Meta lanserar Quest Pro

Permalänk
Melding Plague

Meta lanserar Quest Pro

Pannkakslinser, mer och bättre spårning och fokus på komfort är ledorden när Quest-familjen utökas med en medlem i premiumsegmentet.   

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ingen aning egentligen, men priset känns inte rättfärdigat när jag spontant jämför specsen på dessa..

Permalänk
Medlem

Det känns ju väldigt likt quest 2 fast med eye tracking? Använder den teknik för förbättring av FPS pga detta eller vad är den stora skillnaden? Även lägre hz?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

På tok för mycket pengar, särskilt i dessa tider.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Om man inte är investerad i Quest plattformen men vill ha ett headset insamma formfaktor, högre upplösning, trådlöst både stand alone och PCVR så ska man kolla på kommande Pico 4 ist.

Finns att förboka på elgiganten för ca 4500kr släpps 18 oktober.
Nått som swec helt missat att rapportera om.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Är väl mest för företag antar jag, någon som vet om ögonspårningen är från Svenska tobi?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Bortsett från priset ser det ju väldigt intressant ut. Ska bli kul att se hur Pro sitter på huvudet och hur nya panelerna fungerar.

Permalänk
Medlem

Relativt små ändringar men typ 350% ökning i pris jämfört med Quest 2? Och halverad batteritid? Jo men hejsan!

Permalänk
Skrivet av Sarato:

På tok för mycket pengar, särskilt i dessa tider.

Helt rimliga priser på allt. Man ska köpa en ny komplett dator och ser priserna på cpu, moderkort, grafikkort och VR. Och man kommer snabbt ut ur butiken med alla sina pengar kvar.

Nå som jag brukar säga. jag är bra att det finns bra saker för de som vill ha det bästa, i VR världen finns det dock billigare alternativ.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Geckod:

Är väl mest för företag antar jag, någon som vet om ögonspårningen är från Svenska tobi?

Jag försökte leta efter det, men hittar inget konkret i nuläget dessvärre. Det är ju inte helt otänkbart mtp hur många som kör deras teknik till just VR-headset nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Är väl mest för företag antar jag, någon som vet om ögonspårningen är från Svenska tobi?

Precis, riktat mot företag. Också nästan mer ett AR headset än ett VR headset. I den klassen är den klart mer prisvärd. Frågan är dock om den är tillräckligt bra där... Än så länge är pass-through bilden väldigt grumlig, men verkar kanske främst ha med mjukvaran att göra så kanske går att lösa.

Tror inte det är Tobi, men vet inte. Meta gör ju sjukt bra egen VR-mjukvara så lär nog fungera väl.

Permalänk
Avstängd

Hur man trodde det skulle bli vs hur det blev

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

1-2 timmars batteritid. I praktiken: 1/2- 1 timmes batteritid beroende på vad som körs. Nej tack.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Ska bli spännande hur Quest 3 blir istället för denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om man inte är investerad i Quest plattformen men vill ha ett headset insamma formfaktor, högre upplösning, trådlöst både stand alone och PCVR så ska man kolla på kommande Pico 4 ist.

Finns att förboka på elgiganten för ca 4500kr släpps 18 oktober.
Nått som swec helt missat att rapportera om.
https://youtu.be/SNOB39F-Yak

Är det skillnad på funktionalitet om man jämför med mitt gamla HTC Vive (första versionen)? Är trackingen likvärdig och man kan spela samma Steam spel?

Permalänk
Medlem

Säkert coolt. Men Facebook marknadsförde sina tidigare headsets och etablerade sig just för att de var prisvärda i jömförelse med konkurrenterna.

Många förväntade sig en fortsättning i samma spår. Tror det kommer floppa på konsumentsidan.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag antar att denna främst är riktad till företag och styrelsetramsande. Därav prislappen.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Todilo:

Är det skillnad på funktionalitet om man jämför med mitt gamla HTC Vive (första versionen)? Är trackingen likvärdig och man kan spela samma Steam spel?

Trackingen är inside out dvs samma som Quest.
Ja du kan spela vr spel från steam, det kan man med alla VR headset
Jag rekomenderar att vänta till den 18 oktober då släpps recensionsembargot.
Det finns dock sk "first impressions" ute lite här och var

Skrivet av Devil May Cry:

Säkert coolt. Men Facebook marknadsförde sina tidigare headsets och etablerade sig just för att de var prisvärda i jömförelse med konkurrenterna.

Många förväntade sig en fortsättning i samma spår. Tror det kommer floppa på konsumentsidan.

Det har varit känt länge (inom VR scenen) att dett headset inte kommer vara för gemene man/gamer utan har en annan inriktning, och att priset kommer vara högt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Prissättningen är ju helt ologisk för det man får.

Permalänk
Keeper of Traditions

20000 för en Facebook-produkt, vilket skämt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det har varit känt länge (inom VR scenen) att dett headset inte kommer vara för gemene man/gamer utan har en annan inriktning, och att priset kommer vara högt.

Det är precis där som skon klämmer. De marknadsför det till konsumenter dock. Tittar man på reklamerna så är det inte företag det rör sig om vilket blir lite snedvridet med tanke på priset och tidigare produkter.

Jag tror det kommer floppa på konsumentsidan.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

PSVR2 ser bara mer och mer intressant ut för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Det är precis där som skon klämmer. De marknadsför det till konsumenter dock. Tittar man på reklamerna så är det inte företag det rör sig om vilket blir lite snedvridet med tanke på priset och tidigare produkter.

Jag tror det kommer floppa på konsumentsidan.

Nejbdet är ingen regelrätt enterprise produkt utan vem som helst kan köpa.
Det finns en hel del fördelar med detta headset för en viss typ av människor.
Ett exempel att du kan sitta på ett hotellrum med 3 stora skärmar framför dig ist för en liten laptop skärm.

Jag tror inte Meta räknar med försäljning lik Quest 2.
Quest 3 ryktas ju även nösta år och "Quest 2 pro" redan året efter.
Detta är en "Gen 1" produkt för early adpoters

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

kass produkt det är allt jag har att säga om denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om man inte är investerad i Quest plattformen men vill ha ett headset insamma formfaktor, högre upplösning, trådlöst både stand alone och PCVR så ska man kolla på kommande Pico 4 ist.

Finns att förboka på elgiganten för ca 4500kr släpps 18 oktober.
Nått som swec helt missat att rapportera om.
https://youtu.be/SNOB39F-Yak

Hot damn, nu skakade plånboken till i ren panik-rädsla.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Säkert coolt. Men Facebook marknadsförde sina tidigare headsets och etablerade sig just för att de var prisvärda i jömförelse med konkurrenterna.

Många förväntade sig en fortsättning i samma spår. Tror det kommer floppa på konsumentsidan.

Det är inte gjort för konsumentsidan. Det är för företag som behöver mer AR i sitt headset

Permalänk
Medlem

Jag har inga avsikter att röra en Meta-produkt igen, men priset i förhållande till att den bara klarar 90Hz och ögonspårningen inte funkar med PCVR är ju episk fail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om man inte är investerad i Quest plattformen men vill ha ett headset insamma formfaktor, högre upplösning, trådlöst både stand alone och PCVR så ska man kolla på kommande Pico 4 ist.

Finns att förboka på elgiganten för ca 4500kr släpps 18 oktober.
Nått som swec helt missat att rapportera om.
https://youtu.be/SNOB39F-Yak

Jag antar att du har skickat in ett nyhetstips om det eftersom du skriver att de missat det ?

Permalänk
Inaktiv

Älskar VR men känns lite som att "the novelty wore off". Avatarerna ser coolt ut, och det kan säkert komma ascoola mods till andra spel som använder facial tracking, men genomslag bland breda massan känns rätt avlägset.

Dollar-effekten är brutal på SEK just nu. Kronan är helt pissvärdelös, därför ser vi priser som vi gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Om man inte är investerad i Quest plattformen men vill ha ett headset insamma formfaktor, högre upplösning, trådlöst både stand alone och PCVR så ska man kolla på kommande Pico 4 ist.

Finns att förboka på elgiganten för ca 4500kr släpps 18 oktober.
Nått som swec helt missat att rapportera om.
https://youtu.be/SNOB39F-Yak

Det ser intressant ut, gav bort mitt HTC vive för hade inte plats för det längre i datorrummet. Men saknar Beat Saber väldigt mycket så något sånt här hade passat bra(och lagom pris) och om det är självständigt så kan ja köra det i vardagsrummet eller på balkongen t om
Bara vänta och se om just Beat Saber går att få igång på det.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.