https://www.bauhaus.se/borrhammare-black-decker-behs01k-qs-65...
https://www.proffsmagasinet.se/maskiner-verktyg/natdrivna-ver...

Så man kan ju även hyra via tex Hygglo, men då kostar det 2-300:- för någon dags hyra. Köper du en maskin tex Dewalten där uppe så kommer den hålla livet ut.

Och sen det viktigaste, köp bra borr! Biltema och Julas billigaste är bara skräp. Jula har tex Bosch som är bättre än deras egna HardHead,

Och köp gärna borr med fyrskär istället för tvåskär för att få jämnare och snyggare hål.

Fyrskär;
https://m.media-amazon.com/images/I/31IDixZtxtL.jpg

Tvåskär;
https://www.elgiganten.se/image/dv_web_D180001002564137/24009...

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.