Hur mycket är vettigt att lägga på grafikkort egentligen?

Permalänk

Hur mycket är vettigt att lägga på grafikkort egentligen?

Sitter och kollar på att köpa ny dator inom 1-2 år men grafikkorten är sjukt dyra. Hur mycket är rimligt att lägga på grafikkort? Kommer inte spela i 4k utan håller mig till 1080p men vill givetvis kunna köra nya bra spel som kommer ut men är nöjd med bra fps på high inställningar. Gammla datorn som jag inte har kvar klarade divinity original sin 2, total war warhammer 2 mm utan problem med 1060 kort.

Rubrik förtydligad /mod
Permalänk
Medlem

Ny dator för dig eller nya delar också?

En begagnad dator för 10 papp om 1-2 år borde ge ganska hög prestanda. Problemet är väl att vi snackar 3000-serien på grafikkort och med inflationen som är nu kanske priserna går upp på sikt. Eller minskar för färre har råd.

Permalänk

Har ingen dator kvar sålde min gammla så blir att köpa en helt ny

Permalänk
Medlem

Nvidia verkar tycka 25000 kr.

Men jäkligt svårt att säga hur det kommer se ut om 1-2år...
Då kanske putin har tryckt på den röda knappen...

Permalänk
Medlem

RX 6800 ger skyhög FPS i många spel i 1080p och går på ca 6 700 kr. Vilken Hz har du på skärmen?

https://www.amazon.se/-/en/dp/B09KW68M2G?qu=eyJxc2MiOiIzLjUzI...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Det är högst subjektivt. De som köpte 3080 när de lanserades tyckte att de gav för mycket, men i efterhand visade det sig vara ett kap.

Permalänk
Medlem

Jag har brukat hålla mig runt 5-6k, sedan beror det väll lite på vad för dator man har i övrigt tex. Min är rätt uppgraderad nu så kanske kan gå upp lite :S kanske runt 7-8k på nästa kort då. Idagsläget kommer jag aldrig ge en 10k+ för en gpu, isåfall slutar jag spela eller går tillbaka till en gammal konsol, typ gamecube och ps2.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Det beror väl dels på hur mycket du ska använda grafikkortet och hur höga krav du har.

Ska du spela 8 timmar per dag och nöjer dig inte med annat än ultra settings så är ju inte 15 000 för ett grafikkort särskilt mycket. Blir billig peng per timme jämfört med iprincip de flesta hobbies. En ynka skidresa som är över på en vecka kostar mer

Spelar du någon timmer per månad och nöjer dig med att det ser ”okey” ut i medium settings och 60 fps så kanske det är mer rimligt att lägga ut 2-3000 kr.

Permalänk
Medlem

I 1080p så tycker jag max pris 5000:- för en gpu
1440p 8500
4k 15k
Allt är personligt dock.
Skillnaden mellan high och ultra är oftast väldigt lite.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

En bra tumregel är att grafikkortet bör kosta ungefär hälften av vad hela datorn kostar, dvs lika mycket som moderkort, processor, minne, lagring, nätagg och chassi. Om man inte väljer heltokiga grejer, eller om totalkostnaden är väldigt liten eller extremt stor, så ger det en balanserad konfig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Köp en Xbox istället, Nvidia och AMD har som mål att döda hela pc-marknaden.
Jag är för gammal att lära mig spel på en gimpad, men dagens ungdom kan fortfarande byta sida.
Trodde faktiskt vi skulle få vettiga priser efter kryptokraschen, men det verkar vara en lögn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Köp en Xbox istället, Nvidia och AMD har som mål att döda hela pc-marknaden.
Jag är för gammal att lära mig spel på en gimpad, men dagens ungdom kan fortfarande byta sida.
Trodde faktiskt vi skulle få vettiga priser efter krypto kraschen, men det verkar vara en lögn..

Struntprat. Du kan få väldigt mycket bang for the buck om du spelar med inställningar som motsvarar konsoller eller till och med lite bättre. PC blir dyrt först när du ska börja gå upp till 1440p high fps eller 4k.

I dagens läge ska du satsa på att hitta ett 3060 Ti, 3070 eller 6700, 6700 xt eller 6800 för en bra peng begagnat. Det kortet kommer att fungera finfint i 1080p i många, många år framöver.

Själv köpte jag nyligen ett 3060 Ti begagnat för 335 euro. Det råkade vara en modell med högljudda fläktar, så jag böt ut dem för ca 14 euro extra. Jag spelar i 1080p och har låst fps till 90, och har dessutom undervoltat kortet för att göra det så tyst som möjligt, men jag har ändå inte stött på nåt spel som ens är nära att maxa ut kortet. Om man då inte kör med dumma inställningar som ray tracing då.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Struntprat. Du kan få väldigt mycket bang for the buck om du spelar med inställningar som motsvarar konsoller eller till och med lite bättre. PC blir dyrt först när du ska börja gå upp till 1440p high fps eller 4k.

I dagens läge ska du satsa på att hitta ett 3060 Ti, 3070 eller 6700, 6700 xt eller 6800 för en bra peng begagnat. Det kortet kommer att fungera finfint i 1080p i många, många år framöver.

Själv köpte jag nyligen ett 3060 Ti begagnat för 335 euro. Det råkade vara en modell med högljudda fläktar, så jag böt ut dem för ca 14 euro extra. Jag spelar i 1080p och har låst fps till 90, och har dessutom undervoltat kortet för att göra det så tyst som möjligt, men jag har ändå inte stött på nåt spel som ens är nära att maxa ut kortet. Om man då inte kör med dumma inställningar som ray tracing då.

Köpte mitt 3080 för 7k, 2år senare är det billigaste 3060ti mellanklass skitkortet på ca 6k.
Mitt 3080 presterar över 70% bättre än ett 3060ti och det skiljer en tusenlapp efter två år och en krypto krasch.
Grafikkortsmarknanden är fullständigt död, ett 3060ti skräpkort ska inte kosta mer än 3.5k efter 2år.
Mycket kan man köpa begnat men en GPU hade jag aldrig någonsin köpt begnat, prata om att spela på lotto.

Alla som kan borde köpa en Xbox istället för göda AMD och Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Köpte mitt 3080 för 7k, 2år senare är det billigaste 3060ti mellanklass skitkortet på ca 6k.
Mitt 3080 presterar över 70% bättre än ett 3060ti och det skiljer en tusenlapp efter två år och en krypto krasch.
Grafikkortsmarknanden är fullständigt död, ett 3060ti skräpkort ska inte kosta mer än 3.5k efter 2år.
Mycket kan man köpa begnat men en GPU hade jag aldrig någonsin köpt begnat, prata om att spela på lotto.

Alla som kan borde köpa en Xbox istället för göda AMD och Nvidia.

RTX 3080 kostade aldrig 7000kr på riktigt. Riktpriset var ju i tiderna 700 dollar plus moms, vilket med dagens växelkurs skulle ligga rätt nära 10 000kr. Sen såldes en liten omgång för låga priser, men många som satte in beställning samma dag fick vänta ett år.

Men grafikkortsmarknaden är allt annat än död. Den lever på i bra takt - man måste bara titta på rätt ställen. Vi är på väg mot samma marknad som 2019, då du kunde köpa sjukt billiga kort. Jag såg t.ex. 6600 för 200 euro igår.

Jag har köpt fler kort begagnat än jag orkar räkna. Inget av dem har haft problem. Man behöver bara veta vad man köper.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Hur mycket som är vettigt att lägga? Det beror väl på din inkomst och ditt ansvar gentemot andra såklart.

Är du ensamstående och har stabil inkomst så är ju 25k per år inte överdrivet för en hobby.

Om du är småbarnsförälder, bara en av er jobbar, du jobbar deltid och ni har svårt med månadskostnaderna... Ja då är 0 kr ganska vettigt att lägga på nöje.

Är du däremot äldre, barnen har flyttat ut, bostadslånen är typ betalda och ni drar in 50k var i hushållet, ja då är ju 25k fickpengar.

Alla har olika situationer så vad som är vettigt går inte att svara på.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Brukar också tänka diminishing returns. Sweetspot kanske runt 3060-3070, såvida du inte är skitseriös gamer eller har en filosofi av att uppdatera var 5e år istället för var 3e. Tankar du ett mellanklasskort var tredje år, utslaget per månad är det inget att ligga sömnlös över, såvida du inte har det kämpigt i övrigt i livet, och då kanske grafikkortsutgifter ändå inte är ditt största problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

RTX 3080 kostade aldrig 7000kr på riktigt. Riktpriset var ju i tiderna 700 dollar plus moms, vilket med dagens växelkurs skulle ligga rätt nära 10 000kr. Sen såldes en liten omgång för låga priser, men många som satte in beställning samma dag fick vänta ett år.

Men grafikkortsmarknaden är allt annat än död. Den lever på i bra takt - man måste bara titta på rätt ställen. Vi är på väg mot samma marknad som 2019, då du kunde köpa sjukt billiga kort. Jag såg t.ex. 6600 för 200 euro igår.

Jag har köpt fler kort begagnat än jag orkar räkna. Inget av dem har haft problem. Man behöver bara veta vad man köper.

Köpte två stycken 3080 fick båda inom 2-3 månader.
Köpte mitt 1080 drygt ett år efter lansering och betalde fan inget msrp
"Veta vad vad man köper" , är du på riktigt? Lol
Har fått lämnat in nya kort, Gpuer är extremt känsliga.
Så gratis du har haft turen på din sida.

Permalänk
Medlem

Fundera på hur mycket du spelar.

För de flesta är det sannolikt mer värt (uttryckt som en bättre spelupplevelse över tid) att uppgradera oftare än att på klassiskt manér köpa ett jättedyrt grafikkort som de i slutänden sitter kvar på i 6-7 år.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Det beror väl dels på hur mycket du ska använda grafikkortet och hur höga krav du har.

Ska du spela 8 timmar per dag och nöjer dig inte med annat än ultra settings så är ju inte 15 000 för ett grafikkort särskilt mycket. Blir billig peng per timme jämfört med iprincip de flesta hobbies. En ynka skidresa som är över på en vecka kostar mer

Spelar du någon timmer per månad och nöjer dig med att det ser ”okey” ut i medium settings och 60 fps så kanske det är mer rimligt att lägga ut 2-3000 kr.

Får nog bli 2000-4000 då, väntar jag till nya 4000 serien varit ute ett tag borde man kunna köpa ett 4060 eller lägre relativt billigt och endå få bra prestanda? Ett kort för tex 3000 kan man ju ganska enkelt uppgradera efter 3 år om det nu behövs

Permalänk
Medlem

Blev en 1080 ti från swec marknad för 2500:- inte en chans att jag betalar mer än 5k för gpu dock Aldrig.

Permalänk
Medlem

Brukade inte riktmärket vara att hälften av datorns kostnad är grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det beror väl dels på hur mycket du ska använda grafikkortet och hur höga krav du har.

Ska du spela 8 timmar per dag och nöjer dig inte med annat än ultra settings så är ju inte 15 000 för ett grafikkort särskilt mycket. Blir billig peng per timme jämfört med iprincip de flesta hobbies. En ynka skidresa som är över på en vecka kostar mer

Spelar du någon timmer per månad och nöjer dig med att det ser ”okey” ut i medium settings och 60 fps så kanske det är mer rimligt att lägga ut 2-3000 kr.

Sitter man och spelar 8 timmar om dagen så är inte 25.000 heller inte särskilt mycket för ett grafikkort, även om man byter upp sig efter två år.
Köpa för 25.000, sälja för en tredjedel två år senare, och spela 8 timmar om dagen skulle ge en timkostnad på 25000/3×2/(365×2)/8, dvs 2,85kr/timme.

Dock kan man ju tänka sig att gruppen som har tiden att spela 8 timmar om dagen och samtidigt råd att spendera 25000kr på en grafikkort (eller 15000) nog inte är särskilt stor...

Permalänk
Skrivet av Sando:

RTX 3080 kostade aldrig 7000kr på riktigt. Riktpriset var ju i tiderna 700 dollar plus moms, vilket med dagens växelkurs skulle ligga rätt nära 10 000kr. Sen såldes en liten omgång för låga priser, men många som satte in beställning samma dag fick vänta ett år.

Men grafikkortsmarknaden är allt annat än död. Den lever på i bra takt - man måste bara titta på rätt ställen. Vi är på väg mot samma marknad som 2019, då du kunde köpa sjukt billiga kort. Jag såg t.ex. 6600 för 200 euro igår.

Jag har köpt fler kort begagnat än jag orkar räkna. Inget av dem har haft problem. Man behöver bara veta vad man köper.

Var hittar du dessa kort? Är själv intresserad av att uppgradera från en 10 år gammal gpu så hittar man en bra deal så..

Permalänk
Medlem

Jag skulle slå ett slag för xbox eller ps5 i dagens läge.
Spelar man inte specifika pc spel så ser jag en ps5 som mycket mer prisvärd, särskilt om man öven ska satsa på den nya psvr. Själv har jag både egenbyggd burk med rtx 3070 och ps5 hemma, och mest strategi spel jag kör på datorn numera, förutom några estaka fps spel.
Har en 34 tims uw 3440×1440 skärm hemma och visst så finns det en del utav mig som vill gå upp i en rtx4090 för särslilt cp2077, men en enkel ekomisk kalkyl visar ju hur mycket mer man får för samma summa om man kör konsol.. och för att verkligen kunna dra nyttja all kraft dom high end gpu nu kommer med så måste man ju ha en vettig 4k skärm, och dom är inte blliga dom heller!

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Fast även ett förhållandevis billigt grafikkort ger ju väldigt mycket bättre upplevelse så länge man även har en hyfsat modern CPU. PS5 är ju i princip en lågt klockad Zen2 och 6600XT.

Konsolerna "fuskar" väldigt mycket med 30 FPS i många spel, dynamisk upplösning, och väldigt låga grafikinställningar jämfört med PC. I CP2077 får man t.ex. välja mellan 60 FPS "performance mode" med väldigt låga grafikinställningar, eller 30 FPS med något högre inställningar (men ändå inte i närheten av de högre inställningarna på PC, t.ex. inga ray-tracade reflektioner).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Betalade själv 7990 för mitt 3080 för 2 år sedan, är extremt nöjd med den för 1440p144Hz och höga inställningar. Innan 3080 släpptes så kostade en 2070 Super/5700XT runt 5000 kr, så 3080 var runt 70-80% snabbare och kostade 70-80% mer så samma pris/prestanda, bara mycket snabbare.

Nästa gång jag uppgraderar tänker jag nog max 10k ifall det också är en bra deal sett till prestandan.

Permalänk
Medlem

Jag brukar försöka hålla mig max 4000 kr, men då köper jag också beg och håller mig en eller två generationer efter nyaste.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Struntprat. Du kan få väldigt mycket bang for the buck om du spelar med inställningar som motsvarar konsoller eller till och med lite bättre. PC blir dyrt först när du ska börja gå upp till 1440p high fps eller 4k.

I dagens läge ska du satsa på att hitta ett 3060 Ti, 3070 eller 6700, 6700 xt eller 6800 för en bra peng begagnat. Det kortet kommer att fungera finfint i 1080p i många, många år framöver.

Själv köpte jag nyligen ett 3060 Ti begagnat för 335 euro. Det råkade vara en modell med högljudda fläktar, så jag böt ut dem för ca 14 euro extra. Jag spelar i 1080p och har låst fps till 90, och har dessutom undervoltat kortet för att göra det så tyst som möjligt, men jag har ändå inte stött på nåt spel som ens är nära att maxa ut kortet. Om man då inte kör med dumma inställningar som ray tracing då.

Lol, ställer du seriöst ett begagnat 1 år+ gammalt kort (alltså 0 garanti) där bara kortet kostar ganska exakt 2000 mindre än en Xbox Series X? Även bortsett risken att man får ett kort som sen dör efter en månad med noll rättigheter/möjligheter till kompensation så med resten av delarna (inklusive skärm + tb + mus etc.) landar det på lätt dubbla en ny konsol. Skillnaden i bildkvalité/upplevelse för dubbla pengarna är inte värt det om man inte ser ett väldigt specifikt värde i just PC spel. Och med tjänster som Game Pass så försvinner, imo, mycket av argumenten att spelen är så mycket billigare på PC. Nvidia och AMD är på god väg att mörda PC spelande. Bara för 3-4 år sen så var PC överlägset prisvärt men idag är det verkligen inte fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Lol, ställer du seriöst ett begagnat 1 år+ gammalt kort (alltså 0 garanti) där bara kortet kostar ganska exakt 2000 mindre än en Xbox Series X? Även bortsett risken att man får ett kort som sen dör efter en månad med noll rättigheter/möjligheter till kompensation så med resten av delarna (inklusive skärm + tb + mus etc.) landar det på lätt dubbla en ny konsol. Skillnaden i bildkvalité/upplevelse för dubbla pengarna är inte värt det om man inte ser ett väldigt specifikt värde i just PC spel. Och med tjänster som Game Pass så försvinner, imo, mycket av argumenten att spelen är så mycket billigare på PC. Nvidia och AMD är på god väg att mörda PC spelande. Bara för 3-4 år sen så var PC överlägset prisvärt men idag är det verkligen inte fallet.

Fast skärm/TV måste du väl ha till konsol också? Den kostnaden är detsamma.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fast skärm/TV måste du väl ha till konsol också? Den kostnaden är detsamma.

Dom flesta har en tv ändå. Särskilt i dagens netflix och streamingtjänsternas tid.
Darför jag rekommenderar en konsol som ps5 före en dator. För då kan man få både 4k gaming som ändå ser bra ut med härlig media underhållning i ett. Skaffa en trevlig kinky fåtolj med så har du 3 roliga daker du kan göra med din setup 🤣

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090