Permalänk
Medlem

Vilken DVDbrännare

Vilken DVDbrännare ska man köpa ?

Visa signatur

[ If It Ain´t Broken Don´t Fix It ]

Permalänk
Medlem

Tja, min NEC ND-1300 fungerar utmärkt, sjysst pris och bränner + och -
Jag har sett diskussioner om att 1100'an ska kunna bränna både + och - med en firmware-uppgradering eftersom den hårdvarumässigt är exakt likadan som 1300'an, och om det stämmer så är det ett kanonköp...

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Sony DRU510 som funkar bra.

Lite dyr dock...

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Jag har en Nec 1300. Grymt nöjd..

Permalänk
Medlem

Även jag har en Nec 1300a och efter att ha flashat om den med den senaste firmwaren är jag kanon nöjd med den!
LGs nya brännare ser annars oxå intressant ut med stöd för både +- och Ram tekniken har dock inte hittat några tester på den ännu...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

NEC 1300 var mitt första givna alternativ efter att ha läst diverse tester och jämförelser. Men ca 700 spänn extra för en Sony DRU510a som dessutom har 8 mb cache istället för 2 samt en silverfärgad front som matchar min case var valet klart ändå. Jag är mycket nöjd hittils. Ingen coaster och har bara kört med snikmedia som 3T-Pro och SW (12 spänn på mycom!) Mjukvaran som följde med Sonyn har varit fantastiskt bra med och klarar alla imageformat jag stött på hittils.

Permalänk
Medlem

Jag kommer vänta ett litet tag på att Plextors DVD+-R,+-RW med 8X DVD+R bränning ska komma i slutet av augusti.

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Hero . Intel Core i7 4770K . Noctua NH-D14 . 16 GB Corsair Vengeance 2x8 GB . Gigabyte Radeon HD 7990 . 240 GB Intel 335 SSD . Fractal Design R4 . Corsair AX 1200w . 2 st Samsung 24" Gästdator: ASUS P8 Z68-V . Intel Core i5 3570K . Noctua NH-D14 . 16GB G.Skill Ripjaws DDR3 4x4 GB Asus Radeon HD7870 CF . 128gb Samsung SSD . 2 x 1 TB Seagate SATA . Fractual Design R3 Corsair HX 750w v2 . 1 st Sony 40"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSwede
Tja, min NEC ND-1300 fungerar utmärkt, sjysst pris och bränner + och -
Jag har sett diskussioner om att 1100'an ska kunna bränna både + och - med en firmware-uppgradering eftersom den hårdvarumässigt är exakt likadan som 1300'an, och om det stämmer så är det ett kanonköp...

Fel. ND-1100 är INTE exakt likadan dom ND-1300 hårdvarumässigt. Däremot är ND-1100 likadan som ND-1000 och därmed går det att flasha om en ND-1000 till ND-1100. Du kan inte flasha om ND-1100 till ND-1300.

Förövrigt så är jag mycket nöjd med min ND-1300. Nya oberoende (alltså inte NEC's egna) firmwares släpps med jämna mellanrum vilket säkerställer kompatibilitet med medier samt förbättrar bränningskvalitet. Sen så ligger den ju helt rätt i pris så det är ett givet val tycker jag.

Visa signatur

www.crille.se | info@crille.se | "Men får gudsskull.. sluta med uglypeople.. painrichen sprutar inte precis crème bonjour..." -Greken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Athlon_1000
Fel. ND-1100 är INTE exakt likadan dom ND-1300 hårdvarumässigt. Däremot är ND-1100 likadan som ND-1000 och därmed går det att flasha om en ND-1000 till ND-1100. Du kan inte flasha om ND-1100 till ND-1300.

Förövrigt så är jag mycket nöjd med min ND-1300. Nya oberoende (alltså inte NEC's egna) firmwares släpps med jämna mellanrum vilket säkerställer kompatibilitet med medier samt förbättrar bränningskvalitet. Sen så ligger den ju helt rätt i pris så det är ett givet val tycker jag.

Egentligen är det samma hårdvara i ND-1100A och ND-1300A, dvs samma chipsets, samma PUH. Dock skiljer några små komponenter sig åt (lite resistorer odyl.) vilket tyder på att NEC "hårdvarulåst" ND-1100A från att kunna bränna DVD-R/RW. Du kan flasha om en ND-1100A till en ND-1300A men DVD-R/RW-bränning kommer inte fungera.

Hemmahackade firmwares som bara lägger till mediakoder utan att säkerställa optimal brännkvalitet med avancerade tester lär inte leda till någon bra brännkvalitet...

Permalänk
Hedersmedlem

Pioneers DVR-105 bränner skivor skivor bäst enligt väldigt många tester.
Med bäst så menar jag att skivorna blir kompatibla i flest spelare.
Finns även bra RPC-BIOS'er så den blir regionsfri + att man kan bränna 1x skivor i 2x, 2x skivor i 4x.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Iomega DualDVD vilken ska vara densamma som NEC 1300, men det var sannerligen inget lyckat köp.Den fungerade bara på dyra media, som knappt går att få tag på i en databutik.Hackadd firmware kom det men ändå blev det bara coasters.
Jag bytte då till en Pioneer DVR-106D och är mycket nöjd. Den bränner mina Datawrite,röd etikett utan något fel alls och dessutom läser den DVD mycket bättre
Detta utan uppgradering av firmwaran; det finns faktiskt redan finns en uppgradering, som jag ska ta reda på lite mera om.

Permalänk

Jag köpte en Pioneer DVR-A06. ja e nöjd

Permalänk

LunatiXXX
Kan du tippsa om media till Pioneer DVR-A06?
Behöver veta lite mera innan jag köper den. Vill helst köpa båda brännar och media från samma ställe pga frakt kostnader.
20kr/st är en gräns jag satt.

Permalänk

Jonny Karlsson> Har bara hunnit testa Maxell DVD-R o DVD-RW skivor änsålänge. å den funkar kanon.. ska köpa lite skivor i väckan o testa mera.

Permalänk

Jonny Karlsson> Bränner full DVD skiva på Ca14min

Permalänk
Medlem

För dom som är intresserade så skeppas ND-1500A (8x) i november... Mer får jag inte säga...

Permalänk

Jättenöjd med min nec 1300.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nöjd med min svarta TDK dvd brännare snygg front på den

Permalänk

jag funderar på att skaffa en dvd-brännare jag oxå men det är en sak jag undrar över och det är vad det är för skillnad på + och - på brännarna t.ex dvd+r och dvd-r

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wrole
nöjd med min svarta TDK dvd brännare snygg front på den

så trevligt då, eftersom det me största sannolikhet igentligen är en nec 1300a, i alla fall så har de i stort sett samma firmwire

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag ska ta och köpa mig en dvd brännare och har haft ögonen på pioneers nya A06.
Den går ju att få ta på för en ca 2200:- sedan finns ju sonys DRU-510A som man kan få för ca 3200:-. Nec ND-1300 för typ 2200:-.

Sonyn har ju 8mb cache är det till stor fördel?

Är det ngn som ha lite bra tips eller?

Visa signatur

signatur raderad av Coltrasten, §6.2