Nvidia: "Moores lag är död"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mithras:

Fair enough.

Bruttomarginal för Nvidia senaste åren:

<Uppladdad bildlänk>

Det är alltså inte bara vinsten som har ökat. GP har ökat och ligger närmare 70%

De som följt EVGA's avhopp förstår till viss del varför de har ökat den så kraftigt senaste åren.

Summa summarum: Nvidia har ökat både deras marginaler och deras vinster enormt senaste åren. Att då gråta över ökade tillverkningskostnader är....... ihåligt.

Lyssna på den här mannen och lägg alla era känslor åt sidan. Jensen har säkert ett gruskorn av sanning i det han säger men den största anledningen till att priserna ökar med till sådana absurda nivåer är grafen ovan. Inget annat.

Anledningen till att Nvidia har kommit undan med detta är för att de har historiskt sett varit otroligt duktiga på innovation på GPU-sidan där de på senare år även har innefattat innovation på mjukvarusidan. Personligen anser jag att G80-arkitekturen var brytpunkten där Nvidia började få övertaget på tekniksidan och introduktionen av CUDA var när de tog kommandot även på mjukvarusidan, vilket säljer hårdvara för Nvidia.

Jag hoppas dock att de nu har pressat gränserna så pass hårt att marknaden faktiskt börjar säga ifrån, genom att INTE köpa dessa priserna.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Först och främst är GP mätt i procent. Pengarnas värde spelar ingen roll då GP är relativ. Påståendet är därmed helt irrelevant.

Sedan är ditt påstående helt fel, faktum är att du inte kunde ha haft mer fel. Inflationen har varit historiskt låg det senaste decenniet (självklart räknat fram till krigets början) och legat stadit under 2%-målet.

Vilket man kan se t.ex här: https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/finansiell-utveckli...
eller här: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

Om du ökar vinsten med 20% och pengarna minskar 20% i värde... hur är det irrelevant?

Nej, de allmänna prisökningarna har av olika anledningar legat lågt. Inflation är en ökning av penningmängden - prisökningar är ett symptom. Ekonomin har varit ett rangligt korthus som hållits uppe tack vare att mycket pengar varit bundna till vissa egendomar (produktionspriserna har dock ökat stadigt).

Är man lite smart som företagare förstår man att det inte är hållbart, att det kraschar förr eller senare och att man gjort felinvesteringar på grund av skeva prissignaler från marknaden. Vidare bör man förstå att om det inte går uppåt under högkonjunktur lär det inte se bra ut under lågkonjunktur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Men vem sa att vi alla behöver dubbel prestanda till samma peng?? Jag tar gärna "bara" 40% mer prestanda om jag kan behålla gamla prislappen för xx80, med lägre strömförbrukning.

Varför då inte bara köpa ett 4060 eller motsvarande?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/uK_0LrXIZoU?t=309

Det han säger här stämmer, men han glömmer att om AMD bara höjer priset, så har de ingenting att ersätta 6000 med, för de har planerat att ersätta 6000 med 7000. Jag hoppas att AMD ser det här som deras största chans någonsin att ta en mycket större del av marknaden, och kör på som planerat och ersätter 6000 med 7000 och kör på samma MSRP.

Då blir 7900xt, som AMD har planerat ska konkurrera med 4090, för runt $1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fair enough.

Bruttomarginal för Nvidia senaste åren:

<Uppladdad bildlänk>

Det är alltså inte bara vinsten som har ökat. GP har ökat och ligger närmare 70%

De som följt EVGA's avhopp förstår till viss del varför de har ökat den så kraftigt senaste åren.

Summa summarum: Nvidia har ökat både deras marginaler och deras vinster enormt senaste åren. Att då gråta över ökade tillverkningskostnader är....... ihåligt.

Så vad var GP för konsument grafikkort?
För det där är med Data center, Professional Visualization och Automotive and Robotics minus misslyckat uppköp av ARM

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Om ni var företagare. Ni säljer en produkt för 5 000 kr. Scammers köper upp och säljer för 10 000 kr. Marknaden har talat och varför inte ta hela vinsten själv utan att scammers ska ta mellanskillnaden?

Fast lite dåligt tajmat av Nvidia nu när ekonomin är på väg mot botten över stora delar av världen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Är det inte bättre med lägre priser och fler som kan få tillgång till produkterna? Nu när priserna är så höga så avstår många istället.

Det är väl en fråga om tillgång och efterfrågan. Sverige är väl i det sammanhanget rätt så obetydligt, då det gäller efterfrågan. Skulle kunna tänka mig att efterfrågan både på andra marknader, som t.ex. Asien har stigit kraftigt de senaste 2 decennierna, samt att många kretsar som tillverkas hamnar i andra segment änn just GPU för konsumenter, typ AI, bilindustri, mobilindustrin, robotar, övervakningssystem osv.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Tror ni att nvidia kommer be reviewers att bara prova 4000-serien med spel som har DLSS 3?

Skulle de lyda? Eller hade de bara bett dem dra åt * när de jämför 4000 med 3000 utan DLSS 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Ja, nu tror jag att vi hittat varandras ståndpunkter lite. Det är ju så att den krets-yta som används för tensor eller RT skulle man kunna använda till mera shaders och då skulle det gå fortare än 1.6X i raster-prestanda. Men avvägningen är gjord av Nvidia att du kan få ut mer prestanda genom att "fuska" som du kallar det, även om jag kanske tycker att det är ett case av "work smarter, not harder". Spelen som använder detta ser otroliga ut, och därför som jag troligen kommer uppgradera till ett 4000 kort. Men, är man inte intresserad av RT är nog mitt råd att hoppa detta.

Alltså, jag tycker också att prissättningen är åt fanders, att hypa och lansera en ny serie där billigaste kortet är 12000 SEK, det är inte svårt att förstå att folk blir förbannade. Jag började lägga undan pengar för detta för 8 månader sedan för att kunna ta den eventuella smällen, som mycket riktigt infann sig. Och jag har inte bestämt mig än, för det är mycket pengar.

Poängen med högre fps i spel är väl ändå snabbare respons på vad spelaren gör. Om man via DLSS3 får "högre fps" men samma eller sämre respons mot DLSS2/native så är dessa högre fps inte värt något. Ser dock bra ut i grafer. Återstår att se hur bra DLSS3 kommer fungera men har inga förhoppningar om att det blir bra.

Om ray tracing är viktigt för dig håller jag dock med om att 4000-serien antagligen blir bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Om ni var företagare. Ni säljer en produkt för 5 000 kr. Scammers köper upp och säljer för 10 000 kr. Marknaden har talat och varför inte ta hela vinsten själv utan att scammers ska ta mellanskillnaden?

Fast lite dåligt tajmat av Nvidia nu när ekonomin är på väg mot botten över stora delar av världen.

Såklart Nvidia vill ha hela den kakan själva. Vore snudd på kriminellt om Jens inte ville det. Situationen är ju dock rätt snurrig.

Toppsegmentet av Turing sålde inte så bra, medan korten i lägre segmenten ökade omsättningen med 45% jämfört med Pascal. Här verkade Jens försöka dra lärdom av det och lansera Ampere till lägre pris. Problemet var dock tillgången, med pandemi och en boom i kryptomarknaden. Plötsligt vill folk ha grafikkort som pundare vill ha tjack.

Och nu släpper man dyrare grafikkort igen, medan världsekonomin störtar ner i avgrunden.

Moores lag kanske är död men Murphys lag lever och frodas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Såklart Nvidia vill ha hela den kakan själva. Vore snudd på kriminellt om Jens inte ville det. Situationen är ju dock rätt snurrig.

Toppsegmentet av Turing sålde inte så bra, medan korten i lägre segmenten ökade omsättningen med 45% jämfört med Pascal. Här verkade Jens försöka dra lärdom av det och lansera Ampere till lägre pris. Problemet var dock tillgången, med pandemi och en boom i kryptomarknaden. Plötsligt vill folk ha grafikkort som pundare vill ha tjack.

Och nu släpper man dyrare grafikkort igen, medan världsekonomin störtar ner i avgrunden.

Moores lag kanske är död men Murphys lag lever och frodas.

Murphys lag: "Om det finns två eller fler sätt att göra något, och ett av dessa sätt leder till en katastrof, kommer någon att göra det på det sättet."
(Skickade en kopia av uttrycket till en viss rysk ledare)

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tycker det luktar skitsnack långa vägar, de såg vad folk var villiga att betala för kort under förra generationen och nu tänker de ta dessa priserna själva.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

12 GB varianten är absolut inte ett riktigt 4080, inte ens nära, 192-bit buss, mindre grafikkrets, allt som normalt skiljt XX80 från XX70/XX60.

Chip för 80-kort de senaste 10 åren:
680: GK104-400
780: GK110-300
980: GM204-400
1080: GP104-400
2080: TU104-350
(denna var megastor dock, hela 20-linjen nyttjade ovanligt stora chip)
3080: GA102-200
4080 12 GB: AD104-400
(4080 16 GB: AD103-300)

Där,
400 - Fullt nyttjad krets
300 - Skadeskjuten krets
200 - Rejält skadeskjuten krets
(jag vet att alla beteckningar ovan inte är exakta, det är mer för att stoppa resp använt chip i rätt ballpark)

4080 priserna är fullständigt idiotiska, utan tvekan, men som synes är brukande av en x04-krets vardagsmat för 80-kort. Större än x04-krets är mer förknippat med 80Ti. Så det är inte däri problemet ligger, som många vill göra gällande.

För 40-serien har minnesbuss skalats ner ja. Högst troligtvis pga av rejält ökad cache på chipet, dvs liknande taktik AMD använde för RX6000. Och högst troligt kommer 4070/4060 få smalare buss än 4080 (160 resp 128bit, som det ser ut nu) så den nedskalningen gäller inte bara 80.

Problemet är prissättningen. Inte minst relativt 4090. Vilket ironiskt nog får Läderjackans uttalande här är verka lite märkligt. Det är tveklöst så att nya processnoder är svindyra - det i sig är inte skitsnack - men av nån anledning så slog det inte så mkt på största chippet...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av DasIch:

Såklart Nvidia vill ha hela den kakan själva. Vore snudd på kriminellt om Jens inte ville det. Situationen är ju dock rätt snurrig.

Toppsegmentet av Turing sålde inte så bra, medan korten i lägre segmenten ökade omsättningen med 45% jämfört med Pascal. Här verkade Jens försöka dra lärdom av det och lansera Ampere till lägre pris. Problemet var dock tillgången, med pandemi och en boom i kryptomarknaden. Plötsligt vill folk ha grafikkort som pundare vill ha tjack.

Och nu släpper man dyrare grafikkort igen, medan världsekonomin störtar ner i avgrunden.

Moores lag kanske är död men Murphys lag lever och frodas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var länge sedan både GPU- och CPU-marknaderna var intressanta på samma gång nu, för mig åtminstone. När AMD kom tillbaka på CPU-sidan med Ryzen och gjorde det spännande med processorer igen - efter många års CPU-tristess - så ballade GPU-marknaden ur totalt med mining-hysteri, komponentbrister, scalping osv.

Nu har jag liksom bara accepterat att det är som det är, något måste hända för att det skall kännas roligt att köpa grafikkort igen.

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag läst alla inlägg, men...
Förutspådde inte den så kallande More's lag att "transistordensiteten kommer fördubblas var 18de månad"?
Ingenting om prestanda och ingenting om kostnader

Jag förstår inte Jensen Huangs utspel:
A 12-inch [silicon] wafer is a lot more expensive today than it was yesterday, and it’s not a little bit more expensive, it is a ton more expensive. Moore’s Law’s dead.

Att tillverka IC-krestar idag är mycket, mycket dyrare idag än igår, så därför dubbleras inte antalet transitorer var artonde månad?

Jag tolkar detta som ett taffligt försök att motivera sjukt höga överpriser innan launch.
Så att man 6 månader senare kan göra sk revolutionerande prissänkningar, eller när nu AMD släpper RDNA3

Rättelse
Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Du har siffrorna bakvända på 4080.
4080 12gb = 103.
4080 16gb = 104.

Och som du säger, 300 - Skadeskjuten krets, alltså är 12gb versionen av 4080 skadeskjuten. Det är inte alls samma gpu som 16gb versionen.

Nej där har du fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Man sätter de priser man tror att man kan sälja för, inte baserat på vad det kostar att tillvekra. Jensen ljuger i detta, det har inte blivit just något dyrare att tillverka chip.
Det har blivit lite dyrare med waffers men det priset är på väg tillbaka till lägre nivåer. Substraten har blivit billigare, och även koppar och kylar produktionen har blivit billigare.

Jensen ljuger för att han vill ha högre vinster. Lika som Jensen ljuger i att 4090 har dubbla prestandan fast hans egna tester visar att den ligger på runt 40-60% i hastighetsökning.

Trollar du eller?

Tillverkningskostnaden spelar en stor roll på prissättningen.
Inte så att någon sitter och rullar tärningar när dom ska sätta pris.
Det är ett flertal faktorer som spelar in vid prissättning.
ROI (Return of investment) är väldigt stor del i företags beräkningar, i det ingår bland annat, RnD, materialkostnad, transporter.

Men din inställning verkar vara det att Jensen ljuger i allt han säger. Även om andra aktörer inom tillverkningsindustrin säger samma sak.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför då inte bara köpa ett 4060 eller motsvarande?

Efter 3080 köpa 4060? Varför ska jag gå ner i prestanda? Och det ser ut som 4060 kommer kosta samma pengar som 3080 på SwC...

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om du ökar vinsten med 20% och pengarna minskar 20% i värde... hur är det irrelevant?

Nej, de allmänna prisökningarna har av olika anledningar legat lågt. Inflation är en ökning av penningmängden - prisökningar är ett symptom. Ekonomin har varit ett rangligt korthus som hållits uppe tack vare att mycket pengar varit bundna till vissa egendomar (produktionspriserna har dock ökat stadigt).

Är man lite smart som företagare förstår man att det inte är hållbart, att det kraschar förr eller senare och att man gjort felinvesteringar på grund av skeva prissignaler från marknaden. Vidare bör man förstå att om det inte går uppåt under högkonjunktur lär det inte se bra ut under lågkonjunktur.

Återigen; bruttomarginal räknas relativt mellan inkomst och utgift. Pengars absoluta värde spelar ingen roll när man talar om marginaler. 70% marginal är 70% marginal även om pengarna minskar med 90% i värde.

Du kan argumentera för vilka definitioner av inflation som du än känner för; Sveriges inflation så som den beräknas enligt riksbanken och våra officiella institutioner har varit historiskt låg det senaste decenniet.

Resten håller jag med dig om; men de frågorna är irrelevanta när vi nu talar om ett specifikt företag och deras otroliga prishöjningar. Prishöjningar som inte kan, på något sätt, sägas bero på inflation eller ökade produktionskostnader, då vi ser att både vinst och bruttomarginal har ökat drastiskt för nämnt företag, vilket det inte gör för ett företag som faktiskt har ökade produktionskostnader och ökad inflation som motivering för att höja priser.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

alltså, 3000-serien och 2000-serien kostade redan förjävligt mkt mer än vad de borde ha kostat.
2060 nytt var ju typ 4000-5000 om det var en någorlunda OK modell.

fyfan vad tråkigt det är.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saagaa:

Poängen med högre fps i spel är väl ändå snabbare respons på vad spelaren gör. Om man via DLSS3 får "högre fps" men samma eller sämre respons mot DLSS2/native så är dessa högre fps inte värt något. Ser dock bra ut i grafer. Återstår att se hur bra DLSS3 kommer fungera men har inga förhoppningar om att det blir bra.

Om ray tracing är viktigt för dig håller jag dock med om att 4000-serien antagligen blir bra.

Du kan ha högre fps och samtidigt ha sämre respons.

Om DLSS3 ska interpolera in bild X mellan bild A och bild B måste först bild A och B byggas upp.
Sedan ska bild X interpoleras fram, för att sedan skjutas in mellan bild A och B.
Betyder att bild B kommer att hållas kvar en stund. Om det inte är lagg så vet jag inte vad som är det.

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem

Hoppas datan håller under hela kommande depression. om gud är villig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Slutet på energikrisen och ökad produktivitet.

Den 1:a lär väl tyvärr pågå i närmare 10 år men innan vi (och EU då vi hänger samman) hunnit bygga ut vår produktion. Går ju alltid hoppas på mirakel och kriget i Ukraina snart är över och Putin ersätts med ”västvänlig” diktator men svårt att se som realistiskt, tyvärr.

På andra punkten ligger vi sämst till i hela EU så finns mycket att göra men är lättare sagt än gjort. Svag krona riskerar även leda till uppköp och på sikt risk för nedläggning av företag inom landet.

-35% köpkraft YTD men stor risk för ytterligare försämring. 1060 får nog leva vidare åtminstone 2 år.

Man får inte glömma att svenska privatpersoner och företag är våldsamt skuldsatta jämfört med resten av världen. kronan tar extra stryk för att risken för systemkollaps är större här. Men är det gratis att låna pengar för länge så blir lånen fler och större. inte så konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

USA har moms också, det är dock inte medräknat i angivet msrp på tex 899$.

Så vitt jag vet är moms (vat) aldrig inräknat i angivna priser i usa, inte ens i butik. Finns många historier om turister som får en smärre chock när dom ser kvittot i tron att det minsann är billigt där.

Inte bara USA som visar ex moms priser i butiker
I USA sätter dessutom staterna sin egna skattesatts (VAT).

Jag råkade ut för det i Filippinerna, skulle betala hotelkostnaden. Räknade med 1500php som det stor på skylten utanför, istället ville dom ha 1750php/dygn.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Lyssna på den här mannen och lägg alla era känslor åt sidan. Jensen har säkert ett gruskorn av sanning i det han säger men den största anledningen till att priserna ökar med till sådana absurda nivåer är grafen ovan. Inget annat.

Jag citerar mig själv:

Skrivet av sKRUVARN:

Dom där siffrorna stärker ju påståendet. Nvidias bruttomarginal nådde 50% redan 2011, och den ligger nu på runt 65%. Så i kontexten som Jensen pratar om så har han ju helt rätt med dom siffrorna, denna skillanden i bruttomarginal går ju helt emot att en stor del av ökning vi sett senaste åren handlar om att nvidia tar högre marginaler. Den förklarar ju endast en liten ökning för gaming-gpuer, eller egentligen förklarar den väldigt lite eftersom dels nvdidias försäljning ser helt annurlunda ut idag mot för 10 år sedan, där billiga instiktkort i princip är irrelavanta och en majoritet av deras försäljning är nu datacenter

Ursäkta mig, men hur kan den största anledningen till att ett 80-kort gått från 499 till 1199USD vara att bruttomarginalen gått från 50% till 65% (och vi vet inte ens om dessa siffror är korrekta för det här segmentet, kan vara mer, kan vara mindre)?

Det är fakta att en 4nm wafer är betydligt dyrare än vad 40 och 28nm var för 10 år sedan. Det enda som hade stoppat prisutvecklingen i något stort avseende är om nvidia slutade sälja stora kretsar till konsument.

Nvidias vinstmarginal håller på att droppa rätt rejält från mining/corona boomen (nere på 10% senaste kvartalsrapporten, svårt att avgöra vart dom kommer stabillisera sig på). Visst Nvidia har mycket fult för sig, och det är imo dåligt av dom att försöka hålla sina egna marginaler uppe samtidigt som dom försöker sänka alla andras (att dom sätter historiskt snäv MSRP som tredjeparttillverkare och underleverantörer inte klarar av att hålla), men något måtta får det väl vara på nyansen i varför vi har så höga priser idag. Det finns mängder av anledningar till det, eventuellt högre marginaler troligtvis en av dom, men den har ändrats alldeles för lite för att kunna peka ut som stora stygga vargen.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Kan vara värt att nämna här också att under en tid när priserna ökar för råmaterial, transport, räntorna ökar och inflation så ökar Nvidia sina inkomster, sina marginaler och över hela brädet rakar in pengar.

Gross margins increased 260 basis points year on year to 64.9% benefiting from a higher-end mix within Gaming. Gross margins expanded against the backdrop of industry wide supply chain disruptions and rising costs, reflecting the strength of our business model and execution.

Higher-end mix within gaming. Säger ju allt.

Kolla deras årliga rapport. Den är mycket intressant läsning i många stycken.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Har inget emot Nvidias produkter men så fort Jensen öppnar munnen så börjar det lukta skit. Sällan jag har någon känsla överhuvudtaget när det gäller tillverkares pr, men Nvidia har jag jävligt svårt för.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Efter 3080 köpa 4060? Varför ska jag gå ner i prestanda? Och det ser ut som 4060 kommer kosta samma pengar som 3080 på SwC...

Vet vi vilken prestanda som RTX 3060 kommer få?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fair enough.

Bruttomarginal för Nvidia senaste åren:

<Uppladdad bildlänk>

Det är alltså inte bara vinsten som har ökat. GP har ökat och ligger närmare 70%

De som följt EVGA's avhopp förstår till viss del varför de har ökat den så kraftigt senaste åren.

Summa summarum: Nvidia har ökat både deras marginaler och deras vinster enormt senaste åren. Att då gråta över ökade tillverkningskostnader är....... ihåligt.

Jag sa att spel kommer bli en klassfråga får något år sedan men då var det ingen som höll med. Med dessa kortpriser + inflation + energipriser tror jag att jag får rätt.

Visa signatur

RIP 780