Ny NAS - HDD eller SSD?

Permalänk
Medlem

Ny NAS - HDD eller SSD?

Hej,

Tänkte köpa mig en ny NAS då min nuvarande är lite stökig, det är en mini-pc med 3 inkopplade portabla hårddiskar, blandade mellan vanliga och ssd.

Vill köpa en UGREEN NASync DXP2800 och då undrar jag vilka typer av diskar som är bäst, både när det kommer till prestanda och livslängd.

Mina krav;
-Ska kunna skriva och läsa filer i minst 250MB/s (Alla mina enheter här hemma är kopplade med 2,5GbE)
-Ska vara tysta
-Ska hålla länge

HDD eller SSD?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte skriver extremt mycket till diskarna så är livslängd sannolikt irrelevant. Inga problem att hitta SSDs som garanterar iaf 1200 TB skrivet, t ex 168 GB per dygn i 20 år.
Och SSD är ju förstås ljudlösa, så det är definitivt ett bra val där.

Om du vill ligga runt 250 MB/s rätt konstant är nog SSD det enda valet eftersom den bara har två diskar. I RAID0 funkar det nog bra med HDD, men då dubblerar du risken för en krasch (istället för att halvera den med RAID1, jämfört mot en ensam disk). Har du bra backups, vilket du bör (måste) ha på allt viktigt, så påverkar det dock mer tillgänglighet/uptime än datasäkerhet. "RAID is not a backup"

Den stora frågan är väl hur mycket lagring du behöver? Samt vad det får kosta?
Räcker det med SSD:er på 2 TB så blir det ju inte så dyrt alls. Vill du ha 8 TB-SSDs blir det inte så billigt alls. Vill du ha ännu mer blir det sannolikt svindyrt så att HDD är det enda rimliga, och ljudnivå/prestanda får funka.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte kollat på den specifika NASen, men har du inte möjlighet att kombinera diskar med en SSD-cache? Tänker primärt på ditt krav på hastighet.

Jag kör Seagate IronWolf Pro i mina NASar. Har inte märkt några som helst konstigheter.
Den är dock undanstuvad i en garderob, så märker inte av ljud.

Mitt förtroende för WD är förbrukat efter fiffel med SMR/CMR-drives samt 5400rpm/7200rpm-tjafset för ett tag sedan.

Oavsett fabrikat, se till att du köper CMR-diskar.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Hej,

Tänkte köpa mig en ny NAS då min nuvarande är lite stökig, det är en mini-pc med 3 inkopplade portabla hårddiskar, blandade mellan vanliga och ssd.

Vill köpa en UGREEN NASync DXP2800 och då undrar jag vilka typer av diskar som är bäst, både när det kommer till prestanda och livslängd.

Mina krav;
-Ska kunna skriva och läsa filer i minst 250MB/s (Alla mina enheter här hemma är kopplade med 2,5GbE)
-Ska vara tysta
-Ska hålla länge

HDD eller SSD?

Överföra 250 MB/s: generell prestandadominans för SSD förstås, men om vi pratar om att kopiera stora filer i "bara" 250MB/s så är det nog ett icke-problem även med HDD i RAID med några enheter

Tyst: solklar vinst för SSD

Hålla länge: kanske HDD? men väl vald SSD kan säkert hålla länge nog

Pris: stor fördel HDD om det är så att du behöver mycket lagringsutrymme, om det däremot bara gäller ett par TB eller liknande så blir det ju hanterbart oavsett

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304