Nvidia fimpar Geforce RTX 4080 12 GB – medger vilseledande namn

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Enligt logiken "det enda som styr ett grafikkorts konfiguration är bussbredden"?

Herregud så korkat.

Men sure, man kan ju börja där. Så när hade ett 80-kort en 384 bits buss senast?

Tänk då på GeForce GTX 280, 512-bitars minnesbuss!

Hade de bara lånat teknologin från det kortet så hade allt blivit mycket snabbare!

[För det var ju inte bara att man hade 1024 MB VRAM uppdelat på 8x 128 MB minneskapslar...]

Permalänk
Medlem

Såg precis specifikationen på 12 respektive 16 GB-korten. Det är ju en gigantisk skillnad. Bara antalet cuda-kärnor indikerar ju runt 25 procents skillnad. 12GB-modellen är förvisso 5 procent högre klockad men det uppväger ju bara en bråkdel av skillnaden.

Och då har vi inte ens kommit in på skillnaden i minnesbandbred på 45 procent. Jag antar att skillnaden 12 vs 16 GB kommer vara som skillnaden 3070 vs 3080 i vissa spel, 3070 Ti vs 3080 i andra, lite beroende på var flaskhalsen finns. Det är definitivt inget 3080 iaf.

Permalänk
Medlem

Smart val. Annars hade det kunnat bli rätt rörigt

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Tyckte jag läste att Nvidia skulle återgälda tredjepartstillverkarna för tillverkning av nya lådor.

Kan hoppas men jag tror inte det. Nvidia säljer paket med chip och minne tillsammans med referenskretskort. Det mesta andra ligger på partners att lösa, i alla fall vad EVGA sa när de lämnade marknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tänk då på GeForce GTX 280, 512-bitars minnesbuss!

Hade de bara lånat teknologin från det kortet så hade allt blivit mycket snabbare!

[För det var ju inte bara att man hade 1024 MB VRAM uppdelat på 8x 128 MB minneskapslar...]

De va grejer det.
Borde betyda 4090 = 4050?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kan hoppas men jag tror inte det. Nvidia säljer paket med chip och minne tillsammans med referenskretskort. Det mesta andra ligger på partners att lösa, i alla fall vad EVGA sa när de lämnade marknaden

Gamers Nexus sa i deras video att nvidia kompenserar dem för lådorna, helt eller delvis.

Permalänk
Medlem

Och xx80 korten brukar ha 256 bit bus:
980 256
1080 256
2080 256
4080 256

Så varför skulle inte 4080 16GB vara ett 4080?

Sen är ju prestandan det viktigaste, det som gör att folk tyckte 4080 12GB skulle vara ett 4070 var ju för att prestandan ligger i linje med hur xx70 bör prestera, alltså i nivå med förra generationens toppkort aka 3090ti. Att då döpa 4070 prestanda till 4080 och därtill ha ett horribelt pris var ju det som sved i folks ögon, inte minneskonfigurationen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Gamers Nexus sa i deras video att nvidia kompenserar dem för lådorna, helt eller delvis.

Det var ju bra i alla fall, trodde inte det var så med tanke på bilden man fick av EVGA

Permalänk
Medlem

Tråkigt för Nvidia att deras försök att lura okunniga konsumenter inte gick som de hade önskat

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk
Medlem

Tycker mig märka en rätt betydande prisökning på begagnade 3090. Chattade med en kille på blocket som hittills fått ett bud på 11000 för sitt 3090 Strix.
🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Tycker mig märka en rätt betydande prisökning på begagnade 3090. Chattade med en kille på blocket som hittills fått ett bud på 11000 för sitt 3090 Strix.
🤔

Inte så konstigt.

Du får betydligt mer än halva 4090 prestandan med 3090 och stix 3090 är en av de bättre modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Billigaste 3090 Ti jag hittar kostar 14499kr och finns mängder i lager: https://www.proshop.se/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-3090-T...

Billigaste 3090 kostar 13300kr (har funnits billigare), 100+ i lager: https://www.komplett.se/product/1168490/datorutrustning/dator...

6900 XT går att hitta från 9000kr: https://www.amazon.se/dp/B09BZP8KZG/ref=asc_df_B09BZP8KZG1665...

Men det jag främst menar är såklart att köpa ett begagnat 3090 för runt 8000kr om man är bekväm med det. Annars kommer säkert 3090 säljas ut för ännu billigare framöver.

Bara för att vara jävulens advokat, men 4080 12GB skulle ha ett startpris på 12490:-, det är endast lite segare än 3090Ti och kommer antagligen vara bra mycket effektivare. Nyare Tensor och RT-kärnor.

Det som talar för 3090Ti är att det finns nu och har 24GB VRAM. Samt köper man begagnat så får man ju självklart en bättre deal, men så är det ju alltid.

Stora frågetecknet är ju om Nvidia planerar att göra en enorm ökning för 4080/4070 eller ha en normal ökning från 3000-serien som 4090 faktiskt är. Vilket gör att detta kort vad det nu heter skulle bli än ännu bättre deal.

Permalänk
Medlem

Så det det tog alltså 24 dagar och inse faktum NVIDIA?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Viking
Skrivet av wargreymon:

Bara för att vara jävulens advokat, men 4080 12GB skulle ha ett startpris på 12490:-, det är endast lite segare än 3090Ti och kommer antagligen vara bra mycket effektivare. Nyare Tensor och RT-kärnor.

Priserna vi såg på Proshop var inte roliga och långt över 12500kr, men samtidigt kan de såklart varit felaktiga. Det lär vi märka om priserna på 16GB stämmer eller inte.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Skäms Nvidia.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Priserna vi såg på Proshop var inte roliga och långt över 12500kr, men samtidigt kan de såklart varit felaktiga. Det lär vi märka om priserna på 16GB stämmer eller inte.

Priserna för 4090 stämde ju iaf.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Priserna vi såg på Proshop var inte roliga och långt över 12500kr, men samtidigt kan de såklart varit felaktiga. Det lär vi märka om priserna på 16GB stämmer eller inte.

Proshop visar ju inte de billigaste korten, bara 3st från MSI. Sedan långt över vet jag inte, 14490:-, 15090:- och 15990:-, vilket ser ut som liknande ökning för dessa kort för 4090. Så det kommer nog finnas kort för 12490:-, men de lär ta slut snabbt som vanligt. Däremot verkar det ju finnas en hel del 4090 att tillgå och detta lär ju vara lättare att tillverka.

Vi är väl se Var mer att 3090Ti är inte ett solklart val över detta "4070".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Skäms Nvidia.

Skäms för att de lyssnar? Det är väl bra att de lyssnar på kritik.

Permalänk
Medlem

1200 dollar?! lol wtf....

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Skäms för att de lyssnar? Det är väl bra att de lyssnar på kritik.

Tror han syftar på själva kortets namn i sig och tillkännagivandet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Tror han syftar på själva kortets namn i sig och tillkännagivandet.

Fortfarande konstigt att komma i efterhand och klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Skäms för att de lyssnar? Det är väl bra att de lyssnar på kritik.

Nej det är inte bra nog. Detta borde inte ens skett från första början. Och det vet Nvidia. De ändrade endast för folk sa något. Inte för att vara vänliga.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Nej det är inte bra nog. Detta borde inte ens skett från första början. Och det vet Nvidia. De ändrade endast för folk sa något. Inte för att vara vänliga.

Var de galet beslut från ån början? Ja. Sedan beskrev du just vad "lyssna på kritik" innebär. Att fortsätta vara sur vet jag inte vad det har för nytta. Vad exakt ska de göra mer hade du tänkt? Kanske kan komma med konstruktiv kriticism om du anser att något fortfarande är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

Vi kan tyvärr se 4070ti 12GiB för 899$ fast vid senare tid vilket knappast gynnar konsumenter.

Det gynnar oss inte lika mycket som ett lägre pris. Men det gynnar oss ändå att nvidia kommer tänka en gång extra nästa gång dom är sugna på att trolla med modellnamnen.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag kan tycka att hela diskussionen på sätt och vis spårat ur. Anledning till att jag blev irriterad är för att Nvidia varit väldigt konsekventa. 80-serien, 70-serien, 60-serien och 50-serien.

Att de bröt mönstret denna gång är ju egentligen bara en godtycklig grej. De kunde ju kallat det för vad som helst. GPU-master super duper. De faller på något sätt på eget grepp.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag kan tycka att hela diskussionen på sätt och vis spårat ur. Anledning till att jag blev irriterad är för att Nvidia varit väldigt konsekventa. 80-serien, 70-serien, 60-serien och 50-serien.

Att de bröt mönstret denna gång är ju egentligen bara en godtycklig grej. De kunde ju kallat det för vad som helst. GPU-master super duper. De faller på något sätt på eget grepp.

Fast jag tycker att det inte bara är prestandan som spelar roll utan också chip-storleken i förhållande till prispunkt. Det tilltänkta 4080(12GB) har ju en storlek i samma klass som 3060TI och att då ta ut 900 Dollar för detta och dessutom klassa det som en 80 klass produkt är påtagligt provocerande om man känner till detta. Vi måste hålla Nvidias girighet stången, nån anständighetens gräns måste finnas ändå kan jag tycka...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Kan hoppas men jag tror inte det. Nvidia säljer paket med chip och minne tillsammans med referenskretskort. Det mesta andra ligger på partners att lösa, i alla fall vad EVGA sa när de lämnade marknaden

Som sagt, återgäldning av kostnaden för lådorna.
Kartongerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag kan tycka att hela diskussionen på sätt och vis spårat ur. Anledning till att jag blev irriterad är för att Nvidia varit väldigt konsekventa. 80-serien, 70-serien, 60-serien och 50-serien.

Att de bröt mönstret denna gång är ju egentligen bara en godtycklig grej. De kunde ju kallat det för vad som helst. GPU-master super duper. De faller på något sätt på eget grepp.

Om enda skillnaden mellan 4080 16gb och 4080 12gb var mängden minne så skulle du kunnat ha en poäng. Det blir ju medvetet vilseledande att kalla så olika kort för samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag kan tycka att hela diskussionen på sätt och vis spårat ur. Anledning till att jag blev irriterad är för att Nvidia varit väldigt konsekventa. 80-serien, 70-serien, 60-serien och 50-serien.

Att de bröt mönstret denna gång är ju egentligen bara en godtycklig grej. De kunde ju kallat det för vad som helst. GPU-master super duper. De faller på något sätt på eget grepp.

Mja, jag håller inte med alls. Nvidia har etablerat varumärket med 60-70-80 över snart 20 år. Det är ganska uppenbart att man denna generation försöker "upsella" 80-modellerna till 4090 eftersom prestanda/$ är så jäkla dålig. Speciellt 4080 12gb som är omöjligt att rekommendera sålänge 30-serien finns i lager.

Jag är väldigt nyfiken på vilken prestanda Nvidias tilltänkta 4050, 4060 och 4070 skulle haft. Nu får de förmodligen ändra segmenteringen helt (eller inte?) vilket blir spännande.

Visa signatur

12700K | RTX 4070

Permalänk
Medlem

Som att Nvidia inte visste redan vad de höll på med.

Skrivet av DasIch:

Du har förstås helt rätt fast samtidigt måste det sägas att det är positivt att Nvidia inte är helt immuna mot kritik. Att skinnpajerna/sidenkalsongerna i stora bolag pudlar på det här viset är ändå rätt stort. Sen hade det förstås varit bättre om de inte försökt med den där skiten från första början, men vi får vara glada åt det vi har att vara glada åt.

Förutom när det kommer till prissättning då. Nvidia gick och menade att de prissatt sina kort för högt och lovade bättring. Vad händer? De trycker upp priserna ännu mer på sina kort till nästa generation. Nvidia tar bara till sig kritik temporärt och kommer antagligen göra samma sak så fort de får chansen.

Skrivet av Nautilus011:

Men shit alltså, folk har gnällt på namnsättningen etc.
Dom backar och då gnäller dom på det

*Facepalm á la Picard"

Yes. För problemet är verkligen bara namnsättningen och inte det faktum att Nvidia försökte sig på en fuling.. Nvidia förtjänar all skit de får för detta försök.

Skrivet av Swedishchef_90:

Vi är budna till våran valuta, hade vi varit på 6sek/dollar hade denna debatt varit annorlunda.

Kommer vi se xx90 under 10k vid launch? Förmodligen aldrig pga inflation och svag valuta. Men hoppet skall tydligen vara det sista som lämnar människan

Men kronans värde förklarar inte lanseringspriset i dollar. Med andra ord är det både höjt lanseringspris och den svaga kronan som skjuter upp priserna.

Skrivet av Pe3:

när vi går över till euro kanske...

Och då får vi andra problem så som att man mister rätten att bestämma sin egen styrränta.

Skrivet av wargreymon:

Skäms för att de lyssnar? Det är väl bra att de lyssnar på kritik.

Yes. Vad spelar det för roll om Nvidia fular? De ändrade sig ju när de tog nog med kritik. Det är exakt den typen av argument som får denna typ av företag att försöka igen när de tror att folk glömt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |