Permalänk
Medlem

Kylaren rätt monterad?

Sitter med en 10900k(ingen klockning) och en NH-D15 kylare

Idle är 40c vilket är OK men temperaturerna sticker iväg så fort datorn belastas. Varje gång jag öppnar en ny websida så blir det en spik på 65grader och fläktarna varvar upp en sekund och sen ner igen. Man tröttnar väldigt snabbt på detta ljudet.

I Cinebench R23 så går tempsen upp till 99grader direkt och när testet är över så går de ner till 40 igen på sekunden. Är detta verkligen normalt? Poängen i testet blir 15600 så det är ju ok.

Så är dessa "spikar" i temperatur normala för denna processorn? Ska jag kanske ändra fläktkurvorna så att de inte börjar varva upp förens 70grader eller något?

Hade kylaren suttit fel så hade väl tempsen inte gått ner till 40grader på någon sekund igen efter belastning?

Permalänk
Moderator
Moderator

Det låter spontant väldigt högt temperaturmässigt och onormalt hög spike vid småsaker, vad har du för varvtal i idle?
Någon överklockning?

Första bästa test jag hittade med kombinationen nådde inte 90C ens med 5 GHz OC.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hur mycket kylpasta använde du ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk

Jag hade ett liknande problem med min processor (Ryzen 5700X), att det blir en kort spik i temp som varvar upp CPU-fläkten på ett irriterande sätt. Någon kan rätta mig om jag har fel, men jag tror att en temperaturspik på ett par sekunder är alldeles för kort för att kylfläkten ska göra någon skillnad, eftersom det inte hinner bli så mycket värme som behöver avledas. Om tempen är inom spec för processorn så har jag svårt att se att det skulle vara ett problem. Jag ändrade därför fläktkurvan.

Om tempen inte är bra vid längre belastning bör man väl dock se över kylningen (jag hade inte det problemet).

Permalänk
Medlem

Tjena, sitter också på en 10900kf kör en Ek 360elite som kylare och den får också jobba ordentligt med denna cpu. Ligger precis som du idle 40 men så fort man drar igång något så går den från 40-60 på bokstavligen 1-2 sekunder och beroende på spel upp till 70-80, men så fort man stänger ner hoppar den till 40 på typ 2 sekunder.... Känns inte som det borde gå så fort men så är det.

Monterat om och lagt ny kylpasta två gånger i tron att det varit felet, men ikke då, drar jag igång en benchmark drar den till 95+ på sekunder och detta även om jag dragit upp fläktarna till kylaren på max typ 2min innan för att dom ska få en chans att klara kylningen.

Hojta till om du hittar en lösning, har nu en ny cpu på inkommande så problemet löser sig själv men roligt att veta om man gjort något fel

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk

Sitter fläktarna rätt? Jag hade råkat sätta mina fläktar i min Noctua NH-d15 som sitter på en 10850k fel, dom satt och blåste mot varandra, dvs båda fläktarna blåste in mot fläkten, ----->KYLARE<-----

Permalänk

hur mycket hysteres har du satt på kurvan?

jag kör med 4 sekunder tar bort de flesta korta tempspikarna utan att fläkten går bananas direkt förminsta lilla microsekund hög temp på en kärna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hmm det är nog som så att kylaren inte riktigt sitter som den ska. Tryckte/vickade på den lite och tempen gick ner 2 grader i idle och 5 grader i load (numera en stigande kurva från 89->95, tidigare hoppade det från 40->99).

Såg en video på linus tech tips där man testade utan att ta bort plasten på undersidan av kylaren och då hade man samma symptom, OK i idle men det slog i taket under load.. Men kan jag ha varit så dum? Har ingen kylpasta hemma så jag kan inte ta bort kylaren atm :/

Permalänk
Skrivet av Lutop:

Såg en video på linus tech tips där man testade utan att ta bort plasten på undersidan av kylaren och då hade man samma symptom, OK i idle men det slog i taket under load.. Men kan jag ha varit så dum? Har ingen kylpasta hemma så jag kan inte ta bort kylaren atm :/

är osäker men har för mig min D15 inte äns hade någon plast på sig men kanske varierar beroende på batch eller om mitt minne helt enkelt sviker.

och du borde fått med en tub nochtua pasta med kylaren som inte borde vara slut än om du bara monterat en gång va ju typ 3g pasta eller nått vilket typ räcker till iaf en 5-10 ommonteringar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du borde fått med en tub nochtua pasta med kylaren som inte borde vara slut än om du bara monterat en gång va ju typ 3g pasta eller nått vilket typ räcker till iaf en 5-10 ommonteringar.

Du hade rätt, hittade tuben!
Och efter att ha monterat bort kylaren, rengjort den och CPUn och satt dit den igen så är jag faktiskt nöjd med resultatet. Kanske hade jag för mycket pasta första gången? kanske satt kylaren fel på något sätt? Postar några bilder..

Resultatet i Cinebench ökade också ifrån 15600 till 16484!
Ändrade även så att fläktarna inte reagerar förens 70 grader, vilket hindrar att fläktarna varvar upp/ner konstant

Permalänk
Skrivet av Lutop:

Du hade rätt, hittade tuben!
Och efter att ha monterat bort kylaren, rengjort den och CPUn och satt dit den igen så är jag faktiskt nöjd med resultatet. Kanske hade jag för mycket pasta första gången? kanske satt kylaren fel på något sätt? Postar några bilder..

Resultatet i Cinebench ökade också ifrån 15600 till 16484!
Ändrade även så att fläktarna inte reagerar förens 70 grader, vilket hindrar att fläktarna varvar upp/ner konstant

https://i.imgur.com/ElXNAXP.png
https://i.imgur.com/BBJ20ev.jpg
https://i.imgur.com/qSX02lQ.jpg
https://i.imgur.com/hgeWxSC.jpg

kanske lite mycket första gången men inte något extremt som borde påverkat mer än max nån grad eller 2.

tror mer det handlar om att du ev dragit kylaren lite hårdare denna gång för kan du flytta på kylaren låter det som att den inte var åtdragen tillräckligt för kan nämligen inte röra min öht utan kommer troligen dra sönder moderkortet eller böja heatpipsen innan den flyttar på sig.

visserligen på AMD men bör inte sitta löst på en intel heller.

kan rekommendera fancontrol. där kan du även ställa in en hysteres dvs en tröghet i fläktkurvan så den inte varvar upp å ner konstant för att någon kärna blir lite varm i nån sekund för att du startade webläsaren eller nått 2-4 sekunder brukar va rätt lagom filtrerar bort de värsta tillfälliga tempspikarna.

chassiffläktarna kör ja 10 sekunder på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows