Nätaggregatet "surrar" vid belastning efter uppgradering av CPU och GPU

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet "surrar" vid belastning efter uppgradering av CPU och GPU

Hej! Jag har uppgraderat min dator vilket har lett till att systemet gått från att dra 350W ifrån vägguttaget vid full belastning till att nu dra kring 550W. Mitt nätagg är ett Corsair RM750x (750W)

Vid låg belastning (0-350 W) så låter inte nätagget någonting (precis så som det har varit sedan 2017), men när jag nu drar igång ett tungt spel och effekten kommer på 500+ så börjar det låta som ett elektroniskt surr från nätagget. Surret försvinner om jag stänger ned spelet.

Jag har sökt lite på nätet om detta och sett att vissa upplever att sina nätagg surrar hela tiden, men har någon av er sett eller varit med om att nätagget surrar vid en viss hög belastning? Är det farligt? Kan man få detta utbytt på garantin tro?

Tack på förhand!
MVH Marcus

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Hej! Jag har uppgraderat min dator vilket har lett till att systemet gått från att dra 350W ifrån vägguttaget vid full belastning till att nu dra kring 550W. Mitt nätagg är ett Corsair RM750x (750W)

Vid låg belastning (0-350 W) så låter inte nätagget någonting (precis så som det har varit sedan 2017), men när jag nu drar igång ett tungt spel och effekten kommer på 500+ så börjar det låta som ett elektroniskt surr från nätagget. Surret försvinner om jag stänger ned spelet.

Jag har sökt lite på nätet om detta och sett att vissa upplever att sina nätagg surrar hela tiden, men har någon av er sett eller varit med om att nätagget surrar vid en viss hög belastning? Är det farligt? Kan man få detta utbytt på garantin tro?

Tack på förhand!
MVH Marcus

Ditt nätaggregat är semi passiv, fläkten börjar låta vid % last. Inget att oroa sig för. Köp större psu om du stör dig på det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ditt nätaggregat är semi passiv, fläkten börjar låta vid % last. Inget att oroa sig för. Köp större psu om du stör dig på det

Är du säker på att det är fläkten? Detta låter mer elektroniskt än ett vanligt fläktljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Är du säker på att det är fläkten? Detta låter mer elektroniskt än ett vanligt fläktljud.

Hur gammal är psu?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Låter som coil whine, kan vara irriterande men inget du får ut på garantin för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1992:

Låter som coil whine, kan vara irriterande men inget du får ut på garantin för.

Är det vanligt att det uppstår vid en viss högre belastning snarare än att det är så konstant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hur gammal är psu?

5 år och 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Är det vanligt att det uppstår vid en viss högre belastning snarare än att det är så konstant?

Mycket vanligt att det är så, ja.
Coil whine kan också variera beroende på exakt vilken kombination av hårdvara som finns i datorn.
En annan GPU kanske skulle orsaka mindre coil whine vid samma belastning. Eller kanske mer. Nästan omöjligt att förutsäga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Mycket vanligt att det är så, ja.
Coil whine kan också variera beroende på exakt vilken kombination av hårdvara som finns i datorn.
En annan GPU kanske skulle orsaka mindre coil whine vid samma belastning. Eller kanske mer. Nästan omöjligt att förutsäga.

Ok! Får väl börja spela med hörlurar så är det inte ett lika stort problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av HULTAS:

Vid låg belastning (0-350 W) så låter inte nätagget någonting (precis så som det har varit sedan 2017), men när jag nu drar igång ett tungt spel och effekten kommer på 500+ så börjar det låta som ett elektroniskt surr från nätagget. Surret försvinn
Jag har sökt lite på nätet om detta och sett att vissa upplever att sina nätagg surrar hela tiden, men har någon av er sett eller varit med om att nätagget surrar vid en viss hög belastning?

Ja jag har ett Corsair RM1000x och det börjar surra elektriskt vid hög belastning. Fläkten börjar inte snurra förrän vid ännu högre belastning än vad jag utsätter det för, så det är inte fläktljud. Och fläktar susar, coilwhine är ett högfrekvent gnisslande ljud.

Har haft samma coilwhine på grafikkort också, man får det i komponent-lotteriet ibland tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ja jag har ett Corsair RM1000x och det börjar surra elektriskt vid hög belastning. Fläkten börjar inte snurra förrän vid ännu högre belastning än vad jag utsätter det för, så det är inte fläktljud. Och fläktar susar, coilwhine är ett högfrekvent gnisslande ljud.

Har haft samma coilwhine på grafikkort också, man får det i komponent-lotteriet ibland tyvärr.

Så är det. Kan hjälpa om man har ljudisolerad låda. Har en som är ljudisolerad, en Fractal Design Define C. Där hör jag inget "spol-vin" alls. Har en annan låda, där allt hörs. (Den är snart på väg till skroten).

Permalänk
Medlem

Troligen coilwhine som sagt.
Och coilwhine kan låta allt ifrån brummande/surrande till extremt högfrekvent tjut (tjut är dock det vanligaste, och mest irriterande).
Det orsakas av att koppartråden i en/flera spole/spolar vibrerar och ger ifrån sig ljud.
Alla spolar har coilwhine frågan är bara hur högt det låter och vid vilken frekvens dvs det kan låta så lite så det ej hörs heller vara utom örats frekvensgång så tex 40000hz hör man inte typ hundvisselpipa.

Det finns många saker som kan fixa det som att tex limma koppartråden med lim/nagellack/etc.
Men kan även fixas genom utbyta av komponenter dock inte alltid.
Tex så är det störst chans att byta ut nåt som drar mycket ström MEN har sett/läst ett par fall där byta av mus hjälpt, även sett där ett helt datorbyte o bara psu är kvar som ej hjälpt.
Dvs det är ganska svårt att ge ett generellt råd då det finns väldigt många olika "fixar" och oftas så hjälper inte alla.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!