Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Såg att där ligger en ute på Tradera nu.
E3-1270 v2, 16GB, kylaren ersatt med en Akasa K25, inga diskar.

Finns nog risk för att 1270:n går rätt varmt dock, även med K25:an.
Jag hade en 1280 v2 + K25 i min en gång, men tyckte den gick lite för varmt under maxbelastning (varmaste kärnan nådde 87C efter 10 min OCCT).

Finns annars E3-1260L (4c/8t 45W) på Aliexpress för 200kr inkl. moms och frakt.

Har för mig att jag postade för lääääänge sedan då jag moddade en noctua kylare och temps med E3-1270 v2 och då var det inga problem iallaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Har för mig att jag postade för lääääänge sedan då jag moddade en noctua kylare och temps med E3-1270 v2 och då var det inga problem iallaf.

NH-L9i har nog liiite bättre kylförmåga än den sketna Akasa K25
K25:an är i klass med den lilla varianten av Intels stock-kylare. Enda anledningen till att den är poppis i Gen8:an är att den är enkel att modda dit jämfört med Noctua:n (knipsa av plastfästena och skruva dit vs kapa i chassit).

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Är det någon som har ett tips på ett instickskort med USB 3-portar som funkar i en G8 med Linux? Jag antar att det inte finns några lågprofilkort med med än 2 portar?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Är det någon som har ett tips på ett instickskort med USB 3-portar som funkar i en G8 med Linux? Jag antar att det inte finns några lågprofilkort med med än 2 portar?

Tyvärr kan jag inte ge dig nåt specifikt tips, men generellt tycker jag det är Renesas (tidigare NEC) som gäller när det kommer till chipset på USB-instickskort i alla fall. De är de enda som "bara fungerat" som jag stött på i alla fall, såväl under Linux som äldre versioner av Windows. Överföringshastigheterna har alltid varit bra också. Vem som tillverkat själva kortet är mindre viktigt, har typ beställt nonamekort på Aliexpress och liknande, och det har funkat toppen.

Det verkar finnas 4-portars lågprofilkort med Renesas-chipset i alla fall, hittade detta med en snabb googling, och det fanns fler olika varianter

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Nån som kan hjälpa mig att hitta 2 "prisvärda" 8GB stickor till min Gen8 som har en Intel(R) Core(TM) i3-3220 just nu men som kanske får en Xeon var det lider.
Nästan alla trådar om minnen är gamla och artikelnummer etc har jag svårt att hitta, jag har också lite för dålig kunskap också för att fatta om min i3a medför att jag kan köra andra minnen än de DDR3 ECC Obuffrade som väl är "grundkravet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniGranis:

Nån som kan hjälpa mig att hitta 2 "prisvärda" 8GB stickor till min Gen8 som har en Intel(R) Core(TM) i3-3220 just nu men som kanske får en Xeon var det lider.
Nästan alla trådar om minnen är gamla och artikelnummer etc har jag svårt att hitta, jag har också lite för dålig kunskap också för att fatta om min i3a medför att jag kan köra andra minnen än de DDR3 ECC Obuffrade som väl är "grundkravet".

https://www.ebay.com/itm/144315095964

just nu $64 med VAT, så inga fler avgifter tillkommer.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Skrivet av Biermann:

https://www.ebay.com/itm/144315095964

just nu $64 med VAT, så inga fler avgifter tillkommer.

Grymt, tack !

Permalänk
Medlem

Ny iLO4 firmware

Online ROM Flash Component for Windows x64 - HPE Integrated Lights-Out 4

Version: 2.81 (7 Sep 2022)
Enhancements

None

Fixes

Upgrade Requirement:
Recommended - HPE recommends users update to this version at their earliest convenience.

iLO unable to authenticate users intermittently when directory authentication is enabled.
Fans are not controllable by the CHIF Interface.
Unable to mount iLO URL based Media from the cloud.
Multiple nodes reporting - iLO Reset due to Internal Error in a Synergy setup.
The following weak ciphers are disabled in Enforce AES/3DES Encryption mode:
TLS 1.2:
256-bit AES with RSA, ECDH, and a SHA384 MAC (ECDHE-RSA-AES256-SHA384)
256-bit AES with RSA, DH, and a SHA256 MAC (DHE-RSA-AES256-SHA256)
128-bit AES with RSA, ECDH, and a SHA256 MAC (ECDHE-RSA-AES128-SHA256)
128-bit AES with RSA, DH, and a SHA256 MAC (DHE-RSA-AES128-SHA256)
SSH:
hmac-sha1 MAC

Permalänk
Medlem

Ny säkerhetsbullentin för iLO4

HPESBHF04366 rev.1 - HPE Integrated Lights-Out 5 (iLO 5), or Integrated Lights-out 4 (iLO 4) Using OpenSSL, Remote Denial of Service

Dock satt som "resolved" efter iLO4 version 2.81 kom ut, så det kanske kommer en 2.82 snart.

(Men ingen är väl så galen att man har iLO exponerad rakt ut på Internet? Om så, sätt åtminstonde en WAF eller proxy imellan och säkra upp med lösenord, VPN eller MFA.)

Permalänk

HP Microserver Gen 8

Skrivet av sunefred:

Finns det fortfarande intresse för en sån här så jag en komplett med Xeon E3-1265L v2 som jag skulle kunna lägga upp på markanden?

Hej, har du fortfarande den kvar? Pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrocker:

Hej, har du fortfarande den kvar? Pris?

Såld tyvärr. Hoppas du hittar en annan.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Såld tyvärr. Hoppas du hittar en annan.

Det var synd. Har lagt ett inlägg under Marknad att jag önskar köpa en! Hoppas någon vänlig själ har en till salu

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av RVX:

Jo jag vet. Men dom är satta till överpris tycker jag. Lägger inte 5500 kr för en "gammal" server.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citrocker:

Jo jag vet. Men dom är satta till överpris tycker jag. Lägger inte 5500 kr för en "gammal" server.

Nej, förstår.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har en G8 stående som aldrig används, tycker ni det fortfarande är värt att uppgradera den?
Skulle behöva något som kan köra plex + några containers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Jag har en G8 stående som aldrig används, tycker ni det fortfarande är värt att uppgradera den?
Skulle behöva något som kan köra plex + några containers.

Kör freenas på min med plex osv. Lite overkill kanske men har en E3-1260L i den och 16GB ram.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Sådär nu har jag monterat in en Noctua NH-l9i i Microservern.

Observera att byglarna är gjorda i rostfritt så det är inte så enkelt att borra och kapa, pelarborr och bra borrar är ett måste.

Verktyg:

Målartejp
4mm Borr
10mm Borr
Bågfil
Nålfil för att ev. finjustera hålen mot kylaren
Järnfil för att ta bort grader i kapningen
Pelarborr
Skruvstäd
6mm ringnyckel som du måste fila lite på käftarna så den passar skruvarna

Materiel:
Noctua NH-l9i
Molex till 4/5pin
Långa chassieskruvar
Isolerbrickor

Märkning av fästen före kapning och borrning:
https://i.imgur.com/NA6qHr8.jpg

https://i.imgur.com/0IIvUp9.jpg

Kapat och borrat:

https://i.imgur.com/xLVyDdf.jpg

https://i.imgur.com/VcybK48.jpg

Bortmontering av originalkylaren:

https://i.imgur.com/hIBMQOX.jpg

Kort vs lång chassieskruv:

https://i.imgur.com/XXfK9gp.jpg

Chassieskruvar, isolerbrickor och molex till 4-pin:

https://i.imgur.com/NaLa3Ed.jpg

Skruvar och brickor monterade:

https://i.imgur.com/Wm9Xtr1.jpg

Kylaren på plats, dags att skruva fast den med en "modifierad 6mm ringnyckel:

https://i.imgur.com/LrUeNDe.jpg

Fastskruvad:

https://i.imgur.com/jSaCl0b.jpg

https://i.imgur.com/meN4bc9.jpg

Avstånd mellan kylare och hårddiskbur:

https://i.imgur.com/kt217yj.jpg

Klippa bort ena änden av 4pin kontakten för att passa 5pin från noctuan:

https://i.imgur.com/DRbdQjA.jpg

Skillnad på temp efter 2:20min transkoding av 4k film (80% cpu använd med turbo på)

Originalkylare 2:20 min
CPU +83
CPU 0 +78
CPU 3 +79
MB +82

Noctua NH-l9i 2:20min
CPU +61
CPU 0 +62
CPU 3 +58
MB +64

Nåt mer ni vill veta?

Jäklarns, en sån här måste jag fixa 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poberg:

Jäklarns, en sån här måste jag fixa 😎

Kan jag verkligen rekommendera, min lever fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Kan jag verkligen rekommendera, min lever fortfarande

Härligt att höra. Köpte just en här på marknaden, så i helgen blir det borra o kapa 😊

Permalänk

Har haft en Gen8, med en SSD och 4 diskar i RAID i mååånga år (2015) som varit igång i princip 24/7
Nu har jag uppgraderat den med en XEON och 16Gb RAM samt 4 nya 4TB diskar. Har även köpt en MS Server2022 licens och tänkte istället för att använda den inbyggda RAIDen använda mig av MS Server StoragePools...
Nu ville jag avaktivera RAID chippet och köra dom 4 diskarna som "vanliga" diskar och trixa till det i Server2022, men serru det gick ju inte. Har läst o läst o läst och vad jag kan förstå så finns det lite olika alternativ

Alt 1. Byta SATA1 och 5 till SSDn, ska tydligen vara smidigt men att man då går från 6 till 3Gb/s på första disken.
Alt 2. Sätta in ett USB/SDkort med förslagsvis GRUB som pekar mot SSDn som Bootdisk... verkar skitmeckigt.
Alt 3 Gör en RAID0 på SSD och sen mecka runt i BIOS och ställ in dom 4 diskarna med ngn inställning??!!

Blir tokig att det ska var så meckigt vill ju bara det ska fungera, kaneke en NAS är bättre?!

Ngn som kan peka mig i en riktning på Steg för Steg (om det nu finns) hur man kan Avaktivera RAIDen, installera ett OS på SSD disk (Sata5 porten) så man kan installera exempelvis Server 2022? Vore grymt tacksam...

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Alt 2. Sätta in ett USB/SDkort med förslagsvis GRUB som pekar mot SSDn som Bootdisk... verkar skitmeckigt.

Körde in Ubuntu på det sättet, väldigt smärtfritt. #19544176

Annars är väl Unraid ett smidigt alternativ då det kör OS:et helt och hållet från USB-sticka. https://unraid.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Alt 2. Sätta in ett USB/SDkort med förslagsvis GRUB som pekar mot SSDn som Bootdisk... verkar skitmeckigt.

Instämmer har fixat på det sättet också för att kunna köra os på en NVME-disk som inte gick att boota på via BIOS.
Där kör jag bara med en liten usb-sticka med boot-partitionen på.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk

Okey, tack för era inputs... Väldigt uppskattat.
Provade detta först:
You can get it to boot off the optical SATA port-it just requires disabling AHCI and using the "Legacy" mode in the BIOS configuration.

Go into the BIOS configuration utility (F9 at the graphical start up screen)
Go to "System Options" -> "SATA Controller Options" -> "Embedded SATA Configuration" and toggle it to "Enable SATA Legacy Support"
Go back to the main menu and then choose "Boot Controller Order", set Ctlr:1 to "PCI Embedded Intel(R) SATA Controller #2"
You can now go back to the main menu again and go to "Standard Boot Order (IPL)" and set IPL:1 to "Hard Drive C: (See Boot Controller Order)

When installing, as long as you're using a disk that is a different brand or model (it shows the manufacturer and the serial I believe?) from the data disks it should be simple to tell which disk(s) you want to boot off of.

Under uppstart nu står det att hårdddiskarnas Write cache är disabled. Är det dåligt?
Men nu bootar den upp till en DOS command prompt istället för att starta Server2022*suck*

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem

Har för mig att du tappar prestanda om du kör SATA på "Legacy mode", så det vill du nog inte oavsett.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk

Fakk... okej well jag hoppar av Microserver tåget här
***bort/mod***

Visa signatur

[Ryzen 9 7900X 4.7GHz] [ASUS Prime B650-Plus] [GTX 4090] [DDR5 64Gb]
+
[2 x Dell 38"]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massemannen:

Har haft en Gen8, med en SSD och 4 diskar i RAID i mååånga år (2015) som varit igång i princip 24/7
Nu har jag uppgraderat den med en XEON och 16Gb RAM samt 4 nya 4TB diskar. Har även köpt en MS Server2022 licens och tänkte istället för att använda den inbyggda RAIDen använda mig av MS Server StoragePools...
Nu ville jag avaktivera RAID chippet och köra dom 4 diskarna som "vanliga" diskar och trixa till det i Server2022, men serru det gick ju inte. Har läst o läst o läst och vad jag kan förstå så finns det lite olika alternativ

Alt 1. Byta SATA1 och 5 till SSDn, ska tydligen vara smidigt men att man då går från 6 till 3Gb/s på första disken.
Alt 2. Sätta in ett USB/SDkort med förslagsvis GRUB som pekar mot SSDn som Bootdisk... verkar skitmeckigt.
Alt 3 Gör en RAID0 på SSD och sen mecka runt i BIOS och ställ in dom 4 diskarna med ngn inställning??!!

Blir tokig att det ska var så meckigt vill ju bara det ska fungera, kaneke en NAS är bättre?!

Ngn som kan peka mig i en riktning på Steg för Steg (om det nu finns) hur man kan Avaktivera RAIDen, installera ett OS på SSD disk (Sata5 porten) så man kan installera exempelvis Server 2022? Vore grymt tacksam...

Jag har kört "alt 1" dvs skruva loss sata1 kontakten från första caddyplatsen och koppla till ssd:n, sen dra sata5 kabeln till första caddyplatsen istället. Pissenkelt och tar 5 min, allt du behöver göra. Ja teoretisk maxhastighet sjunker då på första caddyplatsen men du kommer ju inte i närheten av det med en mekanisk disk ändå så det spelar väl ingen roll? Dessutom vill man väl ha 6Gb/s till SSDn? Ser inte problemet. Det enda som stör lite är att numreringen av caddyplatserna kommer i oordning, det blir "5-2-3-4" istf "1-2-3-4", ingen jättesak direkt..

Permalänk
Medlem

Jag har några HP servrar som mest står och dammar. De fungerar fortfarande utmärkt och iLO4 är så otroligt smidigt att jag har lite svårt att tänka mig ett liv utan dem. Är ändå lite nyfiken på om det fortfarande finns någon efterfrågan på dessa och vad de skulle kunna vara värda.

HP Microserver Gen 8 (Celeron G1610T, 4GB ECC RAM)
HP Microserver Gen 8 (Celeron G1610R, 8GB ECC RAM)
HP Proliant ML310e Gen 8 (Xeon E3-1220 V2 @ 3.10GHz, 16GB ECC RAM)

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Skulle säga runt 2000kr per MS G8 om de är i bra skick.
Proliant:en har jag ingen koll på.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Jag har några HP servrar som mest står och dammar. De fungerar fortfarande utmärkt och iLO4 är så otroligt smidigt att jag har lite svårt att tänka mig ett liv utan dem. Är ändå lite nyfiken på om det fortfarande finns någon efterfrågan på dessa och vad de skulle kunna vara värda.

HP Microserver Gen 8 (Celeron G1610T, 4GB ECC RAM)
HP Microserver Gen 8 (Celeron G1610R, 8GB ECC RAM)
HP Proliant ML310e Gen 8 (Xeon E3-1220 V2 @ 3.10GHz, 16GB ECC RAM)

Vad tror ni?

senaste veckorna har det gått ett gäng på blocket för 1200-3500 beroende på HW i.