Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vem orkar med sånt? Flera år sen jag köpte och minns inte ens var.

Jag läste ändå när jag hade skaffat det och upptäckte magnetlösheten, att det stod att de inte var magnetiska. Så jag accepterade det.

https://www.inet.se/produkt/6905156/ifixit-magnetizer-demagne...

Magnetisera och få upp "magnetiseringen" på sådant som börjat tappa det.
Kör det själv på mina ifixit kit. guld värt.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Funderar på att köpa mejl en bitsmejsel men har några preferenser (om än inte hårda krav), utan inbördes ordning:

1. Jag vill ha ett kit som täcker de vanligaste skruvhuvudena, både äldre och nyare.
2. Spärrhandtag
3. Tillverkat under humana villkor, i ett demokratiskt land.
4. Inte gärna över 400 kr.
5. ”Bra kvalité”

Jag har spanat på dessa:
https://www.bauhaus.se/bitssats-makita-47-delar#go-to-descrip...
https://www.bauhaus.se/bitssats-bahco-med-sparrhandtag-36-del...

Vad tror ni och har ni andra tips?

Hade absolut köpt Wera, men fixar inte önskemål om <400kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Funderar på att köpa mejl en bitsmejsel men har några preferenser (om än inte hårda krav), utan inbördes ordning:

1. Jag vill ha ett kit som täcker de vanligaste skruvhuvudena, både äldre och nyare.
2. Spärrhandtag
3. Tillverkat under humana villkor, i ett demokratiskt land.
4. Inte gärna över 400 kr.
5. ”Bra kvalité”

Jag har spanat på dessa:
https://www.bauhaus.se/bitssats-makita-47-delar#go-to-descrip...
https://www.bauhaus.se/bitssats-bahco-med-sparrhandtag-36-del...

Vad tror ni och har ni andra tips?

Frågan är vara vad som prioriteras högst, finmotorik, intern bitlagring, …

’Megapro’ verkar vara bästa budgetmodell om man ser till den videon

Snapon äger ju Bacho nu för tiden så skulle kunna vara liknande som den i testet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Hade absolut köpt Wera, men fixar inte önskemål om <400kr

Skrivet av medbor:

Frågan är vara vad som prioriteras högst, finmotorik, intern bitlagring, …

https://www.youtube.com/watch?v=845HUaWYSQA

’Megapro’ verkar vara bästa budgetmodell om man ser till den videon

Snapon äger ju Bacho nu för tiden så skulle kunna vara liknande som den i testet

Har sneglat lite på Wera men eftersom jag inte har några särskilda krav, utan bara behöver nåt att skruva lite diverse med i lägenheten, tycker jag att de är i överkant. Att jag vill nå något ovanför bottenskrapet beror på att det alltid kommer tillfällen då nån skruv tjurar.

Jag vet inte vad som är viktigast vad det gäller mer specifika egenskaper, men söker täcka ett brett men inte särskilt krävande användningsområde. Kanske funkar vilket som, lika bra då?

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Har sneglat lite på Wera men eftersom jag inte har några särskilda krav, utan bara behöver nåt att skruva lite diverse med i lägenheten, tycker jag att de är i överkant. Att jag vill nå något ovanför bottenskrapet beror på att det alltid kommer tillfällen då nån skruv tjurar.

Jag vet inte vad som är viktigast vad det gäller mer specifika egenskaper, men söker täcka ett brett men inte särskilt krävande användningsområde. Kanske funkar vilket som, lika bra då?

Av dem du länkade till hade jag spontant tagit makitan.
Med det sagt hade jag dock köpt följande:

En uppsättning fasta mejslar samt en enklare vanlig bitsmejsel med en uppsättning bits.
För de fasta mejslarna duger det med Biltemas 10års garanti mejslar. Typ 200:- för en uppsättning.
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/skruvmejslar/skruv...

De täcker det mesta sen kompletterar du med bitsmejsel och bits. Jag meckar massor och jag sträcker mig i 9.5 fall av 10 efter fasta mejslar.

Tänk på att bitsmejslar är värdelösa när man ska ner i djupa smala hål.

Ska du mecka med tex el-saker så är en 0.6*3.5 spårmejsel guld. Dvs an vanlig spårmejsel med 3.5mm bred och 0.6mm spets så inget som är dyrt eller svårt att hitta. Ska den var till framförallt el så köp en isolerad VDE variant. Kostar inte mycket mer.

För vanligt lägenhets-skruvande så duger det utmärkt.

Permalänk
Medlem

skulle vilja få lite tips på lämpliga klingor till en 18v bosch sänksåg för skrivmaterial, mdf,playwood,melamine osv där kravet är ett så fint snitt som möjligt. sedan skulle jag gärna vilja får tipps på hur ni gör när ni tex klyver en skiva på längden så ni inte får brytning i sågspåret. första tanken var att lägga upp skivorna på bockar på längden och sedan helt enkelt såga några millimeter i boken när man passerar (i stället för att såga mellan bockarna)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

skulle vilja få lite tips på lämpliga klingor till en 18v bosch sänksåg för skrivmaterial, mdf,playwood,melamine osv där kravet är ett så fint snitt som möjligt. sedan skulle jag gärna vilja får tipps på hur ni gör när ni tex klyver en skiva på längden så ni inte får brytning i sågspåret. första tanken var att lägga upp skivorna på bockar på längden och sedan helt enkelt såga några millimeter i boken när man passerar (i stället för att såga mellan bockarna)

Finare snitt får man om bladet har fler tänder, och bättre ytfinish får man ofta om man gör första snittet medan sågen åker baklänges

Permalänk
Medlem

En test o titta på finns här!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aragon:

Tejpa, ev. ritsa spåret innan med en kniv eller som @Medbor föreslog; backa med sågen. Man kan även vända på skivan, dvs. den fina sidan neråt. Man bör även ha underlag under hela skivan. Har du en sågskena?

Generellt bör man satsa på ganska tunna blad ifall man kör med batteridrivna verktyg, iaf. om det är 18v eller lägre. Jag kör antingen med Festools egna eller Bosch 48t från Amazon till min HKC55:a som har en ganska klen 18V motor.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

kollade på den igår, det tycks luta åt markita blad, synd att han inte testade blad med fler tänder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Tejpa, ev. ritsa spåret innan med en kniv eller som @Medbor föreslog; backa med sågen. Man kan även vända på skivan, dvs. den fina sidan neråt. Man bör även ha underlag under hela skivan. Har du en sågskena?

Generellt bör man satsa på ganska tunna blad ifall man kör med batteridrivna verktyg, iaf. om det är 18v eller lägre. Jag kör antingen med Festools egna eller Bosch 48t från Amazon till min HKC55:a som har en ganska klen 18V motor.

tejpa gör jag nästan alltid särskilt med melamine, såga i etapper har varit rätt bra med.
japp kör skena. du vet inte om markitas fintandiga blad har samma prestanda som deras blad med mindre antal tänder har?
när det gäller underlag under hela skivan, vad kör du med under skivan när du sågar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

tejpa gör jag nästan alltid särskilt med melamine, såga i etapper har varit rätt bra med.
japp kör skena. du vet inte om markitas fintandiga blad har samma prestanda som deras blad med mindre antal tänder har?
när det gäller underlag under hela skivan, vad kör du med under skivan när du sågar?

Alternativet till underlag under skivan är att köra halva djupet på snittet och sen vända, men det är svårt att hamna på exakt samma ställe efter vändningen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aragon:

Vet tyvärr inte hur Makitas fintandade presterar.

Underlag: Cellplast fungerar oftast bra och är billigt. Dock jobbigt om man kör utan dammsugare. Annars kan ex. mdf fungera ok.
https://www.byggmax.se/cellplast-s80-eps#1257=54622

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Vet tyvärr inte hur Makitas fintandade presterar.

Underlag: Cellplast fungerar oftast bra och är billigt. Dock jobbigt om man kör utan dammsugare. Annars kan ex. mdf fungera ok.
https://www.byggmax.se/cellplast-s80-eps#1257=54622

det var en bra ide med cellplast, det är lagom dyrt att såga sönder jämfört med andra skivmaterial.
det enda jag funderar på är vad som händer när klingan blir varm, dvs du har inte märkt av att det smälte och klibbar fast?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alternativet till underlag under skivan är att köra halva djupet på snittet och sen vända, men det är svårt att hamna på exakt samma ställe efter vändningen

jo den är inte super smidig när man ska kapa typ 2.5m längder
Jag tror jag ska testa cellplast lösningen, funkar inte det får jag väl bita i det sura äpplet och köpa en stor mdf och såga sönder

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aragon:

det var en bra ide med cellplast, det är lagom dyrt att såga sönder jämfört med andra skivmaterial.
det enda jag funderar på är vad som händer när klingan blir varm, dvs du har inte märkt av att det smälte och klibbar fast?

Nej, blir bara några mm djupa spår i cellplasten. Cellplast smälter först runt 150c så lite av ett icke-problem imo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nej, blir bara några mm djupa spår i cellplasten. Cellplast smälter först runt 150c så lite av ett icke-problem imo.

ok kanon, då blir det att inhandla cellplast i morgon då

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Ibland kan det bli förbaskat dyrt, som när jag köpte momentnycklar nu i sommar, men det är det värt.

Vad blev det för momentnycklar? Skulle behöva något att momentdra med i t ex motorrummet på bilen där det ofta är lurigt att komma åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Vad blev det för momentnycklar? Skulle behöva något att momentdra med i t ex motorrummet på bilen där det ofta är lurigt att komma åt.

Två justerbara från Wera, en 2,5-25 Nm A6 och en 20-100 Nm C3 Push R/L, främst för cykelmekande. Inte att rekommendera om det är trångt att komma åt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Två justerbara från Wera, en 2,5-25 Nm A6 och en 20-100 Nm C3 Push R/L, främst för cykelmekande. Inte att rekommendera om det är trångt att komma åt.

C3 är ju 40-200Nm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

C3 är ju 40-200Nm

Tänkte först rätta dig, sen upptäckte jag att det är jag som har fel.

Stämmer bra, det är en C2 Push R/L jag har.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur biltemas spärrskaft och hyllsor är?
Funderade först på att köpa från wera men testet jag såg online presterade dom inget vidare i. Det sälj stora sett på amazon mellan 800-2000kr är dom något att ha? Läser man omdömet på dom är det ett par som folk tyck väldigt nöjda med och då hävdar dom att dom jobbar som mekaniker det enda tycks vara bitsen alla är missnöjda över.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om någon har sneglat åt en elektrisk lövblåsare så finns det en ny test från project farm med alla nödvändiga tester även ett par du inte visste om att dom var livsviktiga!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Om någon har sneglat åt en elektrisk lövblåsare så finns det en ny test från project farm med alla nödvändiga tester även ett par du inte visste om att dom var livsviktiga!
https://www.youtube.com/watch?v=sqKYiMNvvUg

Fantastisk kanal för jämförande tester av verktyg. Alltid vettiga tester och tydliga resultat, lite segt att höra honom rabbla all data, men så är det. Det är lite störigt med deras måttsystem, men alla data är ju relativ ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Någon som vet hur biltemas spärrskaft och hyllsor är?
Funderade först på att köpa från wera men testet jag såg online presterade dom inget vidare i. Det sälj stora sett på amazon mellan 800-2000kr är dom något att ha? Läser man omdömet på dom är det ett par som folk tyck väldigt nöjda med och då hävdar dom att dom jobbar som mekaniker det enda tycks vara bitsen alla är missnöjda över.

Biltemas spärrskaft och hylsor är utmärka. Jag har en hel del hemma. Deras nya modeller (helkromade) påminner väldigt mycket om Snap-On i design. Jag hatar Weras hylsor. Låshålen i dom verkar inte vara industristandard och passar inte så bra på något annat spärrskaft än deras egna.
Jag kan dock rekommendera Bahco över Biltema om du vill ha märkesverktyg. Det är i princip exakt samma spärrskaft som Snap-On fast rebrandad till Bahco (Snap-On äger Bahco). Jag älskar verkligen kvaliten och känslan på Bahcos spärrskaft och även deras kombispärrnycklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Biltemas spärrskaft och hylsor är utmärka. Jag har en hel del hemma. Deras nya modeller (helkromade) påminner väldigt mycket om Snap-On i design. Jag hatar Weras hylsor. Låshålen i dom verkar inte vara industristandard och passar inte så bra på något annat spärrskaft än deras egna.
Jag kan dock rekommendera Bahco över Biltema om du vill ha märkesverktyg. Det är i princip exakt samma spärrskaft som Snap-On fast rebrandad till Bahco (Snap-On äger Bahco). Jag älskar verkligen kvaliten och känslan på Bahcos spärrskaft och även deras kombispärrnycklar.

Jula/Clas Ohlson (och liknande) brukar ha rea på hylsnyckelset från Bahco med jämna mellanrum, ofta kring Black Friday, jul, etc, jag köpte ett sådant för en knapp tusing ("normalpris" ca 1800-2000 - men de är nog tänkta att säljas på rea) och är mycket nöjd. Måste man inte ha ett nu kan det vara värt att vänta på Black Friday. Jag tror egentligen inte att de är bättre än Biltemas 10-års-garanti-sortiment, men de är snyggare...jag köper ju verktyg för utseendets skull ofta...

Snap-On/Bahco tycks ha ett "proffssortiment" också, med helt andra priser, men de brukar oftast finnas i yrkesbutiker etc eftersom ingen medelsvensson skulle köpa dem till de priserna.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jula/Clas Ohlson (och liknande) brukar ha rea på hylsnyckelset från Bahco med jämna mellanrum, ofta kring Black Friday, jul, etc, jag köpte ett sådant för en knapp tusing ("normalpris" ca 1800-2000 - men de är nog tänkta att säljas på rea) och är mycket nöjd. Måste man inte ha ett nu kan det vara värt att vänta på Black Friday. Jag tror egentligen inte att de är bättre än Biltemas 10-års-garanti-sortiment, men de är snyggare...jag köper ju verktyg för utseendets skull ofta...

Snap-On/Bahco tycks ha ett "proffssortiment" också, med helt andra priser, men de brukar oftast finnas i yrkesbutiker etc eftersom ingen medelsvensson skulle köpa dem till de priserna.

Dom är garanterat bättre än Biltemas eftersom Bahco har 72 tänder på mekanismen. Det betyder att det krävs är mindre svängrum i tajta utrymmen. Samma 1/4 spärrskaft från Biltema räknade jag nyss till 44 tänder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

fast är inte det samma problem med bahco spärrverktyg som deras övriga sortimentet, dvs att kvalitén sjunkit markant dom senaste åren men prislappen stannat kvar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Amazon ser ut att ha rea på en hel del verktyg. Jag blev lite sugen på en trådlös dammsugare, några tips?
Eller kan ni se någon bra deal på andra verktyg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Amazon ser ut att ha rea på en hel del verktyg. Jag blev lite sugen på en trådlös dammsugare, några tips?
Eller kan ni se någon bra deal på andra verktyg?

inte direkt, jag väntade på denna rea för att köpa fler L-boxx från bosch men det tycks skita sig.
nu funderar jag dock på att köpa deras lilla batteribackup för telefon som drivs med deras 12v batterier för drygt 300kr
enda andra "bra" dealen är deras 18v sticksåg annars tycker jag priserna snarare är högre än vad dom brukar vara.

Visa signatur