AMD håller hov för Radeon RX 7000 "RDNA 3" den 3 november

Permalänk
Melding Plague

AMD håller hov för Radeon RX 7000 "RDNA 3" den 3 november

Under parollen "together we advance_gaming" avtäcker AMD i direktsändning nästa generations grafikkort med arkitekturen RDNA 3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snälla inga överdrivna priser är allt jag ber om

Permalänk
Medlem

Värt att notera att orginal tweeten som inte var Herkelmans sa LAUNCH on November 3rd men som senare ändrade till announce.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Återigen performance per watt PR, så ingen stor prestandaökning då, bara lägre energiförbrukning på det vi redan har. Har varit ett tema varje gång AMD lägger huvudfokus på 'performance per watt' istället för ren prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Återigen performance per watt PR, så ingen stor prestandaökning då, bara lägre energiförbrukning på det vi redan har. Har varit ett tema varje gång AMD lägger huvudfokus på 'performance per watt' istället för ren prestanda.

RX6000-serien säger hej?
Där var det också stort fokus på perf per watt.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Återigen performance per watt PR, så ingen stor prestandaökning då, bara lägre energiförbrukning på det vi redan har. Har varit ett tema varje gång AMD lägger huvudfokus på 'performance per watt' istället för ren prestanda.

Måste öka effektiviteten för att höja taket ytterligare..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande, fortfarande oklart om det blir Amd eller Nvidia denna generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Återigen performance per watt PR, så ingen stor prestandaökning då, bara lägre energiförbrukning på det vi redan har. Har varit ett tema varje gång AMD lägger huvudfokus på 'performance per watt' istället för ren prestanda.

Du kanske borde kolla på benchmarks igen. Rx6000 kunde mäta sig med 30xx i raster.

Dessutom är en (1) slide inte hela historien.

Permalänk
Medlem

Ser vi fram emot!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag tror RX70xx serien kommer hållsa sig rätt bra mot Nvidia om jag ska vara ärlig. I ren prestanda altså, och som alltid kommer AMD och Nvidia glänsa i vissa titlar och då får man nog köpa efter vad man själv spelar.

Sen tror jag inte deras kort kommer kosta 50% mindre än Nvidia så vi kommer nog ändå se top-segment ligga över 10k även från AMDs sida. Ofta brukar denna typ av tillverkare inte försöka konkurera för hårt med varandra om pris, för det är inte fair play.. Istället så kommer man försöka lägga sig lite under/över eller så lika det går.

Men de blir kul att se vad som händer här. Hoppas på något som kommer i 4090 klassen så båda visar upp verkligen max vad deras nya generation är kapabel till att utföra för prestanda. ÄVEN om jag inte kommer betala priset för top of the line korten.

Permalänk

Korten kommer prestera hälften av vad 4090 presterar. Har kikat med spåkulan nämligen

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem
Skrivet av theBoosing:

Korten kommer prestera hälften av vad 4090 presterar. Har kikat med spåkulan nämligen

Jag tror du har kikat på 6900xt

Permalänk
Medlem

Jag har varit lite inaktiv sen jag skaffa mitt 1080TI och inte hållt koll på hela AMD historian sen dess.

Finns det någon fördel att kombinera ett AMD grafikkort och CPU ihop? Eller de är saksamma?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Mindre än 2 veckor kvar nu då
Är precis som flera andra mest orolig över prissättningen. Prestandan tror jag AMD ror i hamn med. Är ute efter ett 7800 eller 7800 xt. Kollar man tidigare priser låg 6800 respektive 6800 xt på 579 USD och 649 USD. Lite dyrare lär det bli nu så gissar vilt på 599 för 7800 respektive 699 för 7800 xt. Så runt 8-9k för modellen utan xt i Sverige?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jag har varit lite inaktiv sen jag skaffa mitt 1080TI och inte hållt koll på hela AMD historian sen dess.

Finns det någon fördel att kombinera ett AMD grafikkort och CPU ihop? Eller de är saksamma?

Du kan överklocka cpu och gpu i samma program

Nej vad jag vet finns det ingen fördel. Resizable Bar finns vad jag vet på alla nya cpuer och grafikkort och även om AMD hävdar att dom har ytterligare optimeringar för det så är dom försvinnande små om dom över huvud taget finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Mindre än 2 veckor kvar nu då
Är precis som flera andra mest orolig över prissättningen. Prestandan tror jag AMD ror i hamn med. Är ute efter ett 7800 eller 7800 xt. Kollar man tidigare priser låg 6800 respektive 6800 xt på 579 USD och 649 USD. Lite dyrare lär det bli nu så gissar vilt på 599 för 7800 respektive 699 för 7800 xt. Så runt 8-9k för modellen utan xt i Sverige?

Det blir nog bara två kort på launch och de är 7800xt och 7900xt. 7800xt bör få prestanda runt ett 4080 så tror vi kan räkna med 800$+.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Det blir nog bara två kort på launch och de är 7800xt och 7900xt. 7800xt bör få prestanda runt ett 4080 så tror vi kan räkna med 800$+.

Dvs runt 12000SEK men jag vet inte om jag tror att 7800xt blir lika bra som 4080 ens i raster. Vi får se iaf, efter att Hopper visade sig vara monolithic så är det här ändå en spännande arkitekturell utveckling : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du kanske borde kolla på benchmarks igen. Rx6000 kunde mäta sig med 30xx i raster.

Dessutom är en (1) slide inte hela historien.

6000 serien hade mer i sin PR än 'performance per watt'. Andra serier är Vega, RX400 och 500 serien etc

Permalänk
Medlem

Kan säkert bli intressanta prestandasiffror bättre fps-per-krona i de lägre segmenten, men tippar på ytterligare en papperslansering och ökad MSRP efter första batcherna som vanligt. Vet inte vart folk har fått för sig att AMD är mindre giriga än Nvidia? Lika mycket corporate greed i min mening.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Tror nog AMD kommer ta rejält betalt och för att bli av med lagren av 6000-serien tror jag på följande:

RX 7950 XT 1 299 USD. Kommer prestera ca 10% bättre än 4090 i raster men sämre i RT. Där kan de marknadsföra kortet som snabbare än 4090 för "bara" 1299 dollar.
11 264 streamprocessorer (44 av 48 WGPs aktiverade), 24GB GDDR6. Här finns alltså utrymme för att nästa år släppa ett 7970 XT med full die med samtliga WGPs aktiverade och kanske GDDR7 för att möta 4090Ti.

RX 7900 XT 999 USD. Kommer prestera ca 10-15% under ett 4090 i raster och klart sämre i RT. Detta kan de marknadsföra som ett betydligt snabbare kort än RTX 4080 för "bara" 999 dollar. Vilken deal eller hur!?
9 728 streamprocessorer (38 av 48 WGPs aktiverade) och 24GB GDDR6.

Så startpris på 999 USD för 7000-serien spekulerar jag i. Det betyder att de nya korten från AMD också blir för dyra för den stora massan och enbart entusiaster kommer köpa dessa.

Jag tror även att ovanstående stämmer ganska bra då 6900XT fått prisjustering till 699 USD.
AMD verkar göra som nvidia med att lägga 7000-serien ovanför 6000-serien, med den detaljen att AMD faktiskt prissänkt 6000-serien.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Du kan överklocka cpu och gpu i samma program

Nej vad jag vet finns det ingen fördel. Resizable Bar finns vad jag vet på alla nya cpuer och grafikkort och även om AMD hävdar att dom har ytterligare optimeringar för det så är dom försvinnande små om dom över huvud taget finns.

ah okey! Så inget att de blir någon mer performance för de är samma kretsar eller något sånt mojs?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk

Detta har jag sätt fram emot. Skulle ha köpt mig en Navi 21 men så har det icke blivit så nu ser jag fram emot en Navi 31 (Bigger Navi XD) istället. Ska bli riktigt spännande att se vad AMD har att erbjuda i alla anseende inklusive pris, tror dock att korten kommer bli dyra och som tidigare sagts så är ändå AMD ett vinstdrivande företag och de vet om att folk är villiga att betala. Prestandamässigt tror dock inte att AMD kommer klå Nvidia i strålspårning men i raster så kan det nog se ut något som det gjorde i föregående serie. Hoppas också på att AMD lyckas köra med snabbare minnen än 18Gbps, gärna något i stil med Samsungs 21 Gbps minnen.

Alla 83 kort som kommer till Sverige kommer nog att säljas slut på 2 minuter.... (Inget jag vet, tror bara att det inte kommer in så många kort till släppet)

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk

Jag tror jag håller mig till Lego duplo den här generationen/växlingskursen

Permalänk
Medlem

’advance_gaming’ måste ju vara en hint mot chiplets (underscore är interposer) eller?

Permalänk
Medlem

Jag är glad att jag har helt okej grejer så jag slipper köpa hårdvara just nu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hajnyckel:

gärna något i stil med Samsungs 21 Gbps minnen.

Samsungs 20 resp 24 Gbps moduler har product status "Sample" för tillfället. Men ja, AMD borde vara mottagaren här.
https://semiconductor.samsung.com/dram/gddr/gddr6/

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

’advance_gaming’ måste ju vara en hint mot chiplets (underscore är interposer) eller?

Det är redan bekräftat Det gjorde Lisa Su i samband med att Ryzen 7000 presenterades.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Återigen performance per watt PR, så ingen stor prestandaökning då, bara lägre energiförbrukning på det vi redan har. Har varit ett tema varje gång AMD lägger huvudfokus på 'performance per watt' istället för ren prestanda.

Bland det viktigaste som finns för mig åtminstone, sen att den ska klå förra generationen är givet.

Majoriteten köper inte värstingen ändå så det är otroligt intressant med prestanda per Watt för dem.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Samsungs 20 resp 24 Gbps moduler har product status "Sample" för tillfället. Men ja, AMD borde vara mottagaren här.
https://semiconductor.samsung.com/dram/gddr/gddr6/

20 och 24 Gbps till och med, fick för mig det var 21, kanske förväxlade de med Microns GDDR6X. Man kan ju alltid hoppas att AMD använder dessa 20 Gbps minnen.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Återigen performance per watt PR, så ingen stor prestandaökning då, bara lägre energiförbrukning på det vi redan har. Har varit ett tema varje gång AMD lägger huvudfokus på 'performance per watt' istället för ren prestanda.

? Vad anser du gällde inför RDNA2?

Prestanda/watt förbättringar är ju huvudkomponeten för att i praktiken realisera ökningar i prestanda så det är ju inte så konstigt att mkt PR läggs där.